I Ot.prp. nr. 33 (2001-2002) ble kredittilsynsloven § 9
annet ledd foreslått endret. Forslaget ble vedtatt av Stortinget
9. april 2002, jf. Innst. O. nr. 35 (2001-2002) og Besl. O. nr.
43 (2001-2002). Disse endringene må således hensyntas
i forbindelse med de foreslåtte endringer i kredittilsynsloven
i Ot.prp. nr. 39 (2001-2002).
Det fremgår av kredittilsynsloven § 9
annet ledd femte punktum er fordelingen at tilsynsutgiftene innen
visse angitte grupper skjer etter regler fastsatt av departementet.
I Ot.prp. nr. 33 (2001-2002) ble det foreslått en tilføyelse
slik at de grupper av institusjoner som er angitt i kredittilsynsloven § 1
første ledd nr. 9 og 10, dvs. revisorer og revisjonsselskaper,
samt børser og autoriserte markedsplasser, omfattes av
bestemmelsen. Disse gruppene var tidligere omfattet av kredittilsynsloven § 9
annet ledd sjette punktum, der det fremgår at utgiftene
fordeles ved at departementet fastsetter et særskilt beløp.
Kredittilsynsloven § 9 annet ledd sjette punktum
ble foreslått opphevet. Det vises til nærmere
omtale i Ot.prp. nr. 33 (2001-2002) s. 30-31.
I Ot.prp. nr. 39 (2001-2002) foreslås at verdipapirregistre
blir ny § 1 første ledd nr. 11 i kredittilsynsloven.
Det foreslås at utgiftene for verdipapirregistre fordeles
etter bestemmelsene i kredittilsynsloven § 9 annet ledd
sjette punktum, dvs. at departementet fastsetter et særskilt
beløp. Denne bestemmelsen skal imidlertid oppheves, jf.
ovenfor.
Av konsekvenshensyn bør derfor fordeling av utgifter
knyttet til tilsyn med verdipapirregistre skje på samme
måte som fordeling av utgifter knyttet til tilsyn med børser
og autoriserte markedsplasser, dvs. etter regler fastsatt av departementet.
Det bør således foretas en tilføyelse
til kredittilsynsloven § 9 annet ledd femte punktum
slik at verdipapirregistre som angitt i kredittilsynsloven § 1
første ledd nr. 11 omfattes av denne bestemmelsen.
Hensyntatt endringer som følger av forslag i Ot.prp.
nr. 33 (2001-2002) og Ot.prp. nr. 39 (2001-2002), jf. Innst. O.
nr. 35 (2001-2002) og Besl. O. nr. 43 (2001-2002), bør
således kredittilsynsloven § 9 annet ledd lyde
som angitt i spørsmålet.
(…)
I notat til finanskomiteen datert 10. april 2002, fremgår
det at VPS legger til grunn at det etter forslaget fortsatt skal
være «adgang for norske verdipapirregistre til å etablere
både direkte og indirekte forbindelser til utenlandske
verdipapirregistre, slik at norske investorer i likhet med utenlandske
investorer har mulighet til å samle sine finansielle instrumenter
på en verdipapirkonto i hjemlandet». Departementet
vil for ordens skyld presisere at lovforslaget ikke vil hindre denne
form for forbindelser mellom et norsk og et utenlandsk verdipapirregister.
Det vises i den forbindelse til omtalen i Ot.prp. nr. 39 (2001-2002)
s. 30-31, hvor det uttales:
«Etter departementets syn bør et norsk
verdipapirregister organiseres på en måte som
gjør det mulig å tilby oppgjørs- og registreringstjenester
som tilfredsstiller de behov som handel over landegrensene vil medføre.
Dette innebærer bl.a. at registeret bør kunne tilby
tjenester som gjør det enkelt for investorer å være eksponert
i de forskjellige nasjonale markedene. Slike tjenester kan for eksempel
være konti som dekker en investors totale beholdning, uavhengig
av hvor de finansielle instrumentene er omsatt og uavhengig av utsteders
hjemhørighet.»
Utenlandske instrumenter som registeres i et norsk register etter
tilknytning til et utenlandsk register som nevnt ovenfor, vil ikke
regnes som «innføring» i verdipapirregister
som nevnt i forslaget § 2-3, men som tilknyttet
virksomhet registeret må fastsette utfyllende regler om
etter forslaget § 1-2. Slike regler vil måtte
godkjennes av Kredittilsynet.
(…)