Det vises til omtale av internasjonaliseringen
av norsk olje- og gassindustri i St.meld. nr. 37 (1998-99) Tillegg
til St.meld. nr.46 (1997-98) om olje- og gassvirksomheten; rammebetingelser,
Investeringsutvalgets rapport og kostnadsoverskridelser i Åsgard-kjeden. Økt
satsing på internasjonalisering er et viktig virkemiddel
for å sikre verdiskaping og sysselsetting i norsk olje-
og gassindustri, ikke minst i distriktene. Internasjonalisering
kan være et middel som bidrar til å holde eksportinntektene
oppe når aktivitetene på sokkelen trappes ned.
Erfaringer fra internasjonale prosjekter vil også gi økt
kunnskap og innsikt som vil komme virksomheten i Norge til gode.
I lys av redusert Nordsjø-aktivitet
er det viktig at den kompetanse, erfaring og teknologibase som norske bedrifter
utgjør, omsettes i forretningsmuligheter internasjonalt.
Det at norske petroleumsutbygginger er blitt forskjøvet
eller lagt på is, fremskynder behovet for økt internasjonal
virksomhet. Internasjonal konkurransedyktighet er en avgjørende
faktor for at norsk olje- og gassindustri skal kunne bli en varig
næring. Signaleffekten av at myndighetene bidrar til en
slik omstilling er betydelig.
Andre lands myndigheter utviser et betydelig
engasjement både økonomisk og politisk for å sikre
sin nasjonale oljeindustri markedsandeler internasjonalt. Det er
derfor naturlig at norske myndigheter støtter norsk oljeindustri
internasjonalt gjennom å profilere norske interesser i
utlandet. Fra norske myndigheters side er det viktig å sørge
for at internasjonalisering har en dimensjon ut over det å ivareta
norske økonomiske interesser. Regjeringen er opptatt av å se
internasjonaliseringen i et bredere politisk perspektiv, og ønsker å utvikle
en norsk profil der det også legges vekt på vårt internasjonale
ansvar med samarbeid, gjensidighet, sosialt ansvar og bistand som
sentrale stikkord. Den norske profilen skal reflektere både
myndighetenes og selskapenes interesser.
Det foreslås å øke
bevilgningen under kap. 1800, post 21 Spesielle driftsutgifter med
2 mill. kroner, fra 20 til 22mill. kroner for 1999. Økningen
er knyttet til økt satsing på internasjonalisering.
Fleirtalet i komiteen, alle unnateke
medlemene frå Framstegspartiet, sluttar seg til framlegget
frå Regjeringa om å auke løyvinga under
kap. 1800 post 21 med kr2000000.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet kan
ikke se at begrunnelsen fra Regjeringen er god nok og vil derfor
gå mot denne økningen.
Ordningen med refusjon av dokumentavgift for kraftselskaper
er avviklet fra og med 1999, jf. St.prp. nr. 1 (1998-99) og Budsjett-Innst.
S. nr. 9 (1998-99). Fristen for å sende søknad
om refusjon av dokumentavgift var 31.desember 1998. I St.prp. nr.
23 (1998-99) varslet Regjeringen at den ville komme tilbake til Stortinget
i Revidert nasjonalbudsjett 1999 med en endelig oversikt og redegjørelse
for de budsjettmessige konsekvenser for 1999 knyttet til søknader
som var kommet inn før fristens utløp.
OED har i samarbeid med NVE gått gjennom
de søknader om refusjon som ble fremmet innen fristens utløp,
og er kommet til et bevilgningsbehov på 615mill. kroner
for 1999, i tillegg til midler overført fra 1998. Anslag
på bevilgningsbehov for 1999 er spesifisert i tabell 3.4:
Tabell 3.4 Refusjon av
dokumentavgift, bevilgningsbehov 1999 (hele kroner)
Resttilsagn overført
fra 1996 og tidligere ……………….. | 12 459 100 |
Resttilsagn overført
fra 1997 ……………………………. | 29 630 855 |
Resttilsagn overført
fra 1998 ……………………………. | 364 446 870 |
Resttilsagn 1999 ………………………………………… | 305 082 338 |
Utbetalt i 1999 (pr. utgangen
av april) ………………….. | 73 594 991 |
Ikke behandlede
søknader fremmet innen utgangen av 1998 | 16 779 924 |
Sum | 801 994 078 |
| |
Midler overført
fra 1998 | 190 137 000 |
Anslått bevilgningsbehov
for 1999 | 611 857 078 |
Det foreslås å bevilge 615mill.
kroner for 1999 under kap. 1820, ny post71 Refusjon av dokumentavgift.
Forslag til bevilgning ligger om lag 3mill. kroner høyere
enn anslaget som framgår av tabell 3.4. Bakgrunnen er at
enkelte kraftselskaper verken har bekreftet eller avkreftet at resttilsagn ønskes
overført til 1999. Disse er ikke inkludert i anslaget i
tabell 3.4. Det tas høyde for at de kan fremme krav i løpet
av 1999. Refusjonsordningen innebærer at dokumentavgiften
i sin helhet blir tilbakebetalt når omorganiseringen og
tinglysingen har funnet sted og avgiften er innbetalt til staten.
Dette innebærer isolert sett at anslagene på kap.5565
Dokumentavgift, post70 Avgift økes med tilsvarende beløp
for 1999.
Olje- og energidepartementet vil på vanlig
måte gi en samlet oversikt over de saker som er behandlet
i stortingsproposisjon om ny saldering av statsbudsjettet medregnet
folketrygden 1999.
Stortinget ba i Budsjett-innst.S. nr.9 (1998-99) Regjeringen
gi en vurdering av konsekvensene av å avvikle ordningen
med refusjon av dokumentavgift i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett.
Videre ble Regjeringen bedt om å vurdere om det er rom
for å gjeninnføre refusjonsordningen for siste
halvdel av 1999, eventuelt erstatte refusjonsordningen med et helt eller
delvis avgiftsfritak.
Komiteen sluttar seg til framlegget
frå Regjeringa om å løyve kr615000000
under kap. 1820 post 71 (ny).
Ved overdragelse av fast eiendom må det
betales dokumentavgift ved tinglysing av overdragelsesdokumentene.
Ved omdanning av energiverk til ny selskapsform, ved sammenslutning
av energiverk og ved oppsplitting av energiverk påløper
det dokumentavgift på overføring av fast eiendom
(for tiden 2,5 pst. av verdien).
Ordningen med refusjon av dokumentavgift ved sammenslutning
av energiverk ble innført etter Stortingets behandling
av St.prp. nr. 1 (1986-87).
Ved behandlingen av Ot.prp. nr. 43 (1989-90)
om energiloven, jf.. Innst. O. nr.67 (1989-90), forutsatte Stortinget
at innføringen av en markedsbasert kraftomsetning ville
aktualisere endrede selskapsformer og utskilling av egne produksjonsselskaper
i tillegg til sammenslåing av energiverk. Stortinget ba
derfor om at mulighetene for å utvide refusjonsordningen
til også å gjelde ved deling eller omdannelse
av energiverk skulle vurderes.
I St.prp. nr. 82 (1990-91), jf. Innst. S. nr.
240 (1990-91), ble refusjonsordningen utvidet til å gjelde
ved omdannelse av energiverk fra kommunale bedrifter til aksjeselskap.
I St.prp. nr. 1 (1996-97), jf. Innst. S. nr.
72 (1996-97), ble ordningen utvidet til også å gjelde
ved oppsplitting av energiverk eller ved omdannelse til konsern,
hvor nettvirksomheten blir skilt fra produksjons- og omsetningsvirksomheten
i selvstendige selskaper.
Refusjonsordningen har bidratt til å redusere
kostnadene ved selskapsmessige strukturendringer innenfor den kapitalintensive
kraftsektoren.
Siden vedtagelsen av energiloven har antallet
omorganiseringer i perioden 1991-1998 innenfor kraftsektoren vært
tiltagende. I hovedsak har det i disse omorganiseringene også vært
refundert dokumentavgift. Knapt 200 saker er behandlet av NVE og
Olje- og energidepartementet i perioden. Det er nå rundt
225 energiverk i Norge. Det totale antallet juridiske enheter er imidlertid
i overkant av 300 på grunn av at mange energiverk har valgt
konsernløsninger for sin virksomhet.
Tabell 3.5 gir en oversikt over totalt avgiftsgrunnlag og
beregnet total dokumentavgift for de saker departementet har behandlet
i årene 1997, 1998 og pr. april 1999. Tabellen angir verdier
på faste eiendommer som er overført i forbindelse
med organisasjonsendringer. De saker som er oppført for
1999 er saker som ble mottatt før 31.desember 1998 og som
er ferdigbehandlet av departementet pr. april 1999.
Tabell 3.5 Avgiftsgrunnlag
og beregnet dokumentavgift, 1997-1999 (hele kroner)
År | Avgiftsgrunnlag | Dokumentavgift
(2,5 pst.) |
1997 | 14 415 129 661 | 360 378 241 |
1998 | 18 779 185 160 | 469 479 629 |
1999 | 12 899 443
520 | 322 486 088 |
Sum | 46 093 758 341 | 1 152 343 958 |
Kilde: Olje- og energidepartementet
Kraftsektoren har i hovedsak begrunnet omorganiseringer
i et ønske blant energiverkene om å tilpasse seg de
nye rammevilkårene som fulgte med energiloven, ved å skille
monopolvirksomheten fra konkurranseutsatt virksomhet.
Siden dokumentavgiften beregnes av verdiene
på de faste eiendommer som skal overføres ved
for eksempel omdanning til aksjeselskap, vil dokumentavgiftens betydning
for omorganiseringer av energiverk i stor grad bero på virksomheten.
For de energiverk som disponerer kraftverk og fallrettigheter til
kraftproduksjon, vil dokumentavgiften kunne være betydelig.
For selskaper som har nett, omsetning og/eller mindre egenproduksjon,
vil dokumentavgiften utgjøre mindre beløp.
Det er opp til energiverkenes eiere å ta
stilling til valg av organisering av virksomheten og selskapsform
m.v. For eierne vil beslutningen om eventuell omorganisering av
virksomheten for en stor del bero på en avveining mellom
gevinstene og kostnadene ved strukturendringen, herunder dokumentavgiften.
I tillegg kan andre hensyn vektlegges, som for eksempel ønsket
om styring av virksomheten. For energiverk med produksjonsvirksomhet,
vil dokumentavgiften kunne være en kostnad av betydning
som må tas i betraktning dersom eierne beslutter omorganisering
som for andre typer virksomhet.
Hovedtyngden av norske energiverk er omorganisert til
aksjeselskap. Av disse har en forholdsvis stor andel valgt en konsernløsning
hvor de kapitalintensive deler av virksomheten er organisert i egne
AS-datterselskaper. For disse selskapene vil det ha liten betydning å ha en
ordning med refusjon av dokumentavgift. Det kan være ulike
grunner til at de øvrige energiverkene hittil ikke har
valgt en annen organisering av virksomheten, eksempelvis et ønske
om å beholde direkte kommunal styring av energiverket og
investeringer i viktig infrastruktur.
Drøyt halvparten av de energiverkene
som ikke er omorganisert til aksjeselskaper, har utelukkende nett og
omsetning som virksomhet. Verdiene som dokumentavgiften regnes av
antas her å være relativt beskjedne. For disse
energiverkene vil derfor dokumentavgiften som påløper
ved eventuell omorganisering til aksjeselskap, trolig ha mindre
betydning for om omorganiseringen gjennomføres eller ikke.
Om lag 27 pst. av energiverkene som ikke er
omorganisert til aksjeselskaper har virksomhet innenfor
nett og omsetning i tillegg til egenproduksjon under 100 GWh/år.
For denne kategorien vil dokumentavgiften kunne være av
en viss størrelse, uten at det kan trekkes sikre slutninger
med hensyn til om dokumentavgiften alene vil forhindre at eierne
beslutter og gjennomfører en omorganisering.
Rundt 14 pst.av de energiverkene som ikke er
omorganisert til aksjeselskap, er større produsenter med egenproduksjon
som overstiger 100 GWh/år. Dersom disse selskapene
skal omorganiseres til aksjeselskap, kan dokumentavgiften utgjøre
betydelige beløp. For disse selskapene vil en fortsatt
mulighet til å få dokumentavgiften refundert ved
omorganisering kunne ha en betydning for eiernes eventuelle beslutning
om å endre selskapsform. Enkelte av disse selskapene er imidlertid
interkommunale selskaper som kan omfattes av overgangsbestemmelsene
i ny lov om interkommunale selskaper §§40 og 41.
For de energiverk som må bli aksjeselskap på grunn
av disse bestemmelsene, følger det av loven at dokumentavgiftsplikt
ikke utløses.
Rundt 6 pst. av de store energiverkene har overført nett-,
omsetnings- og produksjonsvirksomheten til datterselskaper som er
aksjeselskaper, mens holdingselskapet er beholdt med den opprinnelige
selskapsformen som typisk er et interkommunalt selskap med delt ansvar.
En eventuell senere omdanning av holdingselskapet til aksjeselskap
vil utløse en beskjeden dokumentavgift, siden den kapitalintensive
virksomheten allerede er plassert i aksjeselskaper som normalt eies 100
pst. av holdingselskapet.
Organisasjonsendringer trenger ikke nødvendigvis skje
ved overføringer av eiendomsrett til kraftanlegg til nye
rettssubjekter. Flere energiverk har valgt løsninger hvor
kraftverk, fallrettigheter og elektriske anlegg leies ut på langsiktige
avtaler til datterselskaper organisert som aksjeselskaper. Slike
løsninger kan i mange tilfeller gi de samme resultatene
som full selskapsmessig integrering, samtidig som eierne beholder
en sterkere kontroll med eierskapet til rettighetene. Også samarbeid
mellom energiverk på bestemte områder av driften
kan virke i samme retning som overdragelse av fast eiendom, for
eksempel innenfor nett- og omsetningsvirksomhet.
Hovedtyngden av norske kraftprodusenter har
i dag valgt aksjeselskapsformen for sin virksomhet. Distribusjonsverk
som ikke allerede har satt bort omsetningsvirksomheten til felleseide
omsetningsselskaper eller til omsetningsselskaper organisert som
aksjeselskap, kan i stor grad gjøre dette med ingen eller
en svært beskjeden dokumentavgift. En stor andel av de energiverkene
som i dag ikke er organisert som aksjeselskap, har virksomhet som
er mindre kapitalintensiv, med lite eller ingen egenproduksjon.
For disse virksomhetene vil dokumentavgiften som utløses
ved en eventuell omorganisering, med relativt få unntak
være beskjeden i forhold til de gevinster som selskapene
må antas å kunne innvinne ved en omorganisering.
Etter departementets syn vil det derfor trolig
fortsatt skje omorganiseringer innen kraftsektoren uten refusjonsordningen
både for nett, omsetning og produksjonsvirksomhet.
Det finnes heller ikke noen tilsvarende ordninger med
refusjon av dokumentavgift som er innrettet på strukturendringer
og omorganisering i andre sektorer.
EUs eldirektiv legger til rette for økt
konkurranse i kraftmarkedene innenfor EØS-området.
Det legges vekt på at bedriftsstørrelse og struktur
for produksjon, omsetning og nett vil kunne være svært
forskjellige i de enkelte EØS-landene. Strukturen innen
kraftsektoren i EØS-området vil være
basert på de omorganiseringer som eierne av virksomhetene
beslutter i de enkelte land. Departementet legger avgjørende
vekt på at norske energiverk selv vurderer strukturspørsmål
og eventuelt beslutter endringer i sin virksomhet. Det er vanskelig å se
at EUs eldirektiv vil være av betydning i denne sammenheng.
Plikten til å betale dokumentavgift
følger av lov av 12.desember 1975 nr. 59 om dokumentavgift.
Ifølge dokumentavgiftsloven §1 gjelder bestemmelsene
i loven dersom Stortinget vedtar at det skal svares dokumentavgift
til statskassen.
Dokumentavgiftsloven §3 gir mulighet
for å frita eller sette ned avgift i enkelttilfeller når
"særlige forhold" taler for det. Myndigheten etter bestemmelsen
er delegert fra Finansdepartementet til Skattedirektoratet. Vedtak
av Skattedirektoratet kan påklages til Finansdepartementet.
Bestemmelsen har et snevert anvendelsesområde, som ikke åpner
for innføring av generelle unntak for en hel sektor eller
for bestemte typer av omorganiseringer.
Siden ordningen med refusjon av dokumentavgift
ble innført, er det skjedd omfattende strukturendringer innenfor
sektoren. Departementet kan ikke se at dokumentavgiften vil ha særlig
stor betydning i forhold til spørsmålet om ytterligere
strukturendringer innenfor kraftforsyningen. Departementet ser derfor
ikke grunnlag for innføring av et generelt avgiftsfritak
eller gjeninnføring av refusjonsordningen.
Komiteen sluttar seg til departementet
sine vurderingar.
Regjeringens forslag til bevilgning for 1999
på kap.1820, post72 var på 35mill. kroner, jf.
St.prp. nr.1 (1998-99). Gjennom budsjettforliket i Stortinget høsten
1998 ble det besluttet å ikke bevilge midler under denne
posten i budsjettet for 1999, jf. Budsjett-innst.S. nr.9 (1998-99).
Utnyttelse av tilsagnsfullmakter for tidligere år gjør
det imidlertid nødvendig med bevilgning i 1999.
Olje- og energidepartementet hadde i 1998 en
tilsagnsfullmakt på 20mill. kroner knyttet til kap.1820, post72.
Denne tilsagnsfullmakten ble nyttet fullt ut i 1998 før
budsjettforliket i Stortinget, og gir et bevilgningsbehov på 20mill.
kroner for 1999. Videre gjenstår det tilsagn på 1,8mill.
kroner fra 1997 som kommer til utbetaling i 1999. Bakgrunnen er
at den opprinnelige bevilgningen i 1998 på 20mill. kroner, jf.
Budsjett-innst.S. nr.9 (1997-98), ble redusert med 3mill. kroner
i forbindelse med Stortingets behandling av revidert budsjett våren
1998, jf. Innst.S. nr.252 (1997-98). Det viste seg i ettertid at
18,8mill. kroner av bevilgningen allerede var benyttet eller bundet
i tilsagn på dette tidspunkt. Dette gjør det nødvendig
med bevilgning i 1999 for også å dekke tilsagn
fra 1997. Prosjektene som det er gitt tilsagn om støtte
til er enten under bygging eller avsluttet.
Om lag 1mill. kroner av bevilgningen på post
72 har tidligere blitt brukt til driftsstøtte til "uforsynte"
husholdninger og tilskudd til utskifting/installasjon av
nye dieselaggregat ved lokale elforsyningsanlegg. Ordningen knytter
seg til fastboende som av økonomiske årsaker ikke
kan få elektrisitet over det ordinære nettet. Etter
budsjettforliket i Stortinget høsten 1998 disponeres det
ikke lenger midler til å gi slik støtte. Dette
foreslås bevilget nå.
På bakgrunn av ovennevnte foreslås
det å bevilge 23mill. kroner over kap.1820, ny post72 for
1999 for å dekke tidligere gitte tilsagn og støtte
til "uforsynte" husholdninger.
Komiteen sluttar seg til framlegget
frå Regjeringa om å løyve kr23000000
under kap. 1820 post 72 (ny).
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil
peke på det store energipotensiale som ligger i å få til
en bedre bruk av de vannkraftverk og de ledningsnett som eksisterer. Dette
medlem vil styrke kap. 1820, post 72 med 50mill. kroner utover
det som er foreslått i proposisjon, og endre tilskuddsordningens
målsetting i tråd med forslag nevnt nedenfor.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"a
Stortinget ber Regjeringen opprette en tilskuddsordning
for opprustning og effektivisering av eksisterende vannkraftverk
og ledningsnett med sikte på å øke energieffekten.
Ordningen skal tre i kraft seinest 1.oktober 1999.
b.
Kap. 1820 | | Norges vassdrags-
og energidirektoratet (jf. kap. 4820 og 4829) |
| 72 | (Ny) Tilskudd til investeringer
i ledningsnett, | |
| | kan
overføres, | |
| | bevilges med | kr 73 000 000 |
Med bakgrunn i den årlige planlegging
av aktivitetene under kap. 1825 er det behov for å foreta
enkelte omdisponeringer innenfor enøk-budsjettet (kap.
1825, post 21 og post 72). Omdisponeringen er en justering av rent
teknisk art for å bringe bedre samsvar mellom hvor ulike
tiltak og aktiviteter utgiftsføres og reglene for bruk
av poster. Omdisponeringen innebærer ingen endring i prioritering
av tiltak. Det foreslås å omdisponere 6mill.kroner
fra kap.1825, post72 til post21.
Det er bevilget 190 mill. kroner i tilskudd
for 1999 under kap. 1825, post 72. Utbetalingen av tilskudd skjer
etterskuddsvis. Sluttutbetaling skjer vanligvis ett til to år
etter at tilsagnet er gitt. Årsaken til at det tar tid fra
tilsagn gis til utbetaling er foretatt har sammenheng med at sluttutbetalingen
først skjer når prosjektet er gjennomført
eller avsluttet og utgiftene er kjent. I enkelte tilfeller kan det
ta tre år eller mer før prosjektet er ferdigstilt.
Det er overført om lag 194,5 mill.
kroner fra 1998 til 1999 under denne posten hvorav over 90 pst.
er bundet opp i gitte tilsagn. Utbetalingstakten de senere årene har
medført at overføringene av tildelte, men ikke
utbetalte midler mellom budsjetterminer har økt. Erfaringene
de senere årene tyder også på at perioden
fra tilsagn gis til utbetaling er foretatt, øker fordi
mange av prosjektene er av langsiktig karakter, f.eks. fjernvarmeutbygging.
Det foreslås å redusere bevilgningen
i statsbudsjettet for 1999 med 70 mill. kroner samtidig som det
gis en tilsagnsfullmakt på tilsvarende beløp.
Dette vil gi rom for samme aktivitetsnivået inneværende år.
Det foreslås dermed å redusere
kap. 1825, post 72 med totalt 76 mill. kroner, fra 190 til 114 mill.
kroner i 1999. Videre foreslås det en tilsagnsfullmakt
på 70 mill. kroner under kap. 1825, post 72, jf. forslag
til vedtak XXX. Kap. 1825, post 21 foreslås økt
med 6 mill. kroner, fra 57 til 63 mill. kroner.
Fleirtalet i komiteen, alle unnateke
medlemene frå Framstegspartiet, sluttar seg til framlegget
i proposisjonen om å auke løyvinga under kap.
1827 post 21 med kr6000000.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet kan
ikke se at Regjeringen har begrunnet behovet for den tekniske omdisponeringen
av 6 mill. kroner, og vil derfor gå mot Regjeringens forslag
under post 21.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, sluttar seg
til framlegget om tilsagnsfullmakt på kr70000000 under
kap. 1825 post 72, jf. framlegg XXX.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Høgre og Sosialistisk
Venstreparti, sluttar seg til framlegget frå Regjeringa
om å redusere løyvinga under kap. 1825 post 72
med i alt kr76000000.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til behovet for omprioritering på statsbudsjettet og fremmer
følgende forslag:
Kap. 1825 | Energiøkonomisering | |
| 72 | Introduksjon av ny energiteknologi
og bioenergi, | |
| | kan
overføres,
nedsettes med | kr 91 000 000 |
| | fra kr 190 000 000 til
kr 99 000 000 | |
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til sitt forslag om en økning i forbruksavgiften på elektrisk
kraft som vil ha en dempende effekt på den sterke veksten
i strømbruk. Dette medlem vil også gjenta
Regjeringens forslag fra St.prp. nr. 1 om en grunnavgift på fyringsolje
for å unngå at denne får et konkurransefortrinn. Dette medlem er
opptatt av å stimulere til mer effektiv bruk av energi,
samt å fremme forskning og bruk av alternative fornybare
energikilder. For å få realisert flere prosjekter,
samt stimulere til en større satsing på alternativ fornybar
energi inklusiv vannbåren varme må det avsettes
mer midler til formålet. Dette medlem foreslår
derfor å øke denne posten med 10mill. kroner i
forhold til forslaget i proposisjonen.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
Kap. 1825 | Energiøkonomisering | |
| 72 | Introduksjon av ny energiteknologi
og bioenergi, | |
| | kan overføres,
nedsettes med | kr 66 000 000 |
| | fra kr 190 000 000 til
kr 124 000 000 | |
I vedtatt budsjett for 1999 utgjør
bevilgningen til energiforskning i regi av Norges forskningsråd 157mill.
kroner. Som et budsjettiltak for å dekke nødvendige
utgifter i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett foreslås
et kutt på 5mill. kroner knyttet til petroleumsforskning.
Fleirtalet i komiteen, alle unnateke
medlemen frå Sosialistisk Venstreparti, sluttar seg til
framlegget frå Regjeringa om å redusere løyvinga
under kap. 1830 post 50 med kr5000000.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Kristeleig Folkeparti, Høgre,
Senterpartiet og Venstre viser til at utviklinga av investeringane
på norsk kontinentalsokkel kan føre med seg strukturelle
endringar. Dette kan få konsekvensar, ikkje minst i regionar
der leverandørindustrien er hjørnestein for næringslivet.
Fleirtalet er kjende med at "Vestlandsprogrammet
for ny industriutvikling basert på naturgass" arbeider
med interessante prosjekt knytte til utbygging av distribusjonssystem
for naturgass og industriutvikling basert på dette råstoffet.
Ei god og miljøvennleg utnytting av denne naturressursen
kan få positive verknader både for miljø og
næringsliv.
Fleirtalet vil difor oppmode
departementet om å vurdere nærare potensialet
i dette programmet.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti ser
det som nødvendig å bruke store midler til energiforskning,
også på petroleumsområdet. Det foreslåtte
teknologifondet kan derfor komme til å virke positivt på dette
området, men det må ikke kuttes på denne
bevilgningen før dette nye virkemiddelet eventuelt har
begynt å fungere.
Det er dessuten store muligheter i forskning
på alternativ fornybar energi, og mange prosjekter står
i kø. Dette medlem går derfor i
mot Regjeringens forslag om en reduksjon av kap. 1830 post 50 med
5mill. kroner.
Endring av bevilgninger
på statsbudsjettet for 1999 under kap.2440 og kap.5440Statens
direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten
(i mill. kroner):
Kap./post/underpost | Vedtatt budsjett 1999 | Forslag til ny bevilgning
for 1999 | Endring |
Kap. 2440 | | | |
22 | Fjerningsutgifter | 8 | 14 | 6 |
30 | Investeringer | 24 900 | 28 000 | 3 100 |
50 | Overføring
til Statens petroleumsforsikringsfond | 600 | 586 | -14 |
Sum
kap. 2440 | 25 508 | 28 600 | 3 092 |
Kap. 5440 | | | |
24.01 | Driftsinntekter | 72 900 | 65 900 | -7 000 |
24.02 | Driftsutgifter | -14 711 | -15 600 | -889 |
24.03 | Lete- og feltutviklingsutgifter
| -1 900 | -2 100 | -200 |
24.04 | Avskrivninger | -17 400 | -14 900 | 2 500 |
24.05 | Renter | -8 900 | -8 300 | 600 |
24 | Driftsresultat | 29 989 | 25 000 | - 4 989 |
30 | Avskrivninger | 17 400 | 14 900 | -2 500 |
80 | Renter | 8 900 | 8 300 | -600 |
Sum
kap. 5440 | 56 289 | 48 200 | -8 089 |
| | | | |
Kontantstrømmen
til SDØE: | | | |
Innbetalinger
| 72 900 | 65 900 | -7 000 |
Utbetalinger
| 42 119 | 46 300 | 4 181 |
Nettoinntekt
fra SDØE | 30 781 | 19 600 | -11 181 |
Kap.2440, post22 Fjerningsutgifter foreslås økt med
6mill. kroner, fra 8 til 14mill. kroner. Det økte anslaget
skyldes oppdaterte kostnadsanslag.
Kap.2440, post30 Investeringer foreslås økt
med 3100mill. kroner, fra 24900 til 28000mill. kroner. Dette skyldes
hovedsakelig økte anslag for prosjekter som er besluttet
utbygd, herunder Åsgard, Visund og Troll olje.
Anslaget for overføring til Statens
petroleumsforsikringsfond under kap.2440, post50 er redusert med
14mill.kroner som følge av justering for avvik mellom antatt
og faktisk premiebesparelse for 1998.
Kap.5440, underpost24.01 Driftsinntekter er
redusert med 7000mill. kroner, fra 72900mill. kroner til 65900mill.
kroner. Dette skyldes hovedsakelig lavere oljeproduksjon. Oljeproduksjonen
er lavere enn forventet som følge av lavere produksjon
fra eksisterende felt, produksjonskutt samt utsatt oppstart av nye felt.
Det legges fortsatt til grunn en gjennomsnittlig oljepris på 110
kroner pr. fat i 1999.
Kap.5440, underpost24.02 Driftsutgifter er økt med
889mill. kroner, fra 14711mill. kroner til 15600mill.kroner. Dette
skyldes hovedsakelig høyere kostnader knyttet til drift
av felt.
Kap.5440, underpost24.03 Lete- og feltutviklingsutgifter
har økt med 200mill. kroner fra 1900mill. kroner til 2100mill.
kroner. Økningen skyldes forskyvninger av boreoperasjoner
fra forrige år. Det knytter seg stor usikkerhet til anslaget.
Kap.5440, underpost24.04 og post30 Avskrivinger
er redusert med 2500mill. kroner, fra 17400mill.kroner til 14 900mill.
kroner. Dette skyldes hovedsakelig lavere produksjon enn forventet.
Kap.5440, underpost24.05 og post 80 Renter er redusert
med 600mill. kroner, fra 8900mill. kroner til 8300mill. kroner,
som følge av lavere rentesats.
Ovennevnte endringer i underposter medfører
at SDØEs anslåtte driftsresultat under kap.5440, post24
Driftsresultat er redusert med 4 989mill. kroner, fra 29989mill.
kroner til 25 000mill. kroner.
Netto kontantstrøm fra SDØE
er redusert med 11181mill. kroner, fra 30781mill. kroner til 19600mill.kroner.
Dette medfører isolert sett en tilsvarende reduksjon av
overføringene til Statens petroleumsfond, jf. kap. 2800,
post 50 Overføring til fondet.
Komiteen sluttar seg til framlegget
frå Regjeringa under kap. 2440 og kap. 5440.
I henhold til etablerte prinsipper for gasstransport skal
eierfordelingen i ilandføringsrørledninger gi
best mulig balanse i forhold til eierfordelingen i den transporterte
gassen, jf. blant annet St.meld. nr.26 (1993-94).
I St.prp. nr.41 (1994-95) som blant annet omhandler
anlegg og drift av et nytt transportsystem for naturgass til Frankrike
(NorFra) og St.prp. nr.15 (1996-97) som blant annet omhandler anlegg
og drift av en tredje rørledning for naturgass til Tyskland
(Europipe II), ble det foretatt en foreløpig fastsettelse
av eierandeler for disse rørledningene. Det ble lagt til
grunn at Olje- og energidepartementet innenfor visse rammer kan
justere de enkelte selskapers andeler på et senere tidspunkt, for
blant annet å kunne ta hensyn til ny informasjon om eierfordelingen
i den gassen som skal transporteres i rørledningene. SDØE-andelen
ble opprinnelig satt til 60 pst. i Europipe II og NorFra. Ved godkjennelse
av plan for anlegg og drift av rørledningene ble det på denne
bakgrunn stilt vilkår om at departementet kan justere eierandelene.
Departementet må utøve retten til justering av
eierandelene innen 1.oktober 1999.
Departementet vil få bedre kjennskap
til eierfordelingen i gasstrømmen til de aktuelle landingspunktene i
Frankrike og Tyskland før fristen for justering av eierandelene
i rørledningene utløper. For enkelte gassalgsavtaler
som har blitt inngått om salg av gass til kontinentet,
har departementet ikke bestemt hvilke felt som skal ha ansvaret
for gassleveranser. Departementet tar sikte på å fastsette
hvilke felt som skal ha ansvar for leveranser under disse kontraktene
i begynnelsen av 3. kvartal 1999. Basert på eierfordelingen
i gasstrømmen som da fremkommer vil andelene i Europipe
II og NorFra kunne justeres. Etter tildeling av leveranser under inngåtte
gassalgskontrakter kan det være aktuelt å nedjustere
den opprinnelige eierandelen til SDØE for å sikre
balanse i forhold til eierskapet i gassen som skal transporteres.
En eventuell nedjustering av SDØE-andelen vil innebære
salg av statlig eiendom. På denne bakgrunn bes det om fullmakt
til å selge deler av statens andeler i Europipe II og NorFra,
inkludert NorFras mottaksterminal i Dunkerque, jf. forslag til vedtak XXXI.
Eieravtalene for NorFra og Europipe II regulerer
til hvilke betingelser omsetting av eierandeler skjer. Verdsettingen
er basert på 7 pst. reell avkastning på investert
kapital. Departementet vil komme tilbake til eventuelle budsjettmessige
konsekvenser i forbindelse med stortingsproposisjon om ny saldering
av statsbudsjettet medregnet folketrygden 1999.
Fleirtalet i komiteen,
alla unnateke medlemen frå Sosialistisk Venstreparti, sluttar
seg til framlegget frå Regjeringa om fullmakt til å selje
statlege eigardelar i Europipe II og NorFra, jf. framlegg XXXI.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at det innenfor visse rammer kan foretas justeringer i SDØs
andel, men vil understreke at statens andel ikke må reduseres
under 50 pst.
Det vises til omtale av teknologiutfordringene
i petroleumsnæringen i St.meld. nr. 37 (1998-99) Tillegg
til St.meld. nr.46 (1997-98) Om olje- og gassvirksomheten; rammebetingelser,
Investeringsutvalgets rapport og kostnadsoverskridelsen i Åsgard-kjeden.
Regjeringen foreslår at det bevilges 100mill. kroner til
et program for prosjektrettet teknologiutvikling i petroleumsvirksomheten.
Programmet legges opp som et samarbeidsprogram med en egen styringsgruppe
med representanter fra Oljedirektoratet, leverandørindustrien,
forskningsmiljøer og oljeselskapene. Olje- og energidepartementet
vil i samråd med Norges forskningsråd
utpeke styringsgruppen og utforme retningslinjer for programmet.
Det statlige bidraget kanaliseres som øremerkede midler
gjennom Norges forskningsråd. Det forutsettes at oljeindustrien
selv skal stå for en vesentlig del av finansieringen av
programmet. Det legges opp til at de statlige midlene til prosjektrettet
teknologiutvikling skal være utløsende for nytt industrielt
fokus og aktivitet.
Midlene til dette samarbeidsprogrammet skal
brukes til konkrete prosjektforslag innen forhåndsdefinerte nøkkelområder
der teknologiforbedringer er avgjørende for fremtidig aktivitet
og lønnsomhet på norsk kontinentalsokkel. Prosjektforslagene
skal baseres på konsepter som ved implementering vil generere
nye lønnsomme utbygginger og kan anvendes på konkrete felt
på kontinentalsokkelen hvor man kan utprøve ny teknologi
som pilotprosjekter. Programmet skal bedre beslutningsgrunnlaget
og være med på å sikre:
– Nye feltutbygginger
på norsk sokkel gjennom bruk av ny kostnadseffektiv teknologi
og gjennomføringsmetoder.
– Økt sikkerhet for gjennomføring
av utbyggingsprosjekter innenfor budsjett/plan, jf. de
senere års kostnadsoverskridelser.
– Nye norske industriprodukter
for salg i et globalt offshoremarked.
Leverandørindustrien, oljeselskapene
og forskningsinstituttene har i fellesskap definert prosjektforslag innen
følgende hovedområder:
– Effektiv
leting og reservoarstyring.
– Bore- og brønnteknologi.
– Havbunnsprosessering og flerfase.
– Dypvannsteknologi.
– Integrert risikohåndtering
forbundet med bruk av ny teknologi.
Bevilgningen til prosjektrettet teknologiutvikling
er midler knyttet til statens deltakelse i petroleumsvirksomheten
og skal ha som formål å redusere kostnadene på norsk
kontinentalsokkel for blant annet å øke statens inntekter
fra petroleumsvirksomheten på et senere tidspunkt. Det
foreslås derfor bevilget 100 mill. kroner i budsjettet
for 1999 under nytt kap.2441 Petroleumsrettet teknologiutvikling,
ny post50 Prosjektrettet teknologiutvikling i petroleumsvirksomheten.
Det foreslås videre at loven om Statens petroleumsfond
endres, slik at utgiftene vil komme som fratrekk i statens netto kontantstrøm
fra petroleumsvirksomheten, jf. Ot.prp. nr. 67 (1998-99).
Komiteen sluttar seg til framlegget
frå Regjeringa om å løyve kr100000000
under nytt kap. 2441 post 50. Komiteen viser elles
til merknader i Innst. O. nr. 94 (1998-99), jf. Ot.prp. nr. 67 (1998-99).
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti slutter seg til forslaget fra
Regjeringen om program for prosjektrettet teknologiutvikling i petroleumsvirksomheten,
og viser ellers til sine merknader under avsnitt 16.16 og merknader
til Innst. O. nr. 94 (1998-99).
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til Stortingets vedtak ved behandlingen av Budsjett-innst. S. I
(1998-99) om å be Regjeringen utrede og legge fram forslag
til økonomiske stimuleringstiltak for å fremme
forsknings- og utviklingsarbeidet i bedriftene. Disse medlemmer viser
til at det ligger et betydelig potensiale for forskning- og utvikling
i oljeselskapene. Siden resultatene av slik forskning vil komme hele
bransjen og samfunnet og ikke bare det enkelte selskap til del,
investeres det i utgangspunktet mindre i forskning og utvikling
enn det som er samfunnsøkonomisk lønnsomt. Selskapsbasert
forskning er i utgangspunktet prosjektrettet og kostnadsbesparende.
Ordninger som stimulerer det enkelte selskaps forsknings- og utviklingsarbeid
er derfor egnet til å utløse betydelig forskningsinnsats
og akselerere utviklingen av kostnadsbesparende teknologi på sokkelen. Disse
medlemmer etterlyser Regjeringens oppfølging av
Stortingets vedtak og ber Regjeringen legge frem forslag om slike
stimuleringstiltak senest i forbindelse med statsbudsjettet for
2000.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti støtter
opprettelsen av et petroleumsrettet teknologifond, men ønsker
at innretningen skal være annerledes. En ensidig fokusering
på effektiv oljeutvinning, er etter dette medlems mening
ikke en hensiktsmessig bruk av fondet. En av de største utfordringer
sokkelen stå overfor er å redusere klimagass utslippene. Dette
medlem mener fondet må innrettes slik at norsk
petroleumssektor skal bli enda mer fokusert på hvordan
møte miljøutfordringene. Et fond av denne typen
ville kunne bidra positivt for å redusere selskapenes kostnader
ved CO2-reduksjoner og dermed bidra positivt
til at Norge kan nå de mål som er satt i Kyoto
avtalen.
Dette medlem viser til fondets
målsetting og foreslår å endre tittelen
til "Miljørettet teknologiutvikling innen petoleumssektoren". Dette
medlem fremmer forslag om dette. Dette medlem viser
til at de prosjekt som støttes skal ha som målsetting å redusere
klimagassutslipp fra sokkelen. Dette medlem vil derfor
foreslå at styringsgruppen suppleres med representanter
fra Miljøverndepartementet og forskere med relevant bakgrunn. Dette
medlem er enig i at en vesentlig del av kostnadene forskningsprogrammet
skal bæres av selskapene. Dette medlem viser
ellers til sitt forslag i Innst. O. nr. 94 (1998-99).
Bevilgningen på posten er et anslag
på tilskudd til dekning av rettighetshavernes fjerningskostnader
i 1999. De siste anslagene viser et tilskuddsbehov på 20mill.
kroner i 1999. De saker som så langt har vært forelagt
Stortinget og som er godkjent av myndighetene er Nord Øst
Frigg, Odin, Mime og Øst-Frigg. Det knytter seg usikkerhet
til størrelsen på de årlige fjerningskostnadene
og tidspunkt for utbetaling. Det økte anslaget skyldes
oppdaterte kostnadsanslag samt omgruppering av historiske fjerningskostnader.
Det foreslås å øke
bevilgningen under kap.2442, post70 med 11mill. kroner, fra 9 til
20mill. kroner for 1999.
Komiteen sluttar seg til framlegget
frå Regjeringa.
Under kap. 2442, post 70 er det de siste årene
utbetalt tilskudd til dekning av rettighetshavernes fjerningsutgifter.
Rettighetshavernes fjerningsregnskap. har i ettertid vist at fjerningsutgiftene
for enkelte prosjekter har blitt lavere enn opprinnelig anslått.
Dette medfører at tidligere utbetalt fjerningstilskudd
må tilbakeføres til staten. For 1999 er det anslått
en tilbakeføring til staten på 5,3mill. kroner.
Det foreslås opprettet en ny inntektspost 80 under kap.5442
der tilbakeført fjerningstilskudd inntektsføres.
For å få en fullstendig oversikt over statens
inntekter og utgifter fra petroleumsvirksomheten, vil den nye inntektsposten
medtas i beregningen av overføring til petroleumsfondet
over kap. 2800, post 50 Overføring til Statens petroleumsfond.
Komiteen sluttar seg til framlegget
frå Regjeringa om å løyve kr5300000 under
nytt kap. 5442 post 80.
Konsesjonsavgifter betales av regulanter og
energiverk blant annet som kompensasjon for de ulemper vannkraftutbygginger
påfører allmenne interesser. Hoveddelen av avgiftene
tilfaller de kommuner hvor utbyggingen har funnet sted. En andel
går til staten og er opphav til Konsesjonsavgiftsfondet.
Fondet består av innbetalte avgifter som er regulert gjennom
vassdragslovgivningen. Satsene bestemmes ved tildeling av konsesjon
og reguleres hvert 5. år i takt med prisstigningen.
Hovedintensjonen med Konsesjonsavgiftsfondet
er å ha midler til øyeblikkelig disposisjon for å forebygge, erstatte
eller avbøte skade som skyldes dambrudd, isgang, flom eller
andre ekstraordinære ulykkeshendelser som følge
av vassdragsreguleringer eller elektriske anlegg hvor staten er
ansvarlig, eller hvor statens hjelp anses som påkrevd uten
at andre midler kan disponeres til formålet. Dersom slik
hjelp er nødvendig straks, kan tiltak gjennomføres
uten forhåndsgodkjenning av Stortinget. De senere år
har uttaket fra fondet, etter samtykke fra Stortinget, hovedsakelig
gått til forskning, undersøkelser, opplæring,
informasjon om vassdragsutnytting og elektrifisering. Midler har
også vært brukt i forbindelse med konkrete vassdragstiltak.
Fondskap.italen ved inngangen til 1999 var på 396,3mill.
kroner. Inntektene til fondet er for 1999 er anslått til
om lag 120mill. kroner. Med et uttak lik vedtatt budsjett for 1999
på 106,5mill. kroner vil fondskapitalen ved utgangen av
1999 være om lag 410mill. kroner. Regjeringen anser at
det som et særskilt budsjettiltak for 1999 kan tas ut ytterligere 200mill.
kroner på kap. 4829, post 50 i forhold til vedtatt budsjett,
og foreslår å øke bevilgningen på posten
fra 106,5 til 306,5mill. kroner for 1999. Fondskapitalen ved utgangen
av 1999 vil dermed være om lag 210mill.kroner.
Komiteen sluttar seg til framlegget
frå Regjeringa om å auke løyvinga under
kap. 4829 post 50 med kr200000000.
I St.prp. nr. 1 (1998-99) ble det budsjettert
med 45mill. kroner i inntekter fra oppgjørsordningen for utenlandshandelen
med kraft. Inntektene fra ordningen blir inntektsført på statsbudsjettet året
etter at de har påløpt, dvs. inntekter påløpt
i 1998 bli inntektsført i 1999. Årsresultatet
fra Statnett SF viser at de faktiske inntektene i 1998 knyttet til
ordningen var på ca. 51,4mill. kroner inkludert renter.
Inntektene fra ordningen (eksklusiv renter) skal gå til
fradrag i det akkumulerte underskuddet for ordningen, jf. St.prp.
nr.37 (1994-95). Pr. 1.januar 1999 var den nominelle fordringen
på om lag 196mill. kroner.
Det foreslås å øke
bevilgningen under kap.4860, post80 med 6,4mill. kroner, fra 45
til 51,4mill. kroner for 1999.
Komiteen sluttar seg til framlegget
frå Regjeringa.
I St.prp. nr. 1 (1998-99) ble det vist til at
utbyttebeløpet for regnskapsåret 1998 begrenses
av statsforetaksloven. Det skyldes at Statkraft SF ved inngangen
til 1998 hadde et udekket tap på 188 mill. kroner som må inndekkes
regnskapsmessig før det kan utbetales utbytte. For regnskapsåret
1998 foreslo Regjeringen å ta ut et "utbytte som tilsvarer
det foretaksloven tillater". Med utgangspunkt i en resultatprognose
på 280mill.kroner ble det gitt et utbytteanslag på 90 mill.
kroner.
Statkrafts resultat etter skatt for 1998 ble
497 mill. kroner i statsforetaket og 718mill. kroner i konsernet. I
samsvar med forutsetningene i St.prp. nr. 1 (1998-99) foreslår
Regjeringen et utbytte fra Statkraft på 309mill.kroner
for regnskapsåret 1998. Bevilgningen på kap. 5680,
post 81 foreslås derfor økt med 219 mill. kroner.
Utbyttet tilsvarer differansen mellom statsforetakets nettoformue
og innskuddskapital pr. 31.desember 1998, og utgjør om
lag 43 pst. av konsernets overskudd etter skatt. Endelig vedtak
om utbytte fattes i ordinært foretaksmøte.
Regjeringen vil legge fram forslag til langsiktig utbyttepolitikk
for Statkraft SF i statsbudsjettet for 2000.
Komiteen sluttar seg til framlegget
frå Regjeringa om å auke løyvinga under
kap. 5680 post 81 med kr219000000.
I St.prp. nr.1 (1998-99) ble det budsjettert
med 1500mill. kroner i utbytte fra Statoil i 1999 for regnskapsåret
1998. På bakgrunn av oppdatert prognose for Statoils resultat
for 1998 ble utbytteanslaget redusert til 1000mill. kroner i St.prp.
nr.1. Tillegg nr.12 (1998-99). Det ble understreket at endelig vedtak
om utbytte fattes av Statoils generalforsamling våren 1999 basert
på gjeldende utbyttepolitikk og faktisk resultat for 1998.
Statoil-konsernets realiserte årsoverskudd
for 1998 ble 271mill. kroner. Gjeldende utbyttepolitikk for Statoil
tilsier at utbyttet skal tilsvare 50pst. av resultatet etter skatt,
jf. St.prp. nr.1 og Budsjett-innst.S. nr.9 (1997-98). På denne
bakgrunn ble utbytte fra Statoil for regnskapsåret 1998
fastsatt til 135mill. kroner i Statoils ordinære generalforsamling
1999. Bevilgningen knyttet til utbytte fra Statoil foreslås
dermed satt til 135mill.kroner på kap. 5685, post 80 i
1999, en reduksjon på 865mill. kroner i forhold til vedtatt
budsjett for 1999.
Komiteen sluttar seg til framlegget
frå Regjeringa om å redusere løyvinga
under kap. 5685 post 80 med kr865000000.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet vier
til at Regjeringen har nedjustert anslaget på budsjettert
utbytte fra Statoil kraftig i flere omganger, fra 1,5 mrd. kroner
i Statsbudsjettet for 1999 til 135 mill. kroner i revidert budsjett. Disse
medlemmer mener det er oppsiktsvekkende at Regjeringen ikke
har hatt bedre oversikt over utviklingen i petroleumssektoren og
Statoils regnskapsmessige overskudd.