Utenfor tilfellene hvor det etter gjeldende rett er innløsningsrett,
er den vanlige ordningen at festeren kan forlenge festeforholdet
ved festetidens utløp. En forenkling og utvidelse av reglene
om innløsningsrett som foreslått, vil lede til
en innsnevring av adgangen til forlengelse dersom man opprettholder
tomtefestelovens system med at virkeområdene for forlengelsesretten
og innløsningsretten ikke overlapper hverandre. I høringsnotatet
bad departementet om høringsinstansenes syn på en
utvidelse av forlengelsesadgangen.
Bare fire av høringsinstansene har uttalt seg om dette
spørsmålet hvorav tre av disse var positive til forslaget.
Departementet peker på at hovedmålsettingen med
lovforslaget er å legge til rette for at flere skal ha mulighet
til å overta festetomten til eie. I enkelte tilfeller vil
imidlertid innløsning være en så tung økonomisk
byrde at festeren bør ha andre alternativer enn å avvikle
festeforholdet. De festerne som ikke er i stand til å innløse
tomten, bør etter departementets vurdering sikres en varig
disposisjonsrett over tomten. Spørsmålet har ikke
hatt stor aktualitet fram til nå, men dette må antas å endre
seg i årene som kommer når flere kontrakter løper
ut. Uten ufravikelig lovgivning vil disse festerne stilles overfor
valget mellom å innløse, avvikle eller forlenge
festekontrakten på de vilkår grunneieren setter
dersom grunneieren ikke ønsker å avvikle festeforholdet.
Dette er etter departementets oppfatning ikke en holdbar rettstilstand,
og det foreslås derfor at festeren skal ha rett til å forlenge
festekontrakten når festetiden er ute. Departementet har
vurdert om grunneieren bør ha rett til å kreve
nye vilkår i festeavtalen, men har kommet til at festeren
skal kunne forlenge festeforholdet på samme vilkår.
Boligsosiale hensyn på festersiden er det avgjørende
for departementet i denne vurderingen.
Forlengede kontrakter bør gis samme varighet som nye
kontrakter etter § 7 første ledd, altså til
festet blir sagt opp av festeren eller tomten blir innløst.
Lovforslaget innebærer en viss tilbakevirkning, særlig
for grunneiere som har inngått festeavtaler før 1976,
da det ikke gjaldt noen slik rett til forlengelse. Departementet
har kommet til at de sosiale hensyn på festersiden veier
tyngre enn hensynet til grunneiersiden, og legger til grunn at forslaget
er forenlig med Grunnloven § 97. Forslaget anses
ikke mer inngripende enn de foreslåtte reglene om innløsning.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, er enig med departementet i at de festerne
som ikke har økonomisk mulighet til å innløse
tomten etter ny tomtefestelov § 37, bør sikres
en varig disposisjonsrett over tomten. Flertallet mener
at rett til forlengelse bør gis på samme vilkår
som festekontrakten gir anvisning på. I vurderingen av
disse forhold har flertallet lagt betydelig vekt
på boligsosiale hensyn.
Flertallet støtter departementets vurdering
av forholdet til Grunnloven også på dette punkt
og viser for øvrig til det som ovenfor er sagt om forholdet
til Grunnloven.