Vilkåra for ytingar frå den supplerande stønadsordninga
gjer det naudsynt med kontroll i høve til inntekt og formue
og i høve til opphald i utlandet. Kontrollen må vere
meir omfattande enn for ytingar frå folketrygda, særleg
når det gjeld opphald i utlandet.
Departementet peikar på at Riksrevisjonen ved fleire
høve har retta kritikk mot at kontrollen i trygdeetaten
ikkje har vore god nok, slik at ytingar er gitt med uriktige beløp.
Ein legg difor til grunn at den nye lova om supplerande stønad
bør ha minst dei same heimlane for trygdeetaten som i folketrygda
til å hente opplysningane sjølv.
Dersom trygdekontoret er i tvil om inntektsopplysningane dei
har fått er korrekte, bør dei - dersom det er
vanskeleg å skaffe god dokumentasjon på annan
måte - kunne løyse eventuelle kontrollproblem ved å påleggje
stønadstakaren ei plikt til å dokumentere at opplysningane
stemmer. Dersom stønadstakaren ikkje skaffar dokumentasjonen,
bør retten til stønaden falle bort så lenge
det er tvil om vilkåra er oppfylte.
Departementet foreslår følgjande:
a) Supplerande stønad
vert gitt for 12 månader om gongen. Ved søknad
om stønad eller om forlenging av stønadsperioden
må søkjaren møte personleg på trygdekontoret.
b) Det vert innarbeidd reglar i den nye lova om stønadstakaren
si plikt til å gi opplysningar om inntekt og formue og
andre tilhøve som verkar inn på retten til supplerande
stønad, etter mønster av dei tilsvarande reglane
i folketrygdlova.
c) Det vert innarbeidd reglar slik at trygdeetaten kan hente
opplysningar som nemnd i bokstav b, tilsvarande reglane i folketrygda.
d) Opplysningsplikta for stønadstakaren og heimelen
for trygdeetaten til å hente opplysningar skal gjelde tilsvarande
for stønadstakaren sin ektemake eller sambuar.
e) Trygdeetaten kan setje som vilkår for å gi
stønad eller halde fram med å utbetale stønad
at stønadstakaren eller ektemaken/sambuaren legg
fram dokumentasjon om tilhøve som gjer det usikkert om
vilkåra for ytinga er oppfylte.
f) Det vert innarbeidd heimel for departementet til å gi
forskrift om kontroll, mellom anna med sikte på eventuelt å påleggje
personleg frammøte på trygdekontoret etter nærare
reglar i tillegg til plikta til personleg frammøte etter
bokstav a.
Ein viser til lovforslaget § 11 første
leddet og til §§ 18, 19, 20 og 21.
Fleirtalet i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Høgre, Sosialistisk Venstreparti, Kristeleg Folkeparti og
Senterpartiet, meiner mottakarar av supplerande stønad
slik ordninga no er utforma vil vere å rekne
som varige stønadsmottakarar.
Fleirtalet vil understreke at eit stønadsregime der
søknad må fremjast kvar 12. månad vil
medføre auka administrative kostnader. Fleirtalet legg
til grunn at ei ny ordning må følgjast tett, og
støttar difor i denne omgang Regjeringa sitt forslag. Fleirtalet viser
til forslaget om evaluering og meiner dette er ei side ved ordninga
som bør evaluerast.