Etter direktivet er statane pliktige til å ha føresegner
om at avtalar om betalingstid eller følgjene av forseinka
betaling som ikkje er i tråd med føresegnene i
direktivet, enten ikkje skal vere bindande, eller gi grunnlag for
erstatning, dersom avtalen står fram som klart urimeleg
etter ei konkret vurdering der ein ser på alle omstenda
i saka, inkludert handelspraksis og arten av produktet.
Avtalelova opnar for at ein avtale kan setjast heilt eller delvis
til side eller endrast, dersom det vil verke urimeleg eller vere
i strid med god forretningsskikk å gjere den gjeldande.
Departementet held på bakgrunn av høyringsrunda
fast ved at avtalelova oppfyller det høvet til å lempe
avtalen som direktivet krev og foreslår difor ingen endringar.
Etter direktivet er statane forplikta til å sikre at det
i kreditorane og konkurrentane si interesse finst passande og effektive
verkemiddel som kan bringe bruken av klart urimelege kontraktsvilkår
til opphøyr. Det skal stå slike verkemiddel til
rådvelde for organisasjonar som representerar små eller
mellomstore verksemder.
Etter norsk rett kan den som har søksmålskompetanse
reise sivilt søksmål om avtalevilkår
er urimelege etter avtalelova. Departementet meinte at slik søksmålsadgang
tilfredsstiller vilkåret om passande og effektive middel
i direktivet.
Departementet peika vidare på at det som kan vere tvilsamt
er om dei norske reglene i tilstrekkjeleg grad opnar for at ovanfor
nemnde organisasjonar kan reise søksmål på vegne
av sine medlemmar slik det er fastsett i direktivet. Det er ulike
syn på dette spørsmålet blant høyringsinstansane.
Departementet meiner det er naudsynt med lovendring for å sikre
at organisasjonar får den retten som dei etter direktivet
skal ha til å ta opp urimelege vilkår om forseinkingsrenter
i standardavtalar. Departementet kan nok forstå høyringsinstansar
som meiner at dette er ein situasjon som ligg til rette for gruppesøksmål.
Men det er noko som ein vil vurdere i samband med oppfølginga
av Tvistemålsutvalet si innstilling, der det er gjort framlegg
til slike reglar. Departementet opprettheld forslaget frå høyringsnotatet
om at organisasjonar skal kunne bringe spørsmålet
om betalingstid eller følgjene av forseinka betaling inn
for domstolane, jf. forslag til ny § 4 a i forseinkingsrentelova.