Under henvisning til det generelle inndekningsbehovet
som følge av forslagene til utgiftsøkninger på statsbudsjettet
for 1999, foreslår Regjeringen at Forsvarets materiellinvesteringsbudsjett
reduseres med 100 mill. kroner. En slik reduksjon av materiellinvesteringene vil
imidlertid kunne medføre endringer i anskaffelsesplanene
og gjøre det vanskeligere å nå målsettingene satt
i St.meld. nr. 22 (1997-98) når det gjelder utviklingen
av styrkestrukturen. Forsvarsdepartementet vil derfor komme tilbake
til den endelige fordelingen mellom investeringer og drift i årets
omgrupperingsproposisjon.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at det i Arbeiderpartiets alternative budsjett er et overordnet
mål å få på plass tiltak innen næringslivet,
spesielt innen verftsindustrien og offshore-industrien. Situasjonen
er svært alvorlig for denne sektoren. Regjeringens anslag
viser at belegget ved norske verft raskt vil falle fra og med andre
halvår av 1999. Mens belegget er 93 pst. av kapasiteten
i første halvår av 1999, viser anslagene et belegg
på 63 pst. av kapasiteten i andre halvår av 1999,
33 pst. i første halvår i 2000 og 5 pst. i andre
halvår av 2000. Disse medlemmer mener det
derfor er nødvendig med tiltak som tilfører denne
industrien nye oppdrag.
Disse medlemmer viser til at
sjøforsvaret har liggende klar planer om forlengelse og
ombygging av 2 landgangsfartøyer til dykkerskip. Disse
medlemmer mener det er ønskelig å forsere
dette arbeidet av operative hensyn.
Disse medlemmer foreslår
derfor å bevilge 20 mill. kroner til dette formål.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
Kap. 1760 | Nyanskaffelser
av materiell og nybygg og nyanlegg (jf. kap. 4760): | |
| 45 | Større utstyranskaffelser
og vedlikehold, nedsettes med | kr 80 000 000 |
| | fra kr 5 725 073 000 til kr
5 645 073 000 | |
Medlemene i komiteen frå Kristeleg Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre meiner at det er behov for å oppretthalde
løyvingar til materielle investeringar og vil spesielt
peike på at det frå Sjøforsvarets side
ligg føre planer om forlengelse og ombygging av 2 langangsfartøyer
til dykkarskip. Desse medlemene vil på denne
bakgrunn gå i mot bevilgningsforslaget frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Tverrpolitisk Folkevalgte reagerer sterkt på at Regjeringen
fremmer forslag om å redusere bevilgningene til materiellinvesteringer
med 100 mill. kroner, stikk i strid med budsjettforliket med Høyre
og Fremskrittspartiet i fjor høst.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen i St.meld. nr. 23 (1998-99) angir et investeringsbehov frem
til og med 2006 på om lag 55 mrd. kroner for at vi skal
kunne få et effektivt forsvar i samsvar med forutsetningene
lagt i Langtidsmeldingen. Forsvaret sliter med alvorlige problemer
som følge av manglende samsvar mellom mål og midler,
herunder manglende balanse mellom investering og drift. Disse
medlemmer vil derfor advare sterkt mot å bruke
Forsvarets materiellinvesteringer som salderingspost i budsjettsammenheng.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Fremskrittspartiet og Høyre ved behandlingen av
budsjettet for inneværende år inngikk en avtale
med regjeringspartiene, der forsvarsbudsjettet fikk en rammehevning
for å motvirke de kutt Regjeringen hadde foretatt på ca.
800 mill. kroner.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringens forslag om å redusere nevnte budsjettkapittel
med 100 mill. kroner er et brudd på avtalen. Disse
medlemmer viser til Regjeringens egen beskrivelse av at
dette eventuelt vil medføre endringer i materiellanskaffelsesplaner
uten at Regjeringen har maktet samtidig å fortelle hvilke
materiellprosjekter som skal forskyves eller utgå. Disse
medlemmer viser i denne sammenheng til at regjeringspartiene
- sammen med Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Høyre- understreket
betydningen av langsiktighet når det gjelder forsvarsinvesteringer
ved behandlingen av langtidsmeldingen for investeringer i Forsvaret
6. mai 1999.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet og Venstre vil
i tråd med vedtatt budsjett for 1999 gå mot forslaget
i proposisjonen om å redusere bevilgningen under kap. 1760
post 45 med 100mill. kroner.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti støtter
subsidiært Regjeringens kutt på 100mill. kroner
i materiellinvesteringer, men mener den debatten vi nå har
om valg av forsvarskonsept gir rom for å vente med og begrense
anskaffelsesplanene ytterligere. Dette medlem finner
grunn til å presisere at Kystvakten skal prioriteres innenfor
den resterende ramme. Dette medlem foreslår
en reduksjon utover Regjeringens forslag på kap. 1760, post
45 med 400 mill. kroner.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
Kap. 1760 | Nyanskaffelser
av materiell og nybygg og nyanlegg(jf. kap. 4760) | |
| |
| 45 | Større utstyranskaffelser
og vedlikehold, | |
| | kan
overføres, kan nyttes under kap. 1790 post 45, | |
| | nedsettes med | kr 500 000 000 |
| | fra kr 5 725 073 000 til
kr 5 225 073 000 | |
Selv om den militære situasjonen i
Bosnia-Hercegovina synes relativt stabil, og det også på sivil
side har vært en viss positiv utvikling det siste året,
er det på det rene at forholdene potensielt er meget labile
og at det er langt igjen før de sivile målsettingene
i Dayton-avtalen er oppfylt. De ulike fraksjoner synes fortsatt å forfølge
til dels motstridende målsettinger, og det ligger et destabiliserende
potensial i spørsmål som tilbakeføring av
flyktninger og internt fordrevne, endelig løsning vedrørende
omstridte områder og generell bedring av rettssikkerheten.
Bosnia fremstår fortsatt, også i lys av situasjonen
rundt Kosovo, som en skjør stat som er avhengig av internasjonal
støtte og internasjonalt nærvær.
Hovedmålsettingen for SFOR er gjennom
en signifikant militær styrke å etablere tilstrekkelig
stabile omgivelser med sikte på en fullstendig gjennomføring av
Dayton-avtalens målsettinger om en varig og stabil fredsordning.
I tillegg til de rent militære oppgaver, søker
SFOR å gi økt støtte til den sivile implementeringsprosessen,
gjennom bl.a. assistanse til OSSE ved gjennomføring og
oppfølging av valg og støtte til UNHCR til retur
av flyktninger og internt fordrevne.
Som uttrykk for hovedmålsettingen om å legge grunnlaget
for en varig fred som kan stå på egne ben, forutsettes
SFOR gradvis å kunne reduseres, og til slutt trekkes helt
ut, i takt med at den allmene situasjon i området gradvis
forbedres. Styrken har et ikke-tidsbegrenset mandat, men er gjenstand
for periodiske vurderinger hver 6. måned basert på kriterier
knyttet til fremgang i den sivile iverksettelsen. En gradvis nedbygging av
det internasjonale militære nærvær er
et meget viktig politisk signal om at man har en forventning til
partene om å bidra til varig stabilitet i området.
For tiden gjennomgår SFOR ulike opsjoner for nedtrekk som
vil kunne medføre at det foretas styrkereduksjoner etter november
1999. I lys av utviklingen, bl.a. i forhold til situasjonen i Kosovo,
er det imidlertid for tidlig å si noe om hvorvidt et styrkenedtrekk
av SFOR kan bli aktuelt.
Hovedtrekkene i vårt engasjement i
Bosnia er fortsatt innenfor rammen av en nordisk-polsk brigade,
i det amerikanske divisjonsområdet i nord-øst
Bosnia. Det norske styrkebidraget består av en redusert
mekanisert infanteribataljon bestående av et stabskompani
og to mekaniserte infanterikompanier. Norge har lederansvaret for
det fellesnordiske logistikkelement i Pecs, Ungarn og for MP-kompaniet
i brigadehovedkvarteret, samt våre nasjonale og multinasjonale
etteretningselementer og personellbidrag til brigadens hovedkvarter. Telemark
kompani fortsetter som vakt- og sikringsstyrke og som operativ reserve
underlagt SFOR-hovedkvarteret/Den amerikanske divisjonen.
De norske styrkene er bl.a. knyttet til patruljering
og områdesikring av operasjonsområdet. Det totale
norske styrkebidraget er i dag på 845 personell. De norske styrkene,
med unntak av nasjonale etteretningselementer, er avgitt med operativ
kontroll til SACEUR (Supreme Allied Commander Europe) som i sin
tur har delegert operativ kontroll til sjef SFOR. Infanteribataljonen
opererer som en del av den nordisk-polske brigaden innenfor den
amerikanske divisjonens område. Telemark-kompaniets rolle
som operativ reserve innebærer at kompaniet fortsatt kan
bli brukt på tvers av divisjonsgrensene i tråd
med konseptet for den operative reserven.
FNs sikkerhetsråd forlenget ikke mandatet
til FN-misjonen UNPREDEP i Makedonia etter 28. februar 1999, grunnet
et kinesisk veto. Misjonen, inkludert det norske bidraget på 160
personell, er derfor terminert. Grunnet fornyede krigshandlinger
i Angola, ble også FNs observatørmisjon MONUA
avsluttet våren 1999, og Norge trakk dermed hjem sine tre
observatører.
Norge vil videreføre sine bidrag til
FN-observatørmisjonene UNMOP i Prevlaka og UNTSO i Midtøsten, samt
til observatørmisjonen MFO i Sinai og FN-beredskapsstyrken
SHIRBRIG.
På bakgrunn av ovennevnte foreslås
bevilgningen på kap. 1792 post 01 økt med 682
mill. kroner. Økningen gjelder 220 mill. kroner til finansiering
av Norges deltakelse i SFOR, MFO, SHIRBRIG og bidrag til FNs observatørkorps
andre kvartal 1999, jf. St.prp. nr. 34 (1998-99) og Innst. S. nr.
143 (1998-99), samt 448 mill. kroner til videreføring av
disse engasjementene annet halvår 1999. I tillegg foreslås
det bevilget 14 mill. kroner til å dekke kostnadene i forbindelse
med avviklingen av UNPREDEP i Makedonia.
Eventuelle termineringskostnader utover UNPREDEP
er ikke lagt inn i den foreslåtte tilleggsbevilgningen.
Komiteen tek dette til orientering.
Komiteen sluttar seg til framlegget
frå Regjeringa om å auke løyvinga under
kap. 1792 post 01 med i alt kr682000000.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet slutter
seg til den foreslåtte bevilgning som i tråd med
tidligere avtaler gir en økt ramme til forsvarsbudsjettet
der utgifter til utenlandsoperasjoner finansieres som tilleggsbevilgninger.
Disse medlemmer støtter
derfor at kap. 1792 post 01 økes med 682 mill. kroner med
den fordeling som er foreslått i proposisjonen.
Det foreslås at posten økes
med 3,2 mill. kroner grunnet nye anslag for forventet refusjon i
forbindelse med Norges engasjement i UNPREDEP frem til 31. mai 1999.
Komiteen sluttar seg til framlegget
frå Regjeringa.