I Banklovkommisjonens utredning nr. 4, NOU 1998:14 Finansforetak
m.v., er det blant annet foreslått endringer i regelverket
om finansforetakenes organer. Utredningen var på høring
høsten 1998. De forslag som vurderes her er et forbud mot
at banksjef er medlem av bankens styre, og fellesmøtets
kompetanse til å ansette banksjef til styret.
Det har i de senere år vært en utvikling og
bevisstgjøring når det gjelder prinsipper for
god foretaksstyring. Det legges blant annet stor vekt på å sikre styrets
uavhengighet i forhold til den daglige ledelsen. Styret skal være
i stand til å vurdere den daglig ledelse på uavhengig
grunnlag. Dette skal bidra til klarere kompetanse- og ansvarsforhold
mellom styret og daglig leder. Departementet mener at regelverket for
banker bør legge til rette for dette. Departementet foreslår
derfor et forbud mot at daglig leder (banksjef) er medlem av styret
i sparebanker og forretningsbanker. Departementet foreslår
at dette forbudet også skal gjelde for andre ledende ansatte,
herunder leder ved lokale avdelinger og filialer. Det vises til
lovforslaget del I (sparebankloven) § 14 fjerde ledd
og lovforslaget del II (forretningsbankloven) § 9 tredje
ledd.
Departementet er enig i at det bør være en
rett og plikt for daglig leder til å delta i styrets behandling
av saker og til å uttale seg, med mindre annet bestemmes av
styret i den enkelte sak. Det kan i enkelte saker være
mindre naturlig at en daglig leder deltar i styrets behandling.
Dette må i tilfelle avgjøres av styret. Departementet
forslår at daglig leder gis en rett og plikt til å delta
i styrets behandling av saker og til å uttale seg, med
mindre annet bestemmes av styret i den enkelte sak. Det vises til
lovforslaget del I (sparebankloven) § 14 fjerde
ledd og lovforslaget del II (forretningsbankloven) § 9
tredje ledd.
Departementet foreslår videre i samsvar med forslaget
fra Banklovkommisjonen at fellesmøte mellom styre og henholdsvis
forstanderskap/representantskap oppheves. Etter alminnelige
prinsipper for god foretaksstyring, bør kompetansen til å tilsette daglig
leder ligge hos styret. Departementet foreslår derfor lovfestet
at daglig leder skal tilsettes av styret. Det vises til lovforslaget
del I (sparebankloven) § 14 tredje ledd og § 17
annet ledd og lovforslaget del II (forretningsbankloven) § 9
annet ledd. Departementet foreslår at de øvrige
oppgavene som fellesmøtet i dag har overføres
til forstanderskapet i sparebanker og representantskapet i forretningsbanker.
I slike saker skal forstanderskapet/representantskapet
treffe vedtak etter forslag fra styret. Det vises til lovforslaget
del I (sparebankloven) § 12 femte ledd og § 17
a fjerde ledd og lovforslaget del II (forretningsbankloven) § 15.
Departementet foreslår et krav om at sparebanker, i
likhet med forretningsbanker, skal ha en daglig leder. Det vises
til lovforslaget del I (sparebankloven) § 14 tredje
ledd.
Departementet ønsker med forslaget å bidra
til å skape et klarere skille mellom den leder som er bankens øverste
administrative leder og øvrige ledere. Loven inneholder
særlige regler som gjelder for bankens øverste
administrative leder. Det er etter departementets vurdering unødvendig
og kan bidra til uklarhet at loven også har lovregler om
at banken kan fastsette i vedtektene at den skal ha flere banksjefer. Det
foreslås derfor å oppheve de særlige
bestemmelsene om øvrige banksjefer. Dette vil ikke innebære begrensninger
på bankers adgang til også å ha banksjefer
som er underordnet den daglige leder. Forslaget er på dette
punktet derfor i hovedsak av teknisk karakter. Det vises til lovforslaget
del I (sparebankloven) § 14, § 17
og § 18 og lovforslaget del II (forretningsbankloven) § 9
og § 17.
Departementet foreslår videre en forenkling av sparebankloven § 20.
Sparebankloven § 20 inneholder regler om forbud
mot å motta godtgjørelse fra andre enn sparebanken
i anledning rettshandel for banken. Departementet foreslår
at den gjeldende bestemmelsen i sparebankloven § 20
oppheves, og at allmennaksjeloven § 6-17 om godtgjørelse
fra andre enn selskapet gis tilsvarende anvendelse for sparebanker.
Bestemmelsene i allmennaksjeloven gjelder direkte for forretningsbanker.
Departementet legger til grunn at det vil være klargjørende
at allmennaksjeloven § 6-17 gjelder tilsvarende
for sparebanker. Kravene vil i hovedsak være de samme som
i gjeldende § 20 i sparebankloven. Det vises til
lovforslaget del I (sparebankloven) § 20.
Departementet foreslår, i samsvar med Banklovkommisjonen, å klargjøre
at bankens styre og ledelse er ansvarlig for virksomheten i avdelingsorganer.
Det vises til lovforslaget del I (sparebankloven) § 7
femte ledd og lovforslaget del II (foretningsbankloven) § 12
femte ledd.
På bakgrunn av innføring av full innenlandsk
etableringsfrihet i Norge i 1990, jf. St.meld. nr. 31 (1989-1990)
og Innst. S. nr. 169 (1989-1990), er det ikke lenger nødvendig
for sparebanker og forretningsbanker å søke om
særskilt tillatelse til å etablere avdeling eller
filial innen den kommune hvor banken har sitt sete eller utenfor
denne kommune. Etter departementets vurdering er bestemmelsene om
dette i sparebankloven og forretningsbankloven overflødige og
bør oppheves. Det vises til lovforslaget del I (sparebankloven) § 3
første ledd og lovforslaget del II (foretningsbankloven) § 8
første ledd.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag til endringer i sparebankloven og forretningsbankloven vedrørende
forbud mot at banksjef er medlem av bankstyre og avvikling av fellesmøte
styre/forstanderskap (sparebanker) og styre/representantskap (forretningsbanker)
mv., jf. henholdsvis I og II i komiteens tilråding.