I St.meld. nr. 22 (2003-2004) fremmet regjeringen Bondevik II
forslag om å etablere et representasjonsanlegg for regjeringen
med statsministerbolig i tilknytning til den nåværende
representasjonsboligen i Parkveien 45 i Oslo. Familie-, kultur-
og administrasjonskomiteens flertall støttet forslaget,
jf. Innst. S. nr. 153 (2003-2004). Boligen forventes ferdigstilt i
2008. Komiteen uttalte enstemmig at:
"Komiteen vil understreke at den legger til grunn at statsministeren
skal benytte statsministerboligen (...) Med bakgrunn i statsministerboligens
særstilling med hensyn til bruk og sikkerhet, mener komiteen derfor
at departementet bør vurdere behovet for å foreta
særlige tilpasninger i skattereglene for statsministerboligens
vedkommende."
Det er forutsatt at statsministeren ikke skal betale husleie
for den private bruk. Gjeldende regler om fordelsbeskatning av fri
tjenestebolig vil gjøre det privatøkonomisk vanskelig
for en statsminister å skulle ta den nye statsministerboligen
i bruk. Etter departementets oppfatning er det derfor behov for å foreta enkelte
tilpasninger i skatteloven slik at boligen kan tas i bruk i tråd
med Stortingets intensjoner.
Tjenstlige og sikkerhetsmessige hensyn har vært dominerende
for planleggingen og realiseringen av statsministerboligen. Det
private boligbehovet til statsministeren er, sammenlignet med andre
typiske tjenestebolig-tilfeller, av underordnet betydning i dette
bygningsprosjekt. Etter departementets oppfatning tilsier dette
at statsministeren ikke bør påføres noen økonomiske
byrder ved å ta statsministerboligen i bruk. Et skattefritak
bør imidlertid gjøres avhengig av at statsministeren
med sin husstand disponerer egen privatbolig i tillegg. En slik
løsning er valgt i Sverige, og er tilnærmet lik
den som gjelder for pendlende stortingsrepresentanter og politikere
i departementene. En statsminister med sin husstand vil da normalt
ikke ha privatøkonomisk nytte av å ta i bruk statsministerboligen,
slik at skattlegging kan frafalles.
I de tilfeller hvor statsministeren med sin husstand ikke disponerer
egen privatbolig i tillegg, bør det være en viss
beskatning av fordelen av fri tjenestebolig. Etter departementets
vurdering bør den skattepliktige fordelen i disse tilfellene
fastsettes sjablonmessig. Det er ikke tatt endelig stilling til
hvilket nivå denne bør ligge på, men
det må ved fastsettelsen tas hensyn til at statsministeren
ikke har hatt noen valgmuligheter med hensyn til boligens størrelse
og prisklasse. Formodentlig bør sjablonen tilsvare moderate boligkostnader
i Oslo for en voksen person med eventuell kjernefamilie. I lempende
retning bør det også legges vekt på at
boligen forventes tatt i bruk, og at forholdet slik sett har likhetstrekk
med de tilfeller som faller inn under ligningspraksis om "påtvunget bruk".
Departementet antar at det er mest hensiktsmessig at Skattedirektoratet
fastsetter sjablonen dersom det skulle bli nødvendig.
En sjablonmessig fastsettelse av skatteplikt vil også være
aktuelt der statsministeren med sin husstand disponerer egen privatbolig
i tillegg og leier ut denne i et omfang som utløser skatteplikt
etter skatteloven § 7-2.
Det vises til forslag til ny bokstav n i skatteloven § 5-15
første ledd. Regjeringen foreslår at endringen trer
i kraft straks og med virkning fra og med inntektsåret
2008.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag til ny bokstav n i skatteloven § 5-15
første ledd.