Etter gjeldende tomtefestelov foreligger ingen begrensninger
i adgangen til å inngå nye avtaler om feste av
tomt til bolig og fritidshus såfremt avtalen er inngått
i samsvar med loven. Begrensninger i festeadgangen kan imidlertid
fremgå av annen lovgivning, men det drøftes ikke
nærmere her.
I høringsnotatet foreslås et forbud mot nye
avtaler om feste til bolig og fritidshus. Dette forslaget møter
ulike reaksjoner hos høringsinstansene.
Etter Justisdepartementets syn kan flere forhold tale for innføring
av et forbud mot nye festeavtaler som gjelder tomt til bolighus
og fritidshus. Departementet peker i denne sammenheng på at
endringer i samfunnsforholdene har redusert behovet for tomtefesteinstituttet.
Blant annet er muligheten for finansiering av grunn til bolig og
fritidshus en helt annen i dag enn da festeinstituttet ble innført.
Ulempene ved "kløyvd" eiendomsrett til bygninger og tomt
er åpenbare. Departementet vil imidlertid på det
nåværende tidspunkt vise til at det foreslås
en vesentlig forenkling i reglene om rett til innløsning
og om fastsettelse av innløsningssum. Det foreslås
også endringer i reglene om regulering av festeavgift som
etter en overgangsperiode stabiliserer festeavgiftsnivået,
samt utvidede regler om rett til forlengelse av festeforholdet. Dette
vil trygge situasjonen for festerne på en helt annen måte
enn gjeldende lov gjør. Etter departementets oppfatning
medfører dette at behovet for et forbud mot nye festekontrakter
blir mindre. På denne bakgrunn har departementet kommet
til at det ikke fremmes forslag om forbud mot nye festeavtaler.
Etter komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstrepartis, mening
vil et forbud mot fremtidige festeavtaler utgjøre et for
sterkt inngrep i avtalefriheten.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig
Folkeparti viser til at lovforslagene i proposisjonen gjør
det mulig for fester å sitte med tomten så lenge
vedkommende måtte ønske det, og dette gjør
behovet for et slikt forbud lite.
Disse medlemmer viser til at ved inngåelsen
av en festekontrakt får fester en likviditetsfordel som
ofte kan være både ønskelig og nødvendig
ved bygging av bolig eller fritidshus. Et forbud mot festeavtaler
vil videre kunne redusere tilfanget av byggetomter, og dette er
etter disse medlemmers oppfatning ikke ønskelig.
Feste er også en viktig måte å sikre
næringsgrunnlaget til en rekke landbrukseiendommer.
Disse medlemmer mener på bakgrunn av ovennevnte
at det fortsatt bør være adgang til å inngå avtale
om tomtefeste i Norge, men da kun med regulering av festeavgiften
etter endringer i pengeverdien.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet mener
det nå er nødvendig å forhindre nye kompliserte
festeforhold. Dette er en uegnet måte å organisere
eiendomsforholdene på. Vi bør tilnærme
oss situasjonen i våre naboland. Disse medlemmer fremmer
derfor forslag om at det ikke skal være adgang til å inngå nye
festekontrakter for hus og fritidsformål fra lovens ikrafttredelse. Disse medlemmer fremmer
på bakgrunn av dette slikt forslag:
"I lov 20. desember 1996 nr. 106 om tomtefeste gjøres
følgende endringer:
Ny § 5a skal lyde:
Avtale om feste av tomt til bustadhus og fritidshus
Det kan etter at lova er sett i kraft ikkje gjerast avtale
om feste av tomt til bustad- eller fritidshus. Er slik avtale gjort,
er den ikkje bindande for partane. Der ein av partane går
frå avtala, skal bortfestaren svare skadebot for festaren
sitt tap, dersom festaren er utan skyld i tapet.
Avtala er likevel bindande hvis festaren har tatt til med
arbeid på tomta, men festaren kan då når
som helst krevje tomta innløyst.
§ 5 første ledd andre punktum skal
lyde:
For nye festeavtaler skal det seiast i avtala kva føremål
tomta vert festa bort til, og tomteverdien skal opplysast."
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti mener
tomtefeste for bolighus nå må avvikles. Ordningen
med tomtefeste er blitt svært konfliktskapende etter lovendringen
som flertallet fikk igjennom, og som ga mange festere svært
store økninger i avgiften. Folk som eier bolig må få eie
den grunnen boligen står på. De fleste er sterkt
knyttet til boligen sin og mange er fortvilte over at økningen
i festeavgiften har satt dem i en umulig skvis der de verken har
råd til å betale avgiften eller mulighet til å løse
inn kontrakten. I tillegg vil det for mange være vanskelig å få solgt
huset, i alle fall til en rimelig pris. Dette medlem ønsker å videreføre
tomtefesteinstituttet for fritidsboliger, men mener dette må sees
i sammenheng med at dette medlem står for
en annet avgiftsreguleringspolitikk enn den flertallet tvang igjennom
fra 2002. Videre vil dette medlem gå inn
for at allmenningene unntas fra innløsningsretten, med
unntak for boligfeste.
Dette medlem fremmer følgende forslag:
"I lov 20. desember 1996 nr. 106 om tomtefeste gjøres
følgende endringer:
Ny § 5a skal lyde:
Avtale om feste av tomt til bustadhus
Det kan etter at lova er sett i kraft ikkje gjerast avtale
om feste av tomt til bustadhus. Er slik avtale gjort, er den ikkje
bindande for partane. Der ein av partane går frå avtala,
skal bortfestaren svare skadebot for festaren sitt tap, dersom festaren
er utan skyld i tapet.
Avtala er likevel bindande hvis festaren har tatt til med
arbeid på tomta, men festaren kan då når
som helst krevje tomta innløyst.
§ 5 første ledd andre punktum skal
lyde:
For nye festeavtaler skal det seiast i avtala om festet
gjeld tomt til fritidshus eller tomt til anna føremål,
og tomteverdien skal opplysast."