Til Stortinget
Altfor mange flyktninger og asylsøkere sitter altfor
lenge i mottak.
Det tar altfor lang tid både å få behandlet søknadene
og avklart om vedkommende får bli eller må dra.
I tillegg blir mange sittende i mottak i flere måneder
og år etter at vedkommende har fått opphold i
landet, fordi det er for få kommuner som ser seg i stand
til å bosette flere flyktninger. Dette er en ond sirkel
som må brytes.
De som blir sittende lenge i mottak blir både sosialt
og arbeidsmessig satt tilbake og muligheten til å lykkes
med å inkludere og integrere flyktningene i samfunnet reduseres
kraftig. Dagens praksis må endres. Utflytting fra mottak,
språk- og arbeidslivsopplæring må settes
inn på et langt tidligere tidspunkt enn i dag.
En samlet kommunalkomité ba ved behandlingen av budsjettet
for 2000 om en bred gjennomgang av asyl- og innvandringspolitikken.
Komiteen var spesielt opptatt av å få avdekket
flaskehalser og av at kompensasjonsordningene måtte gjennomgås.
En slik bred gjennomgang vil ta noe tid.
Imens øker både problemene med å få bosatt asylsøkere,
og køen av asylsøkere som sitter passivt og venter
på å få avgjort sin søknad er
lang.
I 1999 kom en rapport fra SINTEF om forholdene på norske
mottak. Rapporten avslører store mangler ved driften. Å bo
i mottak beskrives som en stor tilleggsbelastning for mennesker
i en vanskelig livssituasjon. Lang ventetid er verst. Rapporten
levner ingen tvil om at forholdene er kritikkverdige og at tiltak
må settes inn for å bedre forholdene. Opphold
i mottak kan påføre asylsøkere tilleggsproblemer
og bidra til å gjøre vellykket tilpassing senere
svært vanskelig.
En nylig utgitt rapport fra Statskonsult konkluderer også med
at slik systemet fungerer i dag, taper alle parter. Flyktningene
har ikke godt av å sitte passive lenge i mottak, staten
taper masse penger på den trege saksgangen og kommunene
vegrer seg for å ta imot personer som har sittet lenge
i mottak fordi erfaringen tilsier at det er en svært vanskelig
oppgave. Dette er en så uheldig situasjon for begge parter
at vi ikke kan avvente en totalgjennomgang før en gjør noe.
Fra statens side er det satt inn ekstra ressurser for å øke
saksbehandlingskapasiteten i UDI. Foreløpig ser det ikke
ut til at dette har gitt resultater som har fått ned ventetiden
vesentlig. Dette skulle også tale for at det må flere
strakstiltak til for å bedre forholdene.
Asylsøkere som venter på å få behandlet
og avgjort sin søknad, har mulighet til å få arbeidstillatelse når
identiteten er slått fast. Dette er et stort framskritt. Imidlertid
trenger de fleste både språkopplæring
og innføring i hvordan arbeidslivet i Norge fungerer. Mange
vil også være i behov av arbeidsmarkedsetatens
virkemidler for å kunne komme i gang. Slik reglene
er nå, kan ikke arbeidsmarkedsetaten gi tilbud om tiltak
og opplæring, før søknad er avgjort med positivt
vedtak. I praksis vil forutsetningene for å kunne gjøre
seg nytte av en arbeidstillatelse være dårlige
for mange av de som blir sittende lenge. Virkemidler som kunne økt
muligheten til å lykkes i å få arbeid,
blir ikke tatt i bruk. Å komme tidlig i gang med arbeidslivs-
og språkopplæring er viktig. Uansett om asylsøkeren
får innvilget opphold eller ikke, vil et opphold som innebærer
aktivitet og opplæring gjøre situasjonen lettere
for alle parter. Den enkelte har fått styrket sin kompetanse
og unngått passivitet, isolasjon og tiltaksløshet.
Det er en fordel enten det blir innvilget opphold eller ikke. Samfunnet
har alt å vinne på at hver enkelt får
styrket sin kompetanse og sjøloppholdelsesdrift gjennom
aktivitet både ved permanent bosetting, også om
vedkommende må sendes ut. Muligheten til å klare
en slik situasjon er langt større for den som ikke har
sittet passivt og «stirret i veggen» i flere år.
Derfor er det aktuelt å bruke arbeidsmarkedsetatens virkemidler fullt
ut overfor de asylsøkere som blir sittende lenge og vente
på å få søknaden avgjort. Ved
ventetid over 9 uker, som er departementets egen målsetting
for behandlingstid ved asylsøknad, bør det kunne
gis tilbud om arbeidsmarkedstiltak, slik at den enkelte kan har
større mulighet til nyttiggjøre seg arbeidstillatelsen
sin. Dette vil gjøre den enkelte asylsøker langt
bedre i stand til å håndtere sin nye livssituasjon
og vil gjøre det lettere for kommunene å bosette
asylsøkere som har sittet lenge i mottak.
Kommunesektoren i Norge har store økonomiske problemer.
Underskuddene øker fra år til år og ser
ut til å komme opp i 10 mrd. kroner for 1999. Det er nær en
fordobling fra året før. Det trengs en betydelig vekst
i kommuneøkonomien for å klare de mest påtrengende
oppgavene. Spriket er stort mellom pålagte og nødvendige
oppgaver og de pengene kommunene får til disposisjon. I
en slik situasjon er det ikke enkelt for kommuner å påta
seg flere oppgaver. I tillegg kommer det faktum at mange kommuner mener
at de ikke får dekket sine utgifter ved bosetting. Det
kan blant annet vises til svar fra Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet
til Sosialistisk Venstrepartis stortingsgruppe av 9. november
1999, der det bekreftes at kommunene ikke får dekket sine utgifter
til undervisning av flyktninger og innvandrere. For å gi
en 100 pst. dekking av disse utgiftene, må statens utgifter
for 2000 økes med 270 mill. kroner. Satsene er ikke pris-
og lønnsjustert på flere år. Til sammenligning
kan nevnes at hele Regjeringens ekstrasatsing på skolen
i budsjettet for 2000, er på 235 mill. kroner. Det betyr
at hele satsingen er mer enn spist opp av den manglende finansieringa
av undervisningsutgifter for flyktninger og innvandrere. Kommunene
har over flere år måttet betale mange hundre millioner
kroner av egne frie inntekter for å finansiere utgifter
som burde dekkes av staten. Dette bidrar selvsagt sterkt til å gjøre
det vanskelig å få fart på bosettingsarbeidet.
For enslige, mindreårige asylsøkere kan det påvises
lignende forhold. Kostnadene kan variere meget, og i mange tilfeller
dekker statstilskuddet på ingen måte opp for kostnadene.
En raskere og vellykket integrering for disse ungdommene og barna
er en svært krevende jobb. På mange måter
kan dette sammenlignes med tiltak for barn under omsorg av barnevernet.
Statskonsult peker i sin rapport på at dagens ordning
innebærer både fordeler og ulemper for kommunene.
Spesielt nevnes at tilskuddet til bosetting beholdes i 5 år,
sjøl om vedkommende får arbeid og forsørger
seg sjøl. Dette kan gi noen kommuner overskudd. Tilskuddet
er ikke øremerket og gir derfor stor frihet i bruken av
det. I tillegg nevnes at en får tilført store
menneskelige ressurser med variert kulturbakgrunn. Det er grunn
til å fokusere på disse positive sidene mer enn
i dag.
Allikevel er det like stor grunn til å feste seg ved problemene
som beskrives. Mange kommuner har høgre utgifter enn tilskuddet
dekker og går derfor med underskudd. Dette gjelder primært
storbyene. Spesialtiltak, særlig for enslige mindreårige,
koster mer enn tilskuddet gir. Satsene for norskundervisning er
for lave. Det er vansker med å skaffe bolig og mange vil
ikke kunne få jobb på grunn av funksjonshemming
eller alder.
For kommunene dreier dette seg om langt mer enn penger. Det følger
et enormt stort ansvar med spesielt mottak av enslige mindreårige.
Frykten for å mislykkes, å ikke ha eller klare å beholde
nødvendig og riktig fagkunnskap, er stor. Det er viktig å ha
respekt for at oppgaven kan virke uoverkommelig i en vanskelig situasjon. Å få til
en positiv holdning til å ta på seg enda flere
oppgaver i en situasjon der nesten alle kommuner ikke får
budsjettendene til å møtes, er vanskelig. Det
er en reell frykt for at flyktningene skal få «skylden» for
at kommunebudsjettene ikke går i hop, og at det igjen skal
nøre opp under negative holdninger overfor flyktningene
og gjøre bosettingen vanskeligere. Den økonomiske
risikoen ved å ta imot personer som har sittet lenge i
mottak, er sjølsagt større enn om de som kommer
har kort opphold bak seg.
Det er antydet forslag fra Statskonsult til nytt inntektsregime
og nytt bosettingsregime. Forslaget går blant annet ut
på tvinge kommuner til å bosette flyktninger og
asylsøkere for å løse den akutte situasjonen.
Dette må sies å være en uønsket
løsning. Positive virkemidler må tas i bruk først.
Langt raskere og sterkere satsing på en aktiv opplæring
og inkluderingspolitikk må etableres raskt.
For å snu en svært negativ trend er det nødvendig å øke
integreringstilskuddet til kommunene raskt, slik at situasjonen
for bosetting kan lettes og skje på en positiv måte.
Her har også Statskonsult ulike forslag til endringer som
kan vurderes brukt som strakstiltak. Det vil ikke være
riktig å avvente totalgjennomgangen når situasjonen
er så kritisk som nå. Det er nødvendig
med positive signal til kommunene om at staten vil ta et langt sterkere
ansvar for utgiftene i framtida og kunne få bosettingarbeidet
i gang. Om det er tilskuddet på særlige områder
som enslige mindreårige asylsøkere, undervisning
eller en generell styrking som skal velges som strakstiltak overlates
til Regjeringen å fremme forslag om. Det viktige nå er å få til
en rask økning av statens utgiftsdekning til bosetting
som letter økonomien for bosettingskommunene.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
1. Stortinget ber Regjeringen endre
regelverket for bruk av arbeidsmarkedsetatens virkemidler, slik at
asylsøkere som har fått arbeidstillatelse, men ikke
har fått ferdigbehandlet sin asylsøknad innen
9 uker, kan gis tilbud om tiltak og opplæring.
2. Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om økning
av statens utgiftsdekning av kommunale utgifter ved bosetting av
flyktninger.
1. mars 2000