Departementet foreslår enkelte justeringer i regelverket
for organisering med kommunedeler. Kommuneloven gir i dag ikke adgang
til direkte delegasjon fra et kommunedelsutvalg til administrasjonen
i vedkommende kommunedel. Delegasjon til egen administrasjon må gå via
administrasjonssjef eller kommunerådet som øverste
ledelse for samlet administrasjon. Dette systemet er basert på ønsket om
en helhetlig administrativ ledelse. Det skaper imidlertid problemer
i de tilfeller kommunen desentraliserer store deler av kommunens
primærfunksjoner med tilsvarende politiske fullmakter til
kommunedelsutvalgene på kommunedelsnivå.
Direkte delegasjon fra kommunedelsutvalg til egen administrasjon
har vært gjenstand for forsøk i Oslo kommune i
flere år. Gjennom forskningsbasert evaluering er det dokumentert
at et slikt system i praksis viser seg å være
et lite konfliktfylt system. Departementet foreslår at
det i kommuneloven åpnes for direkte delegasjon fra kommunedelsutvalgene
til egen administrasjon. Av høringsinstansene som uttalte
seg var alle, med ett unntak, positive til departementets forslag.
Departementet påpeker imidlertid at doble delegasjonslinjer
(delegasjon til kommunedelsadministrasjon både fra kommunedelsutvalg
og sentraladministrasjon) kan innebære en utfordring for
den helhetlige administrative ledelsen av kommunen. For administrasjonssjefen
i kommunedelene kan det også være krevende å måtte
forholde seg til to styringslinjer. Det er derfor svært
viktig at ansvarsforholdene mellom administrasjonssjefen/kommunerådet
og kommunedelsutvalget i forhold til slik delegasjon klargjøres.
Rapporteringslinjene må være i samsvar med delegeringslinjene,
slik at ikke interne ansvars- og instrukslinjer tilsløres.
Det er også viktig å lage rapporterings- og styringsrutiner
av administrativ art som sikrer sentraladministrasjonen den nødvendige kunnskap
om forholdene i den enkelte kommunedel. For øvrig vises
det til at Oslo kommune, som har lang erfaring med en slik delegasjonsstruktur,
ikke opplever slike doble delegasjonslinjer som problematiske.
Departementet gjør for øvrig oppmerksom på at det
ikke er aktuelt å gi kommunedelsutvalgene myndighet til
delegasjon direkte til deler av egen administrasjon. Delegasjon
må i tråd med kommunelovens prinsipp skje til
leder av administrasjonen i kommunedelen.
Departementet foreslår også endringer i valgbarhetsreglene
for valg til kommunedelsutvalg. Medlemmer til utvalgene velges enten
av kommunestyret eller ved direkte valg. Alle som er bosatt i kommunen er
valgbare. Det er ikke nødvendig å være
bosatt i kommunedelen. I forskrift om direkte valg til kommunedelsutvalg
er det fastsatt at kommunestyret selv kan bestemme at bare de som
er bosatt i vedkommende kommunedel skal være valgbare i
de tilfeller valget gjennomføres som direkte valg. En tilsvarende adgang
til å begrense valgbarheten gir lov eller forskrift ikke,
dersom kommunestyret selv velger medlemmene til utvalget. Departementet
foreslår at det enkelte kommunestyre kan fastsette at bare
de som bor i vedkommende kommunedel skal være valgbare til
kommunedelsutvalgene uansett valgmåte. De fleste høringsinstansene
er positive til departementets forslag.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag og har ellers ingen merknader.