Norge har ikke tatt i bruk elektronisk kontroll som ledd i strafferettspleien,
verken som alternativ reaksjonsform, som straffegjennomføringsform
eller som varetektssurrogat. Rettsområdet er derfor ikke lovregulert.
Justisdepartementet er i høringsnotatet av den klare
oppfatning at man bør satse på å innføre
elektronisk overvåking som en straffegjennomføringsform
og ikke som en ny straffereaksjon. Det er svært viktig
at man ser dette forslaget både i sammenheng med de øvrige
forslagene som blir fremmet i forbindelse med arbeidet med kønedbygging,
og med den generelle utviklingen som har vært i kriminalomsorgen.
Tanken om en progresjonsrettet soning som innebærer en
gradvis utslusing av den domfelte mot en stadig mer normalisert
tilværelse, er her helt sentral. En ordning hvor elektronisk
overvåking innføres som gjennomføringsform
vil legge til rette for dette. Bruk av elektronisk overvåking
kan etter Justisdepartementets vurdering i høringsnotatet
også være aktuelt som varetektssurrogat.
Det sentrale spørsmålet er om Justisdepartementet
skal sette i verk en prøveordning med elektronisk kontroll
slik som foreslått i høringsnotatet. Regjeringen
har som overordnet mål å øke bruk av
alternativer til fengsel forutsatt at alternativene er formålstjenlige
og ikke strider mot samfunnets behov for trygghet. Elektronisk kontroll
som straffegjennomføringsform og som surrogat for varetektsfengsling, kan
være slike alternativer hvis de tekniske løsningene
er tilfredsstillende.
Et klart flertall av høringsinstansene støtter
departementets forslag, men enkelte som blant andre riksadvokaten,
er skeptiske eller går mot forslaget. Hovedinnvendingen
er at hjemmet ikke bør gjøres til soningssted
og at ordningen kan føre til sosial forskjellsbehandling.
Høringsinstansene fra påtalemyndigheten mener
dessuten at formålet med varetektsfengslingen ikke kan
sikres ved "hjemmefengsling" med elektronisk kontroll.
I forbindelse med kønedbygging er det viktig å utvikle
og etablere ordninger med stor grad av fleksibilitet. Elektronisk
kontroll gir muligheter for en helt annen fleksibilitet enn fengselsinstitusjoner.
Utstyret og dermed kapasiteten kan flyttes dit det er behov, og det
er samtidig enkelt å utvide kapasiteten gjennom innkjøp
av flere kontrollsett.
Etter departementets syn taler også andre tungtveiende
grunner enn kønedbygging for å innføre straffegjennomføring
med elektronisk kontroll. Blant annet kan en slik ordning være
positiv for å etablere et forbedret progresjonssystem ut
av fengsel og øke muligheten for å opprettholde
sosiale relasjoner til samfunnet under straffegjennomføringen.
I tillegg kan straffegjennomføring med elektronisk kontroll være
et godt tilbud til spesielt unge lovbrytere og førstegangssonere
blant annet for å motvirke mulig skadelige virkninger av
et fengselsopphold.
Departementet mener at elektronisk kontroll kan benyttes når
unge lovbrytere bor i egen bolig eller foreldrenes bolig dersom
foreldrene samtykker. Departementet mener også at elektronisk
kontroll kan være aktuelt i foreldrehjem eller i fosterhjem
for unge under 18 år dersom ungdommen, foreldre eller fosterforeldre
samtykker og har kapasitet til å gjennomføre opplegget.
Justisdepartementet ønsker å opprettholde den foreslåtte
målgruppen og foreslår å lovfeste at
elektronisk kontroll både skal være en alternativ
soningsform den siste delen av straffegjennomføringen før prøveløslatelse,
og en alternativ soningform for kortere fengselsstraffer. Justisdepartementet
foreslår derfor å lovfeste at elektronisk kontroll
i forbindelse med utslusing fra fengsel, kan benyttes når
innsatte har mindre enn fire måneder igjen til forventet
prøveløslatelse. Når det gjelder domfelte
som kan søke å fullbyrde hele straffen med elektronisk
kontroll, foreslår departementet å lovfeste at
den idømte fengselsstraffen kan være opp til fire
måneder.
Justisdepartementet foreslår videre å lovfeste
at kriminalomsorgen bare kan benytte elektronisk kontroll dersom
det er "hensiktsmessig for å sikre en positiv utvikling
og motvirke ny kriminalitet". Det er viktig at elektronisk kontroll
benyttes i de sakene der man faktisk mener at dette vil gi bedre
mulighet for rehabilitering. Elektronisk kontroll skal ikke begrunnes
i enklere eller lettere soning.
Etter straffegjennomføringsloven § 6
er utgangspunktet at det er lokalt nivå, det enkelte fengsel
eller friomsorgskontor i kriminalomsorgen, som treffer de fleste
avgjørelsene etter straffegjennomføringsloven. Justisdepartementet
foreslo i høringsnotatet at myndigheten til å innvilge
straffegjennomføring med elektronisk kontroll skulle legges
til regionalt nivå. Dette forslaget opprettholdes. Justisdepartementet mener
for øvrig at det regionale ansvaret bør begrenses
til å innvilge denne typen straffegjennomføring. Beslutningsmyndigheten
under selve gjennomføringen, herunder beslutning om eventuelt å tilbakeføre domfelte
til fengsel, bør ligge på lokalt nivå.
Etter straffegjennomføringsloven er det en aktivitetsplikt
for innsatte som soner ubetinget fengselsstraff. Det samme gjelder
for ulike soningsvarianter som finnes i dag, og i stor grad også for
samfunnsstraffen. Hovedregelen for elektronisk kontroll må derfor
også være at vedkommende på dagtid skal være
aktivisert i et minimum antall timer per uke. Dette kan innebære
arbeid, skolegang, studier, behandling, kursvirksomhet, programvirksomhet
og liknende.
Den som gjennomfører straff med elektronisk kontroll,
fullbyrder ubetinget fengselsstraff, og det skal etableres et kontrollregime
som ivaretar nettopp dette. Kontrollen må være
så omfattende at uregelmessigheter blir oppdaget og nødvendige
restriktive beslutninger gjennomført døgnet rundt
alle dager i uken.
Under gjennomføringen av elektronisk kontroll må det
gjelde et totalforbud mot inntak av rusmidler i enhver form. Det
er en forutsetning at domfelte er villig til å informere
kriminalomsorgen om inntak av legale medisiner som kan gi utslag
under testing.
Brudd på gjennomføringen må håndteres
effektivt, om nødvendig med rask innsettelse i fengsel/arrest.
Det er viktig at det er klart for alle involverte hvilke uregelmessigheter
som skal regnes som formelle brudd på gjennomføringen.
Justisdepartementet har ennå ikke utredet hvilken type
teknologi som bør benyttes.
Etter en samlet vurdering mener departementet at erfaringene
fra andre land som det er naturlig å sammenlikne seg med,
er så lovende at departementet går inn for en
prøveordning med elektronisk kontroll som straffegjennomføringsform.
Etter departementets syn vil dette representere en nyvinning i straffegjennomføringen
og en modernisering av kriminalomsorgen. Hvis Stortinget slutter
seg til forslaget, vil departementet nærmere regulere målgruppe,
innhold og gjennomføringen av prøveordningen i
forskrift og regelverket forøvrig.
Evaluering vil være et sentralt ledd i kvalitetssikringen
av prøveordningen med elektronisk kontroll før
ordningen eventuelt innføres permanent. Departementet legger
derfor opp til en forskningsbasert evaluering der både
prosess- og resultatevaluering vektlegges.
Høringsinstansene har vist størst skepsis mot
forslaget om å benytte ordningen med elektronisk kontroll
som surrogat for varetektsfengsling. Varetektsfengsling er i første
rekke et redskap for påtalemyndigheten i forbindelse med
etterforskingen. Høringsinstansene fra påtalemyndigheten
peker på at formålet med varetektsfengslingen
ikke kan sikres ved "hjemmefengsling" med elektronisk kontroll.
Etter å ha vurdert saken på ny, går departementet
ikke inn for å fremme forslag om å innføre
en ordning med elektronisk kontroll av varetektssurrogat nå.
Departementet har særlig lagt vekt på at en slik
ordning bør ses i sammenheng med forslaget om kontaktforbud med
elektronisk merking som nylig har vært på høring.
Fleirtalet i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, ser på det å opne
for straffegjennomføring med elektronisk kontroll som ei
viktig lovendring i proposisjonen. Erfaringane frå andre land
er såpass lovande at vi her går inn for ei prøveordning
som vert forankra i straffegjennomføringslova § 16.
Ordninga vil gjelde dommar på opptil fire månadar
som i sin heilskap kan gjennomførast med elektronisk kontroll,
og innsette som har fire månadar att til forventa prøvelauslating.
Dette inneber at den domfelte sonar i eigen heim med kontroll av
ein elektronisk sendar festa til beinet eller handa. Dei som gjennomfører
straff med elektronisk kontroll vil som hovudregel vera i aktivitet
gjennom arbeid, skule, behandling eller liknande eit antall timar
kvar veke og elles være pålagt å tilbringe
tida i eigen heim. Ved hjelp av elektroniske hjelpemiddel vil kriminalomsorga
kontrollere gjennomføringa gjennom avtalar og uanmelde
heimebesøk, ruskontrollar, arbeidsplasskontrollar og pålagde
oppmøtar hjå kriminalomsorga. Fleirtalet vil
understeke at det er viktig med ei grundig evaluering av denne prøveordninga, og
at denne evalueringa vil vera eit sentralt ledd i kvalitetssikringa
av ordninga før ein eventuelt gjer ordninga permanent. Fleirtalet vil
peike på at det må føreligge samtykke
frå andre familiemedlemmar, så dette vil ikkje
vera eit alternativ for dei som for eksempel er dømde for
vold i heimen.
Fleirtalet er samd med Regjeringa i at bruk av elektronisk
kontroll ved varetekt ikkje skal fremjast nå.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener at innføring av straffegjennomføring
med elektronisk kontroll er en liberalisering som ikke kan aksepteres. Disse medlemmer ser
flere betenkeligheter med å gjøre en families
bolig om til en soningplass og er av den oppfatning at hjemmet ikke
skal være et fengsel. Disse medlemmer mener
soning i hjemmet vil stride mot folks rettsoppfatning. Særlig
ofre for kriminalitet vil kunne finne det vanskelig å akseptere
en soningsform som innebærer at den domfelte får
oppholde seg i sitt hjemmemiljø under soning. Et annet viktig
argument mot innføring av elektronisk overvåkning,
er at det fort kan føre til sosiale forskjeller og klassejustis. Disse
medlemmer vil gå imot Regjeringens forslag om å innføre
denne straffegjennomføringsformen, som en erstatning for
soning i fengsel, og støtter ikke forslaget til straffegjennomføringsloven § 16
nytt annet ledd.
Disse medlemmer vil dessuten vise til at det fremlagte
forslaget fra Regjeringen bryter med et sentralt prinsipp i norsk
rettsvesen der det er opp til domstolene å ta beslutning
om straffealternativ, og at Regjeringen har omgått dette
prinsipp ved å definere soning med elektronisk kontroll
som en soningsform, som det tilligger kriminalomsorgen å vurdere
bruken av. Disse medlemmer er overrasket over at
Regjeringen ikke vil skille mellom de tilfeller der soning med elektronisk
kontroll kan være hovedstraffen ved dommer inntil 4 mnd.
og der soning med elektronisk kontroll benyttes som et ledd i rehabiliteringen
og utslusing mot slutten av en lengre dom. Disse medlemmer forutsetter
at ordningen med soning med elektronisk kontroll ikke tas i bruk
før teknologien er utprøvd og samfunnets sikkerhet
blir ivaretatt samt at kriminalomsorgen sikres tilstrekkelige ressurser
til å følge opp personer med slike soningsvilkår.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker
en form for overvåkning til hjelp for kriminalomsorgen
i forhold til personer som soner ordninger i fengsel. Disse
medlemmer vil åpne for at kriminalomsorgen kan
ta i bruk GPS-elektronisk overvåkning for kontroll av de
som er dømt for grov kriminalitet, vold og sedelighetsforbrytelser,
samt gjengangere. Disse medlemmer viser til at man
har et ansvar for å hindre at ny kriminalitet begås
av personer under soning.
Disse medlemmer fremmer derfor forslag om at det
innføres en prøveordning med bruk av GPS-elektronisk
overvåkning som et hjelpemiddel for kriminalomsorgen og
politiet i forhold til personer som er ute på prøve.
I første omgang bør dette gjelde gjengangere og
personer som har begått alvorlig kriminalitet.
Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen innføre en prøveordning
med bruk av GPS-elektronisk overvåkning som et hjelpemiddel
for kriminalomsorgen og politiet i forhold til personer som er ute
på prøve. I første omgang bør
dette gjelde gjengangere og personer som har begått alvorlig
kriminalitet."
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til høringsuttalelsen fra påtalemyndigheten og
vil gå imot en ordning med elektronisk kontroll ved varetekt.
Vilkårene ved varetektsfengsling skal være strenge
og de hensynene som legges til grunn ved vurdering av varetekt,
bør etter disse medlemmers oppfatning i
seg selv gjøre soning med elektronisk kontroll i eget hjem
uaktuell.