Departementet foreslår at alle foretak som omfattes
av lovforslaget § 1 første ledd, skal
omfattes av plikten til å ha pensjonsordning.
Departementet mener at plikten til å ha pensjonsordning
skal avgrenses til alderspensjon med tillegg av innskudds- eller
premiefritak ved uførhet, og at foretaket kan velge å opprette
en pensjonsordning enten etter innskuddspensjonsloven eller foretakspensjonsloven.
Uføre- og etterlattepensjon faller således utenfor
foretakets plikt, men det vil være fullt mulig å opprette
en pensjonsordning for sine ansatte som også omfatter slik
pensjon, på frivillig grunnlag.
Foretakets plikt motsvares av en rettighet for arbeidstakerne,
jf. lovforslaget § 3. Det vises til nærmere
omtale av denne bestemmelsen nedenfor.
I tråd med Stortingets vedtak og Banklovkommisjonens
utkast foreslås det egne bestemmelser om minstekrav til
ordningene. Utover dette vil det etter lovforslaget være
opp til arbeidsgiver å vurdere hvorvidt det skal tilbys
pensjonsordninger som er bedre enn disse minstekravene. Departementet
viser for øvrig til at innskuddspensjonsloven § 2-6
og foretakspensjonsloven § 2-4 regulerer i hvilke
tilfeller pensjonsordningen skal ha styringsgrupper. Minst ett av medlemmene
i slike styringsgrupper skal velges av og blant medlemmene i pensjonsordningen.
Departementet foreslår at pensjonsordning i samsvar
med kravene i loven skal opprettes innen seks måneder etter
at vilkårene for plikt til å ha obligatorisk tjenestepensjonsordning
er oppfylt. Bestemmelsen vil både gjelde for nye foretak
som etableres etter lovens ikrafttredelse, og for foretak som er
etablert ved lovens ikrafttredelse, men som ikke oppfyller vilkårene
for plikt til å ha tjenestepensjon før på et
senere tidspunkt. Det vises til lovforslaget § 2
annet ledd og til omtale nedenfor.
Departementet foreslår egne regler for foretak som oppfyller
vilkårene for plikt til å ha obligatorisk tjenestepensjon
på tidspunktet for lovens ikrafttredelse eller i løpet
av 2006, se lovforslaget § 9 om ikrafttredelse
og overgangsregler. Det vises til omtale nedenfor.
Departementet foreslår, i tråd med Banklovkommisjonens
forslag, at plikten til å ha pensjonsordning bortfaller
dersom vilkårene for å ha slik ordning ikke er
oppfylt ved utløpet av et kalenderår, og pensjonsordningen
heller ikke i løpet av det påfølgende
kalenderår igjen oppfyller vilkårene for å opprette
tjenestepensjonsordning. Pensjonsordningen skal da opphøre
og avvikles etter regler om avvikling i henholdsvis foretakspensjonsloven
eller innskuddspensjonsloven. Innskuddsordninger kan likevel videreføres
på nærmere angitte vilkår, jf. forslaget
om adgang for selvstendig næringsdrivende til å opprette
innskuddspensjonsordning. Reglene foreslås tatt inn i innskuddspensjonsloven § 2-3
tredje ledd og foretakspensjonsloven § 2-2 tredje
ledd, se lovforslaget § 10.
Departementet viser videre til at arbeidsgiver og annen person
som må anses som innehaver av foretaket i henhold til gjeldende
rett kan omfattes av pensjonsordningen, dersom denne personen fyller
vilkårene for opptak. Departementet foreslår derfor
ikke en egen bestemmelse om dette i lovforslaget.
Departementet viser til at ingen av høringsinstansene
har hatt merknader til utkastet § 2 sjette ledd
om parallelle og kombinerte pensjonsordninger. Departementet slutter
seg til denne bestemmelsen, jf. lovforslaget § 2
tredje ledd.
Når det gjelder foretak som har pensjonsordning (eksisterende
pensjonsordninger), er departementet enig i at det også for
disse foretakene må være en plikt til å sikre
at ordningen oppfyller kravene i loven. Etter departementets vurdering
vil imidlertid denne plikten allerede følge av hovedregelen
i lovforslaget § 2. Departementet vil derfor ikke
foreslå en egen bestemmelse for eksisterende pensjonsordninger.
Etter foretakspensjonsloven § 3-9 annet ledd åpnes
det for at foretaket kan velge å holde arbeidstakere med
mindre enn 10 år igjen til pensjonsalderen utenfor foretakspensjonsordningen.
Slik både Rikstrygdeverket og Kredittilsynet har påpekt,
vil en slik adgang kunne virke urimelig i en obligatorisk tjenestepensjonsordning.
Departementet viser til at de hensyn (kostnadshensyn) unntaksbestemmelsen
i foretakspensjonsloven er begrunnet ut fra, også vil gjøre seg
gjeldende i en obligatorisk tjenestepensjonsordning opprettet i
henhold til foretakspensjonsloven. Dette kan etter departementets
syn tale for at adgangen til å holde disse arbeidstakerne
utenfor, videreføres. På den annen side legger
departementet til grunn at det vil være rimelig å stille
krav til foretaket om at disse arbeidstakerne, dersom de holdes
utenfor foretakspensjonsordningen, skal tilbys en form for kompensasjon.
Etter departementets vurdering vil et krav om at disse arbeidstakerne
skal sikres pensjonsopptjening i en innskuddspensjonsordning i tråd
med minstekravene i lovforslaget her, være tilstrekkelig. Departementet
foreslår at en slik bestemmelse tas inn lovforslaget § 5
om minstekrav til pensjonsordninger med ytelsesbasert foretakspensjon.
Det vises til lovforslaget § 5 fjerde ledd, og
til omtale nedenfor.
Departementet vil før øvrig kort kommentere
forholdet til arbeidstakere som ikke er arbeidsføre ved opprettelsen
av pensjonsordningen. I henhold til foretakspensjonsloven § 3-8
skal arbeidstaker som ikke er arbeidsfør på opptakstidspunktet,
først bli medlem i ordningen når arbeidstakeren
begynner å arbeide i stillingen. Denne bestemmelsen gjelder
tilsvarende for den del av en innskuddspensjonsordning som gjelder
innskuddsfritak ved uførhet, jf. innskuddspensjonsloven § 2-7
som viser til foretakspensjonsloven § 6-7. Departementet
viser, i tråd med Aktuarforeningens og Kredittilsynets
høringsuttalelser, til at arbeidstakere som er uføre
på tidspunktet for vurdering av opptak, ikke skal omfattes
av pensjonsordningen. Dette vil også gjelde ved opprettelse av
en obligatorisk tjenestepensjonsordning i henhold til det foreliggende
lovforslaget.
Banklovkommisjonens utkast innebærer at de gjeldende
medlemskapsreglene i foretakspensjonsloven og innskuddspensjonsloven
videreføres. Departementet slutter seg til dette. Dette
betyr blant annet at reglene for sesongarbeidere i foretakspensjonsloven § 3-6
og innskuddspensjonsloven § 4-2 fjerde ledd foreslås å gjelde
i ordninger som opprettes i samsvar med kravene i lovforslaget.
Departementet viser videre til at overgangsreglene i foretakspensjonsloven § 16-2
tredje ledd, gjelder for pensjonsordninger opprettet før
foretakspensjonsloven trådte i kraft (1. januar
2001). Overgangsreglene i denne bestemmelsen vil således
ikke få anvendelse på pensjonsordninger som opprettes
i samsvar med dette lovforslaget. Dette innebærer at det
i en periode fremover vil kunne være forskjeller i medlemskapsreglene
mellom eksisterende ordninger opprettet før 1. januar
2001 (da foretakspensjonsloven trådte i kraft), og ordninger
opprettet etter dette tidspunktet. Eksisterende ordninger som omfattes
av overgangsreglene i foretakspensjonsloven § 16-2 tredje
ledd vil således kunne holde utenfor enkelte grupper av
arbeidstakere, mens det for pensjonsordninger som opprettes i forbindelse
med innføring av en obligatorisk tjenestepensjon, ikke
vil være tilsvarende adgang til å holde slike
arbeidstakere utenfor. Bestemmelsen i § 16-2 tredje
ledd gjelder kun i en overgangsperiode, slik at disse forskjellene
vil forsvinne etter hvert.
Bestemmelsen i Banklovkommisjonens utkast § 14
annet ledd er uansett overflødig, ettersom anvendelsesområdet
for de omtalte overgangsbestemmelsene fremkommer av foretakspensjonsloven § 16-2
tredje ledd. Departementet har derfor ikke tatt med forslag til
slik bestemmelse.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, slutter seg til forslag til lov om obligatorisk
tjenestepensjon § 2 første og tredje
ledd, § 10 nr. 4 om endring i foretakspensjonsloven § 2-2
tredje ledd og § 10 nr. 5 om endring i innskuddspensjonsloven § 2-3
tredje ledd.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader under punkt 1.2 og går imot Regjeringens
forslag.