I proposisjonen her fremmer Justisdepartementet forslag til endringer
i lov 24. juni 1994 nr. 39 om sjøfarten (sjøloven).
Reglene i sjøloven om sjøforklaring foreslås
opphevet og erstattet med nye regler om undersøkelse av
sjøulykker i en fast undersøkelsesmyndighet. Lovforslaget
er en oppfølging av Sjølovkomiteens forslag i
NOU 1999:30 Undersøkelse av sjøulykker.
Lovforslaget identifiserer ikke hvilket organ denne faste undersøkelsesmyndigheten
skal legges til, men overlater dette til Kongens bestemmelse. Regjeringen
går inn for å etablere en felles havarikommisjon
for ulykker innen luftfart, jernbane, sjøfart mv., med
utgangspunkt i en utvidelse av dagens Havarikommisjon for sivil
luftfart og jernbane. Det er derfor en grunnleggende forutsetning
for det lovforslag som fremmes i proposisjonen, at undersøkelse
av sjøulykker vil bli lagt inn i en slik felles havarikommisjon. Den
nærmere organisering mv. av den felles havarikommisjonen
er ikke drøftet i proposisjonen.
Når en felles havarikommisjon for luftfart, jernbane,
sjøfart mv. er etablert og har virket i noen år, bør
det foretas en vurdering av om reglene om havarikommisjonens virksomhet
bør samles i én felles lov. I dag er dette regulert
i særlovgivningen innenfor hver transportsektor. Før
en felles havarikommisjon har samlet erfaring med å håndtere
de ulike transportområdene i samme kommisjon, er det imidlertid
ikke hensiktsmessig å utarbeide et lovforslag som samler reglene
om dette i en felles lov.
Formålet med å legge undersøkelsen
av sjøulykker inn i en fast havarikommisjon er å styrke
arbeidet med undersøkelser av sjøulykker, og derved
også det forebyggende sjøsikkerhetsarbeidet. Med
en fast havarikommisjon vil det i større grad enn ved dagens sjøforklaringer
være personer med en høy grad av relevant ekspertise
som står for undersøkelsene. En fast havarikommisjon
vil også gi større anledning til grundige og omfattende
undersøkelser av den enkelte ulykken, enn det en sjøforklaring
kan gjøre. En fast havarikommisjon gir videre grunnlag
for at det på sikt kan utvikles og bygges opp en generell
kompetanse innenfor feltet, som kommer det ulykkesforebyggende sjøsikkerhetsarbeidet
til gode.