Under behandlingen i Stortingets justiskomité av Ot.prp.
nr. 51 (1997-1998) om lov om fritids- og småbåter
sluttet flertallet seg til lovforslaget, men ba departementet "så snart
som mogleg kome attende til Stortinget med eit lovframlegg der også båtar
som nemnd (båter over 50 fot som ikke er registrert) vert underlagde
promillereglane".
Et høringsnotat med forslag til regler om fast promillegrense
for større skip, regler om avholdsplikt for skip som brukes
i næring, samt endringer i småbåtloven
om utåndingsprøve og andre undersøkelser ble
sendt ut i august 2003. Generelt sett var det bred tilslutning blant
høringsinstansene om forslagene i høringsnotatet.
Norsk rett har ikke noe særskilt straffebud mot tortur.
Men torturhandlinger rammes av mer generelle straffebud om blant
annet legemskrenkelser, frihetsberøvelse, tvang, trusler
og misbruk av offentlig myndighet.
Straffelovkommisjonen foreslår ikke noe eget straffebud
mot tortur. Straffelovkommisjonens utredning i NOU 2002:4 ble sendt
på høring i juni 2002. I høringsbrevet
tok departementet særskilt opp spørsmålet
om det bør innføres et eget straffebud mot tortur.
Departementet ga uttrykk for at det internasjonalt ville være
uheldig om Norge ikke følger torturkomiteens anbefalinger.
Det nærmere innholdet i et eventuelt straffebud mot tortur
ble også drøftet. Flertallet av høringsinstansene
går inn for at det innføres et eget straffebud
mot tortur.
Spørsmål om å begrense rekkevidden
av bestemmelsene om taushetsplikt for ansatte i finansinstitusjoner
mv. i forhold til politiet har vært drøftet tidligere,
blant annet av Inndragningsutvalget i NOU 1996:21 Mer effektiv inndragning
av vinning.
I et høringsnotat fra desember 2000 ble høringsinstansene
bedt om å uttale seg om forslag til endringer i bestemmelsene
om taushetsplikt for ansatte i banker og forsikringsselskaper mv.
etter mønster av revisorloven.