3. Foretakets plikt til å ha pensjonsordning

3.1 Sammendrag

Departementet foreslår at alle foretak som omfattes av lovforslaget § 1 første ledd, skal omfattes av plikten til å ha pensjonsordning.

Departementet mener at plikten til å ha pensjonsordning skal avgrenses til alderspensjon med tillegg av innskudds- eller premiefritak ved uførhet, og at foretaket kan velge å opprette en pensjonsordning enten etter innskuddspensjonsloven eller foretakspensjonsloven. Uføre- og etterlattepensjon faller således utenfor foretakets plikt, men det vil være fullt mulig å opprette en pensjonsordning for sine ansatte som også omfatter slik pensjon, på frivillig grunnlag.

Foretakets plikt motsvares av en rettighet for arbeidstakerne, jf. lovforslaget § 3. Det vises til nærmere omtale av denne bestemmelsen nedenfor.

I tråd med Stortingets vedtak og Banklovkommisjonens utkast foreslås det egne bestemmelser om minstekrav til ordningene. Utover dette vil det etter lovforslaget være opp til arbeidsgiver å vurdere hvorvidt det skal tilbys pensjonsordninger som er bedre enn disse minstekravene. Departementet viser for øvrig til at innskuddspensjonsloven § 2-6 og foretakspensjonsloven § 2-4 regulerer i hvilke tilfeller pensjonsordningen skal ha styringsgrupper. Minst ett av medlemmene i slike styringsgrupper skal velges av og blant medlemmene i pensjonsordningen.

Departementet foreslår at pensjonsordning i samsvar med kravene i loven skal opprettes innen seks måneder etter at vilkårene for plikt til å ha obligatorisk tjenestepensjonsordning er oppfylt. Bestemmelsen vil både gjelde for nye foretak som etableres etter lovens ikrafttredelse, og for foretak som er etablert ved lovens ikrafttredelse, men som ikke oppfyller vilkårene for plikt til å ha tjenestepensjon før på et senere tidspunkt. Det vises til lovforslaget § 2 annet ledd og til omtale nedenfor.

Departementet foreslår egne regler for foretak som oppfyller vilkårene for plikt til å ha obligatorisk tjenestepensjon på tidspunktet for lovens ikrafttredelse eller i løpet av 2006, se lovforslaget § 9 om ikrafttredelse og overgangsregler. Det vises til omtale ne­denfor.

Departementet foreslår, i tråd med Banklovkommisjonens forslag, at plikten til å ha pensjonsordning bortfaller dersom vilkårene for å ha slik ordning ikke er oppfylt ved utløpet av et kalenderår, og pensjonsordningen heller ikke i løpet av det påfølgende kalenderår igjen oppfyller vilkårene for å opprette tjenestepensjonsordning. Pensjonsordningen skal da opphøre og avvikles etter regler om avvikling i henholdsvis foretakspensjonsloven eller innskuddspensjonsloven. Innskuddsordninger kan likevel videreføres på nærmere angitte vilkår, jf. forslaget om adgang for selvstendig næringsdrivende til å opprette innskuddspensjonsordning. Reglene foreslås tatt inn i innskuddspensjonsloven § 2-3 tredje ledd og foretakspensjonsloven § 2-2 tredje ledd, se lovforslaget § 10.

Departementet viser videre til at arbeidsgiver og annen person som må anses som innehaver av foretaket i henhold til gjeldende rett kan omfattes av pensjonsordningen, dersom denne personen fyller vilkårene for opptak. Departementet foreslår derfor ikke en egen bestemmelse om dette i lovforslaget.

Departementet viser til at ingen av høringsinstansene har hatt merknader til utkastet § 2 sjette ledd om parallelle og kombinerte pensjonsordninger. Departementet slutter seg til denne bestemmelsen, jf. lovforslaget § 2 tredje ledd.

Når det gjelder foretak som har pensjonsordning (eksisterende pensjonsordninger), er departementet enig i at det også for disse foretakene må være en plikt til å sikre at ordningen oppfyller kravene i loven. Etter departementets vurdering vil imidlertid denne plikten allerede følge av hovedregelen i lovforslaget § 2. Departementet vil derfor ikke foreslå en egen bestemmelse for eksisterende pensjonsordninger.

Etter foretakspensjonsloven § 3-9 annet ledd åpnes det for at foretaket kan velge å holde arbeidstakere med mindre enn 10 år igjen til pensjonsalderen utenfor foretakspensjonsordningen. Slik både Rikstrygdeverket og Kredittilsynet har påpekt, vil en slik adgang kunne virke urimelig i en obligatorisk tjenestepensjonsordning. Departementet viser til at de hensyn (kostnadshensyn) unntaksbestemmelsen i foretakspensjonsloven er begrunnet ut fra, også vil gjøre seg gjeldende i en obligatorisk tjenestepensjonsordning opprettet i henhold til foretakspensjonsloven. Dette kan etter departementets syn tale for at adgangen til å holde disse arbeidstakerne utenfor, videreføres. På den annen side legger departementet til grunn at det vil være rimelig å stille krav til foretaket om at disse arbeidstakerne, dersom de holdes utenfor foretakspensjonsordningen, skal tilbys en form for kompensasjon. Etter departementets vurdering vil et krav om at disse arbeidstakerne skal sikres pensjonsopptjening i en innskuddspensjonsordning i tråd med minstekravene i lovforslaget her, være tilstrekkelig. Departementet foreslår at en slik bestemmelse tas inn lovforslaget § 5 om minstekrav til pensjonsordninger med ytelsesbasert foretakspensjon. Det vises til lovforslaget § 5 fjerde ledd, og til omtale nedenfor.

Departementet vil før øvrig kort kommentere forholdet til arbeidstakere som ikke er arbeidsføre ved opprettelsen av pensjonsordningen. I henhold til foretakspensjonsloven § 3-8 skal arbeidstaker som ikke er arbeidsfør på opptakstidspunktet, først bli medlem i ordningen når arbeidstakeren begynner å arbeide i stillingen. Denne bestemmelsen gjelder tilsvarende for den del av en innskuddspensjonsordning som gjelder innskuddsfritak ved uførhet, jf. innskuddspensjonsloven § 2-7 som viser til foretakspensjonsloven § 6-7. Departementet viser, i tråd med Aktuarforeningens og Kredittilsynets høringsuttalelser, til at arbeidstakere som er uføre på tidspunktet for vurdering av opptak, ikke skal omfattes av pensjonsordningen. Dette vil også gjelde ved opprettelse av en obligatorisk tjenestepensjonsordning i henhold til det foreliggende lovforslaget.

Banklovkommisjonens utkast innebærer at de gjeldende medlemskapsreglene i foretakspensjonsloven og innskuddspensjonsloven videreføres. Departementet slutter seg til dette. Dette betyr blant annet at reglene for sesongarbeidere i foretakspensjonsloven § 3-6 og innskuddspensjonsloven § 4-2 fjerde ledd foreslås å gjelde i ordninger som opprettes i samsvar med kravene i lovforslaget.

Departementet viser videre til at overgangsreglene i foretakspensjonsloven § 16-2 tredje ledd, gjelder for pensjonsordninger opprettet før foretakspensjonsloven trådte i kraft (1. januar 2001). Overgangsreglene i denne bestemmelsen vil således ikke få anvendelse på pensjonsordninger som opprettes i samsvar med dette lovforslaget. Dette innebærer at det i en periode fremover vil kunne være forskjeller i medlemskapsreglene mellom eksisterende ordninger opprettet før 1. januar 2001 (da foretakspensjonsloven trådte i kraft), og ordninger opprettet etter dette tidspunktet. Eksisterende ordninger som omfattes av overgangsreglene i foretakspensjonsloven § 16-2 tredje ledd vil således kunne holde utenfor enkelte grupper av arbeidstakere, mens det for pensjonsordninger som opprettes i forbindelse med innføring av en obligatorisk tjenestepensjon, ikke vil være tilsvarende adgang til å holde slike arbeidstakere utenfor. Bestemmelsen i § 16-2 tredje ledd gjelder kun i en overgangsperiode, slik at disse forskjellene vil forsvinne etter hvert.

Bestemmelsen i Banklovkommisjonens utkast § 14 annet ledd er uansett overflødig, ettersom anvendelsesområdet for de omtalte overgangsbestemmelsene fremkommer av foretakspensjonsloven § 16-2 tredje ledd. Departementet har derfor ikke tatt med forslag til slik bestemmelse.

3.2 Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til forslag til lov om obligatorisk tjenestepensjon § 2 første og tredje ledd, § 10 nr. 4 om endring i foretakspensjonsloven § 2-2 tredje ledd og § 10 nr. 5 om endring i innskuddspensjonsloven § 2-3 tredje ledd.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sine merknader under punkt 1.2 og går imot Regjeringens forslag.