Komiteen vil understreke betydningen
av at Regjeringen legger til rette for utvikling av Telenor som
en sterk og utviklingsrettet teleoperatør.
Komiteen viser i denne forbindelse
til sine merknader i Innst. S. nr. 98 (1997-1998) Om Telenor AS
si verksemd og Innst. S. nr. 198 (1998-1999) Om enkelte regulatoriske
spørsmål i telesektoren.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet
og Venstre, vil vise til avtalen om statsbudsjettet for
1999 der Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre,
Senterpartiet og Venstre ble enige om at Telenor skal delprivatiseres
og børsintroduseres. Flertallet viser
til Statsministerens redegjørelse, der han sa at Regjeringen
har til hensikt å holde også denne avtalen og
at Regjeringen vil komme tilbake til Stortinget med hvordan dette
bør skje.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil vise til avtalen om statsbudsjettet
for 1999 der Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre ble enige om at Telenor skal delprivatiseres
og børsintroduseres.
Disse medlemmer vil understreke
at avtalen fortsatt står ved lag og at det etter fusjonssammenbruddet
fortsatt er like viktig å delprivatisere og børsintrodusere
Telenor. Med de raske endringene som finner sted markedsmessig og
teknologisk, er det viktig at selskapet har en eierstruktur som
gjør at selskapet kan inngå strategiske allianser.
For å inngå slike allianser kreves det ofte muligheter
for krysseierskap. Da er det viktig at selskapet er på børs
og at aksjen er likvid. Ved å tilføre Telenor
privat kapital vil man få et markedskorrektiv til de strategier
og vedtak selskapet fatter. En privatisering vil bidra til å redusere
statens risiko ved å være eier i selskapet. Det
er ikke nødvendig å opprettholde statlig eierskap
for å nå de telepolitiske målsetningene
Stortinget har fastlagt. De målsettingene nås gjennom
konsesjoner, lover og forskrifter.
Disse medlemmer mener fusjonsprosessen mellom
Telia og Telenor belyser klare svakheter ved statlig eierskap i
næringslivet. Utøvelsen av eierskapet i store
industriselskap som Telenor stiller normalt strenge krav til eiermessig
kompetanse, evnen til å utmeisle en forretningsmessig strategi
og fortløpende oppfølging av selskapets ledelse
og styre. I en fusjonsprosess blir eiers engasjement og kompetanse
avgjørende. Sammenslåingen av to store nasjonale
selskaper er en meget krevende prosess som fordrer at eierne løpende
holder seg orientert om utviklingen og underveis gir klare styringssignaler,
både for å realisere den forretningsmessige visjonen
bak fusjonen, rydde opp i problemer som oppstår og for å ivareta
egne interesser. Manglende eierkompetanse og utilstrekkelig oppfølging
kan føre til at store verdier går tapt.
Disse medlemmer mener organiseringen
av statens eierinteresser forsterker de uheldige rollekonfliktene
som oppstår når staten på en og samme
tid er eier, reguleringsmyndighet og lovgiver. Utøvelsen
av eierskapet i statseide selskaper er som regel tillagt det samme
departementet som er reguleringsmyndighet på selskapets
forretningsområde. Samferdselsdepartementets er for eksempel
både eier i Telenor og reguleringsmyndighet på telesektoren.
Denne dobbeltrollen øker faren for forskjellsbehandling
og konkurransevridning mellom offentlige og private selskaper, og
kan svekke Norges renommé som investeringsområde.
I tillegg risikerer man at statlig eide selskaper får andre målsetninger
enn de rent forretningsmessige. Dersom departementet bruker eierrollen
til å forfølge andre samfunnsmessige hensyn, kan
det gå utover bedriftens lønnsomhet og soliditet. Disse
medlemmer viser til Innst. S. nr. 77 (1998-1999) der næringskomiteens flertall
bestående av regjeringspartiene, Fremskrittspartiet og
Høyre mente det "må vurderes å samle
de statlige eierinteressene i ett departement."
Disse medlemmer mener statens
eierinteresser i norsk næringsliv bør samles i
ett departement og fremsetter følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen samle
statens eierinteresser i norsk næringsliv i ett
departement med sikte på å oppnå en mer
profesjonell og forretningsmessig forvaltning av eierskapet.»
Komiteens medlemmer fra Høyre mener den
havarerte fusjonsprosessen mellom Telenor og Telia viser at staten
ikke er i stand til å forvalte sine eierinteresser på en
fullt ut profesjonell og betryggende måte. All erfaring
tilsier at private eiere som deltar aktivt i bedriftenes daglige
liv, og industrielle investorer som investerer egne midler i næringsprosjekter
vil ivareta investeringer og eierandeler på en bedre måte enn
offentlige myndigheter. Et offentlig organ som satser andres penger
på industrielle prosjekter vil sjelden bidra med samme
grad av kompetanse og engasjement som en privat, industriell investor
som satser egne midler.
Disse medlemmer mener ulempene
ved det statlige eierskapet i norsk næringsliv forsterkes
ved at utøvelsen av eierskapet er spredt på flere
forskjellige departementer. Dette fører til en fragmentering
av statens eierkompetanse. Det er sannsynlig at fragmenteringen
av statens eieransvar svekker mulighetene til å utvikle
kompetente statlige eiermiljø som kan utøve et profesjonelt
eierskap i statsaksjeselskapene. Ved å samle statens eierinteresser
i ett departement kan staten bygge opp et mer profesjonelt eiermiljø som
kan tilføre bedriftene industriell, økonomisk
og juridisk kompetanse. Disse medlemmer mener prosessen
rundt den avbrutte fusjonen mellom Telia og Telenor viser at det
er betydelig behov for slik eierkompetanse.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at partiet har gått mot delprivatisering av Telenor
AS. En viktig begrunnelse er at vi i dag har to styringsmekanismer
innenfor telesektoren, reguleringsmekanismene samt eierstyring gjennom
et heleid statlig Telenor.
Dette medlem ser det som uforsvarlig
at et så viktig felt innenfor teknologiutvikling og rammevilkår for
næringsliv og bosetting, skal endres ut fra merknad i et
budsjettforlik. Dette medlem viser til den grundige
gjennomgang av fusjonsopplegget mellom Telenor AS og Telia AB i
denne innstillingen, og mener at en delprivatisering av Telenor
AS også bør gjennomgå en grundig politisk
behandling.