CO2-avgiften på flydrivstoff
er fra 1. januar 1999 26 øre per liter mineralolje (fly-/jetparafin)
og 24 øre per liter bensin. Luftfarten er også pålagt
flyseteavgift. Ved utarbeidelsen av St.prp. nr. 54 (1997-98) Grønne
skatter ble CO2-avgiften på luftfarten
vurdert i forhold til Chicago-konvensjonen om sivil internasjonal
luftfart og EØS-avtalen. Det ble lagt til grunn at denne
avgiften ikke kom i konflikt med Norges folkerettslige forpliktelser
på disse områdene.
Regjeringen vurderte ikke særskilt
forholdet til bilaterale luftfartsavtaler mellom Norge og en rekke
andre land. Disse avtalene har bl.a. bestemmelser som legger visse
begrensninger på adgangen til å avgiftsbelegge leveranser
til bruk i internasjonal luftfart. En felles skandinavisk standard
luftfartsavtale utarbeidet sammen med Sverige og Danmark benyttes
som mal ved inngåelsen av luftfartsavtaler med andre land. Norge
har sammen med Sverige og Danmark inngått et stort antall
(ca. 80-90) slike avtaler. Standardavtalen ble utformet i en tid
da miljø- og klimapolitikken hadde mindre oppmerksomhet
enn i dag. Standardavtalen art. 6 nr. 1 og nr. 2 bokstav c lyder:
«Article 6
Customs Duties 1. Aircraft operated
on international air services by a designated airline of either
Contracting Party, as well as its regular equipment, supplies of
fuel and lubricants and aircraft stores (including food, beverages
and tobacco) on board such aircraft shall be exempt from all customs
duties, inspection fees and other duties or taxes on arriving in
the territory of the other Contracting Party, provided such equipment,
supplies and stores remain on board the aircraft up to such time
as they are re-exported.
2. With the exception of charges based
on the cost of the service provided, the following items shall also be
exempt from duties, fees and charges reffered to in paragraph 1
of this Article:
[...]
c)
fuel, lubricants and consumable technical supplies introduced into
or supplied in the territory of a Contracting Party for use in an
aircraft engaged in an international air service of a designated
airline of the other Contracting Party, even when these supplies
are to be used on a part of the journey performed over the territory
of the Contracting Party in which they are taken on board.»
Miljøavgiftenes forhold til de bilaterale
luftfartsavtalene ble reist i forbindelse med Finansdepartementets høring
av forslag til forskrifter om CO2- og
svovelavgift på mineralske produkter.
Etter en nærmere vurdering har departementet
kommet til at det synes å være betydelig tvil
om de vedtatte miljøavgiftene på drivstoff til
bruk i internasjonal luftfart er i overensstemmelse med denne eller
lignende bestemmelser i inngåtte bilaterale luftfartsavtaler.
Etter Grunnloven § 75 bokstav a tilkommer
det Stortinget å ilegge skatter og avgifter med virkning
ett år av gangen. Utformingen av disse bilaterale luftfartsavtaler
har en lang historie, som nevnt fra en tid hvor miljø- og
klimapolitikken hadde mindre oppmerksomhet enn i dag. På denne
bakgrunn har ikke skatteartikkelen i disse bilaterale avtalene vært
forelagt Stortinget til grundig vurdering. Når det inngås
avtaler som begrenser Stortingets beskatningsmyndighet, må den
klare hovedregel være at dette forelegges Stortinget til
prinsipiell avklaring før avtalen inngås som en
sak av "særlig vigtighet" etter Grunnlovens § 26
annet ledd. På denne bakgrunn vil Finansdepartementet,
Utenriksdepartementet, Miljøverndepartementet og Samferdselsdepartementet
med utgangspunkt i Regjeringens mål om å innføre
CO2-avgift også på internasjonal
luftfart, gjennomgå prosedyrene for inngåelse
av avgiftsbe-stemmelser i bl.a. bilaterale luftfartsavtaler.
Regjeringen legger opp til at Norge skal føre
en aktiv miljøpolitikk for å oppnå internasjonal
aksept for tiltak, herunder miljøavgifter overfor luftfarten,
rettet mot miljøskadelig aktivitet. Luftfarten medfører
store utslipp av CO2, og har fram til
1. januar 1999 vært den eneste transportsektoren som helt
har vært unntatt CO2-avgift
i Norge. Som et foregangsland og pådriver når
det gjelder klimapolitikk og bruk av grønne skatter, bør
Norge aktivt arbeide for å fjerne eventuelle formelle bindinger som
hindrer at luftfart kan bli pålagt CO2-avgifter.
Kyotoprotokollen omhandler ikke utslipp fra
internasjonal luftfart direkte, men forplikter partene til gjennom
International Civil Aviation Organization (ICAO) å arbeide
for at utslippene fra denne sektoren begrenses og reduseres. Norge
er representert i ICAO hvor samferdselsmyndighetene deltar. Regjeringen legger
vekt på å arbeide i ICAO for å oppnå internasjonal
enighet når det gjelder muligheten til å ta i
bruk effektive virkemidler overfor utslipp fra luftfarten.
I arbeidet med å følge opp
Klimakonvensjonens målsettinger og Kyotoprotokollen er
det viktig at landene ikke pålegger seg bindinger når
det gjelder muligheten til å ta i bruk effektive virkemidler
også overfor utslipp fra internasjonal luftfart. De gjeldende
bilaterale luftfartsavtalene legger slike begrensninger på virkemiddelbruken.
Dette kan medføre at kostnadene ved å drive en
effektiv klimapolitikk økes, noe som er svært
uheldig sett på bakgrunn av viktigheten av å sikre
en effektiv reduksjon av klimagassutslipp også fra internasjonal luftfart.
Regjeringen vil arbeide for å bringe de bilaterale luftfartsavtalene
i overensstemmelse med målet om å ha CO2-avgift også på internasjonal
luftfart.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Dag Terje Andersen, Berit Brørby, Erik Dalheim, Ranveig
Frøiland, Trond Giske, Tore Nordtun og Hill-Marta Solberg,
fra Fremskrittspartiet, Hanne Dyveke Søttar Hagen, Siv
Jensen og Per Erik Monsen, fra Kristelig Folkeparti, Randi Karlstrøm,
lederen Lars Gunnar Lie og Ingebrigt S. Sørfonn, fra Høyre,
Børge Brende, Per-Kristian Foss og Kjellaug Nakkim, fra
Senterpartiet, Jørgen Holte, fra Sosialistisk Venstreparti, Øystein
Djupedal, fra Venstre, Terje Johansen, og fra Tverrpolitisk Folkevalgte,
Steinar Bastesen, har merket seg at Regjeringen vil legge
vekt på arbeidet med å bringe de bilaterale luftfartsavtalene
i overensstemmelse med målet om å ha CO2-avgift også på internasjonal
luftfart. Komiteen har videre registrert at Regjeringen mener
at Norge skal være et foregangsland hva gjelder CO2-avgift på luftfart generelt.
Som nevnt i St.prp. nr. 1 (1998-99) Skatte-,
avgifts- og tollvedtak, har EFTAs overvåkingsorgan (ESA)
i likhet med EU-kommisjonen foretatt en undersøkelse av
ulike lands avgifter på flyreiser. Ved åpningsbrev (letter
of formal notice) av 16. desember 1998 har ESA framført
sitt syn på den norske flyseteavgiften. ESA har ikke hatt
innvendinger mot at avgiften er utformet som en seteavgift og heller
ikke at denne ilegges på internasjonal luftfart. ESA mener
imidlertid at dersom det innføres slike avgifter må satsstrukturen
være identisk, slik at det ilegges lik avgiftssats på alle
ruter innenlands og at innenlandssatsen må være
lik satsen på utenlandsreiser. Dette innebærer
etter ESAs oppfatning at den norske seteavgiften slik den i dag
er utformet, er i strid med EØS-avtalen art. 36 om at det
ikke skal være noen restriksjoner på adgangen
til å yte tjenester innen EØS-området.
Norge fikk i utgangspunktet 3 måneder på å besvare
henvendelsen fra ESA.
Det foretas nå en grundig vurdering
av ESAs henvendelse. I denne prosessen ses det også nærmere
på tilsvarende prosesser mot andre land som har lignende avgifter
på flyreiser. Det synes klart at det ikke vil endre ESAs
syn at avgiften endres til en passasjeravgift. Det eventuelt diskriminerende
element i avgiftssystemet er de ulike satsene på innenlandsruter
og utenlandsruter, og at avgiftsplikten ikke omfatter alle innenlandsruter.
Eventuelle endringer i satsstrukturen må vedtas av Stortinget,
og Regjeringen anser det hensiktsmessig at eventuelle forslag om
endringer i satsstrukturen vurderes fram mot fremleggelsen av Revidert
budsjett. På denne bakgrunn er det bedt om en utsettelse
av svarfristen til ESA.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Høyre,
viser til departementets redegjørelse for ESAs henvendelse
om den norske flyseteavgiften. Som det fremgår av departementets
vurdering, vil en omlegging fra en seteavgift til en passasjeravgift
ikke ha noen innvirkning på ESAs syn på et eventuelt
diskriminerende element i avgiftssystemet. Flertallet vil
på denne bakgrunn avvente departementets vurderinger i
revidert nasjonalbudsjett for 1999. Flertallet viser
til at ESA har gitt uttrykk for at en flyseteavgift må være
konkurransenøytral og at satsstrukturen må være
identisk, slik at det ilegges lik avgiftssats på alle ruter
innenlands og at innenlandssatsen må være lik
satsen på utenlandsreiser.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Tverrpolitisk Folkevalgte vil dog påpeke
at det fortsatt foregår en betydelig kryssubsidiering av
flyruter i Norge, spesielt av hensyn til distriktene. En ny avgift
på trafikksvake og dermed økonomisk svake ruter,
vil kunne medføre redusert trafikk og dermed dårligere
rutetilbud.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre viser til proposisjonen og støtter
departementets vurderinger.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
hevde at for å ivareta hensynet til konkurransenøytralitet
må dette i så fall gjøres i ICAOs og/eller
EUs regi, i bindende internasjonale avtaler som gir et ikke- konkurransevridende
system. Det vil etter disse medlemmersmening ikke være tilstrekkelig
at et land får en frivillig adgang til å pålegge
en slik avgift. Avgiften må være generell og gjelde
for alle aktører i internasjonal luftfart ut fra samme
forutsetninger. Flyselskap med en betydelig avgiftsbyrde i sitt hjemmemarked
vil ha en stor økonomisk konkurranseulempe, og dermed en
ulempe i sin evne til å satse internasjonalt. Alle land
må praktisere avgifter likt. Disse medlemmer vil
derfor understreke at Regjeringens arbeid med miljøavgifter
på luftfart må være internasjonalt basert
og i tråd med internasjonale avtaler.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti registrerer
at EFTAs overvåkingsorgan ESA ikke har innsigelser på seteavgiften
for luftfart. Derimot er ESA uenig i at det eksisterer ulike satser
for innenlands- og utenlandsruter.
Begrunnelsen for innføringen av seteavgiften,
isteden for en fiskal passasjeravgift var at den skulle bidra til
at flyselskapene hadde et incitament for å tilrettelegge
rutenettet sitt slik at det bidro til at færre seter gikk
tomme. Dette er helt i tråd med den tenking som ligger
bak Norges posisjoner knyttet til grønne skatter. Der hensikten
med avgiftene er at de skal bidra til endret adferd og som sådan
medvirke til mindre klimagassutslipp. Og vider at Norge skal være
et foregangsland i en omlegging av skatte- og avgiftssystemet i
miljøvennlig retning.
Dette medlem kan ikke se at ulike
satser på innenlandsrutene og utenlandsrutene er i strid
med de generelle konkurransebestemmelsene i EØS-avtalen, så lenge
alle selskaper likebehandles.
Dette medlem vil derfor be Regjeringen
fastholde at avgiftssatsene på luftfart er et nasjonalt
anliggende. Ved eventuell uenighet i den videre saksbehandlingen
mellom Norge og ESA bør saken prøves for ESA-domstolen,
også med hensyn til miljøklausulen i EØS-avtalen.
Av hensyn til den mulige motstrid mellom de
vedtatte miljøavgiftene på drivstoff til internasjonal
luftfart og de bilaterale luftfartsavtalene, foreslår departementet
at CO2-avgiften og svovelavgiften på luftfarten begrenses
til å omfatte drivstoff som tankes og benyttes til flyging
mellom flyplasser i Norge. Avgiften vil bli pålagt både
norske og utenlandske flyselskap som trafikkerer innenlandsrutene,
uavhengig av om flyene er norsk- eller utenlandsregistrert. Dette
innebærer at det gis fritak for avgift på flydrivstoff
som tankes i Norge og utføres direkte fra Norge uten mellomlanding
i Norge (internasjonal luftfart/eksport). Dette gjelder
selv om deler av flygingen foretas over norsk territorium.
Fra 1. april 1997 ble det innført helt
fri markedsadgang på flysektoren internt i EU/EØS.
Det vil si at også utenlandske flyselskap kan utføre
flyging internt i Norge (kabotasje), og at de også kan
ha flyginger mellom flyplasser internt i Norge før avgang
til utlandet (tilknytningskabotasje). De bilaterale luftfartsavtalene Norge
har inngått med en rekke andre land, anses ikke å ha
relevans for noen form for leveranser til bruk i kabotasjeflyging
internt i Norge.
Etter forslaget skal avgift betales ved flyginger internt
i Norge uavhengig av flyselskapets og flyets nasjonalitet. Avgjørende
for avgiftsplikten vil således være om drivstoffet
tankes i Norge og hva som er flyets neste destinasjon. Nærmere
regler om bl.a. innbetaling av avgiften vil bli fastsatt i forskrift.
EØS-avtalens art. 61 (1) inneholder
et generelt forbud mot konkurransevridende offentlig støtte,
hvis denne konkurransevridningen kan antas å ha grense-overskridende
effekt. Det er tvilsomt om fritaket for avgift på flydrivstoff
som tankes i Norge og utføres direkte fra Norge uten mellomlanding
(internasjonal luftfart/eksport) vil kunne betraktes som
offentlig støtte i henhold til EØS-avtalens regler
om offentlig støtte. Det må imidlertid uansett
antas at et slikt fritak ikke vil være konkurransevridende
eller påvirke samhandelen over landegrensene. Fritaket
må derfor antas å falle utenfor støtteforbudet
i EØS-avtalen.
Provenytapet ved reverseringen av CO2- og svovelavgiften utgjør om
lag 75 mill. kroner i budsjettet for 1999. Det foreslås
at provenytapet dekkes inn ved å øke flyseteavgiften
prosentvis likt for innenlandsflyging og utenlandsflyging. Satsene
i flyseteavgiften ble redusert ved innføringen av CO2-avgift på luftfarten. Den endringen
som nå foreslås betyr derfor at situasjonen blir
mer lik den som gjaldt fram til 1. januar 1999. Departementet foreslår
at avgiftssatsen på innenlandsreiser økes med
kr 7,50 til kr 62, og avgiften på utenlandsreiser økes
med kr 15 til kr 124. På årsbasis utgjør dette
120 mill. kroner. Det foreslås imidlertid at avgiftsøkningen
skjer fra 1. mai 1999, hvilket utgjør et proveny på om
lag 75 mill. kroner i budsjettet for 1999. Som følge av
dette foreslås økning av avgiftssatsene i Stortingets
vedtak om avgift på flyging II, samtidig som bevilgningsvedtakene
for henholdsvis avgift på flyging (kap. 5580 post 72) økes
med 75 mill. kroner og CO2-avgift (kap.
5543 post 70) reduseres tilsvarende.
Som nevnt under punkt 2.2 i proposisjonen vil Regjeringen
fram mot revidert nasjonalbudsjett vurdere eventuelle endringer
i satsstrukturen i flyseteavgiften på bakgrunn av ESAs
henvendelse.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag om at CO2-avgiften og svovelavgiften
på luftfarten begrenses til å omfatte drivstoff
som tankes og benyttes til flyging mellom flyplasser i Norge, jf.
forslag til vedtak I og II. Komiteen slutter seg
videre til Regjeringens forslag til bevilgninger under kap. 5580
post 72 og kap. 5543 post 70, jf. forslag til vedtak IV.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, vil understreke
betydningen av forutsigbare rammebetingelser for flyselskapene, og
vil derfor foreslå at Regjeringen setter ned et hurtigarbeidende
utvalg som skal se på de økonomiske konkurranseforholdene
ved lufttransport både internasjonalt og nasjonalt. En
bør i denne sammenheng legge til grunn de regler og føringer
som internasjonale avtaler og konvensjoner pålegger Norge
og luftfartsnæringen. Flertallet vil understreke
betydningen av at det i et slikt hurtigarbeidende utvalg også deltar
representanter fra luftfartsnæringen. Regjeringen bes legge
frem denne utredningen i forbindelse med statsbudsjettet for 2000.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
«A.
Stortinget ber Regjeringen sette
ned et hurtigarbeidende utvalg for å se på de økonomiske
konkurranseforholdene ved lufttransport både internasjonalt
og nasjonalt.
B.
Stortinget ber Regjeringen legge
frem redegjørelse som nevnt i punkt A i forbindelse med
behandlingen av statsbudsjettet for 2000."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Høyre og Tverrpolitisk
Folkevalgte, viser til Innst. S. nr. 199 (1992-93) om fri
konkurranse i norsk luftfart, hvor det ble anført følgende
fra flertallets side:
«Flertallet mener det er mest praktisk og hensiktsmessig å åpne
for konkurranse 1. april 1994, forutsatt at konkurransen kan skje
på like vilkår.»
Videre uttrykte flertallet:
«Flertallet ser det også nødvendig å vurdere
de ulike avgiftstypene med sikte på å hindre at
flyselskap som har store deler av sin virksomhet i utlandet, vil
stille sterkere i konkurransen enn de selskaper som i hovedsak har
sine anlegg og sin virksomhet i Norge.»
Flertalletvil
påpeke at etter at det europeiske luftmarkedet ble avregulert
1. april 1997 ble det fritt for samtlige land og selskaper innen
EØS-området å drive innenriks flytrafikk
i andre land. Den frie konkurransen innebærer også grensekryssende
trafikk innen EØS-området. I dag er det ca. 15
utenlandske selskaper som trafikkerer Norge. Flertallet mener
derfor det er avgjørende at norske selskaper i størst
mulig grad kan konkurrere med utenlandske konkurrenter på likest
mulig vilkår, og at ikke myndighetsskapte reguleringer,
restriksjoner og avgifter skaper konkurransevridninger i så henseende.
Det er også vesentlig at flyflåtens registreringer
ikke blir hemmende for konkurranseforholdene.
Flertallet mener at seteavgiften
kan virke konkurransehemmende for nye selskaper som er i en etableringsfase.
Det er viktig at avgifter, lover og forskrifter er utformet på en
slik måte at de ikke bidrar til konkurransevridning mellom
etablerte selskaper og selskaper som er i en etableringsfase. Seteavgiften
kan virke uheldig, da flyselskap som er i en etableringsfase ikke kan
ventes å ha en høy beleggsprosent fra første
dag.
Etter flertallets syn er det
så langt lite som tyder på at seteavgiften i seg
selv bidrar til mer miljøvennlig adferd. Dermed er seteavgiften
mer fiskalt enn miljømessig begrunnet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet fremmer
følgende forslag:
«A.
Avgift på flyging av passasjerer
§ 1
Fra 1. juni 1999 skal det i henhold
til lov av 19. mars 1933 nr. 11 betales avgift til statskassen på ervervsmessig
flyging av passasjerer fra norsk lufthavn til utlandet og mellom
Oslo og følgende steder: Bergen, Kristiansand, Stavanger
og Trondheim.
Departementet kan bestemme hva som
skal anses som ervervsmessig flyging og nærmere om avgrensning
av avgiftsplikten.
§ 2
§ 3
På vilkår departementet
kan fastsette, fritas eller refunderes avgift på:
a) Flyging av luftbefordrerens
ansatte på tjenestereise.
b) Flyging av barn under 2 år.
c) Transitt- og transferpassasjerer, såfremt
reisen står i direkte forbindelse med annen flyreise. Fritaket gjelder
ikke for flyging som nevnt under bokstav d i direkte tilknytning
til annen avgiftspliktig flyreise.
d) Flyging av mannskap til og fra anlegg
eller innretning på kontinentalsokkelen i Nordsjøen
i tilknytning til utnyttelse av naturforekomster der.
§ 4
Oppstår det tvil om omfanget
av avgiftsplikten, avgjøres spørsmålet
av departementet.
§ 5
Departementet kan frita for eller
sette ned avgiften når det oppstår enkelttilfeller
eller situasjoner som ikke var overveiet da avgiftsvedtaket ble
truffet og når avgiften i det spesielle enkelttilfellet
får en utilsiktet virkning.
§ 6
Departementet kan gi forskrift om
at skyldig avgiftsbeløp og tilgodebeløp som er
lavere enn en nærmere fastsatt grense, ikke skal betales
eller tilbakebetales.
B.
Fra 1. juni 1999 oppheves Stortingets
vedtak av 17. juni og 30. november 1998 om avgift på flyging.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Tverrpolitisk Folkevalgte vil vise til
at flyselskapene har hevdet at de ulike avgiftene på bruk
av fly virker konkurransehemmende både hver for seg og
samlet.
Selv om disse medlemmer prinsipielt
er imot både sete- og passasjeravgift, vil det etter disse medlemmers oppfatning
ikke være konkurransevridende igjen å gjøre
seteavgiften om til en avgift for hver reisende passasjer.
Disse medlemmer er ikke enig
med departementet i at inndekning av provenytap ved bortfall av CO2-avgift på internasjonal flytrafikk
også skal legges på innenlandstrafikken. Det er
ikke riktig at innenlands-passasjerer skal få merbelastningen
av at internasjonale avtaler ikke gir mulighet for CO2-avgift på drivstoff til utenlandsflygninger. Disse
medlemmer vil hevde at det norske avgiftsregimet favoriserer
internasjonale flyselskaper i det norske markedet og at dette er
et brudd på Stortingets egne forutsetninger i forhold til
like konkurransevilkår for norsk luftfart.
Disse medlemmer vil videre vise
til at Sverige blant annet har lagt om til en såkalt NOX- avgift nettopp for å målrette
miljøhensynet og for å tilpasse avgiftsregimet
til EUs regelverk.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Avgift på flyging av passasjerer
§ 2 skal lyde:
Disse medlemmer slutter
seg subsidiært til forslaget fra komiteens medlemmer fra
Arbeiderpartiet.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre slutter
seg til Regjeringens forslag til endringer i Stortingets vedtak
av 30. november 1998 om avgift på flyging for budsjetterminen
1999.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I Stortingets vedtak av 30. november
1998 om avgift på flyging for budsjetterminen 1999, gjøres
følgende endring:
Fra 10. mai 1999 skal § 2
lyde:
Disse medlemmer er
tilfreds med at det heter i statsrådens brev til komiteen
26. april 1999:
«Finansdepartementet mener at en CO2-avgift
slik som Stortinget vedtok i fjor sommer, er en prinsipielt riktig
miljøavgift. Regjeringen og et flertall på Stortinget
la også til grunn at avgiften bør omfatte flydrivstoff.
Det er imidlertid sterkt ønskelig å få til
internasjonale avtaler på dette området.»
Disse medlemmer vil understreke
at det er viktig at luftfartsavgiftene utformes slik at selskapene
selv ved mer miljøvennlig opptreden kan redusere sine kostnader.
Derfor er en fiskal passasjeravgift ikke en miljøavgift
slik seteavgiften er det. Derfor er det også viktig at
luftfart omfattes av CO2-avgift, slik
at befolkningen og næringsliv for øvrig er det.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti konstaterer
at Regjeringen konkluderer med at den vedtatte CO2-avgift
og svovelavgift kan være i strid med bilaterale luftfartsavtaler
Norge har inngått.
Dette medlem konstaterer med
beklagelse at det ikke lykkes å få klimagassutslipp
fra internasjonal luftfart inn som en del av Kyoto-avtalen. Dette
må være en høyt prioritert oppgave i årene
som kommer.
For 1999 er CO2-avgiften
på luftfarten beregnet å innbringe om lag 200
mill. kroner i inntekter. Departementets forslag om en begrensning
av avgiften, vil for 1999 medføre et provenytap på i
størrelsesorden 75 mill. kroner. Dette foreslås
dekket inn ved en tilsvarende økning i flyseteavgiften.
Departementet foreslår at endringen
av vedtaket om miljøavgifter på mineralske produkter
endres med tilbakevirkende kraft fra 1. januar 1999, slik at innbetalte miljøavgifter
på flydrivstoff i perioden fram til vedtaksendring, tilbakebetales
med renter etter søknad til tolldistriktssjefen. Dette
innebærer at de økonomiske og administrative konsekvensene
for oljeselskapene må antas å bli minimale. Konsekvensene
for flyselskapene vil i stor utstrekning avhenge av i hvilken grad flyselskapene
får tilbakebetalt avgiften som er veltet over i drivstoffprisene
fra oljeselskapene. Dette må anses å være
et internt mellomværende mellom flyselskapene og oljeselskapene.
Det har vært vanlig praksis at avgiftsendringer
overfor luftfarten trer i kraft minst 3 måneder etter at
de er vedtatt. En nødvendig forutsetning for reverseringen av
CO2-avgiften for internasjonal luftfart
er at provenytapet på 1999-budsjettet blir dekket inn.
For å unngå en større satsøkning
i flyseteavgiften senere, foreslås det at endringene gjøres
gjeldende allerede fra 1. mai 1999. Dette er en omlegging som samlet
sett ikke gir økte kostnader for luftfarten i 1999. Omleggingen
bør derfor ikke skape store tilpasningsproblemer for flyselskapene.
Dessuten har omleggingen fra passasjeravgift til flyseteavgift bidratt
til at det ikke lenger er like nær kopling mellom avgiftssatser
og billettpriser på enkelt-ruter som tidligere.
De administrative konsekvenser for tollvesenet
ved å innføre et fritak for drivstoff som benyttes
i internasjonal luftfart, antas å være minimale.
Komiteen viser til merknader
under pkt. 2 ovenfor, og tar for øvrig departementets redegjørelse
til orientering.
Det har vært reist spørsmål
om en ensidig norsk CO2-avgift på innenriks
flyging vil bidra til økonomitanking innen luftfarten. Økonomitanking
innebærer at flyene fyller drivstoff hvor drivstoffet er
billigst, med henblikk på bruk på etterfølgende
flyginger. Flyselskaper som både driver innen- og utenriksflyging
har mulighet til å fylle drivstoff i utlandet for bruk
innenlands. Dette vil blant annet kunne føre til en konkurransevridning
mellom flyselskapene.
Potensialet for økonomitanking antas å være
forholdsvis begrenset. Det er kostnader ved økonomitanking,
siden økt flyvekt øker drivstofforbruket og reduserer
flyenes bæreevne. Av sikkerhetsgrunner må flyene
uansett medbringe nok drivstoff til å kunne håndtere
uforutsette situasjoner, f.eks. omdirigeringer. I praksis synes
det også lite aktuelt for flyselskapene å legge
om til i vesentlig grad å benytte samme (eller deler av
samme) flypark på innen- og utenlandsflyginger. Det ble
i St.prp. nr. 54 (1997-98) Grønne skatter, lagt til grunn
at flyselskapene i liten grad ville benytte økonomitanking
som følge av innføringen av CO2-avgift.
Et avgiftsfritak for drivstoff som benyttes i utenriks luftfart
vil isolert bidra til å redusere omfanget i forhold til
situasjonen i dag.
Departementet vil for øvrig følge
utviklingen på området nøye i tiden som
kommer, spesielt med henblikk på eventuelle problemer rundt
konkurransevridning mellom ulike flyselskaper.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og
Tverrpolitisk Folkevalgte, viser til proposisjonen og støtter
departementets vurderinger.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Tverrpolitisk Folkevalgte viser til Fremskrittspartiets
forslag og merknader i Innst. S. nr. 247 (1997-98) og Budsjett-innst.
S. nr. 1 (1998-99) punkt 6.1 og 6.11.1.5, der komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet gikk imot innføring av CO2-avgift på områder
som tidligere var fritatt for avgift. Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
har ved flere anledninger hevdet at innføring av CO2-avgift ville virke konkurransevridende
mellom de forskjellige flyselskaper. Selv om departementet hevder
at økonomitanking antas å være forholdsvis
begrenset, bekrefter blant annet Braathens det motsatte i brev til
Finans- og tolldepartementet, med kopi til finanskomiteen, datert 17.
april 1999:
«CO2-avgiften på 26 øre
pr. liter i tillegg til effekten av MVA-reglene bidrar til at økonomitanking
er lønnsomt. Braathens utnytter mulighetene så langt
som mulig.»
Dette viser at det er store muligheter for at
departementet har tatt feil i sine vurderinger om omfanget av økonomitanking. Disse
medlemmer viser videre til vedlegg 2 i samme brev, med tittelen
"avgift på fly-drivstoff (CO2-avgift
og moms) og konkurransevilkår mellom flyselskaper med forskjellig
andel utenlandsruter", som er utarbeidet av Transportøkonomisk
Institutt. I punkt 3 siste avsnitt i denne rapporten, står
det følgende:
«Ulempen ved å optimalisere økonomien
ved tanking er som tidligere nevnt, et merforbruk av fuel som på årsbasis
vil utgjøre i størrelsesorden nær 1 142 tonn,
noe som ifølge Braathens medfører et merutslipp av
CO2 på nær 3 434 tonn årlig.»
Disse medlemmer vil
vise til at bakgrunnen for at miljøavgifter ble innført
ikke er fiskale, men for å dempe utslippene av CO2. Disse medlemmer vil hevde
at innføring av CO2-avgift,
med påfølgende økonomitanking, med stor
grad av sannsynlighet har ført til en større miljøbelastning.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti konstaterer
at økonomitanking foregår. Slik vil det bestandig
være når det er ulike priser og avgiftsregimer
mellom land. Dette medlem mener likevel at dette
ikke er et argument for å reversere de innenlandske avgiftene
på klimagassutslipp. Miljøavgifter er riktige
for å endre adferd, selv om ikke alle land har det samme
avgiftsregime. Dette medlem konstaterer videre at
departementet i brev til komiteen 26. april 1999 anslår
omfanget av dette til å være begrenset, og at
eventuelle konkurransevridende konsekvenser vil bli fulgt opp fra
departementet.
CO2-avgiften og svovelavgiften
ble iverksatt fra 1. januar 1999. Departementet legger opp til at
avgiftsfritaket for utførsel av flydrivstoff gjøres
gjeldende fra samme tidspunkt. Dette innebærer at avgift
som er innbetalt av oljeselskapene refunderes. Det foreslås
at departementet gis fullmakt til å fastsette nærmere bestemmelser
om refusjonsordningen herunder fastsette rentegodtgjørelse
for innbetalte avgiftsbeløp.
Departementet foreslår at økningen
i seteavgiften gjøres gjeldende fra 1. mai 1999.
Komiteen slutter seg
til forslaget om at avgiftsfritaket for utførsel av flydrivstoff
gjøres gjeldende fra 1. januar 1999.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Høyre og Tverrpolitisk
Folkevalgte, går inn for at endringene i Stortingets
vedtak 30. november 1998, jf. Stortingets vedtak 17. juni 1998,
om avgift på flyging for budsjetterminen 1999 gjøres
gjeldende fra 1. juni 1999.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre går
inn for at endringene i Stortingets vedtak 30. november 1998 gjøres gjeldende
fra 10. mai 1999.
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og Tverrpolitisk Folkevalgte:
Forslag 1
Avgift på flyging av passasjerer
§ 2 skal lyde:
Forslag fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre:
Forslag 2
I Stortingets vedtak av 30. november 1998 om avgift på flyging for budsjetterminen 1999, gjøres følgende endring:
Fra 10. mai 1999 skal § 2 lyde:
Komiteen viser til proposisjonen og til det som står foran og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
I.
A.
B.
I Stortingets vedtak av 17. juni 1998 om miljøavgifter på mineralske produkter m.v. A. CO2-avgift på mineralske produkter for budsjetterminen 1999, gjøres følgende endringer:
§ 2 nr. 1 bokstav a skal lyde:
§ 2 nr. 2 bokstav a skal lyde:
Endringene får virkning fra 1. januar 1999. Departementet gis fullmakt til å fastsette nærmere bestemmelser om refundering av innbetalte avgiftsbeløp, herunder fastsette rentesats som skal benyttes ved tilbakebetaling.
II.
A.
B.
I Stortingets vedtak av 17. juni 1998 om miljøavgifter på mineralske produkter m.v. B. Svovelavgift for budsjetterminen 1999, gjøres følgende endring:
§ 2 bokstav a skal lyde:
Endringene får virkning fra 1. januar 1999. Departementet gis fullmakt til å fastsette nærmere bestemmelser om refundering av innbetalte avgiftsbeløp, herunder fastsette rentesats som skal benyttes ved tilbakebetaling.
III.
A.
§ 1
§ 2
§ 3
§ 4
§ 5
§ 6
B.
Avgift på flyging av passasjerer
Fra 1. juni 1999 skal det i henhold til lov av 19. mars 1933 nr. 11 betales avgift til statskassen på ervervsmessig flyging av passasjerer fra norsk lufthavn til utlandet og mellom Oslo og følgende steder: Bergen, Kristiansand, Stavanger og Trondheim.
Departementet kan bestemme hva som skal anses som ervervsmessig flyging og nærmere om avgrensning av avgiftsplikten.
På vilkår departementet kan fastsette, fritas eller refunderes avgift på:
-
a) Flyging av luftbefordrerens ansatte på tjenestereise.
-
b) Flyging av barn under 2 år.
-
c) Transitt- og transferpassasjerer, såfremt reisen står i direkte forbindelse med annen flyreise. Fritaket gjelder ikke for flyging som nevnt under bokstav d i direkte tilknytning til annen avgiftspliktig flyreise.
-
d) Flyging av mannskap til og fra anlegg eller innretning på kontinentalsokkelen i Nordsjøen i tilknytning til utnyttelse av naturforekomster der.
Oppstår det tvil om omfanget av avgiftsplikten, avgjøres spørsmålet av departementet.
Departementet kan frita for eller sette ned avgiften når det oppstår enkelttilfeller eller situasjoner som ikke var overveiet da avgiftsvedtaket ble truffet og når avgiften i det spesielle enkelttilfellet får en utilsiktet virkning.
Departementet kan gi forskrift om at skyldig avgiftsbeløp og tilgodebeløp som er lavere enn en nærmere fastsatt grense, ikke skal betales eller tilbakebetales.
Fra 1. juni 1999 oppheves Stortingets vedtak av 17. juni og 30. november 1998 om avgift på flyging.
IV.
På statsbudsjettet for 1999 gjøres følgende endringer:
Kap. 5543 |
Miljøavgift på mineralske produkter m.v. |
|
|
70 CO2-avgift, reduseres med ........................ |
kr 75 000 000 |
|
fra kr 4 200 000 000 til kr 4 125 000 000. |
|
Kap. 5580 |
Avgift på flyging |
|
|
72 Avgift, forhøyes med ................................ |
kr 75 000 000 |
|
fra kr 940 000 000 til kr 1 015 000 000. |
|
V.
A.
B.
Stortinget ber Regjeringen sette ned et hurtigarbeidende utvalg for å se på de økonomiske konkurranseforholdene ved lufttransport både internasjonalt og nasjonalt.
Stortinget ber Regjeringen legge frem redegjørelse som nevnt i punkt A i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet for 2000.
Oslo, i finanskomiteen, den 4. mai 1999.
Lars Gunnar Lie,
leder. |
Siv Jensen,
ordfører og sekretær. |