Det er viktig at regelverket virker på en konkurransenøytral
måte i forhold til markedsaktørene. Dette tilsier
at regelverket utformes i hovedsak som et rammeverk med lik adgang
for alle til å tilby de produkter rammeverket åpner
for, noe som taler for generelle lovregler som foreslått
av Banklovkommisjonen.
Finansdepartementet har merket seg at Banklovkommisjonen har
foreslått regler om premieberegning som baserer seg på det
som er vedtatt for kommunal sektor. Slik Finansdepartementet ser
det, ville det kunne tenkes andre metoder for å oppfylle
en målsetning om et finansieringssystem som er kjønnsnøytralt
og ikke virker utstøtende på eldre arbeidstakere
enn en metode utformet etter den modell som KLP har benyttet for
kommunale pensjonsordninger. Departementet viser i likhet med kommisjonen
til at kjønnsnøytrale premietariffer ble utredet
i NOU 2001:27 Om kjønnsnøytralitet i privat sektor
(Kvidalutvalget). Utvalget konkluderte med at utstøting av
kvinnelig arbeidskraft ikke synes å være et problem
i foretak som har opprettet ytelsesbaserte ordninger.
Banklovkommisjonen peker i NOU 2003:28 Kjønns- og aldersnøytralitet
i kollektive pensjonsordninger på at pensjonspremie avviker
svært lite som følge av kjønn når
man ser på alderspensjon, uførepensjon og etterlattepensjon
under ett. Videre legger kommisjonen til grunn at premieforskjeller grunnet
alder er betydelig større enn premieforskjeller grunnet
kjønn. Departementet påpeker i den sammenheng
at ulikheter i forsikringsmessig risiko mellom eldre og yngre arbeidstakere
bare er én årsak til premieforskjellene. Departementet
viser i denne sammenheng til Ot.prp. nr. 11 (2003- 2004) avsnitt 6.1.3,
der departementet skriver følgende, som vil ha tilsvarende
relevans for ytelsesbaserte pensjonsordninger i privat sektor:
"Pensjonsinnretninger opererer med en såkalt grunnlagsrente.
Grunnlagsrenten er den beregningsrente som legges til grunn for
at premien kan fastsettes slik at en når de kontraktsfastsatte
ytelser. Grunnlagsrenten representerer den årlige avkastning
som pensjonsinnretningen garanterer på innbetalte midler,
og avhenger verken av alder eller kjønn. Generelt kan en
si at effekten av denne grunnlagsrenten er slik at premien blir
lavere jo lenger frem i tid en ytelse skal utbetales og jo høyere
grunnlagsrenten er. Så lenge en har en positiv grunnlagsrente,
vil dette føre til at premien for en ung arbeidstaker som
har mange år igjen til utbetaling, blir lavere enn for
en eldre arbeidstaker som har færre år igjen til
utbetaling, gitt samme opptjening av pensjon. En kommunal arbeidsgiver
vil merke denne grunnlagsrenten på flere måter.
De viktigste effektene er kanskje at den generelt bidrar til å redusere
premiene (lavere grunnlagsrente innebærer høyere
premier). I forhold til en eventuell målsetting om "aldersnøytrale"
premietariffer er det imidlertid vel verdt å merke seg
at grunnlagsrenten kan ha vesentlig større betydning for
yngre arbeidstakere enn for eldre, og at grunnlagsrentens størrelse
kan være en viktig forklaringsfaktor bak ulike forsikringspremier
for yngre og eldre arbeidstakere. Grunnlagsrenten påvirker
også premien på en annen, og mer uforutsigbar
måte, ved at avkastning ut over grunnlagsrenten føres
tilbake til forsikringstakerne eller de forsikrede, jf. forsikringsvirksomhetsloven § 8-1.
Pensjonsutgifter for ansatte med stor opptjent pensjon, som ofte,
men ikke nødvendigvis, er eldre arbeidstakere, kan gjennom
dette reduseres betraktelig i år med høy finansavkastning.
Det
kan etter Finansdepartementets oppfatning stilles spørsmål
ved om det er hensiktsmessig å utjevne premieforskjeller
som ikke direkte er knyttet til at selskapene benytter kjønn
og alder som indikatorer på risiko. Man kunne eventuelt
tenke seg at opptjeningsprofilen for pensjoner ble vurdert, dersom
det er et mål at eldre og yngre arbeidstakere skal betale
tilnærmet samme pensjonspremie."
Finansdepartementet viser til at flere høringsinstanser
har vært kritiske til om metoden med premieutjevning som
foreslått av Banklovkommisjonen er den mest hensiktsmessige
i privat sektor. Departementet vil i den sammenheng understreke
at Banklovkommisjonen i sitt mandat ikke var bundet til å foreslå en
tilsvarende løsning som for kommunal sektor. Banklovkommisjonen
stod fritt i henhold til mandatet til å foreslå andre
modeller for å oppnå kjønns- og aldersnøytralitet
i premiefastsettelsen. Banklovkommisjonen mente imidlertid enstemmig at
dette var en god løsning som i tillegg hadde vist seg å være
praktisk gjennomførbar via KLP-ordningen, og som også Stortinget
la til grunn for lovvedtakene om kommunale ordninger.
Det vises videre til departementets vurdering av denne typen
system for premieberegning i Ot.prp. nr. 11 (2003-2004) avsnitt
6.1.3:
"Utjevning av premie vil innebære et brudd med tidligere
prinsipper om at premie skal stå i et rimelig forhold til
forsikringsrisiko som overtas, og departementet antar det kan stilles
spørsmål ved om adgangen til å opprette
fellesordninger vil innebære kamuflering av økonomiske
sammenhenger, mindre innsyn og mindre påvirkning på kostnader
i egen pensjonsordning. Finansdepartementet vil også peke
på at utjevningen av premie kan omfatte andre elementer
enn kjønn og alder, og at utilsiktede utjevningseffekter
i liten grad synes å være kartlagt. Imidlertid
vil utjevningseffekten, når systemet har virket i en periode,
kunne evalueres og lovreglene eventuelt justeres."
Departementet legger til grunn de samme forhold som gjør
seg gjeldende ved innføring av fellesordninger for ytelsesbasert
tjenestepensjon.
Komiteen viser til sine merknader nedenfor under
det enkelte punkt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre slutter seg til Regjeringens understrekning
av at regelverket innenfor forsikringsbransjen må virke
på en konkurransenøytral måte i forhold
til markedsaktørene. Dette innebærer at det bør
gis lik adgang for alle aktører å tilby og nyttiggjøre
seg de produkter som rammeverket åpner for.
Disse medlemmer mener på prinsipielt grunnlag
at konkurranse i markedet skal tilstrebes, og at ulik tilgang til
forsikringsprodukter kan skape skjevheter og dårligere
og dyrere tilbud til brukerne.