Regjeringen foreslår at dagens straffelov avløses av
en ny og moderne straffelov. I proposisjonen her fremmes det forslag
om den alminnelige del i en ny straffelov.
Departementet fremhever i proposisjonen et utgangspunkt om at
bare handlinger som skader eller representerer en fare for skade
på andre verdier, bør kriminaliseres. Straff bør
også være et subsidiært virkemiddel.
Mindre alvorlige lovbrudd bør derfor ikke gjøres
straffbare hvis ønsket atferd kan sikres på annen
måte.
Enkelte lovbrudd er så alvorlige at særlig
hensynet til straffens preventive virkning og dens evne til å opprettholde
sosial ro tilsier at straffen må være streng.
Dette gjelder særlig graverende angrep på liv, helse,
frihet og den seksuelle integritet, alvorlige anslag mot rettsstaten,
og krigsforbrytelser, folkemord og forbrytelser mot menneskeheten.
For disse lovbruddene signaliserer proposisjonen at det alltid skal reageres
strengt. Departementet viderefører Regjeringens arbeid
for straffskjerping ved organisert kriminalitet, seriesaker og gjentatt
kriminalitet. For andre typer av lovbrudd legger utkastet få begrensninger
på domstolenes og påtalemyndighetens reaksjonsfastsettelse,
og det foreslås et fleksibelt reaksjonssystem.
Det er ikke gitt at grensene for hva som bør være straffbart,
skal trekkes på samme måte i dag som i 1902. Relativt
sett har straffeloven fått redusert betydning. Nå er
det behov for å vurdere samlet om sentrale straffebestemmelser
i spesiallovgivningen bør gis plass i straffeloven. Samfunnsutviklingen,
endringer i lovgivningen og kriminalitetsutviklingen har dessuten
gjort det påkrevd å samordne strafferammene i
straffelovgivningen og vurdere nye reaksjonsformer.
Departementets hovedmålsetting er at den nye straffelovs
spesielle del skal være det sentrale regelverk i straffelovgivningen.
Straffbelagte normer som er av stor betydning for hele befolkningen
og som leder til følbare straffereaksjoner, bør
stå i straffeloven. Det samme gjelder straffbare handlinger
med en strafferamme over et visst nivå. Når det
kan utarbeides en felles straffetrussel for likeartede overtredelser,
taler dette for å plassere bestemmelsen i straffeloven,
selv om handlingsnormene for øvrig står i spesiallovgivningen.
Det foreslås at den gjeldende inndeling av lovbruddene
i forbrytelser og forseelser ikke videreføres i den nye
straffelov. Departementet foreslår også å oppheve
ordningen med påtalebegjæring fra den fornærmede
som formelt vilkår for å innlede strafforfølgning.
I stedet foreslås det at alle lovbrudd skal være
undergitt ubetinget offentlig påtale, men at påtale
kan unnlates for handlinger med en strafferamme på 2 års
fengsel eller lavere når ikke allmenne hensyn tilsier påtale.
Departementet bygger på den tradisjonelle definisjon
om at straff er et onde som tilføyes lovbryteren i den
hensikt at det skal føles som et onde. Som straffens formål
og virkninger fremholder departementet de individualpreventive og
allmennpreventive virkninger, samt straffens evne til å opprettholde
den sosiale ro.
Departementet er enig med Straffelovkommisjonen i at det sentrale
for at en handling skal kriminaliseres, er at den kan føre
til skade eller fare for skade på interesser som samfunnet
bør beskytte. I tillegg bør straff bare brukes
dersom andre reaksjoner og sanksjoner ikke er tilstrekkelige eller
tilgjengelige.
Som det konkrete innhold i skadefølgeprinsippet fremholder
departementet blant annet at handlinger som ikke kan medføre
skade, som hovedregel heller ikke bør kriminaliseres. Videre
bør straff normalt ikke brukes alene for å verne
moralske normer eller den enkeltes religiøse følelse.
Departementet fremholder at lovgiveren bør ha bevisbyrden
for at den handling som ønskes kriminalisert, kan medføre
skade eller fare for skade.
Departementet konkluderer med at skyldformen forsett skal være
den primære skyldform i all straffelovgivning, også i
spesiallovgivningen. Departementet går inn for at det i
større grad enn i dag skal være et krav om grov
uaktsomhet når uaktsomhetsansvar anvendes. Etter en samlet
vurdering foreslår departementet å oppheve skyldformen
culpa levissima og de særlige strafferammer tilknyttet
denne. Departementet presiserer at dette ikke skal lede til at den
faktiske utmålte straff (innenfor den ordinære
ramme) skal settes lavere.
Med unntak av reaksjonen straffutmålingsfrafall foreslås
ikke nye reaksjoner i forhold til gjeldende rett. Departementet
går inn for at strafferammene bør fastsettes som
et produkt av tre omstendigheter: hvilken interesse som er angrepet,
resultatet eller virkning av handlingen og lovbryterens utviste
skyld.
For handlinger hvor det foreligger en viss straffutmålingspraksis,
legger departementet til grunn at strafferammen bør fastsettes
med utgangspunkt i det gjeldende straffenivået, men med
et påslag som gjør at man også kan fange
opp straffverdigheten av de mest alvorlige overtredeler av lovbruddstypen.
Departementet går i proposisjonen inn for at minstestraff
bare brukes på krenkelser av enkeltpersoners liv og alvorlige
krenkelser av den seksuelle integritet eller av rettsstaten.
Departementet foreslår at maksimumsstraffen heves til
30 år for de mest graverende tilfeller av krigsforbrytelser,
forbrytelser mot menneskeheten og folkemord. Departementet holder
det også åpent om en strafferamme på 30 år
bør settes for de mest graverende former for terrorhandlinger.
For andre grove lovbrudd går departementet ikke inn for å heve lengstestraffen.
Departementet går imidlertid inn for endringer i ordningen
med prøveløslatelse for handlinger med en strafferamme
på 21 år for å ha mulighet til å kunne
gjøre 21-årsstraffen reell.
Hovedregelen skal fortsatt være at handlingstidens lov
skal anvendes. Men en ny lov skal vanligvis anvendes når
den fører til et gunstigere resultat for den siktede.
I reglene om norsk straffelovgivnings anvendelse på handlinger
som er forøvet i utlandet foreslås det forholdsvis
omfattende endringer i forhold til gjeldende straffelov. Skillet
mellom personer med norsk statsborgerskap og personer som er bosatt
her på den ene side, og personer som ikke er bosatt i Norge
på den andre, videreføres. Det er foreslått
et grunnvilkår om dobbel straffbarhet for å strafforfølge.
Departementet går inn for å lovfeste vilkåret
om at en handling bare kan straffes dersom den rammes av en lovbestemmelse.
Departementet foreslår å videreføre straffrihetsgrunnene
i dagens straffelov. En endring av betydning er at retten skal ha
adgang til å frita for straff dersom handlingen overskrider
de grensene loven setter.
Nytt i forhold til den gjeldende straffeloven er forslaget om å lovfeste
en regel om når det kan handles i nødverge for å forsvare
seg mot offentlig myndighetsutøvelse. Nytt er også forslaget
om å lovfeste selvtekt som straffrihetsgrunn. I dag regnes
selvtekt som en ulovfestet straffrihetsgrunn. Departementet går
inn for å kodifisere regelen.
I kapitlet om betinget dom gir departementet en nærmere
beskrivelse av den nye reaksjonen straffutmålingsfrafall
(vilkårsløs straffutmålingsutsettelse). Regelen
gir retten adgang til å frafalle utmåling av straffen.
Bestemmelsen er ment å være en snever unntaksregel.
Domskonklusjonen vil være at den siktede finnes skyldig,
men at straff ikke fastsettes.
Det foreslås nye bestemmelser om rettighetstap. Departementet ønsker
ikke å videreføre særregelen om tap av
offentlig stilling i gjeldende straffelov. Etter departementets
forslag er reglene om tap av stilling de samme for offentlig ansatte
som for andre arbeidstakere. Departementets forslag åpner
for å fradømme lovbryteren retten til å utøve
en bestemt "aktivitet" i fremtiden. Departementet foreslår
at rettighetstap skal kunne begrenses til forbud mot å utøve visse
funksjoner som ligger til stillingen eller virksomheten, eller til
påbud om å utøve den aktuelle virksomheten
eller aktiviteten på bestemte vilkår. Departementet
er kommet til at tiden nå er moden for å oppheve
dagens særbestemmelser om tap av verneretten og stemmeretten.
En viktig utvidelse ligger i departementets lovutkast om kontaktforbud.
Det foreslås at domstolene skal gis adgang til å frita
helt for straff i to typesituasjoner: Når det skadelige
resultat er forbygget eller gjenopprettet og ved overskridelse av
straffrihetsreglene.