Den foreslåtte bestemmelsen om tilbakekreving i lov
om arbeidsmarkedstjenester (§ 22) inneholder i hovedsak
det samme som dagens sysselsettingslov § 35, men
er redigert og systematisert bedre, blant annet ved at enkelte ledd
er flyttet og at tvangsgrunnlag er tatt direkte inn i bestemmelsen.
I tillegg er bestemmelsen gjennomgått språklig
slik at den i størst mulig grad er blitt tilpasset ordlyden
i folketrygdloven § 22-15. Bestemmelser om renter
og foreldelse er tatt inn på samme måte som er
gjort i folketrygdloven.
Vedtak om tilbakebetaling av feilutbetalte dagpenger og attføringsytelser
vil i de aller fleste tilfellene fattes med hjemmel i § 22
første ledd. Slike krav har i dag tvangsgrunnlag og dette
foreslås videreført i lovforslagets § 23.
I tillegg foreslås det at krav om tilbakebetaling etter
tredje ledd også skal ha tvangsgrunnlag. Dette omfatter
tilfeller hvor det etterbetales lønn, eller erstatning
for lønn, for tidsrom det allerede er utbetalt dagpenger
for, som f.eks. der dagpenger er forskuttert i forbindelse med konkurs.
Også tilbakekreving av for mye utbetalt forskuddsbetaling
av dagpenger, attføringsytelser og ytelser som er utbetalt
etter denne lov omfattes av tvangsgrunnlaget, se § 22
tredje ledd. Etter gjeldende praksis vil dette være aktuelt
for tilbakebetalingskrav ved forskuttering av dagpenger, attføringspenger
eller kursstønad som er forskuttert i forbindelse med jul
og påske. Krav etter lovforslagets § 22
andre ledd foreslås ikke å gis tvangsgrunnlag.
Dagens adgang til å innfordre krav i form av motregning
videreføres.
Statens innkrevningssentral gis kompetanse som særnamsmann
for raskt å kunne avbryte en løpende foreldelsesfrist
ved å kunne avholde utleggsforretning i krav som har direkte
tvangsgrunnlag etter lov om arbeidsmarkedstjenester.
Komiteen viser til § 22
fjerde ledd om tilbakebetaling ved feilutbetalinger. Komiteen understreker
at det innenfor dagens formulering ikke er tvil om at det skal gjøres
fradrag for merskatt.