I medhold av utlendingsloven § 38 første
og tredje ledd kan departementet instruere politiet, utenriksstasjon
og UDI om lovtolkning, skjønnsutøvelse og utfall
når det gjelder saker som vedrører hensynet til rikets
sikkerhet eller utenrikspolitiske hensyn. Der UDI avslår
i en slik sak, kan vedtaket på vanlig måte påklages
til UNE. Departementet har imidlertid samme instruksjonsmyndighet
overfor nemnda som overfor direktoratet i disse sakene. Det har
hittil vært få saker som vedrører slike
hensyn.
Departementet foreslår at Kongen i statsråd
skal være klageorgan i saker som vedrører rikets
sikkerhet eller utenrikspolitiske hensyn, jf. forslag til § 38
tredje ledd.
Kongen i statsråd er den høyeste klageinstansen
i forvaltningen. Det har lenge vært tradisjon at Kongen i
statsråd er klageinstans for vedtak truffet av departementene.
Departementets forslag innebærer at Kongen i statsråd
skal overprøve vedtak som ikke er fattet av et departement,
men av et direktorat (eventuelt av politi eller utenriksstasjon).
Det er særlig to forhold som taler for å la
Kongen i statsråd være klageinstans for saker
som vedrører rikets sikkerhet eller utenrikspolitiske hensyn:
Det første forholdet er viktigheten av å ha
en reell klagebehandling. Det er et grunnleggende prinsipp i norsk
forvaltningsrett å ha en toinstansbehandling av saker.
Dette blir ivaretatt med dagens klageordning for utlendingssaker.
Det er imidlertid viktig at klagebehandlingen av slike saker er
mest mulig reell. Dagens klageordning, der departementet kan instruere både
førsteinstansen og klageinstansen i saker som vedrører
rikets sikkerhet og utenrikspolitiske hensyn, kan medføre
tvil om klagebehandlingen er reell. Ved å la Kongen i statsråd
være klageinstans for disse sakene, vil man bedre denne
situasjonen. Departementet vil fungere som sekretariat for Kongen
i statsråd ved klagebehandlingen.
Det andre forholdet er den karakter disse sakene har. I motsetning
til andre utlendingssaker vil sakene normalt ha en utpreget utenriks-
eller sikkerhetspolitisk karakter. Kongen i statsråd vil
derfor være mer egnet til å overprøve
denne type saker enn Utlendingsnemnda (eventuelt Utlendingsdirektoratet,
der politi eller utenriksstasjon er førsteinstans).
Enkelte høringsinstanser er skeptiske til realiteten
i klagebehandling når Kongen i statsråd er klageinstans,
og departementet sekretariat. Departementet vil til dette bemerke
at forslaget vil innebære en langt mer reell klagebehandling
enn dagens ordning der departementet har instruksjonsmyndighet over
så vel UDI som UNE i saker som vedrører rikets
sikkerhet eller utenrikspolitiske hensyn. Selv om departementet
foreslås å fungere som sekretariat for Kongen
i statsråd, vil det være Kongen i statsråd
som fatter selve vedtaket på selvstendig grunnlag.
Departementet foreslår at Kongen i statsråd
skal være klageinstans i saker som vedrører rikets
sikkerhet eller utenrikspolitiske hensyn, men bare i de tilfeller
der departementet har anvendt sin instruksjonsmyndighet. Saker hvor
instruksjonsmyndigheten ikke har vært benyttet, vil oftest
ikke være av særlig større interesse,
og av den grunn uegnet til å bringes inn for Kongen i statsråd.
Komiteen støtter forslaget
om at Kongen i statsråd er klageinstans i saker som gjelder
sikkerhetspolitiske eller utenrikspolitiske hensyn der departementet
har benyttet sin instruksjonsmyndighet. Komiteen vil
påpeke at departementet i dag kan instruere UDI i slike
saker, og at negative saker kan klages til UNE. Komiteen viser
til at det er naturlig at det er Kongen i statsråd som
blir klageinstans i stedet for UNE. Dette for å få en
mest mulig reell toinstansbehandling. Komiteen viser
videre til at departementet også i dag instruerer UNE i
slike saker.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser
egentlig ikke et stort behov for at Kongen i statsråd etableres
som klageorgan for de saker hvor departementet har benyttet sin
instruksjonsrett. Likevel er disse medlemmer av den oppfatning
at en slik praksis antageligvis vil bli benyttet svært
sjelden og at det ikke finnes nevneverdige problemer med dette. Disse
medlemmer vil derfor under tvil støtte dette forslaget.
Komiteen viser til Dokument nr. 8:47
(2003-2004) om særregler for rikets sikkerhet og til komiteens
innstilling i saken.