I etterkant av kommunestyre- og fylkestingsvalet i 2007 har departementet
evaluert måten valet vart gjennomført på i kommunane. Evalueringa
etter det førre valet var noko meir omfattande enn ved tidlegare
val. Fleire tema har vore undersøkte nærmare i denne evalueringa.
Departementet har i tillegg halde eit eige valseminar der ulike
tilhøve rundt valet vart tekne opp.
Departementet viser til at krava i vallova om å leggje til rette
for hemmelege val og å sikre at veljarane ikkje blir utsette for
utilbørleg påverknad når dei skal røyste, er overordna demokratiske
prinsipp i vallovgivinga. Ei sentral problemstilling er derfor om lovgivinga
inneheld tilstrekkelege og gode nok rutinar og mekanismar for å
sikre desse krava. Ved valet hausten 2007 vart det somme stader
sett fram påstandar om valfusk ved at nokre prøvde å kjøpe og selje røyster.
Det vart påstått at valfunksjonærar freista å påverke veljarar inne
i vallokalet, og det vart sett spørsmålsteikn ved ulike former for
retteaksjonar. Det var ingen som vart funnen skuldig verken i å
selje eller å kjøpe røyster. Det er elles ikkje noko som tyder på
at valgjennomføringa ikkje har gått rett føre seg. Men slike påstandar
eller mistankar kan utfordre tilliten til valsystemet. Evalueringa
i kommunane har vore gjennomført ved ei spørjeundersøking. I tillegg har
departementet fått tilbakemeldingar frå mange kommunar på særskilde
tema og problemstillingar.
Departementet meiner at det er viktig ikkje å innføre endringar
i systemet utan at det er klare behov og gode grunnar for dette.
Eit viktig utgangspunkt for den nye vallova da ho kom i 2002, var
å få eit robust og smidig regelverk utan store behov for stadige
endringar. Gjennomføring av val krev at det blir etablert eit omfattande
apparat i kvar enkelt kommune med mange detaljerte rutinar som alle
valfunksjonærar må setje seg inn i. Valet blir gjennomført berre
annakvart år og er dermed ikkje ei rutineoppgåve. All røynsle tilseier
at alle endringar fører til ein del feil ved avvikling av val. Desse
kan føre til at veljarar ikkje får røysta, eller at røystene blir
forkasta. Departementet viser til at ferske endringar bør få verke
ei tid før ein eventuelt gjer større endringar. Det er ikkje minst klokt
å vere varsam med endringar som gjeld sjølve røystinga. Både radikale
og hyppige endringar av valreglane bør ifølgje departementet vere
sjeldne og bør ikkje setjast ut i livet med mindre openberre og gode
grunnar for endring gjer seg gjeldande.
Slik departementet ser det, fordrar dette at ein er tilbakehalden
når det gjeld endringar. Det bør vere eit mål at regelverket ikkje
skal endrast med mindre dette er heilt nødvendig.
Valdeltakinga ved både kommunestyre- og fylkestingsvalet auka
i 2007. Den offisielle statistikken frå Statistisk sentralbyrå viser
at valdeltakinga ved kommunestyrevalet i 2007 var på 61,2 prosent,
det vil seie ein auke på 2,2 prosentpoeng frå valet i 2003. Ved
fylkestingsvalet gjekk deltakinga opp frå 55,6 prosent i 2003 til
57,5 prosent i 2007.
Gjennomsnittleg valdeltaking i 2007 blant norske statsborgarar
med innvandrarbakgrunn var 40 prosent og blant utanlandske statsborgarar
med innvandrarbakgrunn 36 prosent.
I gruppa utanlandske statsborgarar auka den generelle deltakinga
med 2 prosent i forhold til 2003.
Valdeltakinga blant unge er generelt lågare enn blant eldre.
Ettersom talet på unge er større blant røysteføre med innvandrarbakgrunn
enn i befolkninga elles, gir dette ei relativt sett lågare valdeltaking blant
personar med innvandrarbakgrunn.
Ved kommunestyre- og fylkestingsvalet i 2007 var det om lag 374 000
personar som røysta på førehand. Dette utgjorde 16,7 prosent av
dei som røysta. Dette er ein klar auke i høve til talet på førehandsrøyster
ved det førre lokalvalet i 2003.
Når det galdt deltaking, vart røystinga på Posten ein suksess
da ordninga vart innført i 1997. På det tidspunktet hadde Posten
eit omfattande ekspedisjonsnett. Men på bakgrunn av reduksjon i
talet på postkontor vart førehandsrøystinga på Posten avvikla da
den nye vallova vart vedteken før valet i 2003. I 1999, som var
det siste lokalvalet der Posten hadde ansvar for førehandsrøystinga,
var talet på førehandsrøyster 332 000. Ved lokalvalet i 2007 hadde
talet altså auka til 374 000. Den store auken frå 2003 til 2007
tyder på at kommunane generelt har greidd å leggje til rette for
førehandsrøysting på ein god måte.
Heile regelverket for godkjenning og forkasting av røystegivingar
og røystesetlar vart endra før valet i 2003. Utgangspunktet for
endringane var at færrast moglege forhold skulle føre til forkastingar.
Derfor vart svært mange av dei tidlegare forkastingsreglane i lova
oppheva. Regelverket vart mykje forenkla og lettare å praktisere.
Lova inneheld saman med valforskrifta mange prosedyrereglar som
skal følgjast ved røystinga. Tidlegare var brot på prosedyrar i
dei fleste tilfella grunn for forkasting, noko som ofte førte til urimelege
resultat. I den nye vallova er mange slike grunnlag for forkastingar
tekne bort.
Ei samanlikning med 2003-valet viser at talet på forkasta røystesetlar
har gått ned i 2007 – frå 4 213 til 2 818.
Samstundes har talet på forkasta setlar på grunn av manglande
stempel på valtinget gått ned frå 2 790 i 2003 til 1 292 i 2007.
Dette er svært bra slik departementet ser det, og kan tyde på at
problema ein hadde i førstninga, med at veljarane brukte blanke
setlar som omslag, er betydeleg reduserte. Statistikken viser òg
at det etter måten blir forkasta fleire røystesetlar ved førehandsrøystinga
enn ved valtingsrøystinga. Talet på blanke setlar har auka noko,
frå 12 869 til 14 326.
Ved fylkestingsvalet vart det ut frå tal frå SSB forkasta 3 285
røystesetlar. I tillegg var det 16 805 blanke røyster.
Det er val berre annakvart år. Valet vil for dei fleste vere
ei oppgåve ved sida av svært mange andre oppgåver i kommunen. Stadige
endringar i regelverket er òg ei utfordring når det gjeld opplæring
og det å hindre at det skjer feil. Departementet meiner at det er
eit hovudmål å sikre ei rasjonell og effektiv valavvikling i alle
kommunane i landet utan for mange feil.
Departementet skriv i proposisjonen at dei føre valet i 2009
vil setje i gang særskilde tiltak for å sikre god opplæring av valfunksjonærar.
Dette skal skje gjennom samarbeid med Valgforum. Valgforum har ein
del år eksistert som ein uformell organisasjon med dei 20 største
kommunane i landet. I juni 2008 vart det vedteke at Valgforum skulle
etablerast som ein medlemskapsorganisasjon for valmedarbeidarane
i landet.
Departementet har etablert eit formelt samarbeid med forumet
og støttar forumet når det arrangerer dei regionale opplæringskonferansane
for alle kommunane i landet. I tillegg blir det utarbeidd opplæringsmateriell
til valgjennomføringa.
Vallova og valforskrifta krev at røystinga skal leggjast til
eigna lokale. Dette skal mellom anna gjere det mogleg for funksjonshemma
å delta i val på lik linje med andre veljarar. Forskrifta § 26 (1)
fastset for det første at røystinga som hovudregel skal gå føre
seg i lokale som skal vere lett tilgjengelege, og der alle veljarar
kan ta seg inn utan at dei må be om hjelp. For det andre inneheld
valforskrifta § 26 (2) krav til utforminga inne i sjølve vallokala.
Her skal ein leggje vekt på at alle veljarar skal kunne finne lett fram.
Blinde og svaksynte veljarar skal kunne røyste utan at dei må be
om hjelp.
Det er etter departementet sitt syn viktig at kommunane er bevisste
på ansvaret for å sikre at vallokala er lett tilgjengelege for alle
veljarar og legg til rette så godt det let seg gjere. Departementet
er samd i at kostnadane ved universell utforming generelt ikkje skal
dekkjast over valløyvinga. Samstundes pliktar kommunane å finne
lokale og leggje til rette på ein slik måte at alle kan røyste utan
at dei må be om hjelp.
Vallova seier kva kommunane (ev. fylkeskommunane) er pålagde
å kunngjere lokalt om:
Overskriftene på godkjende vallister
og opplysningar om kvar dei er lagde ut til offentleg ettersyn,
jf. vallova § 6-7.
Tid og stad for utlegging av manntalet til offentleg ettersyn
og opplysningar om tilgjenge til og framgangsmåten for å krevje
at feil blir retta, jf. vallova § 2-6 (2).
Tid og stad for førehandsrøysting, jf. valforskrifta § 24.
Fristen for at sjuke og uføre kan søkje om å få røyste heime
(ambulerande røystemottak), jf. vallova § 8-3 (6).
Tid og stad for røysting på valdagen, jf. vallova § 9-3
(3).
Kvar kommune er også pålagd av valforskrifta § 22 (2) å sende
ut valkort til veljarane i kommunen. Valkortet skal mellom anna
innehalde informasjon om kva vallokale veljaren skal røyste i på
valdagen, og kor lenge vallokala er opne.
Utover den lovpålagde informasjonsplikta kommunane har, er det
opp til kommunane sjølve å bestemme graden av informasjonsinnsats
i samband med valet. Dei aller fleste av kommunane har lagt til rette
informasjon om valet på heimesidene sine på Internett. Fleire kommunar
set i verk eigne informasjonskampanjar før valet.
Departementet viser til at informasjonsinnsatsen skal aukaust
føre kommande val. Spesielt er førstegangsveljarane ei prioritert
målgruppe. Det skal gjennomførast ein landsomfattande informasjonskampanje,
og ulike tiltak for å informere og engasjere målgruppene vil bli
sette i verk. Departementet samarbeider med IMDI om å informere
veljarar med innvandrarbakgrunn. Målgrupper som blinde, svaksynte og
høyrslehemma vil få informasjon særskilt lagt til rette. Departementet
opplyser at ramma for tilskotsordninga er auka slik at det er mogleg
å støtte fleire tiltak som kan medverke til å informere om valet
og auke valdeltakinga.
Folkeregistermyndigheita er etter vallova § 2-5 ansvarleg for
på ein tenleg måte å stille til disposisjon for valmyndigheitene
opplysningar om kven som skal førast inn i manntalet. Dette inneber
at folkeregistreringsmyndigheita, så snart som råd etter skjeringsdatoen,
det vil seie den datoen som bestemmer i kva for ein kommune ein
veljar har røysterett, skal stille til disposisjon for kommunane
opplysningar om kven som skal førast inn i manntalet i kommunen. Folkeregistermyndigheita
skal vidare frå skjeringsdatoen og fram til valdagen stille til
disposisjon for kommunane opplysningar om dei endringane i folkeregisteret
som har noko å seie for inn- og utskrivingar i manntalet.
For valet i 2009 har departementet inngått samarbeid med Skattedirektoratet
med sikte på å sikre statleg oppdatering av manntalet etter skjeringsdatoen per
30. juni og etablere ei statleg distribusjonsløysing.
Formålet med arbeidet er mellom anna å sikre at departementet
får betre kontroll rundt manntalsproduksjonen. Dette vil òg vere
viktig ved eit eventuelt framtidig statleg valdatasystem og ved
elektronisk røysting.
Departementet viser til at det også med tanke på framtidige val
skal arbeidast vidare med spørsmål knytt til manntalet for å sikre
ei god ordning for etablering, oppdatering og distribusjon. Departementet vil
saman med ei arbeidsgruppe med representantar frå kommunane sjå
på korleis dette bør gjerast. Mellom anna meiner departementet at
ein bør vurdere om det bør etablerast eit manntal som fullt ut er
styrt på statleg nivå.
Valstyret i kvar enkelt kommune/fylkeskommune er ansvarleg for
oppteljing av røystesetlar ved val og dermed for å sikre korrekt
oppteljingsresultat. Valstyret avgjer om oppteljinga skal gå føre
seg manuelt og/eller elektronisk. Det er ikkje eit vilkår at elektroniske
system som blir nytta ved oppteljinga, skal vere sertifiserte eller
på annan måte godkjende av statlege organ. Kommunane og fylkeskommunane har
sjølve ansvaret for å sørgje for at systema som blir kjøpte inn,
er korrekte.
Departementet viser i proposisjonen til at bruk av IKT ved val
er eit omfattande problemkompleks. Vallovgivinga i dag er i liten
grad retta inn mot bruk av IKT. Slik departementet vurderer det,
er det nødvendig å setje i gang eit utviklingsarbeid på valområdet
nettopp rundt bruk av IKT ved val.
Departementet vurderer no om og på kva måte det eventuelt bør
innførast ei godkjenningsordning for maskinelle teljesystem (skannarar)
og programvare knytt til slike system. Ei eventuell godkjenningsordning
må vurderast uavhengig av spørsmålet om innføring av eit eventuelt
statleg valdatasystem.
Departementet varslar at det i løpet av 2009 vil bli sett ned
ei arbeidsgruppe som skal sjå nærmare på korleis ein eventuelt kan
etablere ei godkjenningsordning. Det er ikkje mogleg å ha på plass
ei eventuell godkjenningsordning til stortingsvalet 2009. Departementet
har gjennom rettleiing orientert kommunane og fylkeskommunane om
på kva måte dei kan sikre kvaliteten på teljesystema føre valet
i 2009.
Departementet viser òg til at dei vil setje i gang eit arbeid
med sikte på å vurdere innføringa av eit sentralt valdatasystem
som kan nyttast av alle kommunar også ved val der papirrøystesetlar
vert nytta. I samband med dette er det òg naturleg å vurdere integrering
og samhandling med eit elektronisk røystingssystem.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Berit Brørby, Svein Roald Hansen og Ivar Skulstad, fra Fremskrittspartiet,
Carl I. Hagen og lederen Lodve Solholm, fra Høyre, Per-Kristian
Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Ingvild Vaggen Malvik, fra
Kristelig Folkeparti, Ola T. Lånke, og fra Senterpartiet, Rune J.
Skjælaaen, viser til at ny lov for valg til kommunestyrer
og fylkesting trådte i kraft 28. juni 2002 og at ny lov for valg
til Stortinget trådte i kraft 20. juni 2003. Etter evaluering av
kommunestyre- og fylkestingsvalget i 2003 vedtok Stortinget noen
mindre endringer i regelverket, som trådte i kraft 15. april 2005.
Nærværende sak gjelder forslag om en del mindre justeringer basert
på erfaringene fra kommunestyre- og fylkestingsvalget i 2007 og konsentrerer
seg om gjennomføringen av valget i den enkelte kommune.
Komiteen vil peke på at det er viktig
å ikke innføre endringer i valgloven uten at det er klart behov
for det. Komiteen viser til at det kan
være et problem for valggjennomføringen hvis det gjøres hyppige
endringer i regelverket. Ferske endringer bør få virke en tid før
man eventuelt gjør større endringer. Formidling av endringer til
offentligheten som berører velgerne direkte, er en av utfordringene
ved hyppige endringer.
Komiteen har merket seg at endringsforslagene
baserer seg på en spørreundersøkelse til kommunene og på henvendelser
om ulike problemstillinger fra enkeltkommuner. 260 kommuner, tilsvarende
60 prosent, har besvart spørreundersøkelsen.
Komiteen tar videre til etterretning
departementets redegjørelse for planer om utviklingsarbeid med sikte
på eventuell bruk av IKT ved valg. Stortinget har tidligere behandlet
spørsmål om bruk av IKT ved valg, og komiteen viser
til merknader til henholdsvis Dokument nr. 8:76 (2003–2004), jf.
Innst. S. nr. 35 (2003–2004), og Dokument nr. 8:50 (2007–2008),
jf. Innst. S. nr. 241 (2007–2008).