Jeg viser til Næringskomiteens henvendelse datert 4.
november 2003.
Komiteen ber opplyst om EF-domstolens dom i sak C-452/01
skal oppfattes slik at det var EØS-avtalens artikkel 40
som fikk anvendelse på saksforholdet. Jeg oppfatter det
slik at dette er en korrekt forståelse av dommen.
Komiteen ber opplyst om formuleringene i lovforslaget §§ 1
og 11 uttrykker tilstrekkelige objektive kriterier til at konsesjonssøkere
som erverver landbrukseiendom blir i stand til å forutberegne
sin rettsstilling. Komiteen viser i den forbindelse til at formålet
i lovforslaget (som i gjeldende lov) er å verne om landbrukets
produksjonsarealer og slike eier- og bruksforhold som er mest gagnlige
for samfunnet, og at konsesjon kan gis på slike vilkår
som anses påkrevet for å realisere lovens formål.
Jeg vil for ordens skyld peke på at ordlyden som er
referert i komiteens oversendelse ikke omfatter hele formålsbestemmelsen.
I lovutkastet er det bl.a. lagt vekt på å tilgodese
framtidige generasjoners behov, og en rekke konkrete hensyn og interesser.
Utkastet til formålsbestemmelse lyder i sin helhet slik:
"Denne lov har til formål å regulere
og kontrollere omsetningen av fast eiendom for å oppnå et
effektivt vern om landbrukets produksjonsarealer og slike eier-
og bruksforhold som er mest gagnlige for samfunnet, herunder framtidige
generasjoners behov, bl.a. for å tilgodese:
1. landbruksnæringen.
2. behovet for utbyggingsgrunn.
3. hensynet til miljøet, allmenne naturverninteresser
og friluftsinteresser.
4. hensynet til bosettingen."
Verken i lovutkastet, eller i gjeldende lov, er formåls-
eller vilkårsbestemmelsene det eneste grunnlaget for avgjørelse
av konsesjonsspørsmålet. I lovutkastet er de momentene
som skal legges til grunn for avgjørelse av en søknad
som gjelder landbrukseiendom inntatt i § 9 som lyder slik:
"§ 9. (særlige forhold for landbrukseiendommer).
Ved
avgjørelsen av søknad om konsesjon for erverv
av eiendom som skal nyttes til landbruksformål skal det
til fordel for søker legges særlig vekt på:
1. om den avtalte prisen tilgodeser en samfunnsmessig
forsvarlig prisutvikling,
2. om erververs formål vil ivareta hensynet til
bosettingen i området,
3. om ervervet innebærer en driftsmessig god løsning,
og
4. om erververen anses skikket til å drive eiendommen.
Konsesjon
skal i alminnelighet ikke gis dersom det ved ervervet oppstår
sameie i eiendommen, eller antallet sameiere økes.
Det
kan gis konsesjon til selskaper med begrenset ansvar. Det skal legges
vekt på hensynet til dem som har yrket sitt i landbruket."
Gjeldende konsesjonslov § 8 inneholder en liknende bestemmelse. § 9
i lovutkastet er bygd ut i forhold til dette bl.a. med sikte på å styrke
forutberegneligheten. Dette er omtalt slik i proposisjonen på side 64:
"Departementet foreslår å endre bestemmelsen slik
at den får en mer positiv vinkling i forhold til erververen.
En vil få fram at det skal tale til erververens fordel
dersom den pris som er avtalt er forenlig med en samfunnsmessig
forsvarlig prisutvikling vedrørende landbrukseiendommer,
dersom erververs formål vil ivareta hensynet til bosettingen
i området, og dersom ervervet innebærer en driftsmessig
god løsning. Dette vil gi et signal om at en ønsker
en positiv tilnærming til søknaden. En slik endring
vil også gjøre utfallet av skjønnet mer
forutberegnelig for erververen, idet bestemmelsen sier noe om utfallet
av søknaden når visse forutsetninger er oppfylt."
Konsesjonsreglene har primært betydning for lokal arealutnyttelse,
for næringsutvikling og vern. Avgjørelsesmyndigheten
i konsesjonssaker vil bli lagt til kommunene fra 1. januar 2004,
i tråd med St.meld. nr. 19 (2001-2002) Nye oppgaver for
lokaldemokratiet - regionalt og lokalt nivå. Begrunnelsen
for endringen er knyttet til et ønske om å gi
kommunene større handlingsrom og å legge til rette
for forsterket lokaldemokrati på landbruksområdet.
Etter min mening er det en krevende balansegang å sikre
en akseptabel grad av forutberegnelighet for partene og samtidig
gi kommunene et handlingsrom i tråd med forutsetningene
for overføringen av oppgaver. Jeg mener imidlertid at endringene
gir et godt grunnlag for en slik balansegang, og at bestemmelsene
ikke er utenfor de rammer som følger av våre forpliktelser etter
EØS-avtalens artikkel 40 slik denne bestemmelsen er tolket
i dag.
Komiteen reiser spørsmål om norske kjøpere
bør gis samme adgang til domstolsprøving som utenlandske.
Den som har rettslig interesse i konsesjonsavgjørelsen
kan reise søksmål for en norsk domstol enten han
er norsk eller utenlandsk statsborger.
Når det gjelder spørsmålet om forholdsmessigheten,
må det skilles mellom forvaltningens plikter, og domstolenes
kompetanse ved overprøving av forvaltningens skjønn.
Forvaltningen plikter etter EØS-retten å påse
at vedtaket forfølger allmenne hensyn og at avgjørelsen
er nødvendig for å nå disse hensynene. Etter
min mening vil de samme vurderingene måtte gjøres
for norske borgere etter forslaget til ny konsesjonslov. Et vilkår
om personlig boplikt er eksempelvis bare lovlig dersom dette er
nødvendig for å nå lovens formål,
jf. forslag til ny § 11. Det ligger imidlertid til domstolene
selv å ta stilling til om forholdmessigheten skal prøves
i en eventuell sak for domstolene. Etter min mening vil det være
uheldig dersom det gjennom konsesjonslovgivningen fastsetter særlige
rammer for hvor langt en slik domstolsprøving bør
gå. Jeg viser til at spørsmålet ligger
i et vanskelig grenseland mellom EØS-rett og tradisjonell
nasjonal rett og i skjæringen mellom forvaltningen og domstolenes
kompetanse.
Komiteen ber om mine synspunkter på om det bør åpnes
for at konsesjonsmyndighetene, når det er saklig behov
for det, plikter å avgi en bindende forhåndsuttalelse
i konsesjonssaken.
Verken gjeldende konsesjonslov eller lovutkastet gjør
noen endring i kjøper og selgers avtalefrihet. Det er også opp
til avtalepartene å hvordan de skal forholde seg til eventuelle
vilkår eller avslag. Det er da også vanlig ved
avtaler om overdragelse av konsesjonspliktig eiendom. Partene har
dermed selv full kontroll med hva som skal skje dem imellom dersom konsesjon
avslås, eller dersom det stilles vilkår for konsesjon.
Dette forholdet reduserer partenes behov for en forhåndsavklaring
av konsesjonsspørsmålet, og departementet har
ikke registrert ønsker og behov for en ordning med forhåndsuttalelse.
Etter min mening bør det ikke åpnes for at
konsesjonsmyndighetene plikter å gi en bindende forhåndsuttalelse
om konsesjonsspørsmålet før det er inngått
noen bindende avtale mellom partene. En slik endring vil etter min
vurdering
svekke mulighetene etter konsesjonsloven
for å ivareta samfunnshensyn. En forhåndsvurdering innebærer
at myndighetene der avtale ikke er inngått enten ikke har
mulighet til å få oversikt over konsekvensene
av avtalen, eller må basere vurderingen på hypotetiske
eller ulike alternative avtaler.
åpner for betydelig merarbeid for kommunene enn
dagens ordning. Jeg antar at det først og fremst er selger
som har interesse av en forhåndsuttalelse. Åpnes
det for slike uttalelser er det grunn til å tro at selger
vil bruke anledningen til å presentere flere ulike kjøpere
for kommunene for å vurdere hvem han skal selge til. Merarbeidet med
en slik ordning bør ikke undervurderes.
innebære en risiko for at myndighetene får
en fremtredende rolle som premisslegger i forbindelse med selve
avtaleinngåelsen enn de har i dag. Etter min mening bør
det ikke legges opp til ordninger som gjør at myndighetene
blir premisslegger for avtaler mellom private parter.
Avtaleforholdet er ryddigst dersom partene selv har kontroll med
premissene for avtalen.