Det fremmes i dokumentet følgende forslag:
«1. Stortinget
ber Regjeringen snarest fremme forslag om endringer i folketrygdloven
slik at økonomisk møtegodtgjørelse på inntil
1 G per år for folkevalgte i politiske verv i kommuner
og fylkeskommuner, blir unntatt fra bestemmelsene om avkorting i
trygden det første året.
2. Stortinget ber Regjeringen utrede konsekvensene med
bortfall av 1-årsregelen for alle grupper som blir berørt
av denne."
Som bakgrunn for forslaget viser forslagsstillerne
til at ved behandlingen av Velferdsmeldinga ble friinntektsbeløpet
for dem som mottar pensjon, hevet fra H G til 1 G, men at reglene
er slik utformet at uførepensjonister først ett år
etter at vedtak om trygd er fattet, kan tjene inntil 1 G uten avkorting.
Det vises videre til at uførhet ikke
er forfallsgrunn for politisk folkevalgte, og at personer som blir
valgt til folkevalgte verv det året de blir innvilget eller
får endret sin trygd, blir trukket for møtegodtgjøring
som om det var et vanlig lønnet arbeid og får
avkortet sin trygd.
Det uttales at for personer med lave pensjoner
vil avkorting i trygden pga. godtgjøring for politiske
verv kunne få negative utslag for den personlige økonomien.
Forslagsstillerne mener dette er urimelig fordi økonomiske
godtgjøringer går uavkortet til andre folkevalgte
uavhengig av deres personlige økonomi, slik at noen folkevalgte
får økonomisk påskjønning for slike
verv, mens andre får redusert sine inntekter.
Det vises til svarbrev av 2. februar 1999 fra
sosialminister Meltveit Kleppa til stortingsrepresentant Karin Andersen
der sosialministeren uttaler at hun mener at det ikke er grunn til å særbehandle
inntekt fra politisk virksomhet i forhold til annet inntektsgivende
arbeid.
Forslagsstillerne anser at selv om reglene i
dag er like for alle uførepensjonister, synes det rimelig
at folkevalgte som er uføretrygdet, og som vil gjøre
en innsats for demokratiet på linje med andre folkevalgte,
får de samme godtgjøringene for det samme arbeidet.
Forslagsstillerne mener ut fra dette at begrensningen om
at en ikke kan ha inntekt det første året etter
at en blir uføretrygdet, må bortfalle for denne
gruppen. Videre mener forslagsstillerne at staten bør oppfordre til å kombinere
arbeid og trygd, og at Regjeringen derfor også bør
utrede konsekvensene av ettårsregelen og om denne skal
bortfalle for alle grupper.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Arnesen, Gravdahl, Hildeng, Kristoffersen,
Skogholt og Øyangen, medlemmene fra Kristelig Folkeparti,
Næss og Woie Duesund, med-lemmene fra Høyre, Høegh
og Sjøli, medlemmet fra Senterpartiet, Gløtvold, og
medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, Saxi, vil peke
på at dagens regler er problematiske for de personer med
politiske verv som får uførepensjon i valgperioden
eller blir valgt i løpet av det første året
etter at de har fått uførepensjon.
Flertallet vil vise til at i
samme situasjon kommer også personer som påtar
seg tillitsverv i frivillige organisasjoner. Flertallet finner
det riktig at godtgjøring for verv innen frivillige organisasjoner
likestilles med politisk arbeid. Flertallet vil peke
på at både frivillig arbeid og politisk arbeid
ofte foregår i fritiden, og godtgjøringen for
dette kommer vanligvis i tillegg til inntekt fra annet arbeid. Flertallet viser
til at godtgjøring i forbindelse med kommunale verv normalt
er å betrakte som en godtgjøring som blant annet
er ment å dekke utgifter et ombud har i forbindelse med
sitt verv.
Flertallet vil understreke at
det er viktig at et bredt lag av befolkningen deltar aktivt i politisk
virksomhet og arbeid i frivillige organisasjoner. For å motvirke
at enkelte uførepensjonister av økonomiske grunner
ikke ønsker å påta seg politiske eller
andre tillitsverv i frivillige organisasjoner, vil flertallet støtte
forslaget om å gjøre unntak for politiske verv.
Flertallet har også merket
seg at Regjeringen i sitt forslag til statsbudsjett for 2000 foreslår å lempe
på friinntektsreglene for uføre med politiske
eller andre tillitsverv i frivillige organisasjoner fra 1. januar
2000. Da disse endringene ikke krever lovendring, forutsetter flertallet at
Regjeringen vil gjennomføre nødvendig regelendring
innenfor eksisterende lovhjemmel, jf. folketrygdloven § 12-12
fjerde ledd. Flertallet foreslår på denne
bakgrunn at forslag 1 i Dokument nr. 8:50 (1998-1999) vedlegges
protokollen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti vil peke på at også personer
som i en kortere eller lengre periode trenger sosialhjelp blir utsatt
for avkorting i sine ytelser fra første krone de mottar
som godtgjøring for folkevalgt arbeid. Disse medlemmer finner
denne praksis urimelig. Møtegodtgjøring for folkevalgte
verv skal gi folk fra alle lag og i ulike livssituasjoner mulighet
til å delta i politisk arbeid og å kunne påta
seg verv.
Disse medlemmer viser for øvrig
til at kommunene til dels har ulik praksis med hensyn til hvilke
merinntekter som brukes for avkorting ved beregningen av sosialhjelp
til den enkelte. Sosialhjelpsmottakere kan således få ulik
behandling i de forskjellige kommunene også hva gjelder
folkevalgt godtgjøring. Disse medlemmer vil
komme tilbake til disse forholdene i forbindelse med behandlingen
av Utjamningsmeldinga.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet vil vise til at Utjamningsmeldingen
er til behandling i Stortinget. Der vil en også gjennomgå sosialhjelpen
med sikte på å innføre rettledende normer
for sosialstønad, for å skape større
likhet og en mer rettferdig ordning.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til forslagets punkt 2, og mener for øvrig at det
ville være av interesse å få en utredning
om konsekvensene av et slikt tiltak for alle grupper uførepensjonister,
Flertallet fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber Regjeringen utrede
konsekvensene med bortfall av 1-årsregelen for alle grupper
som blir berørt av denne.»
Når det gjelder forslag
2 i Dokument nr. 8:50 (1998-99), vil komiteens medlemmer
fra Kristelig Folkeparti, Høyre og Senterpartiet peke
på at konsekvensen av å fjerne 1-årsregelen
for alle grupper. er at man innfører et generelt fribeløp
på et grunnbeløp for alle som søker uførepensjon. Disse
medlemmer vil vise til at ved vurdering av om en person fyller
vilkårene for uførepensjon, er det et krav om
at inntektsevnen skal være nedsatt med minst 50 prosent. Ved å gi
et fribeløp på 1 G vil flere fylle vilkårene
for uførepensjon, og alle som har en restinntektsevne,
vil få en høyere uføregrad. Disse
medlemmer vil vise til at en slik endring vil medføre
betydelige merutgifter for folketrygden og resultere i en feilaktig
fastsettelse av uføregrad og restinntektsevne. Disse
medlemmer vil på denne bakgrunn ikke gå inn
for forslag 2 i Dokument nr. 8:50 (1998-99).
Komiteen vil for øvrig
vise til at Regjeringen i St.meld. nr. 50 (1998-99) Utjamningsmeldingen
foreslår en forsøksordning med uføregrad
på minst 30 prosent. Etter avslutningen av denne forsøksordningen
vil Regjeringen evaluere de ulike tiltak som gjelder arbeid og trygd.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, ser det som ønskelig
at muligheten til å kombinere uførepensjon med
arbeidsinntekt økes. Flertallet er av den
oppfatning at dette vil bidra til at flere får mulighet
til å fortsette, i hvert fall deler av sin yrkeskarriere,
uten å bli helt satt utenfor arbeidslivet og passivisert.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
lederen og Fladset, vil ikke akseptere at det skal gjøres
forskjell på innsats i yrkeslivet og innsats som politisk
aktiv. Dersom pensjonisten har mulighet til å gjøre
en innsats, og ha en inntekt av dette, mener disse medlemmer det
er rimelig at pensjonen blir avkortet tilsvarende, utover et minstebeløp
tilsvarende 1 G. Det må etter disse medlemmers mening
være riktig at den som har evne og mulighet til å skaffe
seg en inntekt, skal gjøre det. Disse medlemmer anser
det som en borgerplikt og et privilegium å delta i politisk
virksomhet dersom ens helse, og situasjon for øvrig, tillater
dette. Det må betraktes som en fordel at uførepensjonister
kan delta i politikken, men disse medlemmer kan ikke
se at inntekter fra slik virksomhet skal behandles annerledes enn
inntekt av annet arbeid. For vanlige borgere er inntekt fra politisk
virksomhet skattepliktig og pensjonsgivende og behandles i alle
sammenhenger som vanlig inntekt. Disse medlemmer vil
på denne bakgrunn ikke bidra til å forskjellsbehandle
grupper av uføre på bakgrunn av arbeidsinntekt.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen i sitt forslag til statsbudsjett for 2000 fremmer forslag
om å lempe på friinntektsgrensen for uføre
med politiske eller andre tillitsverv i frivillige organisasjoner
fra 1. januar 2000. Disse medlemmer vil gå imot
forslaget fra Regjeringen under behandlingen av budsjettet og vil
også ved behandlingen av Dokument nr. 8:50 (1998-99) gå imot
dette forslaget.
Når det gjelder forslag 2 i Dokument
nr. 8:50 (1998-99), vil disse medlemmer støtte
dette. Disse medlemmer ser allerede nå den
uheldige konsekvens som kan oppstå ved at 1 G innføres
som fribeløp umiddelbart ved inngangen til uførepensjon,
og at det kan føre til at flere fyller vilkårene
for uførepensjon. Disse medlemmer vil imidlertid
peke på at det er mulig å holde fribeløpet
utenfor beregningen inntil pensjonsgrunnlaget er klargjort. Det
er etter disse medlemmers mening heller ikke vanskelig å redusere
ventetiden på ett år til en kortere periode, og disse
medlemmer mener det vil være interessant å få en
utredning om konsekvensene av et slikt tiltak for alle grupper av
uførepensjonister.
Komiteen viser til dokumentet
og det som står foran, og rår Stortinget til å gjøre
følgende
vedtak:
I.
Forslag 1 i Dokument nr. 8:50 (1998-1999) – forslag fra
stortingsrepresentantene Karin Andersen og Signe Øye om
endringer i folketrygdloven slik at økonomisk godtgjørelse
for folkevalgte i politiske verv i kommuner og fylkeskommuner blir
unntatt fra bestemmelsen om avkorting i pensjonen – vedlegges
protokollen.
II.
Stortinget ber Regjeringen utrede konsekvensene med
bortfall av 1-årsregelen for alle grupper som blir berørt
av denne.
Oslo, i sosialkomiteen, den 2. november 1999
John I. Alvheim |
Åse Gunhild Woie Duesund |
Are Næss |
leder |
ordfører |
sekretær |