Initiativet til arbeidet med en ny straffelov ligger mer enn
25 år tilbake. Et av de tiltak som Justisdepartementet
selv mente det var behov for, var en fullstendig revisjon av straffeloven
og straffebestemmelsene i spesiallovgivningen (særlovene).
Til å gjennomføre dette arbeid, foreslo den opprettet
en kommisjon med et eget sekretariat. 26. september 1980 ble
Straffelovkommisjonen oppnevnt.
I all hovedsak gjenstår nå arbeidet med en
spesiell del i straffeloven. Arbeidet med konkret å ta standpunkt
til hvilke handlinger som bør kriminaliseres, under hvilke
omstendigheter og hvor strengt, påbegynnes i Justisdepartementet
høsten 2004 og vil iallfall pågå frem
til medio 2006.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Gunn
Karin Gjul, Anne Helen Rui og Knut Storberget, fra Høyre, lederen
Trond Helleland, Linda Cathrine Hofstad og Ingjerd Schou, fra Fremskrittspartiet,
Jan Arild Ellingsen og André Kvakkestad, fra Kristelig
Folkeparti, Einar Holstad og Finn Kristian Marthinsen, og fra Sosialistisk
Venstreparti, Inga Marte Thorkildsen, viser til at det er
et stort reformbehov på strafferettens område.
Dagens straffelov har virket i mer enn 100 år. I løpet
av denne perioden har samfunnsforholdene endret seg mer enn noen
gang tidligere. Det har vært en rivende teknologisk og økonomisk
utvikling, velferdssamfunnet har vokst frem med en stor offentlig forvaltning,
og vi lever i en stadig mer globalisert verden.
Dette har blant annet ført til at synet på hva
som bør belegges med straff har endret seg i løpet
av perioden. Det er behov for å fjerne overflødige
bestemmelser som ikke lenger har praktisk betydning. En gjennomgang
er dessuten nødvendig for å tette eventuelle "hull"
i lovverket. Det er også behov for en språklig
og redaksjonell revisjon for å tilpasse lovgivningen til
dagens samfunn. Departementet har lagt vekt på at straffeloven
skal ha større informasjonsverdi enn i dag og gi et mer
dekkende bilde av rettstilstanden. Komiteen slutter
seg fullt ut til denne intensjonen.
Komiteen vil understreke at dette er en stor og viktig
reform som krever en grundig debatt rundt de prinsipielle spørsmål. Å ta
stilling til hva som skal kriminaliseres og legge retningslinjer
for hvor strengt det skal reageres, er en sentral politisk oppgave.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig
Folkeparti viser til at straffelovgivningen stadig har blitt
endret fra vedtakelsen av straffeloven i 1902. Bakgrunnen for dette
har vært og er samfunnets behov for en straffelovgivning
tilpasset stadig nye utfordringer. Disse medlemmer anser
det derfor som naturlig at forslaget til ny generell del i straffeloven
i noen grad bærer preg av opprydding og forenkling. Disse
medlemmer vil likevel fremheve at lovforslaget inneholder
viktige nye og fremtidsrettede elementer.
Likesom straffelovgivningen har vært dynamisk, har de
strafferettslige reaksjonene og innholdet i disse vært
i stadig utvikling. Disse medlemmer viser til at
samfunnsstraffen ble innført i 2001, og til at mulighetene
for soning i behandlingsinstitusjon og ulike behandlingstilbud til
innsatte, som for eksempel sinnemestringsprogram, er av nyere dato.
Videre viser disse medlemmer til at konfliktrådene
ble opprettet som en permanent ordning fra 1991. Det har nylig vært
gjennomført en prøveordning med såkalt
ungdomskontrakt og dette vurderes nå videreført som
en permanent ordning. Prøveordningen med promilleprogram
gjøres også permanent. I Budsjettproposisjonen
for 2005 varsler Regjeringen dessuten at den vil foreslå en
prøveordning med såkalt dommerledet narkotikaprogram
allerede i Revidert nasjonalbudsjett 2005. Dette innebærer
at en lovbryter kan dømmes til behandling. Regjeringen
vil dessuten fremlegge en egen sak for Stortinget om ungdom i fengsel
så snart det lar seg gjøre. Videre arbeides det med
oppfølging av Sanksjonsutvalgets utredning; NOU 2003:15
Fra Bot til bedring. På denne bakgrunn mener disse
medlemmer at regjeringen Bondevik II har ført og
fører en fremtidsrettet og visjonær politikk for
straffegjennomføring.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og
Sosialistisk Venstreparti mener de strafferettslige utfordringer
vi står overfor i dag er svært ulike de man sto
overfor da straffeloven ble skrevet i 1902. Det er derfor etter disse
medlemmers syn underlig at ikke Regjeringen benytter anledningen
til å peke ut flere nye mål og visjoner i forslaget
til ny straffelov. Dessverre er forslaget i stor grad en opprydding,
forenkling og lovfesting av det som har utviklet seg til å bli
gjeldende praksis. Disse medlemmer mener erkjennelsen
av at vi straffer stadig mer, et flertall av innsatte har rusproblemer,
og halvparten i straffesystemet er gjengangere, gjør at
det kreves nye virkemidler for å løse dagens problemer. Disse
medlemmer mener det på noen områder er
grunn til å tenke alternativt samt skape nye straffe- og
soningsformer som er mer tilpasset de kriminalpolitiske utfordringene
samfunnet står overfor. Disse medlemmer mener
tiltakene i kriminalpolitikken må forebygge bedre, ta flere, oppklare
mer, og reagere og rehabilitere mer effektivt. Dette må det
etter disse medlemmers syn tas hensyn til i utarbeidelsen
av ny straffelov.
Disse medlemmer viser til at barn under 18 år
fortsatt sitter i norske fengsler. Det skal reageres overfor barn
som begår ulovligheter. Disse medlemmer mener
norsk strafferett i større grad bør bruke andre
virkemidler overfor unge lovbrytere enn varetekt og fengsel. Disse
medlemmer har merket seg at bruken av fengselsstraff er
seksdoblet i løpet av de siste førti årene.
Samtidig har nærmere sytti pst. av de innsatte alkohol-
eller narkotikaproblemer, og en av to innsatte kommer tilbake til
soning i løpet av en femårsperiode. Gjengangerproblemene
og det store antallet mennesker med rusproblemer kan tyde på at
man bør tenke alternativt i utformingen av de strafferettslige
prinsipper som skal danne grunnlaget for myndighetenes strengeste
tvangsutøvelse. Disse medlemmer vil ha en
bedre differensiering i utmålingen av straffer, med strengere
straffer på noen få områder, og fokusere
på smartere og mer effektive straffer knyttet til barne-
og ungdomskriminalitet, innsatte med rusproblemer og gjengangere. Slik
kan en politikk for helhetlig kriminalitetsbekjempelse bidra til å forebygge
kriminalitet blant ungdom, behandle rusmiddelmisbrukere og tilbakeføre
gjengangerne i strafferettssystemet til en kriminalitetsfri tilværelse.