Regjeringen er opptatt av å gjøre
Norge til en aktiv del av det globale informasjonssamfunnet. Elektronisk kommunikasjon
får økende betydning i bransjer og næringer,
og en ser konturene av en ny nettverksøkonomi med elektronisk
handel og forretningsdrift. Regjeringen vil med meldingen utdype
næringspolitikken for å møte de utfordringer
dette reiser.
Meldingen tar for seg de næringspolitiske
utfordringene ved anvendelse av IT-løsninger for elektronisk handel
og forretningsdrift, men påpeker også behovet for
en bred debatt om de samfunnsmessige utfordringer og muligheter
for verdiskapning og næringsutvikling på området.
Det er lagt størst vekt på å belyse elektronisk
handel og forretningsdrift mellom bedrifter, da denne har størst økonomisk
og samfunnsmessig betydning. Forbrukerrettet elektronisk handel
er imidlertid også drøftet, fordi det reiser nye
og særskilte problemstillinger.
Regjeringen ønsker å føre
en aktiv og helhetlig politikk for elektronisk handel og forretningsdrift
for å styrke konkurranseevnen for norsk næringsliv
globalt, øke effektiviteten totalt sett i samfunnet og
skape nye forretningsmuligheter. Det overordnede mål skal
være å bringe Norge i forkant av utviklingen på området.
Samtidig skal grunnleggende verdier, sosiale
og samfunnsmessige hensyn vektlegges og uheldige konsekvenser aktivt
motvirkes.
Arbeidet tenkes lagt opp i henhold til fem hovedstrategier:
– Det må utformes
forutsigbare rettslige og økonomiske rammebetingelser som
sikrer norske bedrifter konkurranseevne nasjonalt og internasjonalt.
– Det må utvikles infrastruktur
og tjenester som forenkler bruken og gir tilgang for alle potensielle brukergrupper.
– Det må bli tilstrekkelig
mange brukere av elektronisk handel, bl.annet vil offentlig sektor
gjennom å ta i bruk elektronisk handel i offentlige innkjøp bidra
til dette.
– Det må utvikles kunnskap
og innsikt i elektronisk handel for å skape valgfrihet
og motvirke uønskede og uheldige konsekvenser.
– Det skal arbeides for aktiv
ivaretagelse av sosiale og samfunnsmessige hensyn som sikkerhet,
personvern og forbrukervern, herunder hensynet til barn og unge,
og håndtere dette slik at det kan bli et konkurransefortrinn
for norske aktører.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Mimmi Bæivi, Bjarne Håkon Hanssen, Kjell Opseth,
Torstein Rudihagen, Oddbjørg Ausdal Starrfelt og Rita Tveiten,
fra Fremskrittspartiet, Øystein Hedstrøm og Terje
Knudsen, fra Kristelig Folkeparti, Modulf Aukan og Anita Apelthun
Sæle, fra Høyre, Ansgar Gabrielsen og Ivar Kristiansen,
fra Senterpartiet, lederen Morten Lund, og fra Venstre, Leif Helge
Kongshaug, mener Norge skal være et foregangsland
innenfor produksjon og bruk av informasjons- og kunnskapsteknologi.
For å nå dette målet må de samlede
rammebetingelsene for IKT-basert næringsliv være
internasjonalt konkurransedyktige. IKT-relevant utdanning, forskning
og utvikling må prioriteres på alle nivåer.
Samtidig er det avgjørende at det legges til rette for
utbygging og oppdatering av infrastruktur slik at høyhastighetskommunikasjon
kan tilbys på betingelser som i størst mulig grad
sikrer utbredelse og bruk av elektronisk handel. Arbeidet med å legge
til rette for og stimulere utviklingen av elektronisk handel og
forretningsdrift må få en sentral plass i Regjeringens
politikk. Utviklingen innen e-handel og forretningsdrift skjer såpass
raskt at all offentlig forvaltning må bevisstgjøres
til å utnytte de mulighetene utviklingen byr på.
Komiteen vil peke
på at e-handel bare er en av mange anvendelser som følger
av de nye teknologiene. Det er viktig å se helheten i den
nye teknologiske utviklingen og på hvilke måter
den endrer samfunnet. På de fleste områder blir
de etablerte virkemidlene lite funksjonelle i forhold til de nye
behov.
Komiteen vil peke på at
forandringene blir drevet fram av økonomiske og teknologiske
beslutninger utenom det "politiske rommet", men de påvirker
likevel politikken. Det er derfor ønskelig at Regjeringen sørger
for at det blir gjennomført grundige analyser av IT-revolusjonens
konsekvenser, hvilke virkemidler som kan fungere og hvilken rolle
myndighetene kan og bør ha i denne utviklingen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, vil understreke at det
vil bli et demokratisk problem dersom politikken i økende
grad oppleves som irrelevant i forhold til de virksomheter og behov som
utviklingen fører med seg. Flertallet vil
derfor be Regjeringen komme tilbake til Stortinget med en orientering
der en drøfter helheten i den teknologiske utviklingen
med særlig vekt på politikkens rolle i den nye økonomien.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, er tilfreds med Regjeringens
understrekning av at norsk næringsliv ikke må bli
underlagt særnorske reguleringer som vil kunne virke konkurransevridende
og svekke norsk næringslivs konkurranseevne.
Dette flertallet vil understreke
at det er næringslivet som står for teknologisk
innovasjon og nyskapning og som gir grunnlag for nye forretningsområder
og markedsbetingelser. Det er likeledes viktig at markedet ikke
hindres av lovverk og annen regulering som ikke er tilpasset behovene
ved elektronisk forretningsdrift.
Dette flertallet er imidlertid
tilfreds med at Regjeringen erkjenner at markedet må være
drivkraften i utviklingen.
Dette flertallet er videre av
den oppfatning at det må skapes så stor liberalisering
som mulig med elektronisk handel av produkter. Et eksempel her kan være
domene politikken. Norge har en av verdens strengeste domene regelverk.
Selv om man for tiden liberaliserer noe (inntil 15 domener pr. registrert
firma) bør dette bli friere da svært mange firmaer
kan dokumentere et større behov. Likevel må regelverket
utformes slik at det ikke åpner for andre bedrifters merkenavn
o.l.
Et tredje flertall,
alle unntatt medlemmene fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Venstre, registerer at Regjeringen ikke har det store fokus rettet
mot små og mellomstore bedrifter. Erfaringer fra andre land
bl.a. USA er at mange små og mellomstore bedrifter utnytter
ikke de muligheter Internett gir. Skal Regjeringens målsetning
oppfylles vil dette flertallet påpeke viktigheten
av at det utarbeides en strategi for å fremme elektronisk
handel i små og mellomstore bedrifter.
Nærings- og handelsdepartementet la
frem Næringsrettet IT-plan i mars 1998. Planen har som
mål å styrke alt norsk næringsliv gjenom
effektiv utvikling og anvendelse av IT i forretningsdriften. Her
er elektronisk handel ett av flere innsatsområder. I sin
redegjørelse for Stortinget 2. april 1998 om IT-politikken trakk
nærings- og handelsministeren frem områder Regjeringen
ville vektlegge i arbeidet med å legge til rette for elektronisk
handel. Disse områdene er videreutviklet i meldingen.
Med elektronisk handel menes alle former for
kommersielle transaksjoner og forretningsvirksomhet over elektroniske
nett. Elektronisk handel over Internett har bare eksistert i ca.
4 år, men ser ut til å kunne endre atferden både
til bedrifter og konsumenter dramatisk. I en OECD-rapport fra 1999
er bedriftenes kostnadsstruktur, endringer i markedsforhold og innvirkning
på prisene pekt ut som aktuelle problemstillinger når
det gjelder økonomiske og sosiale effekter av elektronisk handel.
Norge har i dag en godt utbygd og moderne teleinfrastruktur
som omfatter flere former for nett egnet for overføring
av informasjons- og kommunikasjonstjenester. Norge er et av de første
land i verden der alle fastnettabonnenter har fått digital
nett-tilknytning. ISDN-tilgjengeligheten på landsbasis
er i dag på nesten 97 pst.
Kontinuerlig tilknytning til Internett binder
i større grad enn taletrafikk opp ressurser i nettet. I
Norge har trafikk til Internett så langt ikke ført
til problemer med kapasitet i telenettet.
Den økende integrasjonen i verdensøkonomien øker den
gjensidige avhengigheten mellom landene og stiller et land som Norge,
med en åpen økonomi, overfor til dels store tilpasningsoppgaver.
Liberalisering åpner de nasjonale økonomiene og
tillater globalisering å skje. Den teknologiske utviklingen
gjør globaliseringen mulig.
Komiteen viser til den omfattende
liberaliseringen av handelen med varer og tjenester siden andre verdenskrig.
Et liten økonomi som den norske har hatt særlig
glede av denne utviklingen. De siste 10-20 årene har utviklingen
skutt fart. I tillegg til økt frihandel og veksten i antall
multinasjonale selskaper betyr globaliseringen at det i økende
grad knyttes mellommenneskelige forbindelser og dannes nettverk
på tvers av landegrensene. Komiteen viser
i denne forbindelse til at utviklingen innenfor tele, informasjons-
og kunnskapsteknologi i dag er en drivkraft i globaliseringsprosessen.
Dette åpner betydelige muligheter for økt verdiskaping
og velstand. Elektronisk handel innebærer at tjenester
som tidligere bare ble handlet lokalt eller nasjonalt nå kan
omsettes i et globalt marked. I tillegg kommer elektronisk overførbare
varer og tjenester. Utviklingen gir rom for spesialisering og utnyttelse av
komparative fortrinn på helt nye områder med påfølgende
muligheter for økt verdiskaping. Dette gir nye markedsmuligheter
for norsk næringsliv, men også økt konkurranse
på det tradisjonelle hjemmemarkedet.
Komiteen viser videre til at
endrede handels- og kommunikasjonsløsninger i fremste rekke
fører til store strukturelle endringer. Et forhold er at
elektronisk handel kan føre til økt konkurranse,
noe som gir reduserte priser og lavere kostnader. Elektronisk handel
og forretningsdrift muliggjør også mer effektive
drifts- og innkjøpsrutiner i offentlig og privat virksomhet.
Det kan frigjøre arbeidskraft til andre oppgaver i privat
og offentlig sektor. Samlet legger dette et solid grunnlag for økt
verdiskaping i det norske samfunnet. Komiteen mener
det må arbeides målrettet og systematisk for at
offentlig sektor kan utnytte besparelsespotensialet. Den raske e-handels
utviklingen skaper samtidig endringer i markedsforhold og tilgjengelighet
som kan sette etablerte forretningsmønstre under press.
I noen bransjer vil direkte bestilling og levering av varer over internett
overflødiggjøre den tradisjonelle engros- og detaljvirksomheten. Komiteen konstaterer
at dette kan føre til lavere kostnader og reduserte priser
for forbruker. Avhengig av den fremtidige utbredelsen av elektronisk
handel og fremveksten av nye mellomledd kan dette redusere kostnader
og frigjøre ressurser. Andre besparelsesmuligheter knyttet
til økt bruk av elektronisk handel er lavere kostnader
ved forhandlings- og avtaleinngåelse, lavere transaksjonskostnader
og mer effektive distribusjonsrutiner. Resultatet kan bli lavere
priser og økt verdiskaping. En slik utvikling vil imidlertid
stille nye krav til logistikk og effektive leveringssystemer.
Komiteen ser positivt på de
forventede samfunnsøkonomiske gevinstene ved utviklingen,
men mener samtidig det et klart behov for å bu samfunnet
på konsekvensene av endringene. Komiteen mener
netthandel byr på mange fordeler både for forbrukere
og næringslivet, men vil peker på betydningen
av at forbrukernes interesser blir ivaretatt.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Venstre, viser til Regjeringens definisjon av begrepet elektronisk handel
og forretningsdrift. Flertallet har samtidig merket
seg at EU og USA operer med det noe videre begrepet "electronic
commerce" som bl.a. inkluderer samhandling innenfor offentlig forvaltning,
telemedisin og undervisning. For å unngå begrepsforvirring
og sikre at norske aktører kan forholde seg til de samme begrepene
i Norge og utlandet mener flertallet det bør
arbeides for en internasjonal enighet om begrepsbruken.
Det finnes pr. i dag ingen gode offisielle statistikker over
elektronisk handel, verken nasjonalt eller internasjonalt, det kan
derfor bare gis indikasjoner på status og utvikling på området,
og på potensialet for elektronisk handel. Komiteen har
i brev fra Nærings- og handelsdepartementet av 23. februar
2000 fått oppdatert informasjon om utviklingen på området
elektronisk handel, og hvilke tiltak og initiativ som er iverksatt
siden meldingen ble lagt fram. I brevet opplyses bl.a. at pr. januar
2000 hadde nær 2,2 millioner nordmenn over 13 år
tilgang til Internett (Norsk Gallup/Gallup-Inter Track)
og nær 800 000 husstander hadde tilkopling til nettet.
I juni 1999 hadde 2 av 3 bedrifter Internett-tilgang. Ifølge
Norsk Gallup kan opptil 4 av 5 bedrifter med mer enn 5 ansatte være
tilknyttet Internett i løpet av år 2000. Pr. desember
1999 hadde ca. 650 000 personer en eller annen gang handlet på Internett.
For ytterligere detaljer henvises til vedlegg.
En viktig utfordring er å skape gode
rammebetingelser slik at norske bedrifter kan delta aktivt på det
globale elektroniske markedet, særlig i nisjer der de er ledende.
Arbeidet med de juridiske rammebetingelser kompliseres ved at de
varierer mellom landene og krever globalt samarbeid.
Innføring av elektronisk handel i offentlig
sektor vil kunne bidra til å øke bedriftenes bevissthet
om de muligheter som ligger i slik bruk. På noen områder
har IT-systemer i offentlig sektor de siste ti år bidratt vesentlig
til framvekst og forenkling av rapportering og samhandling mellom
offentlig og privat sektor.
Usikkerhet rundt betaling oppgis ofte som en årsak til
ikke å ta i bruk elektronisk handel. Meldingen tar for seg
det arbeid som nå pågår i norsk næringsliv
for å etablere trygg netthandel og tilrettelegging for
utveksling av finansielle transaksjoner over åpne nett.
Komiteen er bekymret
for at Norge synes å ligge etter ledende OECD-land og andre
nordiske land både når det gjelder elektronisk
handel fra bedrift til bedrift og fra bedrift til forbruker. Boston
Consulting Group har anslått at bedrift til forbruker handelen
på Internett utgjør om lag 0,2 pst. av det totale
detaljsalget i Norge i 1999, mens andelen i Sverige er 0,7 pst.
og i USA 1,2 pst. Ifølge SAP benytter bare 22 pst. av store
norske bedrifter elektronisk handel i dag. Tilsvarende tall er 43
pst. i Finland og 36 pst. i Sverige. Goldman Sachs" prognoser
for bruk av elektronisk handel tegner et bilde av en formidabel økning,
fra 0,5 pst. av totalt detaljsalg til forbrukere i de sju ledende
OECD-landene i 1999 til ca. 5 pst. i 2001/2002. Økningen
vil etter all sannsynlighet fortsette i takt med omstillingen i næringslivet
og den globale bruken av internettjenester. For Norge vil en av
de største utfordringene bli tilgangen på kompetanse
og fagfolk, som kan bidra med nyskaping og utvikling av eksisterende
bedrifter. Komiteen mener derfor økt satsing
på utvikling av IKT-kompetanse gjennom styrking av utdanning
og samhandling mellom forskning, utdanning og næringsliv,
må ha høy prioritet.
Komiteen understreker betydningen
av at myndighetene satser på å utnytte de mulighetene
som nettbaserte løsninger kan gi for å styrke
utdanningstilbudet innen IKT. Dette er særlig viktig for å styrke
utdanningstilbudet ute i distriktene.
Komiteen vil peke på at
en side ved de nye teknologiene innebærer at det enkelte
individ får større frihet til å uttrykke
seg og til å velge. Dette vil også kunne føre
til at det vil vokse fram utdanningstilbud, helsetilbud og andre
servicetilbud ved siden av det bestående. Dette vil utfordre
samarbeidsformene og rollefordelingen mellom staten og private aktører.
Et spørsmål blir derfor om det eksisterende virkemiddelapparatet
har en organisasjonform som er hensiktsmessig ut fra kravene til
raske og fleksible beslutninger som den nye økonomien krever.
Komiteen mener offentlig sektor
bør gå foran i bruken av nettbaserte løsninger.
En rekke offentlige etater tilbyr i dag informasjon på Internett,
men de mulighetene Internett skaper for kundebehandling, innkjøpsrutiner
og intern forretningsdrift er i liten grad utnyttet. Innbetalinger
til det offentlige og utfylling av skjemaer må konsekvent
kunne gjøres over Internett. Økt bruk av elektronisk
forretningsdrift i offentlig sektor vil gi bedre service til innbyggerne,
spare kostnader og redusere merarbeid gjennom forenklede innkjøpsrutiner.
Komiteen mener dette likevel
ikke må gjøre det vanskeligere for de som ikke
har mulighet eller evner å bruke elektronisk kommunikasjon.
Komiteen viser til at e-handel
skaper nye utfordringer for betalingsformidling. Samtidig har utviklingen
av elektronisk handel skapt nye muligheter for svindel. Elektronisk
betaling stiller derfor store krav til kontroll og sikkerhet. Ordninger
som ivaretar hensynet til sikkerhet for alle aktører er
nødvendig for å bygge opp den nødvendige
tilliten til elektronisk handel. Komiteen legger
vekt på at det etableres robuste internasjonale ordninger
som trygger betalingstjenester knyttet til elektronisk handel. Det
er i myndighetenes, kredittnæringens, næringslivets
og forbrukernes felles interesse at det utvikles løsninger
som ansees for hensiktsmessige, rimelige og trygge.
Norge synes godt rustet - teknisk og kompetansemessig
- til å ta i bruk elektronisk handel og forretningsdrift.
Regjeringen ønsker å høste av disse fordelene
ved å ha en aktiv og pågående holdning
for å ta mulighetene i bruk både i næringslivet
og i offentlig sektor. De samfunnsmessige virkningene ved overgangen
til elektronisk handel må også fanges opp og møtes.
Myndighetenes rolle i næringspolitikken
er først og fremst å utforme rammebetingelser
som legger til rette for et dynamisk og konkurransedyktig næringsliv.
Det offentlige har også en oppgave i å korrigere
markedet, der markedet alene ikke gir et optimalt resultat.
Regjeringen har utformet et sett prinsipper
som legges til grunn for arbeidet med elektronisk handel. Prinsippene
skal gi aktørene større forutsigbarhet, og bidra til å avklare
myndighetenes rolle. For å etablere et hensiktsmessig reguleringsregime
mener Regjeringen det er nødvendig med internasjonal koordinering.
Komiteen viser til
de rammer Regjeringen har lagt til grunn for sin politikk hva angår
elektronisk handel og forretningsdrift. Komiteen viser
til at utviklingen skjer meget raskt. Skal norsk IKT-næring
og elektronisk handel ligge i forkant av utviklingen må de
ha rammevilkår som er internasjonalt konkurransedyktige,
særlig sammenlignet med EU og USA.
Komiteen viser til at kompetent
arbeidskraft er den viktigste innsatsfaktoren i IKT-næringen.
Næringen kjennetegnes dessuten av at denne arbeidskraften er
svært internasjonalt mobil. Dette skaper stor fleksibilitet
og forandringsevne, men også betydelige utfordringer for
offentlige myndigheter. Komiteen vil i spesiell grad
peke på at aktører og ikke minst "gründere"
må møte en skatte- og avgiftspolitikk som stimulerer
nyskaping og utvikling. Komiteen viser til at næringen
preges av fusjoner, oppkjøp og utflagging av norske virksomheter.
Et sentralt virkemiddel for å tiltrekke seg og holde på kompetent
arbeidskraft og nyskapingsbedrifter er ansatteopsjoner. Opsjonsordninger
stimulerer til medeierskap i egen bedrift og gjør det mulig
for små nyskapingsbedrifter å holde på nøkkelpersoner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, viser til at Regjeringen
har varslet lettelser i opsjonsbeskatningen og forutsetter at dette følges
opp så snart som mulig.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre ber Regjeringen fremme forslag om forbedringer
i opsjonsbeskatningen senest i revidert nasjonalbudsjett, slik at
opsjoner først skattlegges når aksjene selges.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at Regjeringen har varslet at de vil legge fram for Stortinget
forslag til endring i opsjonsbeskatningen. Disse medlemmer vil
derfor vise til den behandling som vil komme i den forbindelse.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, viser til at formueskatten
kan skape særlige problemer for etablering og utvikling
av informasjons- og kunnskapsbedrifter. Nyskapingsbedrifter med
lovende forretningsideer og produkter kan i mange tilfeller oppleve
at forventningene om fremtidig inntjening fører til at
de oppnår svært høye verdifastsettelser.
Dette kan skje selv om bedriftene ennå ikke har kommet
i inntjeningsfasen og hatt anledning til å utbetale utbytte.
Gründere og ansatte medeiere uten annen formue enn aksjer
i eget selskap kan dermed risikere å måtte selge
aksjer for å betale formueskatten. Resultatet kan bli at
virksomheten og kompetansen flytter ut. Flertallet er
bekymret for at Norge på denne måten kan gå glipp
av mange nyskapings- og utviklingsprosjekter og ber Regjeringen
fremme forslag til lettelser i formueskatten som kan motvirke dette.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet mener
at skatte- og avgiftsspørsmålet må vurderes
i en større sammenheng og vil komme tilbake til dette ved
behandlingen av skattesaker fra Regjeringen til Stortinget.
For å styrke FoU-aktiviteten
i næringslivet ber samtidig komiteen Regjeringen
på bakgrunn av Hervik-utvalgets innstilling fremme forslag
til ordninger som stimulerer til forsknings- og utviklingsarbeid
i bedriftene. Komiteen viser til Innst. S. nr. 110
(1999-2000) Om forskning ved et tidsskille.
Komiteen deler Regjeringens erkjennelse
om at utviklingen vil bli drevet fram av markedsaktørene. Skal
markedsaktørene ha gode muligheter til å drive utviklingen
fremover må rammebetingelsene være både
fleksible og konkurransedyktige. Komiteen viser til
at utviklingen skjer så raskt innenfor IKT-næringen,
at det er behov for endrede og mer effektive saksbehandlingsrutiner
innen offentlig forvaltning. Derfor må Regjeringen i oppfølgingen
av meldingen i sitt arbeid overfor alle ledd i forvaltningen fastlegge klare
kriterier for planlegging, oppfølging og saksbehandling.
Komiteen viser til at nystartede
bedrifter og utenlandske bedrifter som etablerer seg i Norge ofte
har problemer med å orientere seg i regelverket. Komiteen viser
til de positive erfaringene Irland har hatt med en "fadderordning"
der nyetablerte bedrifter tildeles en offentlig kontaktperson som
gis et hovedansvar for å veilede, følge opp og
legge forholdene til rette for bedriften.
Komiteen er kjent med at SND
har etablert den såkalte ENT-ordningen (Etablerere med
Ny Teknologi), der nyskapere og gründere innenfor teknologirettede
bransjer får dekket 50-60 timer med rådgivning om
bl.a. lover, regelverk og generelle spørsmål rettet mot
oppstart og drift. Komiteen understreker viktigheten
av å bygge ut slike ordninger videre, slik at "fadderordninger"
raskest mulig kan gjøres tilgjengelig for alle nyetablerere.
I forbindelse med handel over Internett reises
nye juridiske problemstillinger. Noen av disse dekkes ikke av eksisterende
regelverk, og arbeidet med å tilpasse eller endre regelverket
er allerede påbegynt. På andre områder
hvor et dekkende regelverk eksisterer, mangler imidlertid en klar
praksis på hvordan reglene skal tolkes. Denne mangelen
skaper en usikkerhet for partene i markedet. Regjeringen tar sikte
på å fjerne rettslige hindringer og redusere usikkerheten,
samt intensivere det internasjonale arbeidet.
Regjeringen har som mål at elektronisk
kommunikasjon og bruk av nett som infrastruktur for samhandling skal
bli like akseptert, tillitvekkende og ha samme juridiske holdbarhet
som tradisjonell skriftlig kommunikasjon og dokumentasjon. Alle
departement skal innen 1. januar 2001 ha foretatt de nødvendige
regelendringer for at elektronisk kommunikasjon skal tillegges samme
rettsvirkning som papirkommunikasjon. Rapport med oversikt over
nødvendige endringer skal være klar i løpet
av våren 2000. Nærings- og handelsdepartementet
vil gi videre oppfølging høyeste prioritet. For ytterligere
informasjon om status i dette arbeidet, henvises til vedlegg.
For å sikre statens inntekter og konkurransenøytralitet
er det viktig at handel over nettet blir skattlagt på lik linje
med tilsvarende ordinær virksomhet innenlands. Dette er
en stor utfordring for skatte- og avgiftsmyndighetene og berører
særlig spørsmålet om ileggelse og oppkreving
av særavgifter og merverdiavgift.
Tjenester som særlig synes aktuelle
for levering via nettet er i noen grad tjenester som i dag ikke
er avgiftsbelagt ved ordinær omsetning.
Det er i OECD-regi utarbeidet retningslinjer
for beskatning av elektronisk handel. Utgangspunktet er at de skatte-
og avgiftsrettslige prinsipper som ligger til grunn for ordinær
handel også skal ligge til grunn for beskatningen av elektronisk
handel.
Regjeringen er enig i OECDs foreløpige
konklusjon, som er at beskatning best løses ved å bruke
eksisterende nasjonale og internasjonale regler, men mener at enkelte
tilpasninger kan være nødvendige for å likestille
elektronisk handel med annen handel. For å få til en
praktisk gjennomførbar beskatning kan f.eks andre vilkår
for beskatning vurderes. Dette bør i så fall koordineres
av OECD.
Liberaliseringen av bl.a. kapital og telekommunikasjonsmarkedet
har ført til økt internasjonal handel med tjenester.
Dette har skapt problemer i forhold til eksisterende merverdiavgiftssystemer.
Problemene antas å bli betydelig forsterket som følge
av økt elektronisk handel. I den forbindelse har departementet
igangsatt arbeid med forskrifter om merverdiavgift ved innførsel av
telekommunikasjonstjenester. Dette arbeidet er nå stilt
i bero i påvente av merverdiavgiftsreformen som Regjeringen
vil fremme for Stortinget, jf. vedlegg. Slike regler skal hindre
at tjenester som er avgiftspliktige i Norge kan kjøpes
avgiftsfritt fra utlandet. Videre skal man hindre konkurransevridning
i disfavør av norske leverandører og at statens
inntekter fra merverdiavgiften reduseres ved at avgiftsunderlaget
undergraves. På merverdiavgiftsområdet står
en også overfor betydelige utfordringer av kontrollmessig
art. Ved internasjonal elektronisk handel, hvor varen overføres
direkte til en norsk forbruker som laster "varen" ned på sin
PC, er ikke gjeldende kontrollsystem tilstrekkelig. Etablering av
kontrollsystemer på området kan best oppnås ved
internasjonale avtaler om bistand i avgiftssaker og informasjonsutveksling.
Elektronisk handel stiller nåværende
skatte- og avgiftssystemer overfor nye utfordringer av global karakter.
Det er viktig at det arbeides internasjonalt med å etablere
prinsipper og løsninger for beskatning av slik handel.
Komiteen viser til
at elektronisk handel og forretningsdrift reiser nye juridiske problemstillinger
bl.a. knyttet til opphavsrett, markedsføring, forbrukervern, personvern,
elektroniske avtaler og regler knyttet til ansvar. I tilfeller der
disse problemstillingene ikke dekkes tilstrekkelig av gjeldende
lover og forskrifter er det behov for å endre eksisterende
regelverk. Komiteen peker videre på nødvendigheten
av at Norge arbeider aktivt for å samordne internasjonalt
regelverk som berører elektronisk handel. Komiteen viser
til den utsatte WTO-runden, og ber Regjeringen om å legge betydelig
vekt på å oppnå enighet om et internasjonalt regelverk
som kan fremme utviklingen av elektronisk handel.
Komiteen er kjent med at tradisjonelle
formkrav til kontrakter og avtaler kan skape problemer for handel
og forretningsdrift på Internett. Usikkerhet knyttet til
gyldigheten av elektronisk inngåtte kontrakter kan bli
en betydelig hindring for utviklingen av elektronisk handel og forretningsdrift. Komiteen understreker på denne
bakgrunn viktigheten av arbeidet med å likestille elektroniske
og tradisjonelle avtaler.
Komiteen viser til Regjeringens
arbeid med å kartlegge skatte- og avgiftsmessige konsekvenser
av veksten i elektronisk handel. For å sikre likebehandling
med andre virksomheter og transaksjonsformer er det viktig at handel
på nettet likebehandles med ordinær virksomhet. Komiteen har
forståelse for at det er en særlig utfordring
for skattemyndighetene å føre kontroll med omsetningen
av varer og tjenester der også selve leveringen skjer på nettet. Komiteen understreker
viktigheten av at medlemslandene i OECD og EØS finner fram
til felles løsninger for beskatning av elektronisk handel
og forretningsdrift.
Komiteen understreker samtidig
at utformingen av toll-, avgifts- og skattesystemet ikke må legge
særlige hindringer på elektronisk handel. Komiteen mener
samtidig at tollklareringsrutiner og gebyrer heller ikke må påføre
elektronisk handel konkurranseulemper sammenlignet med
tradisjonell detaljhandel.
Komiteen er enige med Regjeringens
utgangspunkt om at gjeldende rettslige prinsipper for handel også skal
gjelde for elektronisk handel. Videre mener komiteen det
vil være viktig at man iverksetter tiltak som er rettet
mot å tilpasse det nasjonale regelverket til tilsvarende
regelverk på internasjonalt nivå.
Komiteen vil understreke betydningen
av at norske myndigheter deltar aktivt i det arbeidet som skjer
i OECD og at en avventer utviklingen før en eventuelt vurderer å gjennomføre
interne tiltak for å regulere og gjennomføre beskatning
av elektronisk handel.
Komiteen er imidlertid enige
med Regjeringen i at de skatte- og avgiftsrettslige prinsipper som
ligger til grunn for beskatning av ordinær handel også skal
ligge til grunn for beskatning av elektronisk handel.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, vil allikevel understreke
betydningen av at elektronisk handel ikke må pålegges
særnorske skatter og avgifter, i form av for eksempel nye import
og tollavgifter, da dette vil svekke konkurranseevnen.
For at elektronisk handel skal bli et nyttig
virkemiddel for hele landet, må det være god nok
tilgang til infrastruktur for overføring av elektronisk
kommunikasjon og rask og stabil distribusjonstjeneste for fysisk varelevering.
Gevinsten ved å handle fysiske varer elektronisk blir fort
borte hvis ikke transporttjenestene er effektive. Regjeringen vil
sikre privatpersoner, bedrifter og offentlig virksomhet et godt
og likeverdig tilbud av distribusjonstjenester for fysiske varer
med vekt inntil 20 kg i alle deler av landet.
Komiteen viser til
at en velutviklet digital nettinfrastruktur er en forutsetning for
elektronisk handel og forretningsdrift. Utviklingen av infrastruktur
for høyhastighetskommunikasjon, eller bredbåndsnett,
er avgjørende for at Norge skal utvikle seg til en ledende IKT-nasjon.
Utbygging av infrastruktur for høyhastighetskommunikasjon
må derfor dekke hele landet og være tilgjengelig
for alle brukergrupper. Ved å sikre alminnelig tilgang
til nye medier og former for elektronisk kommunikasjon kan man samtidig
motvirke utviklingen av nye geografiske og sosiale skillelinjer og
forskjeller mellom kjønn og generasjoner. Norge har i dag
en relativt godt utbygget digital teleinfrastruktur. Regjeringen
foretar for tiden en kartlegging av situasjonen rundt utvikling
av bredbåndkommunikasjon. En interdepartemental arbeidsgruppe
skal levere sin rapport 1. april 2000. Det er etter komiteens oppfatning
nødvendig å legge til rette for utviklingen av
en fleksibel og oppdatert bredbåndsnett for fremtidens
IKT-baserte kommunikasjon i Norge. Nødvendig utbygging
av infrastruktur må skje raskt og sikre virksomheter og
husstander over hele landet tilgang til bredbåndkommunikasjon
til tilnærmet like priser.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Venstre, viser i denne sammenheng til St.meld. nr. 24 (1998-1999) der
Regjeringen konstaterte at det er "behov for verken noen forsert
utbygging eller noe eget, statlig tiltak for å sikre husstander
og virksomheter i hele landet økt overføringskapasitet.
Tilbyderne i telemarkedet synes å være i stand
til å tilby den nødvendig kapasitet over hele
landet på kommersielt grunnlag".
Informasjons- og kommunikasjonsteknologien
kan redusere avstandsulemper og gi distrikter og regioner en ny
rolle i den nasjonale og internasjonale verdiskapingen. Men for
at elektronisk handel skal bli et nyttig virkemiddel for hele landet,
må det være god nok tilgang til infrastruktur
for overføring av elektronisk kommunikasjon og raske og
stabile distribusjonstjenester for fysisk varelevering.
Komiteen mener det offentliges
oppgave må være å sikre tjenlig konkurranse
mellom ulike nettoperatører og forutsigbare rammebetingelser
for utbyggere og operatører. I landsdeler der det viser
seg at det ikke er tilstrekkelig markedsmessig grunnlag for kommersiell utbygging
har myndighetene et ansvar for å sikre tilgangen på infrastruktur
og bredbåndstjenester til tilnærmet like priser.
Dersom det skulle vise seg at det
i enkelte landsdeler ikke er tilstrekkelig kommersielt grunnlag
for utbygging av bredbåndstjenester, mener komiteens medlemmer
fra Høyre at det offentlige bør sikre tilgangen
til slike tjenester til lavest mulig pris.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet mener
det her må tas i bruk konsesjonsordninger, leveringsplikt
og maksimalprising.
Hvis det viser seg nødvendig,
mener komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet og
Høyre, at det også bør vurderes
regulatoriske tiltak som leveringsplikt og maksimalpriser for leverandører
med sterk markedsstilling.
Komiteen mener at
brukergrupper med særskilte behov, som funksjonshemmede,
må sikres brukervennlige løsninger. Det offentlige
må også bidra som etterspørrer av løsninger
med høyhastighetskommunikasjon. På dette området
mener komiteen at det må holdes et høyt
tempo. Innovasjons- og konkurransekraften til elektronisk handel
og den øvrige IKT-næringen i Norge er avhengig
av tilgang til et oppdatert høyhastighetsnett. Ser man
konkret på den etablerte infrastrukturen i Norge, ser kapasiteten
i transportnettene ut til å være dekkende. Mangelen
på overføringskapasitet synes først og
fremst å ligge i aksessnettene. Komiteen mener
kommunene gjennom etterspørsel av digitale tjenester har
et ansvar for å stimulere og delta i planleggingen av den
lokale digitale infrastruktur. Komiteen viser i den
forbindelse til erfaringene fra f.eks. Finland. Komiteen viser
videre til at det fortløpende må legges til rette
for konvergens mellom fjernsyn, informasjonsteknologi og (mobil)telefoni.
Komiteen viser til
at økningen i elektronisk handel gir nye utfordringer for
distribusjon og kommunikasjon av varer og tjenester. Komiteen understreker regjeringens
ansvar for å legge til rette for et effektivt distribusjonssystem. Komiteen understreker
at det ikke må legges opp til diskriminerende tiltak overfor nye
aktører i et endret og mer konkurranseorientert distribusjonsmarked.
Det er av stor betydning at det legges til rette for økt
konkurranse også innenfor distribusjon ut til husstander.
Komiteen mener at elektronisk
handel vil kunne bidra til at deler av arbeidslivet endrer karakter.
Jo mer som blir lagt over på Internett av varehandel jo
mindre blir behovet for førstelinje arbeidskraft i butikkene. Behovet
for arbeidskraft blir relativt større innen logistikk.
Komiteen vil peke på Postens
rolle for å gjøre e-handel til et tjenlig verktøy
for folk uansett hvor de bor. For å gjøre e-handel
til et hensiktsmessig distriktspolitisk verktøy må det
utarbeides distribusjonsløsninger som innebærer
at produkter som bestilles over nettet, kan bringes hjem til kundene.
Komiteen ber også Regjeringen
utrede hvilke konsekvenser økt e-handel vil få for
transporten og hvilke tiltak som her blir nødvendige.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener at utviklingen av både infrastruktur
og tjenester i informasjonsnettverkene i størst mulig grad
må utføres av private interesser. Disse
medlemmer vil imidlertid påpeke at det er en offentlig
oppgave å legge ut informasjon på nettsteder,
samt bidra til forenkling og gode kommunikasjonsløsninger.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Venstre, mener videre at man må foreta en nasjonal evaluering av
dagens infrastruktur for datakommunikasjon. Elektronisk handel krever
rask, sikker og tilgjengelig kommunikasjon.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener det vil være viktig med
en rask utbygging og forbedring av stamnettene på den såkalte
informasjonsmotorveien gjennom fri konkurranse. Dette vil da sikre
at informasjonsteknologien blir allemannseie til overkommelig priser,
slik konkurransen på mobiltelefonmarkedet har gitt hurtig
og rimelig mobilkommunikasjon for alle.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Venstre, vil videre påpeke at ved bruk av private, kommersielle aktører
i infrastrukturen for elektronisk handel er det behov for kontrollsystemer. Flertallet mener
derfor at sertifisering av både systemer og organisering
av sikkerhetsarbeidet hos den enkelte aktør, vil være
aktuelle virkemidler for å skape tillit til aktørene. Flertallet vil
understreke at slike kontrollsystemer bør tilsvare internasjonale
ordninger.
Offentlig forvaltning som stor innkjøper
av varer og tjenester vil kunne ha et stort effektiviseringspotensial og
vil også kunne gi drahjelp med ringvirkninger til næringslivet.
Det offentlige kan være en betydelig
og krevende kunde som etterspør nye løsninger
for kommuner, fylkeskommuner og det offentlige ellers. Regjeringen mener
dette er det viktigste konkrete tiltaket det offentlige kan iverksette
for å fremme elektronisk handel i Norge.
Innen IT-området er elektronisk handel
og forretningsdrift et av de viktigste anvendelsesområder
med betydning for effektivisering og konkurransekraft for bedriftene.
For å stimulere til økt verdiskapning i distriktene
må den økonomiske politikken og den generelle
næringspolitikken legges til rette for utvikling av arbeidsplasser
i små og mellomstore bedrifter, bl.a. ved å utnytte
muligheten for desentralisering som ligger i ny teknologi.
Regjeringen legger opp til at alle statlige
etater skal være på "nett" innen utgangen av år
2000, og at de skal kunne motta data elektronisk innen utgangen
av år 2002. Videre er program for elektronisk handel i offentlig
sektor for perioden 1999-2003 etablert i regi av Arbeids- og administrasjonsdepartementet.
Målet er bl.a. at 50 pst. av alle offentlige innkjøp
skal foregå elektronisk innen 2003, jf. også vedlegg.
Statistisk sentralbyrå har i samarbeid
med Nærings- og handelsdepartementet og aktørene
i IT-næringen igangsatt et arbeid for å få frem
bedre næringsstatistikk. I den forbindelse vil det også bli
igangsatt arbeid med å få frem statistikk over
elektronisk handel.
Komiteen deler Regjeringens
syn på at det er knyttet et stort effektiviseringspotensial
til bruk av elektronisk handel og forretningsdrift i offentlig sektor. Komiteen viser
til at Statens forvaltningstjeneste 1. april 1999 offentliggjorde
en rapport utført på oppdrag fra Arbeids- og administrasjonsdepartementet
som illustrerer dette potensialet. Rapporten viser at man ved å samordne
og systematisk foreta offentlige innkjøp over Internett
kan redusere utgiftene til offentlige innkjøp med 10 pst.
eller ca. 20 mrd. kroner. I tillegg kan elektronisk forretningsdrift
og elektroniske innbetalinger til det offentlige ytterligere forenkle
rutinene og redusere kostnadene. Komiteen er kjent
med at staten og flere kommuner har startet pilotprosjekter med
elektronisk handel og forretningsdrift. Komiteen mener
staten snarest må iverksette samordnede innkjøp
over Internett og forenkle egne rutiner gjennom utstrakt bruk av
elektroniske innkjøp og forretningsdrift i alle etater.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet vil
peke på at når det gjelder kommunene bør disse
kunne stilles fritt, innenfor EØS-reglene dvs. grensene
for hva som må ut på åpen konkurranse
må ikke settes for lavt. Dette for å unngå at
mindre og lokale leverandører helt vil tape i konkurransen.
Komiteen forventer
at veksten i elektronisk handel vil føre til betydelige
organisatoriske endringer innenfor etablert produksjons- og handelsvirksomhet. For
den norske næringsstrukturen, kjennetegnet av mange små og
mellomstore bedrifter med store geografiske avstander til markedene,
byr utviklingen på store muligheter. Mens fysisk nærhet
til markedet, markedsføring og lokal tilstedeværelse
ofte tidligere var en forutsetning for etablering av eksportvirksomhet,
vil tilgjengelige og brukervennlige nettsider og gode distribusjonsnettverk
bli mer avgjørende for elektronisk handel. På denne
måten oppheves noen av de tidligere avstandsulempene, særlig
for handel med elektroniske varer og tjenester. Dette gir norske
bedrifter nye markedsmuligheter. Reduserte avstandsulemper gir samtidig
nye næringsmuligheter i distriktene.
Komiteen viser videre til at
den teknologiske utviklingen reduserer bedriftenes kostnader ved
en internasjonal markedsstrategi. Mens det tidligere ofte var svært
kostbart for små og mellomstore bedrifter å markedsføre
og selge produkter i et internasjonalt marked kan man i dag med
beskjedne kostnader både markedsføre og selge
produktene sine på en virtuell markedsplass. Lave etablerings-
og driftskostnader for elektronisk handel kan gjøre det
lettere for små og mellomstore bedrifter å markedsføre
sine produkter og konkurrere både på lokale og
globale markeder.
Komiteen vil likevel påpeke
at etablering av elektroniske portaler er kostbart og krever spesialisert kompetanse.
For å redusere kostnadene og skape større bredde
i produktspekteret er det en utfordring å få til
et samarbeid mellom mange aktører, gjerne omfattende hele
bransjer.
Komiteen viser til at lave internasjonale
etableringskostnader vil øke konkurransen på de
lokale markedene. Lokale leverandører som tidligere hadde beskjeden
konkurranse og stor lokal markedsmakt vil kunne oppleve betydelig
konkurranse. Elektronisk handel vil etter hvert gjøre det
vanskeligere for produsenter og grossister å segmentere
markeder for å oppnå høyest mulig priser.
Selges en vare til en høyere pris i ett land enn et annet
kan forbrukeren lett kjøpe varen til laveste pris over
Internett. Priskonkurransen mellom ulike produsenter blir også mer
effektiv etter hvert som søkeverktøy kan gjennomføre
prissøk og sammenligninger av prisene i ulike nettbutikker,
noe som vil medføre lavere priser for forbrukere og næringsliv,
men også økt konkurranse. Økt bruk av
auksjoner og flerkundekjøp vil bidra til å skjerpe
konkurransen og styrke forbrukernes stilling.
Komiteen peker på betydningen
av at det offentlige virkemiddelapparatet innretter seg på de
nye former for organisering av næringsvirksomhet og nye næringer
som nå vokser frem. Særlig viktig er det at nyskaping
og utviklingsarbeid innenfor IKT og elektronisk handel prioriteres.
Informasjon, veiledning samt industrielle forsknings- og utviklingskontrakter vil
være av særlig betydning.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, har i den sammenheng
merket seg den britiske regjeringens forslag om skattestimulanser til
bedrifter som inngår langsiktige avtaler med mindre foretak
om FoU-arbeid begge parter drar nytte av.
Komiteen mener slike
utviklingsavtaler kan være et nyttig virkemiddel til å oppnå økt
nyskaping bl.a. innenfor IKT og elektronisk handel. Den norske bedriftsstrukturen
med relativt få store enheter og mange små og
mellomstore bedrifter kan gjøre dette til et særlig
effektivt virkemiddel. Komiteen ber derfor Regjeringen
vurdere tilsvarende ordninger i Norge.
Komiteenslutter
seg til Regjeringens ambisjon om å utvikle elektronisk
innrapportering til offentlig sektor. Komiteen viser
til at den infrastruktur som utvikles i næringslivet for
bruk til elektronisk handel, også kan benyttes til elektronisk
innrapportering til offentlig sektor og visa versa. Komiteen understreker
betydningen av at man når den erklærte målsetningen
om at alle statlige etater skal være "på nett"
innen utgangen av året. Komiteen mener samtidig
offentlig sektor bør stimulere utviklingen ved å være
tidlig ute med å ta i bruk interaktive løsninger
og ber derfor Regjeringen legge til rette for at alle statlige etater
kan motta elektroniske innrapporteringer innen utgangen av 2001.
Komiteen peker samtidig på at
arbeidet med å utvikle bedre statistikk for utbredelsen
av elektronisk handel og forretningsdrift må skje i samarbeid
og forståelse med berørte næringsorganisasjoner
for å unngå økninger i skjemabelastninger
på næringslivet.
Næringslivet har et stort udekket behov
for arbeidskraft med IT-kompetanse. Dette omfatter også elektronisk
handel. Regjeringen vil arbeide for å utvikle fleksible
utdanningstilbud som kan møte denne mangelen.
IT-kompetansen er i dag konsentrert i de sentrale strøk
av landet. Regjeringen går derfor inn for å styrke IT-kompetansen
i regionene gjennom utvikling av regionale IT-miljøer, økt
utdanningskapasitet og tettere samspill mellom forsknings- og utdanningsmiljøer og
næringslivet.
Komiteen mener at
utvikling av IT-kompetanse er viktig både for å gi
norsk næringsliv tilgang på kvalifisert arbeidskraft
og nye ideer og for å hindre at det skapes nye skillelinjer
i samfunnet der de som ikke mestrer eller har tilgang til den nye
teknologien utestenges fra aktiv samfunnsdeltakelse. Elektronisk
handel fremmes best gjennom å utvikle gode grunnleggende
IT-kunnskaper blant innbyggerne. Komiteen viser til
at det fortsatt er mangel på kvalifisert IT-personell i Norge.
Det tilsier en særlig satsing på IKT-utdanning
i skolen.Komiteen mener
det må være en målsetning at hver grunnskole
og videregående skole har mulighet for bredbåndstilknytning.
Komiteenmener
samtidig at en forutsetning for å lykkes med allmenn IT-opplæring
i skolen er at lærerne sikres hensiktsmessig og god tilgang
på IT-utstyr og Internett.
Komiteen mener utdanningskapasiteten
og forskningen innenfor IKT-fag på universitets-
og høyskolenivå må styrkes. Til tross
for økningen i utdanningskapasiteten de siste årene
ligger Norge markert etter land det er naturlig å sammenligne
med. Komiteen etterlyser derfor tiltak som kan forbedre
tilgangen på IKT-utdannet arbeidskraft både på kort
og lang sikt.
Komiteen er kjent med at samarbeid
mellom universitetene og kunnskapsbasert næringsliv gir
gode resultater i form av anvendt forsking og produktutvikling.
De gode resultatene tilsier at det legges ytterligere til rette
for denne typen samarbeid. Komiteen mener samtidig
de regionale høyskolene i samarbeid med lokalt næringsliv
må settes i stand til å bli regionale kraftsentra
for forskning og utvikling. Svært store deler av den eksportorienterte
industri ligger i Distrikts-Norge, og vil i fremtiden ha et stort
behov for tilførsel av IT-kompetanse. Komiteen viser
i denne forbindelse til anbefalingene i Innst. S. nr. 110 (1999-2000)
Om forskning ved et veiskille.
Det er viktig å sikre at forbrukerne
får de samme rettigheter og vern ved elektronisk som ved
tradisjonell handel så langt det er mulig, og at forbrukerne
blir klar over hvilke regler som gjelder. Regjeringen mener at blant
annet god beskyttelse av personopplysninger, gode bransjenormer
og riktig informasjon om personvern til kundene vil være
et tillitskapende konkurransefortrinn. Regjeringen vil videre legge
vekt på å informere om hvilket ansvar man kan
pådra seg ved netthandel med ulovlig materiale, og løpende
vurdere hvordan nye former for kriminalitet bør møtes.
Komiteen viser til
de forbrukerspørsmålene som er tatt opp i meldingen.
Det gjelder bl.a. betalingssikkerhet, bransjenormer og personvernspørsmål.
Det er derfor i alles interesse at vi snarest får på plass
et internasjonalt lovverk som tar opp og ivaretar hensynet til forbrukernes
mange interesser i forbindelse med utviklingen av e-handel. I spesiell
grad ser komiteen faren for økt datakriminalitet som følge
av økningen i e-handel. Også behovet for å beskytte
barn og gi foreldre og lærere muligheter til å hindre
tilgang til uønsket materiale, har en sentral plass i det
videre arbeidet. Komiteen viser til at merkeordninger
for sertifisering av trygge netthandelssteder er av stor betydning
for å bygge opp forbrukernes tillit bl.a. til betalingssikkerhet,
varelevering og bruk av personopplysninger. Det pekes i denne sammenheng
på de positive erfaringene med den norske merkeordningen
N-safe. Komiteen viser videre til justiskomiteens
anbefalinger i Innst. O. nr. 51 (1999-2000) Om lov om behandling
av personopplysninger (personopplysningsloven).
Ved elektronisk handel vil det opprettes kunderegistre.
Registrene kan bli meget omfattende med hensyn til registerets innhold.
Fra et personvernmessig synspunkt blir det derfor meget viktig å kartlegge
nærmere hvilke opplysninger et kunderegister skal inneholde. Komiteen er
av den formening at mange personverntrusler kan begrenses ved at
det settes begrensinger i hva som kan registreres, samt gode sikkerhetsregler
og sletterutiner er en selvfølge.
Etter komiteens syn vil klare
regler på hva som kan registeres og hva opplysningene kan
brukes til utgjøre viktige rammebetingelser for den enkelte
bransje. I tillegg vil klare regler om hva som kan registreres bidra
til en økt tillit til elektronisk handel.
Komiteen vil understreke viktigheten
av at norske myndigheter må arbeide for internasjonale
avtaler som sikrer beskyttelse av data både for bedrifter
og forbrukere for å unngå at mangel på datasikkerhet
blir en flaskehals for utviklingen av elektronisk handel for norske bedrifter.
Komiteen er positiv til bruk/oppretting
av sertifiseringsordninger, dette med tanke på sikkerheten
til brukerne. Imidlertid mener komiteen at sertifikat ordninger
må være frivillige.
Komiteen vil peke på faren
med nye skillelinjer mellom de som kan bruke den nye teknologien
og de som faller utenom. Det er viktig å få kartlagt
hvilke og hvor store grupper det er som ikke mestrer den nye teknologien
og se på hvordan man kan imøtekomme disse gruppene.
For Norge står det internasjonale arbeidet
innenfor EU/EØS sentralt når det gjelder
utvikling og harmonisering av regelverk for elektronisk handel.
Også innen WTO, som utformer regelverk for internasjonal
handel, vurderes nå endringer i dette regelverket som følge av
elektronisk handel. Innenfor det nordiske samarbeidet og i OECD
utredes mange spørsmål av relevans og betydning
for Norge, og vi har her viktige samarbeids- og diskusjonsarenaer.
Komiteen viser til
EU-kommisjonens initiativ "eEurope" som bl.a. har som målsetning
at EU skal ta igjen USA innenfor internettøkonomien. Initiativet bygger
på en erkjennelse om at de økonomiske forandringene
som følger av e-handel og IKT-utviklingen vil omforme europeisk økonomi
og samfunn allerede i inneværende kommisjonsperiode. Kommisjonens
mål er at gjenværende relevant lovgivning for
elektronisk handel og forretningsdrift skal vedtas av EUs organer innen
utgangen av 2000. Initiativet har bl.a. som målsetning å etablere
et harmonisert rettslig rammeverk for elektronisk handel i Europa
basert på prinsippene for det indre marked. Samtidig er
det en målsetning at alle innbyggere, hver eneste skole
og alle foretak snarest mulig skal ta i bruk Internett. Initiativet
skal behandles på EUs ekstraordinære toppmøte
i Lisboa 23-24. mars og kan få stor betydning for utviklingen
av elektronisk handel og IKT i Norge.
Komiteen legger vekt på at
norsk næringsliv kan forholde seg til det samme regelverket
som konkurrenter i EU-landene og at det ikke oppstår usikkerhet
om og når e-handelsrelevant EU-lovgivning blir gjort gjeldende
i Norge. Komiteen ber derfor Regjeringen sørge
for at Norge er på linje med EU-landene i å implementere
bestemmelsene i relevante direktiver. Komiteen mener
samtidig Norge bør ha ambisjon om å gå foran
EU i å ta i bruk IKT, elektronisk handel og IKT-basert
forvaltning i skoleverk, biblioteker og offentlig forvaltning.
Komiteen har samtidig registrert
den sterke vektleggingen av elektronisk handel i EUs og medlemsstatenes
forsknings- og utviklingsprogrammer. EU-landenes satsing på dette
området må danne minimumsambisjonen for den norske
innsatsen. Samtidig haster det med å utvikle ordninger
som kan stimulere forskings- og utviklingsarbeid i næringslivet. Komiteen har
videre merket seg den amerikanske regjeringens kontinuerlige arbeid
med å gjennomgå eksisterende lov- og regelverk,
for å sikre at bruken av Internett-teknologien ikke blir
belastet med unødige og foreldede reguleringer. Komiteen forventer
at departementet prioriterer et tilsvarende arbeid i Norge. Komiteen har
også merket seg utviklingen i våre naboland både
m.h.t utviklingen av elektronisk handel, men også innenfor
digital nettverksutbygging.
Komiteen ser med bekymring på at
mange norske bedrifter ikke ser verdien av e-handel i fremtiden.
Foruroligende mange ledere i små og mellomstore bedrifter
mener at Internett og bruk av e-handel ikke i særlig grad
vil berøre "deres" bedrift. I en rekke andre land har næringslivet
kommet lengre i å ta i bruk elektronisk handel og forretningsdrift
enn i Norge. Skal norske bedrifter unngå å bli
akterutseilt må de bevisstgjøres de konkurransemessige
utfordringene og mulighetene elektronisk handel byr på. Komiteen viser
til at svenske og amerikanske myndigheter har utviklet strategier
for økt bruk av elektronisk handel i små og mellomstore
bedrifter. Den manglende oppmerksomheten om elektronisk handel i
små og mellomstore bedrifter tilsier at det utmeisles og
iverksettes lignende strategier i Norge.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, vil samtidig peke på behovet
for å harmonisere skatte- og avgiftsbestemmelser knyttet
til elektronisk handel med USA og EU. Dersom særnorske
skatte-, avgifts- og tollregler hindrer utviklingen av elektronisk
handel kan det få alvorlige konsekvenser for norsk næringsliv.
Komiteen peker på at
det må utformes forutsigbare rettslige og økonomiske
rammebetingelser for den elektroniske handelen som sikrer norske
bedrifters konkurranseevne nasjonalt og internasjonalt. For å sikre
konkurranseevne bør det i utgangspunktet ikke innføres
strengere regelverk i Norge enn i EU-land. Dette må legges
til grunn ved utarbeidelse av forskrifter på området.
Skulle Regjeringen mene at det er nødvendig å innføre
strengere regler for slik virksomhet i Norge, må reglene
forelegges Stortinget til behandling. Komiteen peker
på at stabile og gode rammevilkår er et viktig
kriterium for å sikre investorinteresser i denne bransjen.
Regjeringen har iverksatt en gjennomgang av
alt lov- og regelverk med sikte på å fjerne unødige
hindringer for elektronisk informasjon og kommunikasjon og elektronisk
handel. Nødvendige endringer skal være identifisert
og foreslått innen 2001 og vil bli fremmet av det enkelte
departement på vanlig måte.
Finansdepartementet viderefører arbeidet
på skatte- og avgiftsområdet med sikte på å gjennomføre
nødvendige justeringer slik at elektronisk handel verken
unndras beskatning eller utsettes for dobbel beskatning. Nærings-
og handelsdepartementet vil i samarbeid med SND og Norges forskningsråd
iverksette informasjons- og kompetanseutviklingstiltak rettet mot
små og mellomstore bedrifter. Samarbeidet som er etablert med
næringslivet i Fellesforum for elektronisk handel, videreføres.
Komiteen understreker
behovet for at alle ledd innen offentlig forvaltning utnytter utviklingen
innenfor elektronisk handel og forretningsdrift.I
det videre arbeidet med å stimulere utviklingen av elektronisk handel
og forretningsdrift er det viktig at Regjeringen går inn
i en dialog både med organisasjonene i arbeidslivet og
IT-næringens interesseorganisasjoner.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til meldingen og til det som står
foran og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
St.meld. nr. 41 (1998-1999) - om elektronisk
handel og forretningsdrift - vedlegges protokollen.
Regjeringen la 11. juni 1999 fram Stortingsmeldingen
om elektronisk handel og forretningsdrift. Utviklingen på området
går med rivende fart. Gjennom dette brevet vil Nærings-
og handelsdepartementet gi komiteen oppdatert informasjon om utviklingen
på området elektronisk handel og hvilke tiltak
og initiativ som er iverksatt siden meldingen ble lagt fram.
Nærings- og handelsdepartementet legger
stor vekt på å ha en nær dialog med markedsaktørene
i arbeidet med elektronisk handel. Fellesforumet for elektronisk handel
ble derfor etablert i september 1998, med første mandatperiode
frem til 30.06.99, jfr. kap. 2.1 i meldingen. Forumet er i februar
2000 reetablert med et revidert mandat. Det konstituerende møtet
var 23.02.00. Virkemiddelapparatet, interesseorganisasjoner og næringslivet
deltar i det nye Forum for e-handel. Forumet har fått en
mandatperiode på to år. Forumet skal fungere som
en pådriver og være handlingsrettet for å fremme
elektronisk handel og forretningsdrift som virkemiddel for nyskaping, økonomisk
vekst og effektivisering. Små og mellomstore bedrifter
vil være en viktig målgruppe.
I meldingen er det påpekt at det ikke
eksisterer offisiell statistikk på e-handelsområdet.
På dette området har det pågått
et omfattende arbeid, og i månedsskiftet mars/april
i år legger Statistisk sentralbyrå (SSB) fram
den første kvartalsrapporten med offisiell IKT-statistikk.
Som en oppfølging av Regjeringens næringsrettede
IT-plan 1998-2001 ”Norge en utkant i forkant”,
arbeider SSB med å skaffe til veie en oversikt over IKT-næringens
vekst og utvikling, samt IKT-sektorens økonomiske omfang
og samfunnsøkonomiske betydning, herunder elektronisk handel.
Nærings- og handelsdepartementet har
i 1999 finansiert oppstart av en undersøkelse for å kartlegge
bedrifters bruk av IKT, Internett og elektronisk handel. Bearbeiding
og første resultatpresentasjon skal gjøres i første
kvartal 2000, med mer fullstendige resultater presentert i løpet
av 2. kvartal. Undersøkelsen skal gi resultater som er
sammenlignbare med tilsvarende undersøkelser i Danmark
og Finland.
Når det gjelder oversikter over IKT-utviklingen
og elektronisk handel i Norge pr. februar 2000 må dette baseres
på tallmateriale innhentet fra ulike aktører. Tallmaterialet
nedenfor er det derfor knyttet en del usikkerhet til bl.a. fordi
undersøkelsene ikke alltid tar utgangspunkt i samme definisjon
av elektronisk handel. Tallene gir allikevel et bilde av situasjonen.
Materialet viser at siden meldingen ble lagt frem i juni 1999 har
vært en jevn økning i tilgang til og bruk av nettet.
Andelen nordmenn med tilgang til Internett øker
stadig. Dette gir indikasjoner på potensialet i forbrukermarkedet.
I følge måling fra Norsk Gallup (Gallup-InterTrack)
hadde pr. januar 2000 nær 2,2 millioner nordmenn over 13 år
tilgang til Internett enten hjemme, på jobb eller andre
steder. Det er omtrent en halv million flere enn det som ble presentert
i meldingen. Videre hadde nær 800.000 husstander tilkopling til
nettet pr. januar 2000. Om lag 900.000 nordmenn brukte i januar
2000 nettet daglig. Det er 100.000 mer enn hva gallupmålingen
viste i desember 1999 og en halv million flere enn året
før.
Siste undersøkelse fra Gallup, Gallup
InterBusiness Nyhetsbrev 99-4, viser at det blant bedrifter med
mer enn 5 ansatte er 28 prosent av lederne som mener at bedriften
har hatt stor nytte av Internett. I følge Norsk Gallup
kan opp til 4 av 5 bedrifter med mer enn 5 ansatte være
tilknyttet Internett i løpet av år 2000.Dette vil være en klar forbedring
i forhold til hva som var situasjonen da meldingen ble lagt fram.
Da hadde to av tre bedrifter Internettilgang.
Siden Stortingsmeldingen om e-handel ble lagt
frem i fjor vår, har det vært en kraftig økning
i antall handlende på nettet. I følge MMI og e-forums
(organisasjon for bransjeaktører på e-handelsområdet)
e-barometer (E-handel i forbrukermarkedet 1999), var det pr. desember
1999 ca. 650.000 nordmenn som har handlet over nettet minst en gang.
Totalt kom det ca. 270.000 nye handlende i løpet av 1999.
I løpet av år 2000 forventes det at nærmere
en million nordmenn har handlet over nettet minst en gang.
Når det gjelder omsetning i forbrukermarkedet
viser tall fra Boston Consulting Group (Internasjonalt konsulentfirma
med fokus på strategiutvikling og bedrifters konkurranseevne)
at forbrukerrettet e-handel i Norge har økt fra ca. 450
mill. kroner tidlig i 1999 til ca. 1.1 mrd. kr. ved inngangen til år
2000. Norge ligger på 3. plass i Norden, bak Sverige og
Finland, men foran Danmark. Det var flest kvinner blant de «nye» e-handlerne
høsten 1999. Antall kvinner som handler på nettet øker
nå relativt mer enn antall menn, selv om det fremdeles
er over dobbelt så mange menn som kvinner som oppgir å ha
handlet på Internett.
Det finnes mange forskjellige anslag for vekst
i e-handel på verdensbasis. Høsten 1999 anslo
eksempelvis Forrester Research at den totale globale e-handelen vil
vokse fra 150 milliarder dollar i 1999 til 300 milliarder dollar
i 2000. Dette ventes å stige til over 600 milliarder dollar
i 2001 og 1000 milliarder dollar i 2002. På det globale
markedet er handel mellom bedrifter klart dominerende i forhold
til forbrukerhandel. OECD beregnet i 1999 bedriftsmarkedet til å utgjøre
80% av all elektronisk handel, og forbrukermarkedet 20%,
jfr. kap. 1.2 i meldingen. Forrester Research har beregnet bedriftsmarkedet
til å utgjøre 90% av all elektronisk
handel i 2000. Forskjellen mellom beregningene til OECD og Forrester
research kan dels skyldes ulikheter når det gjelder hvilke
indikatorer som er brukt for å måle omfanget av
elektronisk handel. Mye tyder også på at omfanget
av elektronisk handel mellom foretak øker mer enn e-handel
i forbrukermarkedet, slik at bedriftsmarkedets andel av all elektronisk
handel blir større over tid.
Den årlige Information Society Index
fra IDC/World Times indeksen rangerer 55 land etter hvor
gode de er til å ta i bruk og utnytte fordelene av informasjonsteknologi.
I oversikten fra februar 2000 rangeres Sverige som verdens ledende
informasjonsøkonomi. Sverige er nummer en foran USA. Finland
er nummer tre, Norge nummer fire og Danmark nummer fem. Det er i
følge undersøkelsen den sosiale infrastrukturen
som gjør at Sverige går forbi USA.
Gode og hensiktsmessige rettslige og økonomiske rammebetingelser
er viktig for utvikling av elektronisk handel i Norge. Et omfattende
arbeid er igangsatt på dette området, slik det
ble varslet i meldingen.
Nærings- og handelsdepartementet ser
det som viktig å tilrettelegge for elektronisk kommunikasjon,
og påla derfor i mars i fjor alle departementer å kartlegge alle
lover, forskrifter og instrukser på sine respektive ansvarsområder,
jfr. kap. 5.2 i meldingen. Målet var å finne frem
til bestemmelser som krever eller favoriserer papirbasert kommunikasjon,
og bestemmelser som er til hinder for teknologinøytralitet.
Departementenes innspill til Nærings- og handelsdepartementet
utgjør en tekstmasse på ca 1 500 sider.
Nærings- og handelsdepartementet analyserer
nå funnene med sikte på å verifisere
problemstillinger og hvilke hensyn som ligger bak hindringene i
regelverket. Formålet er å fjerne eller redusere
hindringene, på alle områder. Dette vil gi grunnlag
for modelløsninger som departementene kan bruke for å få til
gode, ensartede og teknologinøytrale regler på sine
områder. Rapporten med oversikt over nødvendige
endringer skal være klar i løpet av våren
2000. Nærings- og handelsdepartementet vil gi videre oppfølging
den høyeste prioritet.
Lov om offentlige anskaffelser og angrefristloven
er også av betydning for elektronisk handel, slik det står
i St. meld. 41 (1998-99). Forslag til forskrift til ny lov om offentlige
anskaffelser vil bli sendt på høring innen sommeren
2000. Arbeidet med revisjon av angrefristloven skjer i form av forslag
til en ny lov om opplysningsplikt og angrerett m.v. ved fjernsalg
og salg utenfor fast utsalgssted (angrerettloven). Det arbeides parallelt
med revisjon av markedsføringsloven. Nærings-
og handelsdepartementet arbeider også med å utforme
en lov om elektronisk signatur. Denne omtales
nærmere under punkt 7.
Teleinfrastrukturen er av grunnleggende betydning for
elektronisk handel og forretningsdrift, jf kap. 6 i meldingen.
Etter at St. meld 41 (1998-99) om elektronisk
handel og forretningsdrift ble lagt fram, har Regjeringen lagt fram
St.meld.nr.24 (1999-2000) Om tilgang til mobilnett og om innføring
av tredje generasjons system for mobilkommunikasjon i desember 1999.
Meldingen drøfter spørsmålet
om tilgang til mobilnett for andre enn de aktørene som
er tildelt konsesjon for å etablere og drive mobilnett,
samt innføring av tredje generasjons system for mobilkommunikasjon. UMTS
gir nye muligheter for elektronisk handel. Regjeringen tar sikte
på å tildele UMTS-konsesjoner i løpet
av 2000. Norge ligger her etter Finland, men foran Sverige og Storbritannia.
Skatter og avgifter, herunder merverdiavgift
er sentrale problemstillinger når det gjelder utviklingen
av det globale elektroniske markedet. I St.meld. nr. 41 varslet
Regjeringen at ny forskrift om den avgiftsmessige behandlingen av
elektronisk handel iht. merverdiavgiftslovens bestemmelser ville
bli vurdert. Meldingen varslet også at forskrifter om innførsel
av telekommunikasjonstjenester var under utarbeidelse. Dette arbeidet
er utsatt i påvente av MVA-reformen som Regjeringen vil
fremme for Stortinget før påske i år.
MVA-reformen er omtalt i kapittel 4.2 i St.meld.nr.1 – Nasjonalbudsjettet
2000.
MVA-reformen innebærer at det, i samsvar
med gjeldende regler for varer, vil bli innført en generell avgiftsplikt
ved omsetning av tjenester. Ved å innføre generell
merverdiavgiftsplikt på tjenester vil en få tilsvarende
regler som de aller fleste land i OECD og EU. Finansdepartementet
finner det mest hensiktsmessig å avvente utformingen av
bestemmelser mht. den avgiftsmessige behandlingen av tjenester kjøpt
fra utlandet (herunder elektronisk overførte tjenester)
inntil reformen er behandlet av Stortinget.
Regler på skatte- og avgiftsområdet,
både direkte skatter og merverdiavgift, omtales i kap.
5.4. i St meld nr 41. En sentral problemstilling er spørsmålet
om hvor internasjonale tjenester skal avgiftsbelegges. Ved elektronisk
handel oppstår blant annet spørsmålet
om intern rett og om skatteavtalene gir Norge rett til å beskatte
utenlandske aktører som selger varer og tjenester over
Internett til norske kunder. Det er et omfattende arbeid i gang
i regi av internasjonale fora som OECD, WTO og EU for å finne
løsninger på de problemstillingene som elektronisk
handel reiser for skatte- og avgiftsmyndighetene. Norge deltar aktivt
i dette arbeidet, spesielt innefor OECD. Regjeringen venter på utfallet
av arbeidet, og har derfor utsatt en vurdering av dagens regler
på området.
Arbeids- og administrasjonsdepartementet og Nærings-
og handelsdepartementet legger vekt på at det offentlige
selv tar i bruk e-handel og blir en pådriver for utviklingen
som krevende kunde, jfr. kap. 7 i meldingen.
Det offentlige kjøper varer og tjenester
for 200 milliarder kroner årlig. Gevinstpotensialet ved
elektronisk handel i offentlige innkjøp er stort. Som oppfølging
av Arbeids- og administrasjonsdepartementets handlingsplan for den
elektroniske forvaltningen, er programmet for elektronisk handel
i offentlig sektor for perioden 1999-2003 nå etablert i
regi av Arbeids- og administrasjonsdepartementet. Programmet ble
vedtatt i regjeringen høsten 1999. Målene er at
50% av alle offentlige innkjøp skal foregå elektronisk
innen 2003 og 20% av anskaffelsesverdien.
Det er etablert et sekretariat i Statens forvaltningstjeneste,
avd. Statskjøp. Som en del av programsatsingen skal det
opprettes flere fora som vil bidra til å gjøre programmet
kjent samt bidra til samarbeid mellom berørte aktører.
Det er Brukerforum i samarbeid med Kommunenes sentralforbund, leverandørforum
som en del av fellesforumet for elektronisk handel, og IKT-forum
i samarbeid med IKT-Norge for å organisere en arena der
IKT-næringen kan komme med innspill til programmet.
Programmet skal bl.a. arbeide med juridiske
problemstillinger knyttet til elektronisk handel innenfor områdene
offentlig styringsregelverk (herunder samordning med bestemmelser
knyttet til offentlige anskaffelser), sikkerhet (digitale signaturer
m.m.) og avtalerettslige regler i forbindelse med utveksling av kommersielle
meldinger. Programmet vil særlig ta opp regelverket for økonomistyring
gjennom samarbeid med Finansdepartementet for å utnytte
mulighetene med elektronisk handel i sammenheng med nåværende og
fremtidig økonomireglement for staten. Det er etablert
en styringsgruppe for programmet med deltakere fra bl.a. berørte
departementer, Statskjøp og Kommunenes Sentralforbund.
Programmet for elektronisk datautveksling og
innrapportering (PEDI) ble startet i 1999 med Statskonsult som operativt
ansvarlig. Programmet skal bidra til en mer effektiv og brukerorientert
forvaltning gjennom å understøtte etatenes arbeid
med forenkling av offentlig innrapportering og bedre utnyttelse
av offentlige registre. PEDI fokuserer på de interne prosesser
i virksomhetene, og hvordan grenseflaten med det offentlige ved rapportering
og remittering kan harmoniseres. Videre er det behov for justeringer
og opprydding på statlig side i form av bedre samspill
etatene imellom og mer funksjonalitet i systemløsningene
slik at det samstemmer med dagens behov.
Som en oppfølging av handlingsplanen
for små bedrifter opprettet Nærings- og handelsdepartementet, med
bistand fra Statskonsult og Norsk Edipro, i juni 1999 en tverrfaglig
referansegruppe for elektronisk innrapportering. Gruppen fikk et
mandat for perioden 1999/2002 og skal være en
pådriver i Nærings- og handelsdepartementets arbeid
med elektronisk innrapportering. Samtidig skal gruppen fungere som
en referansegruppe for PEDI. En grundig kartlegging i seks bedrifter
over et år skal danne grunnlag for tiltak som reduserer
bedriftenes skjemabelastning og utvikling av enkle løsninger
for elektronisk innrapportering av data basert på kjent
teknologi.
Forøvrig er det bevilget 75 mill. kr.
i 2000 til etablering av en felles elektronisk løsning
for næringslivets innrapportering av regnskapsdata (SLN-prosjektet) over
Finansdepartementets budsjett.
Både for myndigheter, næringslivet
og forbrukerne er det viktig at det skapes gode regler og forutsigbarhet i
forhold til elektronisk handel. Regjeringen er opptatt av å ha
en offensiv tilnærming til spørsmål knyttet
til bl.a. personvern og forbrukervern, slik det fremheves i kap.
9 i meldingen. Å bidra til økt kunnskap om de samfunnsmessige
konsekvenser av elektronisk handel er også sentralt.
Mange norske forbrukere har vært avventende
til handel over Internett blant annet fordi de føler det utrygt å betale
varene elektronisk. Forbrukerrådet og organisasjonen eforum.no
har nå etablert en norsk merkeordning for trygg netthandel – N-SAFE.
Ordningen skal gi forbrukere trygghet for at de merkebutikker som
er tilsluttet ordningen følger vanlige norske regler for
forbruker- og personvern og at betaling kan skje trygt på nettet.
De elektroniske varehusene må følge konkrete krav
når det gjelder registrering, lagring og bruk av personopplysninger
i markedsføringen. Den norske merkeordningen vil inngå i
et nordisk samarbeid med sikte på å utvikle Norden
som markedsplass for elektronisk handel. Prosjektet støttes
med midler fra Nordisk Ministerråd.
Nærings- og handelsdepartementet legger
stor vekt på å støtte opp om og oppfordrer
til frivillige ordninger som kan øke forbrukernes tillit
og tiltro til netthandel. Gode normer for behandling av personopplysninger
vil etter departementets oppfatning kunne utvikles til et konkurransefortrinn
for norske bedrifter.
I forslaget til Ny lov om behandling av personopplysninger
som Justisdepartementet la fram i juni i fjor, legges det vekt på utvikling
av bransjenormer, der bransjeaktører går sammen
om å utvikle normer og retningslinjer for god behandling
av bl.a. personopplysninger. Lovforslaget ligger til behandling
i Stortinget.
Lovforslaget er ment å styrke den enkeltes
rett til informasjon om hvordan bedrifter bruker personopplysninger
i elektronisk handel. Kunden skal da kunne vurdere om opplysningene
vil bli behandlet på en akseptabel måte. Bedrifter
som bruker personopplysninger i elektronisk handel skal også varsle
kunden når det samles inn personopplysninger og hva som
er formålet med bruken av opplysningene. Foretak som markedsfører
sine produkter overfor kunder med grunnlag i en personprofil, skal
i tillegg varsle om hvilke opplysninger og kilder som danner grunnlag
for personprofilen. Kunden vil da få kjennskap til bakgrunnen
for markedsføringsfremstøtet.
Europakommisjonen har gitt utvikling av rammebetingelser
for elektronisk handel høy prioritet. Et stramt tidsskjema
er lagt opp for å vedta en rekke direktiver som angår
elektronisk handel, jf meldingens kapittel 10.1.
Direktiv fra Europaparlamentet og Rådet
om et felles rammeverk for elektroniske signaturer (98/0191
COD) ble vedtatt den 13. desember 1999. Direktivet gir et felles
rammeverk for elektroniske signaturer. Det tas sikte på å implementere
direktivet i en lov om elektronisk signatur. Nærings- og
handelsdepartementet tar sikte på å fremme forslag
til ny lov i løpet av 2000.
I januar 2000 leverte et utvalg (Torvundutvalget) nedsatt
av Nærings- og handelsdepartementet rapporten ”Elektroniske
signaturer. Myndighetsroller og regulering av tilbydere av sertifikattjenester”.
Utvalget anbefaler bl.a. at det utpekes en offentlig tilsynsmyndighet
som skal drive tilsyn med alle tilbydere av sertifikattjenester.
Rapporten er til oppfølging i Nærings- og handelsdepartementet.
Mye av arbeidet med loven gjelder nettopp krav til tilbydere av
sertifikattjenester.
Et forslag til direktiv om "visse rettslige
aspekter ved elektronisk handel i det indre markedet COM(1999) 427
final" er under behandling i EUs organer. Felles posisjon (politisk
enighet om hovedspørsmålene) ble oppnådd
i Rådet 7. desember 1999. Et revidert forslag skal vedtas
i nytt rådsmøte, trolig om 1/2- 1 års
tid. Direktivforslaget har vært drøftet på nordisk
plan og det er en felles nordisk holdning til flere punkter i direktivforslaget.
Det er gitt felles EFTA-merknader til direktivforslaget og de ble
oversendt til Kommisjonen i november 1999.
Formålet med direktivforslaget er blant
annet å sikre et velfungerende marked for informasjonssamfunnets tjenester.
Dette antas å være EØS-relevant. Med
informasjonssamfunnets tjenester menes enhver kommersiell tjeneste
som tilbys via elektroniske kommunikasjonssystemer, jfr definisjonen
i direktiv 22 juni 1998 (98/34/EC).
Forslaget bygger på et prinsipp om
hjemlandskontroll (avsenderlandsprinsippet) og gjensidig anerkjennelse.
For de spørsmål som er regulert i direktivet,
skal en virksomhet følge loven i det land den er etablert
og overvåkes av myndighetene i dette landet. Direktivet etablerer
ingen tilleggsregler innenfor området internasjonal privatrett
og spørsmålet om lovvalg. Myndighetene i mottakerlandet
kan unntaksvis treffe tiltak overfor utenlandske tilbydere på bestemte
vilkår. Forslaget legger for øvrig opp til en
regulering av følgende emner:
– Markedsføring. Forslaget
har nærmere regler om elektronisk markedsføring.
Det er lagt opp til at markedsføringsretten skal harmoniseres
senest ett år etter vedtakelsen av direktivet.
– Elektroniske avtaler. Statens lovgivning
skal som hovedregel tillate at avtaler inngås elektronisk.
Nasjonal rett må heller ikke ha regler av mer indirekte
karakter som hindrer effektiv utnyttelse av elektroniske kontrakter.
– Forslaget har nærmere regler
om informasjon til kunden og om hvordan avtale inngås,
og om tidspunktet for når avtale skal anses for å være
inngått.
– Etablering og opplysning. Adgangen
til å etablere seg som en tilbyder av en informasjonssamfunnstjeneste
skal ikke være avhengig av konsesjon eller liknende forhåndskontroll.
– Formidleransvar. Forslaget fastsetter
at "rene formidlere" av elektronisk kommunikasjon innenfor visse rammer
ikke skal ha noe ansvar for innholdet i meldingene. Med ansvar menes
her både strafferettslig og erstatningsrettslig ansvar.
Formidlerne er nærmere definert i forhold til deres tekniske
funksjon i prosessen.
Norge deltar i EUs handlingsplan for sikrere
bruk av Internettfor perioden 1999-2003
(omtalt i kap. 9.4). St.prp. nr. 98 (1998-99) Om samtykke til godkjenning av
EØS-komiteavgjerd nr. 99/1999 av 30. juli 1999
om endring av Protokoll 31 til EØS-avtala ble om EFTA/EØS-statane
si deltaking i den fireårige handlingsplanen til EU for å fremje
sikrere bruk av Internett ble forelagt for og godkjent av Stortinget
4 november 1999. Stortinget ga sitt samtykke til norsk deltakelse
i programmet. Norge stiller med en nasjonal ekspert og deltar i
programmets styringskomite fra 01.01.2000.
Europakommisjonen fremla meddelelsen eEurope – An
Information Society for All 08.12.99. Initiativet har tre sentrale
målsettinger
– Sørge for at alle innbyggere,
hjem og skoler, samt bedrifter og forvaltingsvirksomheter kobles
til Internett og bringes med i den digitale tidsalder
– Skape et digitalt kompetent Europa,
støttet av en entreprenør- og foretakskultur med
vilje til å utvikle og investere i nye ideer
– Prosessen skal virke sosialt integrerende,
forbrukerenes tillit skal styrkes og alle grupper skal bringes med
i det europeiske informasjonssamfunn.
Initiativet er delt i 10 innsatsområder,
bl.a. med vekt på å påskynde utviklingen
av elektronisk handel i Europa, sikre billigere Internettilgang,
bidra til sikker elektronisk betaling gjennom smartkort og styrke
tilgangen til risikokapital for små og mellomstore bedrifter.
Europakommisjonen har varslet at meddelelsen vil bli fulgt opp med
en handlingsplan i løpet av 2000. Norge følger
arbeidet i EU tett.
WTOs ministerkonferanse i Seattle fattet ikke
nye vedtak innenfor området elektronisk handel. EU går inn
for at elektronisk handel skal falle inn under generalavtalen om
handel med tjenester (GATS-avtalen), mens USA ønsker at
store deler av e-handelen skal behandles under GATT-avtalen. Forhandlinger
på områdene tjenester, TRIPS og landbruk er formelt igangsatt,
men det gjenstår fortsatt å bli enige om hvilket
innhold disse forhandlingene skal ha og hvilket tidskjema som skal
oppstilles for forhandlingene. Inntil videre synes medlemslandene å fortsette
sin praksis om å ikke ilegge toll på elektroniske
transmisjoner over landegrensene.
I OECDs arbeid med elektronisk handel har Parisforumet
om elektronisk handel 12-13.10 1999 vært en sentral begivenhet.
Forumet som helhet, og de to arrangementene 11.10 (Business Government
Symposium og Public Voice Conference) er blitt betegnet som svært
vellykket. Det ble enighet om følgende:
– Regulering
og selvregulering: Utfordringen er å få til en
god blanding av disse tilnærmingene. OECD kan bidra med å fastslå grunnleggende
prinsipper for policy-formuleringer på dette feltet. Bransjenormer
står sentralt i denne sammenheng.
– Det var bred enighet om at alle
berørte parter, inkludert innbyggerne i de enkelte land,
må involveres i utformingen av det elektroniske markedet.
– Mye er oppnådd et år
etter Ottawa. En viktig utfordring er å vurdere hvordan
ikke-medlemsland kan trekkes inn i prosessene.
Konklusjonene fra forumet vil bli fulgt opp
videre i OECD.
OECD har også igangsatt en undersøkelse
av business-to-business elektronisk handel. En rapport vil foreligge
i løpet av våren. Det er også iverksatt
koordinerte sektorstudier for elektronisk handel, der 8 land, bl.a.
Norge deltar. Det ble avholdt et første møte 3-4 februar
2000 i arbeidsgruppen.
WIPO (World Intellectual Property Organisation) avholdt
en internasjonal konferanse om e-handel og immaterialrettigheter
i september 1999. På konferansen kunngjorde generaldirektør
Kamil Idris WIPO’s såkalte digitale dagsorden.
Hovedfokus er bl.a. utvikling av et WIPOnet for å skape
et informasjonssamfunn som også inkluderer U-landene, og
ikrafttredelse av WIPO Copyright Treaty (WCT) og the WIPO Performances
and Phonograms Treaty (WPPT) for å fremme grunnleggende
standarder for vern av opphavsrett og nærstående
rettigheter på Internett og andre digitale nettverk. WIPO
legger også stor vekt på problemstillinger knyttet
til domenenavn, formidleransvar, rettighetsadministrasjon og konfliktløsning,
notifisering og sertifisering, samt gyldighet av elektroniske kontrakter
og jurisdiksjon.
WIPO ønsker å beholde status
som det immaterialrettslige globale sentrum i den digitale tidsalder,
og ser utbredelse av WIPONet som et skritt på vei mot å oppnå denne
målsettingen.
Elektronisk handel og forretningsdrift får
en stadig økende betydning for norsk næringsliv
og økonomi. Regjeringens mål og strategier for
arbeidet med elektronisk handel og forretningsdrift ble presentert
i St. meld 41 (1998-99). Som jeg har pekt på i dette brevet, går
utviklingen med en rivende fart på dette området. Som
koordineringsansvarlig i IT-politikken, vil Nærings- og
handelsdepartementet fortsatt gi arbeidet med elektronisk handel
meget høy prioritet.
Oslo, i næringskomiteen, den 9. mars 2000
Morten Lund
leder |
Ivar Kristiansen
ordfører |
Kjell Opseth
sekretær |