Sosial- og helsedepartementet legger i proposisjonen fram forslag
til endringer i lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd
(folketrygdloven).
Det vises til intensjonsavtalen med partene i arbeidslivet om
et mer inkluderende arbeidsliv, til St.- prp. nr. 1. Tillegg nr.
1 (2001-2002) om de budsjettmessige konsekvenser av avtalen og til
St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 4 (2001-2002).
Proposisjonen inneholder nødvendige forslag til lovendringer
på sykepengeområdet for å få gjennomført
intensjonsavtalen.
Lovforslagene gjelder:
Innføring av plikt for henholdsvis
arbeidstakere og leger til å gi nødvendige opplysninger
til arbeidsgivere med hensyn til arbeidstakernes funksjonsevne.
Presisering av krav til funksjonsvurdering i sykmeldingsattest
fra lege.
Innføring av hjemmel for å gi forskrift
om tilretteleggingstilskudd ved bedriftsintern attføring.
Refusjon av utbetalte sykepenger i arbeidsgiverperioden
når arbeidstakeren er sykmeldt på grunn av svangerskap
og omplassering til annet arbeid i virksomheten ikke er mulig.
Det vises til at fra 1994 til 2000 økte antall sykefraværsdager
betalt av folketrygden med vel 75 pst. Det er i første
rekke det lange fraværet som har økt, mens kortidsfraværet
(1-3 dager) har vært relativt konstant. I 1994 varte 37
pst. av alle avsluttede fraværstilfeller, som folketrygden
betalte, mer enn 8 uker, mens i 2000 var 46,7 pst. av fraværstilfellene over
8 uker. I 1999 sto 7,2 pst. av de sysselsatte for 80 pst. av det
totale fraværet som varte utover arbeidsgiverperioden.
Muskel- og skjelettlidelser er den største diagnosegruppen
etterfulgt av psykiske lidelser.
Antallet mottakere av rehabiliteringspenger økte med
nesten 66 pst. fra 1995 til 2000, og etter 1998 har det vært
en sterk økning i mottakere av attføringspenger.
Etter 1993 har antallet uførepensjonister økt
hvert år til nesten 280 000 i 2000.
Det framholdes at høyt sykefravær utgjør
et problem både for den enkelte arbeidstaker, arbeidsgiver og
for samfunnet som helhet, og at veksten i utgiftene knyttet til
sykefravær og uførepensjon utgjør en
betydelig del av utgiftsveksten i de samlede offentlige budsjettene.
Det uttales at utfordringen framover er å sikre behovet
for arbeidskraft gjennom iverksetting av tiltak slik at flere kan
komme i arbeid og hindre utstøtning fra arbeidslivet.
Det redegjøres for NOU 2000:27 Sykefravær og uførepensjonering,
et inkluderende arbeidsliv (Sandmanutvalget) som avga sin innstilling
i september 2000.
Utvalget foreslo en helhetlig tiltakspakke for å redusere
sykefraværet der de viktigste elementene i tiltakspakken
var:
Ansvarliggjøring av arbeidstaker
og arbeidsgiver.
Tidlig intervensjon og bedre oppfølging av sykmeldte.
Tiltakene skal forankres på arbeidsplassen og settes
i verk i samarbeid mellom arbeidstaker og arbeidsgiver.
Funksjonsvurdering som grunnlag for tiltak.
Utvidet adgang til å bruke egenmelding ved sykdom.
Offentlige støtteordninger skal i større
grad brukes til aktive tiltak inn mot virksomhetene og støtte
opp under sykefraværsforebyggende arbeid i virksomhetene.
Hovedansvaret for oppfølging av sykmeldte skal ifølge
Sandmanutvalget ligge hos arbeidsgiver og foregå på arbeidsplassen.
Utvalget foreslo at arbeidsgivere skulle ha et medfinansieringsansvar
for 20 pst. av sykepengeutbetalingene fra folketrygden. Arbeidstakerne
skulle på sin side bidra med en egenandel på 20
pst. redusert sykelønn per fraværsdag i arbeidsgiverperioden.
Et mindretall gikk imot å endre sykepengerettighetene til
arbeidstakere. Arbeidsgiver skal ifølge utvalget kunne
ta initiativ overfor trygdekontoret for å få vurdert
om det kan kjøpes behandlingstiltak til sykmeldte arbeidstakere.
Sandmanutvalgets forslag innebærer at trygdeetaten vil
få et utvidet ansvarsfelt og en mer aktiv pådriverrolle
i forhold til arbeidslivet.
Det redegjøres kort for den intensjonsavtalenm regjeringen
Stoltenberg og partene i arbeidslivet inngikk 3. oktober 2001 om å samarbeide
for å styrke arbeidslinja i arbeidslivet. Avtalen inneholder
en tiltakspakke som skal legges til grunn i et gjensidig forpliktende
samarbeid for å redusere sykefraværet, redusere
tilgangen til uføretrygd, øke den reelle pensjoneringsalderen
og skape et mer inkluderende arbeidsliv med større plass
for blant andre yrkeshemmede.
Intensjonsavtalen har som mål:
å redusere sykefraværet
med minst 20 pst. for hele avtaleperioden
å få tilsatt langt flere arbeidstakere
med redusert funksjonsevne enn i dag
å øke den gjennomsnittlige avgangsalderen
fra arbeidslivet.
Med utgangspunkt i intensjonsavtalens mål skal det utarbeides
en egen rammeavtale om et gjensidig forpliktende samarbeid mellom
den enkelte virksomhet og trygdeetaten. Virksomheter som inngår
rammeavtale med trygdeetaten, blir godkjent som inkluderende arbeidslivsvirksomheter
(IA-virksomheter). Det skal opprettes egne kontaktpersoner både
i IA-virksomhetene og i trygdeetaten.
Arbeidsgiver forplikter seg til å arbeide systematisk
for å redusere sykefraværet og hindre utstøtning og
uførepensjonering av sine ansatte, ved å etablere rutiner
og statistikk for oppfølging av sykefravær og tilrettelegging
av arbeidsplassen for den enkelte arbeidstaker. Arbeidstaker plikter å gi
opplysninger om egen funksjonsevne for å bidra til å få tilrettelagt
arbeidet, slik at han/hun kan komme tilbake i jobb. Arbeidstakere
i IA-virksomheter får mulighet til å bruke utvidet
egenmelding i en periode på 8 kalenderdager per sykefraværstilfelle,
med et samlet øvre tak på 24 dager per år.
Intensjonsavtalen legger opp til at det skal være økonomisk
lønnsomt for virksomhetene å tilrettelegge forholdene
på arbeidsplassen slik at arbeidstakerne kan fortsette
i arbeidet. Etter intensjonsavtalen forplikter myndighetene seg
til å gjennomføre en rekke tiltak som skal bidra
til å redusere sykefraværet og hindre utstøtning
fra arbeidslivet. I tillegg vil særskilte tiltak være
forbeholdt IA-virksomhetene. I St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 1 (2001-2002)
er det fremmet en tiltakspakke som dels er forbeholdt virksomheter
som har inngått avtale med trygdeetaten (IA-virksomheter), dels
gjelder alle virksomheter.
Trygdeetaten forplikter seg til å bistå bedriftene med
virkemidler og oppfølging i sykefraværsarbeidet, og
skal bidra til at virkemidler settes inn på et tidligst mulig
tidspunkt.
Intensjonsavtalen er inngått for en prøveperiode på vel
fire år og skal evalueres etter 2. kvartal 2003. Dersom
evalueringen viser at det åpenbart ikke er mulig å nå målene
med de virkemidlene som følger av avtalen, opphører
avtalen med mindre partene blir enige om noe annet.
Det redegjøres for arbeidsgivers og arbeidstakers plikter
i dag.
Det vises til at det er sendt på høring et
forslag om enkelte endringer i arbeidsmiljøloven. Forslagene innebærer
en presisering og tydeliggjøring av arbeidsgivers generelle
plikter til planmessig forebyggings- og tilretteleggingsarbeid på arbeidsmiljøområdet.
Videre foreslås det presisering og tydeliggjøring
av arbeidsgivers plikt til tilrettelegging av arbeidet på arbeidsplassen
for den enkelte arbeidstaker.
Det framholdes at økt vekt på funksjonsvurdering som
grunnlag for sykmelding og oppfølgingstiltak står
sentralt både i Sandmanutvalgets innstilling og i intensjonsavtalen.
En rekke forskningsmiljøer er invitert til å bidra
i arbeidet med å utrede og utvikle et helhetlig opplegg
for funksjonsvurderinger.
Det vises til at etter intensjonsavtalen skal virksomheter som
har inngått avtale med trygdekontoret, ha mulighet til å iverksette
aktiv sykmelding uten forhåndsgodkjenning av trygdeetaten
dersom arbeidstaker og arbeidsgiver har utarbeidet en oppfølgingsplan som
sendes til trygdekontoret.
Arbeidstakere i IA-virksomheter skal få mulighet til å bruke
egenmelding ved sykdom i maksimalt 8 dager per fraværstilfelle,
med et samlet øvre tak på 24 dager per år.
Som en følge av avtalen mellom Regjeringen og partene
i arbeidslivet om et mer inkluderende arbeidsliv foreslås
en vesentlig utvidelse av ordningen hvor trygdeetaten kan kjøpe
behandlingstiltak for personer som er sykmeldt, under rehabilitering,
eller på yrkesrettet attføring og som venter på et
helsetilbud, jf. St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 1 (2001-2002).
Ifølge intensjonsavtalen vil trygdeetaten få et
utvidet ansvar for oppfølging av sykefraværsarbeidet
i bedriftene generelt og i forhold til IA-virksomheter spesielt.
Trygdeetaten skal bidra til:
at arbeidsgivere får informasjon
og veiledning om sykefraværsarbeid
at arbeidsgiver får råd og veiledning
i vanskelige enkeltsaker
at økonomiske virkemidler i enkeltsaker utløses raskt
og effektivt.
Sosial- og helsedepartementet har i St.prp. nr. 1. Tillegg nr.
4 (2001-2002) lagt opp til en styrking av trygdeetaten med personell,
kompetanse og midler til IT og informasjon med 177,5 mill. kroner.
I tillegg forutsettes det at Arbeidslivstjenesten overføres
fra Aetat til trygdeetaten fra 1. januar 2002.
Det framholdes at grenseflater mellom Arbeidstilsynets ansvarsområde
og det ansvaret som blir pålagt trygdeetaten som følge
av intensjonsavtalen, forutsetter et nært samarbeid mellom
Arbeidstilsynet og trygdeetaten.
Aetat skal fortsatt ha ansvar for yrkeshemmede. Aetat vil videre
ha ansvar for virkemidler og tiltak i forbindelse med yrkesrettet
attføring som foregår utenfor bedriften av personer
som har et ansettelsesforhold og skal tilbake til tidligere arbeidsgiver.
Folketrygdloven § 8-8 regulerer kravene til
medlemmets medvirkning i sykmeldingsfasen. Etter gjeldende regler
har medlemmet plikt til å ta imot tilbud om behandling,
rehabilitering eller yrkesrettet attføring.
Det understrekes at arbeidstakers bidrag er en forutsetning for
at arbeidsgivers sykefraværsarbeid skal ha reell effekt,
og at opplysninger om egen funksjonsevne for å komme fram
til relevante tiltak også må ses i sammenheng
med medlemmets medvirkningsplikt, jf. folketrygdloven § 8-8.
Departementet foreslår at innføringen av en
plikt til å gi opplysninger om egen funksjonsevne lovfestes. Det
understrekes at medlemmet ikke plikter å gi medisinske
eller sensitive opplysninger, men at det skal opplyse om hva han
eller hun mener å kunne utføre av oppgaver.
Det opplyses at endringen som foreslås å tre
i kraft straks, ikke innebærer merkostnader, og at den
ikke har administrative konsekvenser av betydning.
Etter gjeldende regler ytes sykepenger til den som er arbeidsufør
på grunn av en funksjonsnedsettelse som klart skyldes sykdom.
Etter utløp av egenmeldingsperioden må arbeidsuførheten
dokumenteres med legeerklæring. Dette innebærer
at legen ved sykmelding skal foreta en funksjonsvurdering for å kunne fastslå om
vedkommende er arbeidsufør. Når arbeidsuførheten
har vart 8 uker, skal legen foreta en nærmere vurdering
av muligheten for at vedkommende kan bli arbeidsfør igjen.
Intensjonsavtalen forutsetter at det av sykmeldingsattesten framgår
om legen har foretatt en funksjonsvurdering, noe som ikke følger
av nåværende regler. Det er derfor behov
for å omarbeide sykmeldingsattesten slik at den også inneholder
en forenklet funksjonsvurdering.
Det foreslås at det presiseres i folketrygdloven § 8-7
nytt tredje ledd at sykmeldingen skal ta utgangspunkt i en funksjonsvurdering.
Det framholdes at funksjonsvurderingen skal ta utgangspunkt i
hva vedkommende faktisk kan eller ikke kan utføre av oppgaver,
og at den ikke skal inneholde diagnose eller andre taushetsbelagte
opplysninger. Departementet mener derfor at opplysninger om funksjonsevne
bør kunne gis uten hinder av bestemmelsen om taushetsplikt
i helsepersonelloven § 21. Departementet antar
at det i praksis ikke vil være aktuelt å innhente
en funksjonsvurdering fra legen uten den sykmeldtes kjennskap. Departementet
legger til grunn at sykmeldingsattesten endres slik at den også inneholder
spørsmål om funksjon, og at det forutsettes at
den sykmeldte, med mindre det foreligger helt spesielle forhold,
formidler videre legens vurdering av funksjon til arbeidsgiver.
Det uttales at det i enkelte tilfeller vil kunne være behov
for en utvidet funksjonsvurdering ut fra en konkret situasjon. Departementet
mener derfor at det i tillegg bør gis en hjemmel for å kunne
innhente en slik funksjonsvurdering. Departementet foreslår
at det etter anmodning fra arbeidsgiveren i fellesskap med arbeidstakeren
skal foreligge en plikt fra legen til å gi en nærmere
vurdering av den sykmeldtes funksjonsevne. Dette foreslås
tatt inn i folketrygdloven § 8-7 i et nytt fjerde
ledd.
Det foreslås også en lovteknisk justering i
bestemmelsen om legeerklæring etter åtte uker
slik at det kommer klarere fram at mulighetene for å bli
arbeidsfør igjen skal vurderes både i forhold
til tidligere og annet arbeid.
Endringene foreslås å tre i kraft 1. juli 2002,
og det uttales at de ikke vil ha økonomiske eller administrative
konsekvenser av betydning.
I intensjonsavtalen er det besluttet at dagens rammer til bedriftsintern
attføring skal utvides vesentlig. Det foreslås å innføre
et tilretteleggingstilskudd som skal stimulere arbeidsgivere i privat
og offentlig virksomhet til å legge forholdene til rette
for arbeidstakere som på grunn av sykdom, skade eller lyte
har redusert arbeidsevne. I St.prp nr. 1. Tillegg nr. 1 (2001-2002) er
det foreslått at det bevilges 100 mill. kroner til dette tiltaket.
Tilretteleggingstilskudd skal kunne ytes når det er rimelig
at arbeidsgiver får helt eller delvis kompensasjon for
merutgifter/merinnsats i forbindelse med nødvendig
fysisk tilrettelegging, utprøving og opplæring
i nye arbeidsoppgaver eller annen praktisk hjelp som arbeidstakeren
har behov for. For å kunne utløse tilretteleggingstilskuddet
må det foreligge en oppfølgingsplan. Det foreslås
at tilskuddet skal utgjøre en dagsats på om lag
250 kroner, og at det skal kunne ytes i 12 uker med mulighet til å forlenge
perioden i særlige tilfeller. Departementet foreslår
at det blir gitt en forskriftshjemmel om dette i folketrygdloven § 8-6
nytt tredje ledd.
Endringen foreslås å tre i kraft straks.
Kvinner har rett til sykepenger under svangerskapet ved arbeidsuførhet
på grunn av sykdom. Moderate svangerskapsplager anses ikke
som sykdom i lovens forstand og gir ikke rett til sykepenger, mens
komplikasjoner som går utover det ubehag som er normalt
i et svangerskap anses som sykdom.
I intensjonsavtalen har Regjeringen forpliktet seg til å fremme
forslag om at folketrygden dekker utgifter til sykepenger i arbeidsgiverperioden
når årsaken til sykefraværet er relatert
til svangerskapet og omplassering til annet arbeid i virksomheten
ikke er mulig.
Folketrygdloven § 8-20 har regler om at trygden etter
søknad fra arbeidstaker eller arbeidsgiver kan dekke utgiftene
til sykepenger i arbeidsgiverperioden, dersom en arbeidstaker har
langvarig eller kronisk sykdom som medfører risiko for
særlig stort sykefravær. Departementet foreslår
at § 8-20 også skal omfatte gravide arbeidstakere
som har svangerskapsrelatert sykefravær.
Det foreslås at endringen trer i kraft fra 1. april 2002.
Merutgiftene anslås til 170 mill. kroner per år.