Spørsmålet om tiltale avgjøres i dag
som hovedregel av statsadvokaten etter innstilling fra det enkelte
SEFO-organ.
Rønnebergutvalget foreslår i sin rapport å overføre
påtalekompetansen for SEFO-sakene fra statsadvokatene til
SEFOs organer. Aktoreringen av sakene foreslo Rønnebergutvalget å overlate
til SEFO-organets advokatmedlem.
Høringsinstansene er delt i synet på forslaget
om overføring av påtalekompetanse til etterforskingsorganet.
Et knapt flertall av høringsinstansene som har uttalt seg
om forslaget er negative til en slik ordning.
Departementet foreslår at det sentrale organets leder
gis påtalekompetanse for alle SEFO-sakene der statsadvokaten
etter straffeprosessloven § 67 sjette ledd har
påtalekompetanse i dag, dvs. i alle saker der ikke påtalespørsmålet
etter straffeprosessloven §§ 64 og 65
hører under Kongen i statsråd eller riksadvokaten.
En slik løsning vil samsvare best med reglene for påtalemyndigheten
for øvrig, og er i tråd med riksadvokatens syn.
Når det gjelder det sentrale organs avgjørelser
av påtalespørsmålet, er det et spørsmål
om disse bør kunne påklages til riksadvokaten
på lik linje med det som gjelder for statsadvokatenes avgjørelser
i disse sakene i dag. Mot en slik løsning taler at det
vil kunne svekke organets uavhengige stilling. Departementet vil
likevel foreslå en løsning der det sentrale organs avgjørelser
av påtalespørsmålet kan påklages
til riksadvokaten. Løsningen innebærer en rettssikkerhetsgaranti,
som er særlig viktig i en situasjon som her der man løfter
påtalekompetansen ut av den ordinære påtalemyndigheten.
Dette innebærer også at det blir god sammenheng
og klare linjer i påtalesystemet, hvilket departementet
legger avgjørende vekt på. Departementet går
videre inn for at organet skal være undergitt riksadvokatens
alminnelige instruksjonsmyndighet ved etterforsking og påtale.
I tillegg til de foreslåtte endringer i straffeprosessloven §§ 59 a
og 67, nødvendiggjør forslaget om overføring
av påtalekompetansen en rekke endringer i påtaleinstruksen
kapittel 34. Her vil departementet blant annet komme tilbake til
enkelte sider ved det interne forholdet mellom sentralorganet og
de regionale enhetene. Forslag til endringer i påtaleinstruksen vil
bli sendt på høring på et senere tidspunkt.
Komiteen støtter at Spesialenheten
for politisaker gis påtalekompetanse for alle saker der
statsadvokaten har påtalekompetanse i dag. Komiteen finner
det naturlig at påtalekompetansen tillegges lederen av
det sentraliserte organet, og at det kreves at vedkommende skal
ha juridisk embetseksamen og bred juridisk erfaring.
Komiteen støtter at lederen skal kunne
delegere påtalekompetansen til andre med juridisk embetseksamen. Komiteen støtter
videre at lederen og eventuelle andre som får delegert
påtalekompetanse, er underordnet riksadvokaten. Komiteen ser
dette som en viktig rettssikkerhetsgaranti, og organiseringen vil
medføre god sammenheng og klare linjer i påtalesystemet.
Komiteen understreker at organiseringen av enheten
sikrer at vedkommende som tillegges påtalekompetansen ikke
tar del i etterforskningen i de konkrete saker, men vurderer påtalespørsmålet
når innstilling foreligger.