Regjeringen foreslår å innføre skattefritak
for gevinster fra pengespill innenfor EØS-området
som er tilsvarende de pengespill som er tillatt i Norge.
Det vil da være nødvendig med en nærmere
presisering av innholdet i uttrykket "tilsvarende". Utgangspunktet
er at det stilles de samme kravene til utenlandske spill som til
de norske dersom gevinster fra utenlandske spill også skal
omfattes av skattefritaket. Innholdet av uttrykket "tilsvarende"
bør således referere seg til hva som er tillatt
etter norsk lovgivning. Det bør komme klart frem at det
bare er spilleformer som er tillatt i Norge som kan omfattes av skattefritaket,
at spillet må ha hjemmel i lov og avholdes i henhold til
en offentlig gitt tillatelse og at spillet må være
underlagt offentlig regulering og kontroll. Slike kriterier vil
være hensiktsmessige for å avgrense mot rent kommersielle
spill hvor gevinstandelen er svært høy
og hvor det er private subjekter som sitter igjen med overskuddet
fra spillet. Det innebærer at gevinster fra blant annet
casinoer fortsatt vil være skattepliktige slik de er i
dag. Det lovendringen derimot tar sikte på, er å likestille
den skattemessige behandlingen av gevinster fra utenlandske spill
som er av samme art som de som er tillatt tilbudt i Norge og hvor
det føres offentlig kontroll og tilsyn med spillet.
Regjeringen legger opp til en løsning hvor bevisbyrden
for at vilkårene for skattefritaket er oppfylt, legges
på vinneren av gevinsten. Norske myndigheter har ikke den
samme muligheten til å innhente opplysninger fra utenlandske
spilleselskaper som en har for innenlandske. Dersom en ikke stiller
krav om dokumentasjon fra vinneren, er det derfor en viss fare for
at inntekter som i realiteten stammer fra annen virksomhet, vil
kunne bli forsøkt skjult som gevinst fra et utenlandsk
pengespill. Dersom det er tvil om en gevinst stammer fra et spill
som oppfyller vilkårene for skattefritak, vil det derfor
være vinneren som må fremskaffe tilstrekkelig
relevant dokumentasjon om spillet for å dokumentere grunnlaget
for eventuell skattefrihet. Da Norge er tilsluttet EØS-avtalen,
har en videre funnet å begrense skattefritaket for utenlandske
spill til EØS-området, selv om Finansdepartementet
ikke er enig med ESA i at skattereglene på dette området
er i strid med EØS-avtalen. Regjeringen ser således
ingen grunn til å gjøre skattefritaket globalt.
Dermed vil fortsatt alle gevinster på over 10 000
kroner fra land som ikke er omfattet av EØS-avtalen, være
fullt ut skattepliktige her.
Det vises til forslag til endring i skatteloven § 5-50
annet ledd.
Regjeringen antar at skattefritaket for gevinster fra visse typer
utenlandske pengespill ikke vil ha provenymessige virkninger av
betydning, men at det kan skape noe merarbeid for ligningsmyndighetene.
Regjeringen foreslår at det blir inntatt et annet punktum i § 5-50
annet ledd bokstav d hvor departementet gis kompetanse til i forskrift å utfylle
og gjennomføre bestemmelsen dersom en skulle finne det
nødvendig.
Regjeringen foreslår at lovendringen settes i kraft fra
den tid Kongen bestemmer. Regjeringen foreslår at en velger
en slik løsning ut fra at spørsmålet
vedrørende ulik skattlegging av spillegevinster ut fra
nasjonalitet ikke synes avklart innad i EU.
I sammenheng med forslaget om endring av reglene for
skattlegging av gevinster fra utenlandske pengespill etter skatteloven § 5-50
annet ledd, foreslår Regjeringen også en endring
av redaksjonell art i skatteloven § 5-50 annet
ledd.
Etter skatteloven § 5-50 annet ledd bokstav
d er gevinster fra Den norske stats premielån unntatt fra beskatning.
Det har ikke blitt utstedt nye premielån siden 1985, og
de siste premielånene ble innløst i 1995. Bestemmelsen
i skatteloven § 5-50 annet ledd bokstav d har
derfor ikke hatt noe reelt innhold siden 1995. Regjeringen foreslår
etter dette å oppheve bestemmelsen om skattefritak for
gevinst fra Den norske stats premielån. Endringen vil ikke
medføre økonomiske eller administrative kostnader.
Regjeringen foreslår at en på grunn av systematikken
i skatteloven § 5-50 annet ledd erstatter den gjeldende
bestemmelsen om skattefritak for premielån med den nye
bestemmelsen om skattefritak for premier fra visse utenlandske pengespill,
jf. omtalen ovenfor.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.