Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Eirin Faldet, Trond Giske og Torny Pedersen, fra Høyre, Brit I. H. Andreassen, lederen Sonja Irene Sjøli og Olemic Thommessen, fra Fremskrittspartiet, Ulf Erik Knudsen og Karin S. Woldseth, fra Sosialistisk Venstreparti, Magnar Lund Bergo og May Hansen, fra Kristelig Folkeparti, Ola T. Lånke og Oddny Omdal, og fra Senterpartiet, Eli Sollied Øveraas, setter pris på at denne proposisjonen blir fremlagt i tide til å behandle i inneværende periode. Det gir en viss kontinuitet på en viktig sak for komiteen, i tillegg til at komiteen tidligere har behandlet ulike saker som direkte er knyttet til denne proposisjonen. Komiteen viser her blant annet til St.meld. nr. 40 (2001-2002) om Barne- og ungdomsvernet.
Komiteen har merket seg at Regjeringen også har forslått noen endringer som ble foreslått av Befringutvalget i NOU 2000:12 Barnevernet i Norge, blant annet forslaget om at den rettslige overprøvingen av fylkesnemnda skal skje direkte for lagmannsretten.
Komiteen har også merket seg at Regjeringen har satt ned et utvalg som skal foreta en helhetlig og samlet vurdering av fylkesnemndenes saksbehandling og rutiner i et ressursperspektiv, der samtidig hensynet til partenes rettssikkerhet blir ivaretatt.
Komiteen har merket seg at dette utvalget skal avlevere sin endelige utredning 1. juni 2005, og at på bakgrunn av det som måtte komme frem i rapporten vil det bli lagt frem en ny sak for Stortinget om fylkesnemndene på dertil egnet måte.
Komiteen støtter Regjeringens
forslag om å innføre internkontrollplikt for kommunens
oppgaver etter barnevernloven. Komiteen har merket
seg at det er stor enighet i kommunene om dette. Det er viktig å sikre
at det ikke blir for mange avvik fra regelverket, og dette kan gjøres
gjennom skriftlige rutiner for saksbehandling, i tillegg til å ha
et system som sikrer at rutinene følges. Komiteen har
videre merket seg at Regjeringen ikke finner det nødvendig å innføre
internkontroll når det gjelder fosterhjem, med den begrunnelse
at fosterhjem skal godkjennes og at kommunen skal føre
tilsyn med disse i henhold til loven. Komiteen slutter
seg til at rettssikkerhet og kvalitetssikring blir ivaretatt av
gjeldende lover og regler, og med internkontroll i kommunen vil
man fange opp avvik i forhold til tilsyn og oppfølging
av fosterhjem.
Komiteen er fornøyd med at arbeidet med å utarbeide
forskrifter blir prioritert, slik at dette kommer på plass
raskt. Komiteen er også tilfreds med at
kommunene skal få tilbud om nødvendig opplæring
på dette området.
Komiteen har merket seg at også Oslo
kommune kommer inn under bestemmelsene for internkontroll, og at
Regjeringen vektlegger viktigheten av at Oslo kommune har en egenkontroll
som sikrer at alle deler av kommunens oppgaver utføres
i samsvar med myndighetskravene.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Høyre og Kristelig Folkeparti, har videre merket seg
at Regjeringen ikke finner det nødvendig at internkontrollplikten
skal gjelde for statlige regionale barnevernsmyndigheter, med begrunnelse
i at BUF-etat er underlagt departementets styrings- og instruksjonsmyndighet. Flertallet mener
at også BUF-etat burde vært underlagt samme internkontrollplikt
som kommunene, all den tid man gjennom internkontroll kan fange
opp avvik, og man derigjennom også vil få bedre
innsikt om svakheter i egen etat. Flertallet er av
den oppfatning at internkontroll i første rekke skal virke
forebyggende og sikre at lover og regelverk følges, og
kan dermed ikke se noen fare i at også BUF-etat får
samme internkontrollplikt som kommunene.
Flertallet fremmer derfor følgende
forslag til endring av § 2-3 i lov om barneverntjenester:
"I lov 17. juli 1992
nr. 100 om barneverntjenester skal § 2-3 nytt
tredje ledd lyde:
Statlig regional myndighet skal ha
internkontroll for å sikre at oppgavene utføres
i samsvar med krav fastsatt i lov eller i medhold av lov. Statlig
regional myndighet må kunne gjøre rede for hvordan
den oppfyller kravet til internkontroll. Departementet kan i forskrift
gi nærmere bestemmelser om internkontroll.
Nåværende tredje til syvende ledd blir
fjerde til åttende ledd."
Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig
Folkeparti deler Regjeringens syn på at det ikke
er behov for å lovfeste internkontrollplikt for den statlige
Barne-, ungdom- og familieetaten. Kommunene og staten skal ivareta
helt forskjellige oppgaver etter barnevernloven. Disse medlemmer peker
videre på at det statlige barnevernet er direkte underlagt
departementet, og departementet vil gjennom sin styrings- og instruksjonsmyndighet løpende
sikre at etatens virksomhet er i samsvar med myndighetskrav. Barne-
og familiedepartementet har ikke tilsvarende styrings- og instruksjonsmyndighet overfor
kommunene.
Disse medlemmer er enig i at internkontroll er
et egnet virkemiddel med tanke på å sørge
for at statlig regional myndighets virksomhet skjer i samsvar med
myndighetskravene. Disse medlemmer vil be departementet
instruere regionene om å etablere internkontroll. Disse
medlemmer vil påpeke at lovfesting av internkontroll
således er overflødig.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til at det er bred støtte
i høringsinstansene for innføringen av internkontroll
i tiltak etter barnevernloven. Disse medlemmer mener
at det er store forskjeller når det gjelder virksomhet
etter barnevernloven i kommuner av ulike størrelser, og
mange kommuner har ulike system og nivå for internkontroll
på dette området. Disse medlemmer mener
at det kan være behov for statlig støtte til omstilling
og innføring av en tilfredsstillende internkontroll. Disse medlemmer fremmer
derfor følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen avsette midler til innføring
av internkontroll etter barnevernloven i kommunene, som kommunene
kan søke støtte til på individuelt grunnlag."
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, viser til at
det i proposisjonen er redegjort for at kommunene vil få tilbud
om nødvendig opplæring og veiledning i en innføringsperiode,
og at kostnader til dette vil bli dekket innenfor departementets
budsjettramme. Kommunene er også i dag pålagt å sørge
for at virksomheten er i samsvar med myndighetskravene. Flertallet mener
derfor at innføring av internkontroll således
ikke kan betraktes som en ny oppgave for kommunene, og at eventuelle utgifter
utover opplæringskostnader må dekkes av kommunene
selv.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet vil
understreke at det er en forutsetning at kommunene ikke får
en økonomisk belastning ved innføring av internkontroll.
Komiteen har merket seg forslaget om å lovfeste
i barnevernloven en plikt for kommunen til å vurdere den
enkeltes behov for bosetning og på denne bakgrunn tilby
egnet botiltak.
Komiteen har også merket seg at man vil
trekke inn den enkelte mindreårige selv, jf. FNs barnekonvensjon
artikkel 12 om barns rett til å danne seg egne synspunkter,
med andre ord legge vekt på hva den enkelte mindreårige
selv ønsker.
Komiteen er opptatt av at forholdene for enslige,
mindreårige asylsøkere i mottaksfasen/i
asylmottak må være gode.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti, ber Barne- og
familiedepartementet i samarbeid med Kommunal- og regionaldepartementet
om å utrede hvordan asylmottakene for enslige mindreårige kan
styrkes. En slik utredning må avklare bosettingsmyndighetenes
rolle og ansvar og barnevernsmyndighetenes rolle og ansvar. Utredningen
må videre avklare økonomiske og administrative
konsekvenser av eventuelle endringsforslag.
Flertallet fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen kommet tilbake til Stortinget med
en utredning om hvordan asylmottakene for enslige mindreårige
kan styrkes, samt avklaring i forhold til roller og ansvar mellom
Barne- og familiedepartementet og Kommunal- og regionaldepartementet
på en dertil egnet måte."
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet er enig i at barnevernet skal
vurdere å tilby mindreårige asylsøkere
og flyktninger et egnet botiltak. Men disse medlemmer er
av den oppfatning at for å sikre at ikke kommunene får
en ekstra økonomisk belastning med en slik lovfesting, bør
man legge omsorgsansvaret på det statlige regionale barnevernet,
og det økonomiske ansvaret bør fortsatt ligge
til staten. Begrunnelsen for at det statlige regionale barnevernet
bør ha ansvaret for plassering og botiltak, er at disse
har ansvaret for ulike institusjoner i regionene, dessuten gjennom
fagteamene en god kommunikasjon med kommunene. I tillegg til at
det her også forligger god kompetanse og bred oversikt
over ulike særtilbud for disse barna og ungdommene.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig
Folkeparti viser til at Regjeringen er opptatt av å tydeliggjøre
barnevernets ansvar for enslige mindreårige i mottak. Bosetting
av enslige mindreårige i kommunene skjer i dag på grunnlag
av vedtak om bosetting i den enkelte kommune. Ansvaret for bosetting
og iverksetting av bo- og omsorgstiltak for enslige mindreårige
er - på samme måte som for norske barn - et kommunalt
ansvar. Dette gjelder også tiltak med hjemmel i barnevernloven. Disse medlemmer har
merket seg at Regjeringen ikke foreslår endringer i denne
ansvarsfordelingen.
Disse medlemmer viser til at kommunene mottar
tilskudd fra staten til dekning av utgiftene i forbindelse med bosetting,
samt at kommunene får refundert løpende utgifter
til barneverntiltak som overstiger 11 800 kroner per måned. Disse
medlemmer mener derfor at den eksisterende økonomiske
kompensasjonen dekker kommunens utgifter, og at det er riktig at
kommunene har handlefrihet når det gjelder den organisatoriske
forankringen av ansvaret.
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, vil påpeke
at et forslag om at staten skal overta ansvaret for bosetting i
kommunene og ansvaret for plassering i botiltak, ikke har vært
gjenstand for høring. Ingen av høringsinstansene
har derfor uttalt seg til en slik endring i ansvars- og oppgavefordelingen
mellom stat og kommune. Flertallet mener at en slik
endring er så omfattende, og berører kommunene
i så sterk grad, at en slik endring burde vært
gjenstand for høring.
Et annet flertall, alle unntatt medlemmene fra
Høyre og Kristelig Folkeparti, vil henvise til Innst. S.
nr. 185 (2004-2005) som er behandlet i kommunalkomiteen og hvor
komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
"mener mindreårige asylsøkere er
en spesielt sårbar gruppe som bør ivaretas på en
bedre måte enn i dag. Barna kan ha hatt traumatiske opplevelser
og savnet etter foreldrene kan være stort. I denne situasjonen
har barna et stort behov for omsorg og forståelse. Dersom
saksbehandlingstiden og tiden i mottak blir for lang, får
dette lett fysiske og psykiske konsekvenser for barnet. Barnevernet
har i utgangspunktet ansvaret for alle barn som oppholder seg i
Norge, også mindreårige asylsøkere. Barnevernet
er imidlertid avhengig av bekymringsmeldinger for å få kunnskap
om forhold det enkelte barn lever under. Kartlegging har vist at
bekymringsmeldinger ikke alltid når barnevernet og at barnevernets
knappe ressurser i noen tilfeller har gått ut over mindreårige
asylsøkere. Heller ikke rammene rundt barna har fungert
godt nok. Flertallet mener derfor at det er nødvendig å vurdere
ansvarsforhold, oppfølging og organiseringen av tilbudet
som gis til mindreårige asylsøkere i dag. Flertallet
mener barnevernet bør ta over omsorgsansvaret for de mindreårige
enslige asylsøkerne.
Flertallet viser til
behandlingen i Stortinget av Ot.prp. nr. 64 (2004-2005) og forutsetter
at ansvaret for mindreårige asylsøkere overføres
til barnevernet."
Dette flertallet viser til behandlingen av Innst.
S. nr. 121 (2002-2003) hvor Stortinget, etter forslag fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vedtok at Regjeringen i løpet av 2003 skulle utrede om
barnevernloven burde endres, slik at enslige mindreårige
asylsøkere under 18 år på lik linje med
enslige norske barn blir ivaretatt av barnevernet ved ankomst til
Norge. Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet fremmet primært forslag om
at enslige, mindreårige asylsøkere ved ankomst
til Norge skal ha samme rettigheter som norske barn under lov om
barnevern.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet vil på bakgrunn av
dette fremme dette forslaget på nytt. Det er nødvendig
og i tråd med barnekonvensjon at asylsøkere og
flyktninger uten omsorgpersoner får den samme rettssikkerheten som
andre barn i Norge. UDI skal fortsatt ha ansvar for asylsøknaden,
mens barnevernet skal ha omsorgsansvaret for barnet.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om å endre
barnevernloven slik at enslige, mindreårige asylsøkere
og flyktninger under 18 år på lik linje med enslige
norske barn skal ivaretas av lov om barnevern ved ankomst til Norge."
Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig
Folkeparti vil påpeke at det ikke er slik at norske
barn uten foreldre automatisk ivaretas av barnevernet. Det avgjørende
vil være om barnet har behov for et tiltak etter barnevernloven.
Dersom barnet lever i en forsvarlig omsorgssituasjon, f.eks. hos
slektninger, vil barneverntjenestens ansvar være av subsidiær
karakter. Disse medlemmer viser til at det i proposisjonen
er redegjort grundig for den spesielle situasjonen enslige mindreårige
asylsøkere er i - i forhold til norske barn, og at en overføring
av ansvar fra utlendingsmyndighetene til barnevernmyndighetene vil
på grunn av de enslige mindreåriges spesielle
situasjon, ikke nødvendigvis innebære en bedre
ivaretakelse av disse barna. Disse medlemmer viser
til at både FNs barnekonvensjon og barnevernloven gjelder
for alle barn som oppholder seg i Norge, også enslige mindreårige
asylsøkere.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet mener at mottak for enslige,
mindreårige asylsøkere må godkjennes
på like linje som barneverninstitusjoner og fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om en godkjennings-
og tilsynsordning av asylmottak for enslige mindreårige
asylsøkere på lik linje med barneverninstitusjoner."
Komiteen er positiv til at Regjeringen
i proposisjonen tydeliggjør viktigheten av oppfølging
av biologiske foreldre etter en omsorgsovertakelse, slik det er
presisert i § 4-16 i lov om barneverntjenester.
Komiteen mener det er viktig at saken etter omsorgsovertakelsen
ikke betraktes som avsluttet fra barnevernets side, men at omsorgsforeldrene
tilbys oppfølging og veiledning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet skulle
selvsagt ønske at det var unødvendig at barn må fjernes
fra sine foreldre, men disse medlemmer erkjenner
at det enkelte ganger er nødvendig. Det gjør selvsagt
ikke saken enklere for de foreldrene som står igjen uten
barnet sitt, og frem til i dag har nok disse ikke alltid vært
ivaretatt på en skikkelig måte. Disse medlemmer er
glad for at dette er presisert i § 4-16 i lov
om barneverntjenester.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet støtter Regjeringens forslag om
en endring av barnevernlovens § 4-16 for å presisere
ansvaret barneverntjenesten har for å følge opp
foreldre etter en omsorgsovertakelse av deres barn. Disse
medlemmer peker imidlertid på at flere av instansene
som er enig i dette forslaget, mener det er nødvendig å tilføre
barneverntjenesten økonomiske ressurser. Departementet
på sin side mener at forslaget på sikt vil kunne
bidra til økonomiske besparelser fordi det kan medføre
at konfliktnivået i noen saker reduseres og at antallet fylkesnemndsaker
reduseres. Disse medlemmer mener at det er viktig
at barneverntjenesten tilføres midler for dette arbeidet,
for at det ikke skal gå på bekostning av nødvendige
tiltak for barna.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen øke bevilgningene til barnevernet,
i en overgangsperiode øremerket til oppfølging
av foreldre etter endring i barnevernlovens § 4-16."
Komiteen har merket seg at Regjeringen
har utvidet eksemplifiseringen i § 4-4 andre ledd
til også å gjelde besøkshjem, avlastningshjem
og andre foreldrestøttede tiltak. Dette synes komiteen er
bra, fordi dette utvider mulighetene for barn til å bli
hos sine biologiske foreldre med ulike utvidede hjelpetiltak.
Komiteen skulle nok sett at man etter tiltak i § 4-4
andre ledd, hadde tilføyd "med mer". Grunnen til dette
er at komiteen ikke ønsker å begrense
mulighetene for kommunene til å se på ulike tiltak,
som for eksempel PMT (Parent Management Training) MST (Multisystemisk
Terapi) og andre fremtidige tiltak.
Komiteen viser til at ansvaret for styrkede familiehjem,
beredskapshjem, ungdomshjem og fosterhjem ble overført
fra fylkeskommunene til staten 1. januar 2004. I den forbindelse
skal nye kontrakter fremforhandles.
Komiteen mener det er viktig at det er god dialog
mellom disse hjemmene og staten. Komiteen har merket
seg at mange spesialforeldre er skuffet over at de ikke har fått
tatt del i prosessen med utforming av nye standardkontrakter. Komiteen vil
påpeke at spesialforeldrene gjør en viktig jobb
med å sikre barn og unges oppvekstvilkår.
Det er derfor viktig at spesialforeldrene sikres vilkår
som gjør det mulig å ta på seg det ansvaret
det medfører å utføre omsorgen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet mener at de nye kontraktene
ikke bør svekke for eksempel pensjonsrettighetene disse foreldrene
har hatt til nå. Samtidig er det viktig at det foreligger
klare forpliktelser fra samfunnets side av hvordan disse hjemmene
skal følges opp slik at vilkårene for fosterhjemsbarna
ikke svekkes.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig
Folkeparti forutsetter at de som hadde spesielle avtaler
med enkelte fylkeskommuner får beholde disse ordningene
som en personlig ordning, og at ingen får dårlige
vilkår ved statlig overtakelse.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti vil
understreke at fosterbarn kan ha behov for samvær med personer
som har vært betydningsfulle for dem, f.eks. kontakt med
fosterforeldre, besteforeldre o.a. Det gjelder både ved
fosterhjemsplassering og kontakt med biologisk familie, og med kontakt
med fosterforeldre og deres familie ved tilbakeføring til
biologiske foreldre.
Det kan også gjelde samværsrett ved samlivsbrudd
i fosterhjemmet, eller andre grunner til at barnet flytter ut fra
fosterhjemmet.
Disse medlemmer viser til at det etter Norsk Fosterforenings
syn bør vurderes innført obligatorisk megling
ved samlivsbrudd i fosterhjem, i de tilfeller der barnet skal bli
boende i fosterhjemmet hos en av fosterforeldrene. Det bør
derfor vurderes en formulering i barnevernloven som åpner
for at barnevernet kan sikre barnet kontakt med fosterforeldre,
der det av barnefaglige grunner er riktig etter barnets behov for
samvær og kontinuerlig kontakt med fosterforeldre.
Disse medlemmer mener at en utredning
av samarbeidsforholdet mellom barnevern, biologiske foreldre og
fosterforeldre m.h.t. samværsrett og medbestemmelse må gjennomføres.
Forhold som gjelder barnet må få en sentral plass
i utredningen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og
Sosialistisk Venstreparti vil påpeke at mange av
barna som er under barnevernets omsorg er traumatisert, mishandlet
og misbrukt. De fleste av barna blir fosterhjemsplassert. Det har
i den senere tid kommet fram at flere av disse barna nektes psykologhjelp
og annen nødvendig behandling, av en eller begge av foreldrene
som har sviktet i omsorgen for barnet. Disse barna har ofte omfattende psykiske
vansker. Det er derfor urimelig at biologiske foreldre kan nekte
at barnet skal få den behandling det trenger.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om å endre
barnevernloven slik at barn som mottar tiltak fra barnevernet, sikres
den behandling de trenger innen medisin, psykiatri og rus uavhengig
av biologiske foreldres samtykke."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at Befring-utvalget (NOU 2000:12) har en rekke forslag når
det gjelder fosterhjems- og institusjonsplasserte barn/unge.
Disse bør inngå i den nasjonale utredningen. Det
bør legges særlig vekt på en mulig lov-
eller forskriftsfesting av at det ved rekruttering av fosterhjem
først må søkes etter mulige fosterhjem
i barnets familie eller nettverk. Det understrekes at disse må få like
god oppfølging av barneverntjenesten som ved ordinære fosterhjem.
Det inkluderer både oppfølging, økonomisk
godtgjøring og avlastning.
Disse medlemmer fremmer på bakgrunn av dette
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utarbeide en nasjonal handlingsplan
for fosterhjem, med særlig fokus på kompetanse,
kvalitet, kunnskap, veiledning, organisering og arbeidsforhold,
med bakgrunn i fosterbarnet, fosterforeldrene, biologiske foreldre
og de offentlige instanser som har betydning og ansvar for fosterhjemsplassering."
Komiteen vil påpeke at det
ved samlivsbrudd mellom fosterforeldre ikke er noe i veien for at
barnevernet tilrettelegger for kontakt med den av fosterforeldrene
som flytter ut av fosterhjemmet. Slik kontakt må imidlertid
ses i sammenheng med det samvær og den kontakt barnet etter
loven skal ha med sin biologiske slekt og barnets behov for stabilitet
og ro rundt sin omsorgssituasjon. Komiteen viser
til at det allerede er forskriftsfestet at barneverntjenesten alltid
skal vurdere om noen i barnets familie eller nettverk kan velges
som fosterhjem. Disse fosterhjemmene faller inn under de alminnelige
regler om fosterhjem. Den nye Barne-, ungdoms- og familieetaten
har som en viktig oppgave å utvikle fosterhjemsarbeidet
på nasjonalt og lokalt plan, og etaten vurderer til enhver
tid behovet for kompetanse, kvalitet osv. i fosterhjemsarbeidet.
Komiteen har merket seg Regjeringens ønske om å endre
begrepet "mødrehjem" til " botiltak for foreldre og barn",
og komiteen kan være enig i at mødrehjem
kanskje ikke lenger er et dekkende begrep for dette tiltaket. Mødrehjem
kan dessuten fort oppfattes som svært stigmatiserende for
dem som bor der. Komiteen vil påpeke at
et slikt tiltak skal gi botrening, veiledning og trening i det å være
foreldre og observasjon og utredning av foreldrenes omsorgsevne.
Komiteen er derfor av den oppfatning at betegnelsen
"Senter for foreldre og barn" er dekkende.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet vil understreke at institusjoner
for foreldre og barn skal godkjennes og føres tilsyn med som
barnevernsinstitusjoner. Det føres i dag ikke tilsyn med
institusjoner for foreldre og barn. Deres tilsynsordning falt bort
ved omorganisering av barnevernet. Det bor i dag ofte svært
hjelpetrengende barn under 18 år som selv har fått
barn på disse institusjonene. Det er mødre som
selv er under tiltak fra barnevernet og som flytter til mødrehjem
når de har født. Disse medlemmer vil
understreke viktigheten av at rettssikkerheten skal være
den samme når et barn har blitt mor.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet og fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen innføre godkjennings- og
tilsynsordning for mødrehjem på lik linje med
barnevernsinstitusjoner hjemlet i barnevernloven."
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet viser til at det har vært
usikkerhet rundt driftssituasjonen for mødrehjem, bl.a.
"Aline barnevernsenter" i Oslo, som har en meget viktig funksjon
i forhold til barn med rusmisbrukende foreldre.
Komiteen ser behovet for en gjennomgang
av mødrehjemmenes formål og innhold, med en vurdering
av behovet for regulering og tilsyn av tiltakene, samt en vurdering
av deres driftsforhold og økonomiske situasjon. I denne
forbindelse kan det vurderes om Aline barnevernsenter bør
gis status som nasjonalt kompetansesenter med særlig kompetanse
på rusmisbruk og foreldre/barn.
Komiteen fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen gjøre en landsomfattende
gjennomgang av mødrehjemmene, se på behovet for
tiltaket, vurdere formål, innhold og driftsforhold, og
vurdere behovet for en regulering og tilsyn av tiltakene."
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, har merket
seg forslaget om en forenkling av saksbehandlingen som gjelder adopsjon. Flertallet vil likevel
advare sterkt mot en forenkling som resulterer i at adopsjoner skjer
raskere enn de burde. Flertallet har i andre saker
påpekt viktigheten av at man i overtakelsessaker alltid
skal ha det for øye å tilbakeføre barnet
til sine biologiske foreldre så sant dette er mulig og
det er til barnets beste. Flertallet kan ikke se
at det er tilfelle her. Flertallet har merket seg
at det henvises gjentatte ganger til et antatt behov hos barnet
for å få avklart sin omsorgssituasjon og totale
fremtid og få ro omkring spørsmålet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
det er grunn til å reise spørsmålet om
en hurtig fristilling av barnet for bortadoptering i saker der foreldrene
er i live, vil stride mot både Den europeiske menneskerettighetskonvensjons
artikkel 8 om retten til respekt for familieliv, og mot FNs barnekonvensjons
artikler 8, 9, 16 og 25. Alt i alt er det lite som tyder på at
adopsjon bringer større reell trygghet og harmoni i et
barns liv der hvor barnets biologiske familie lever, elsker barnet
og ønsker å gjenforenes med barnet eller iallfall
opprettholde kontakten. For de aller fleste barn som er fjernet
fra sin familie er det den biologiske familien de føler
seg uløselig knyttet til og søker tilbake til.
Disse medlemmer mener videre at proposisjonens
forslag om å lette gjennomføring av tvangsadopsjon
bør erstattes av et fullstendig forbud mot slik adopsjon.
Under ingen omstendigheter må adgangen til bortadoptering
mot foreldres vilje lettes. Tvert imot må foreldres, og
annen nær families, krav på støtte til å opprettholde
samhørigheten med barna styrkes.
Disse medlemmer vil peke på at tilfeller
der barnets foreldre begge er døde, og heller ikke annen biologisk
familie kan eller kan settes i stand til å ta seg av barnet,
kommer i en klart annen stilling. Slike tilfeller kan ikke legges
til grunn for behandlingen av adopsjonsspørsmål
i saker der barnet har familie i live. Disse medlemmer kan
på bakgrunn av dette ikke slutte seg til Regjeringens forslag.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti, støtter
Regjeringens forslag til forenkling av saksbehandlingen av saker
som gjelder adopsjon etter barnevernlovens § 4-20.
40 av 43 høringsinstanser støtter et slik forslag,
og flertallet viser til Advokatforeningens brev til
familie-, kultur- og administrasjonskomiteen av 4. mai
2005, der de peker på at forslaget vil gi den rettssikkerhetsgevinst
for foreldre uten foreldreansvar for barnet, at de fra nå alltid regnes
som parter i sak som gjelder samtykke til adopsjon fra fylkesnemnda.
Flertallet peker på at gjeldende lovgivning innebærer
en erkjennelse av eller et verdivalg om, at det i visse tilfelle
er nødvendig ut fra hensynet til barnet å benytte
et så vidt inngripende tiltak som adopsjon. Flertallet viser
til at dette er lagt til grunn og redegjort for i lovens forarbeider,
og har senere vært behandlet i Stortinget i flere sammenhenger. Flertallet vil
også peke på at Den europeiske menneskerettighetsdomstol
i sin praksis har lagt til grunn at det finnes situasjoner som kan
gjøre det nødvendig å bryte kontakten
med foreldre og barnet på et tidlig tidspunkt.
Flertallet vil understreke at det foreliggende forslaget
i proposisjonen ikke er ment å skulle innebære
noen endringer i forhold til vilkårene for å innvilge
adopsjon. Forslaget tar derimot sikte på å unngå den
uheldige dobbeltbehandlingen disse sakene i dag underlegges. Forslaget
er derfor kun en videreføring av den praksis som i dag
gjelder ved at fylkesnemnda er det organ som i realiteten fatter
avgjørelsen om adopsjon. Flertallet viser
til at det i praksis er snakk om meget få saker i året,
og at ordningen brukes rent unntaksvis. Det er nedfelt strenge vilkår
for å kunne treffe vedtak om å overta omsorgen
for et barn, etter barnevernloven § 4-12. Videre
må foreldreansvaret etter § 4-20 være
fratatt foreldrene. Hensynet til barnets beste og det mildeste inngreps
prinsipp forutsetter at det bare kan treffes vedtak om fratakelse
av foreldreansvar dersom vedtak om omsorgsovertakelse ikke vil være
bedre for barnet og dette fremstår som nødvendig
ut fra den situasjon barnet befinner seg i.
Flertallet støtter Regjeringens forslag
om en forenkling av saksbehandlingen ved adopsjon i disse få sakene,
slik at prosessen blir mindre omstendelig og tung, og at barnets
omsorgssituasjon kan avklares uten unødig lang ventetid.
Komiteen har merket seg at Regjeringen
ikke har foreslått å utvide rett for offentlige
myndigheter til å gi taushetsbelagte opplysninger til barneverntjenesten
i mindre alvorlige tilfeller. Komiteen støtter
dette.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, deler Regjeringens syn på en utvidelse
av opplysningsplikten i barnevernloven § 6-4 annet
ledd. Opplysningsplikt vil gi mulighet til å innhente kunnskap
om foreldrenes utvikling etter en omsorgsovertakelse og derigjennom
gi gode forutsetninger for å kunne treffe et nytt vedtak
basert på foreldrenes aktuelle livssituasjon på vedtakstidspunktet. Flertallet vil
peke på at slike opplysninger kan ha betydning for barneverntjenestens
og fylkesnemndas vurdering av spørsmålet om endringer
i det samvær som ble fastsatt i forbindelse med vedtak om
omsorgsovertakelse, opphevelse av vedtak om omsorgsovertakelse og
fratakelse av foreldreansvar og adopsjon. Flertallet viser
til at det i proposisjonen fremgår at departementet har
vært noe i tvil, men har valgt å legge avgjørende
vekt på flertallet av høringsinstansene, som klart
støtter forslaget. Flertallet viser til
at den foreslåtte utvidelsen av opplysningsplikten gjelder
imidlertid bare etter pålegg fra barneverntjenesten/fylkesnemnda
og ikke av eget tiltak. Den foreslåtte endringen gir derfor
mindre rom for skjønn enn de eksisterende bestemmelsene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at en slik utvidelse av opplysningsretten vil kunne undergrave
befolkningens tillit både til barneverntjenesten og til
andre deler av hjelpeapparatet, og kunne føre til at foreldre
ikke ville våge å søke hjelp og veiledning
for sine barns problemer av frykt for at de forteller det mot deres
viten og vilje til barneverntjenesten. Disse medlemmer har
merket seg at Regjeringen under tvil har kommet frem til å gjøre
en endring i § 6-4 andre ledd om at offentlige
myndigheter og spesielle yrkesgrupper gis opplysningsplikt til barneverntjenesten
og fylkesnemnda i forbindelse med at disse behandler saker om samvær,
tilbakeføring eller fratakelse og/eller adopsjon. Disse
medlemmer kan ikke slutte seg til denne endringen. Det er
nettopp i slike saker at det er en reell fare for at man legger
skjønn til grunn, og det vil være svært
uheldig. Man har sett at dette kan resultere i høye konfliktnivå både
mellom partene og mellom foreldrene.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig
Folkeparti finner det viktig å påpeke at
forslaget om utvidelse kun gjelder i de tilfeller der omsorgen for
barnet allerede er overtatt av barneverntjenesten. Forslaget vil
derfor ikke kunne ha som konsekvens at foreldrene ikke søker
hjelp for barnet sitt.
Komiteen støtter forslaget
til endring av § 6-4 i barnvernloven. Dette er
i realiteten en harmonisering med de nye bestemmelsene i straffelovens §§ 203
og 204 første ledd bokstav f, om kommersiell seksuell utnyttelse
av barn og unge.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, viser i denne forbindelse til Innst. O.
nr. 110 (2004-2005) om lov om mekling og rettergang i sivile tvister
(tvisteloven):
"Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet,
mener at hovedlinjene i gjeldende regler om rettslig prøving
av administrative tvangsvedtak i helse- og sosialsektoren bør
videreføres. Det er viktig at slike saker forankres og
behandles lokalt. Flertallet mener videre at det ikke bør
gjelde noen særregler om instansfølgen ved overprøving
av vedtak etter barnevernloven. Hensynet til at det raskt skal bli
ro omkring barna, kan ivaretas ved å innføre strenge
vilkår for ankebehandling i lagmannsretten.
Når
tingrettens dom går ut på tvang som ikke er vedtatt
av fylkesnemnda, kan imidlertid spesielle hensyn tale for at det
gis anledning til ny prøving av saken. Dette kan etter
flertallets mening være aktuelt når fylkesnemnda
ikke har tatt barneverntjenestens forslag om tiltak til følge,
og når kommunen i tingretten har lagt ned påstand
om mer inngripende tiltak enn det som var foreslått for
fylkesnemnda. Særlig når ingen i fylkesnemnda
har gått inn for tvangen, kan det være rimelig
med ny prøving. På den annen side kan det tale
mot ny prøving at det bare er gradsforskjeller mellom omfanget
av den tvang tingretten har gått inn for, og den som er
vedtatt av fylkesnemnda.
Flertallet vil understreke
at før barnevernsakene møter silingsregelen til
lagmannsretten, har den vært gjenstand for behandling både
i fylkesnemnda og i tingretten. Når saken ikke er prinsipiell,
bør det etter flertallets oppfatning legges vesentlig vekt
på om det er sannsynlig at resultatet vil bli et annet
etter ankeforhandling, og at spørsmålet om bruk
av tvang under enhver omstendighet kan bringes inn for fylkesnemnda
på ny etter relativt kort tid.
Både
hensynet til en kortere saksbehandlingstid og hensynet til rettssikkerhet
må etter flertallets mening veie tungt i saker etter barnevernloven.
Derfor mener flertallet at det bør innføres en
regel om at det i tingretten alltid skal være med én
fagkyndig og én lek meddommer. Dette er i stor grad en
kodifisering av gjeldende praksis. En slik ordning sikrer etter
flertallets mening fagkyndighet, samtidig som fagdommere eller fagkyndige
ikke dominerer sammensetningen.
I noen saker kan hensynet
til rettssikkerheten veie særlig tungt. Flertallet vil
derfor følge opp Tvistemålsutvalgets forslag om
forsterket tingrett i særlige tilfeller. Flertallet går
inn for at retten da settes med to fagdommere og tre meddommere,
hvorav en eller to skal være fagkyndige. En slik sammensetning kan
være ønskelig når saken er spesielt vanskelig
eller gjelder tvangsvedtak med uvanlig vidtrekkende konsekvenser.
Flertallet
er for øvrig enig med departementet i at lagmannsretten
skal settes med tre fagdommere og to meddommere ved anke over dom
i saker om administrative tvangsinngrep.
Flertallet
slutter seg videre til departementets forslag til regler om karensperioden,
og legger til grunn at disse er i overensstemmelse med EMK.
Flertallet
slutter seg også til departementets forslag om at tungtveiende
grunner er et tilstrekkelig vilkår for at retten kan bestemme
at dom om opphør av tvangsvedtak ikke skal få foregrepet
virkning.
Når det gjelder lovteksten viser flertallet til forslag
fremmet av justiskomiteens flertall i Innst. O. nr. 110 (2004-2005).
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at Senterpartiet ikke er representert i justiskomiteen, men
støtter flertallets forslag om rettslig overprøving
av fylkesnemndas vedtak etter barneloven.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til følgende merknad i Innst. O. nr. 110 (2004-2005):
"Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet deler
Regjeringens syn om at barnevernssaker i dagens system tar uforholdsmessig
lang tid før en oppnår en endelig avgjørelse.
Saksgangen frem til behandling i fylkesnemd via tingrett og lagmannsrett frem
til mulig behandling i Høyesterett medfører også mye
usikkerhet og unødig belastning for de involverte parter.
Det vil derfor være en fordel om en kunne redusere denne
sakskjeden noe. Samtidig er det viktig at en ikke reduserer det
behov en har for en god og forsvarlig behandling av disse viktige
sakene.
Disse medlemmer mener det er en vesens forskjell
mellom en administrativ nemndbehandling og en domstolsbehandling.
Det er slik disse medlemmer ser det ønskelig med en mulighet
for en totrinns domstolsprøving. Her kan en se en viss
likhet med andre alvorlige tvangsinngrep som for eksempel tvisteloven
kapittel 36 om tvangsvedtak i helse- og sosialsektoren, selv om
sakene ikke kan sammenlignes direkte. Kapittel 36 gir en mulighet
for en totrinns domstolsprøving og at tingretten kan settes
med et fagkyndig utvalg. Disse medlemmer mener at en domstolsprøving
med fagkyndige meddommere vil gi en god og forsvarlig behandling
av sakene. En vil også unngå problemet som reises
av Advokatforeningen og Dommerforeningen rundt muligheten for domstolsprøving
i to innstanser, samt Høyesteretts mulighet til å skape
rettsenhet også på dette viktige området.
Som
en konsekvens av dette bør lov om barneverntjeneste kapittel
7 endres, og tvisteloven kapittel 36 gjelde alle administrative
tvangsvedtak."
Disse medlemmer viser for øvrig til lovforslag
fremmet av Fremskrittspartiet i Innst. O. nr. 110 (2004-2005).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
merket seg at § 9-2 om foreldres underholdsplikt
bare er ment å skulle benyttes i de tilfellene hvor foreldrene
har økonomisk mulighet til å betale for barnet. Disse
medlemmer har ved flere anledninger fått henvendelser
fra foreldre der dette ikke er tilfelle. Disse medlemmer ser
at å forlange bidrag fra ressurssvake foreldre som i tillegg har
blitt fratatt sitt barn mot sin vilje, kan oppfattes som et overgrep
overfor disse. Disse medlemmer ser det som helt nødvendig
at fri rettshjelp uten behovsprøving blir gitt i slike
saker.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Høyre og Kristelig Folkeparti, er enig med Advokatforeningen
i det som fremkommer av deres høringsbrev av 4. mai
2005 om at disse sakene er vanskelig, og at det kan reises spørsmål
om det i det hele tatt bør være slik at det fastsettes
bidragsplikt for barn som det offentlige har overtatt omsorgen for.
Et annet flertall, medlemmene fra Høyre,
Arbeiderpartiet og Kristelig Folkeparti, deler Regjeringens
syn på at prinsippet om foreldres underholdsplikt for sine
barn gjelder etter gjeldende rett også for barn som barneverntjenesten
ivaretar omsorgen for. Det er ulike grunner til at omsorgen for
barn ivaretas av barneverntjenesten. I en del tilfeller er det foreldrene
selv som ber om barneverntjenestens bistand. Dette gjelder særlig ungdom
med atferdsvansker. Foreldrene til disse barna/ungdommene
er ikke en ensartet gruppe. Dette flertallet viser
til at det fremgår av proposisjonen at underholdsplikten
bare er ment å skulle benyttes i de tilfellene foreldrene
har økonomisk mulighet til å betale for barnet.
Forslaget er ment å sikre større likebehandling
i saksbehandlingen i disse sakene. Dette flertallet viser
også til at det skal utarbeides forskrifter/retningslinjer
til bestemmelsen som er ment å sikre at det ikke fastsettes
bidrag i de tilfellene dette vil være urimelig i forhold
til foreldrenes situasjon.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet ser den forvaltningsmessige fordelen
ved at barnevernlovens § 9-2 om foreldres underholdsplikt
for sine barn også etter at barnet er plassert utenfor
hjemmet etter et barnevernvedtak, flyttes fra fylkesnemnda til bidragsfogden. Disse medlemmer er
imidlertid bekymret for at det kan føre til motvilje mot
frivillige tiltak i barnevernets regi, og samarbeidsproblemer også i
forhold til foreldre der barna er under barnevernets omsorg. Det
kan føre til at barn som har behov for hjelpetiltak ikke
får det, eller at det tar lengre tid før tiltakene
kan settes inn, pga. økonomiske følger for foreldrene.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og
Sosialistisk Venstreparti mener det unntaksvis bør
være adgang til å kreve underholdsbidrag for hjelpetiltak
etter barnevernloven der foreldrene har god økonomi og
der foreldrene selv ber om hjelp fra barnevernet og har evne til å betale
tiltaket.
Komiteens medlem fra Senterpartiet kan
samlet sett ikke støtte dette forslaget, og mener at det
er viktigere at barna får hjelpetiltak enn at samfunnet
sikrer seg gjenytelser i form av underholdsbidrag fra foreldre. Disse
medlemmer mener at adgangen til å kreve underholdsbidrag
for hjelpetiltak etter barnevernloven, bør vurderes separat
og muligens bortfalle i sin helhet.
Dette medlem fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen vurdere om å fjerne barnevernlovens § 9-2
om foreldres underholdsplikt for sine barn når barnet er
plassert utenfor hjemmet etter et barnevernvedtak."