For å motvirke prisøkningen
på diesel som følge av den nye svovelavgiften på autodiesel,
foreslår Regjeringen å redusere autodieselavgiften med
20 øre pr. liter fra 1. juli 2000. Dette gir et provenytap
på om lag 95 mill. kroner på 2000-budsjettet og
om lag 225 mill. kroner på årsbasis. Det vises
til omtale i St.meld. nr. 2 (1999-2000) Revidert nasjonalbudsjett
2000.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til
Regjeringens forslag, jf. forslag XXX under kapittel 22 Komiteens
tilråding.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at som en følge av aksjoner fra transportnæringen
har Regjeringen omtalt avgiftene på diesel og transportnæringens
rammevilkår i St.meld. nr. 2 (1999-2000). Som en følge
av Regjeringens gjennomgang foreslår Regjeringen en reduksjon
i dieselavgiften på 20 øre pr. liter diesel. Disse
medlemmer vil vise til at forskjellen i dieselpriser mellom
Sverige, Finland og Danmark, og Norge varier med nærmere
3 kroner pr. liter i norsk disfavør. Disse medlemmer vil
vise til at sammenlignet med disse lands dieselpriser vil Regjeringens
forslag om en reduksjon i dieselavgiften med 20 øre pr.
liter hjelpe lite på transportnæringens problemer. Disse
medlemmer vil vise til at transportnæringens konkurransesituasjon
er meget vanskelig. Disse medlemmer vil videre vise
til avgiftsforskjellene mellom de nordiske land og Norge, noe som
også kommer frem i Regjeringens gjennomgang av nivået
på dieselavgiften.
Disse medlemmer viser for øvrig
til sine merknader og forslag i Budsjett-innst. S. nr. 1 (1999-2000) og
Innst. S. nr. 169 (1999-2000)
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Kap. 5536 Avgift på motorvogner
m.m. post 77 Avgift på mineralolje til fremdrift av motorvogn
(autodieselavgift)
Fra 1. juli 2000 gjøres følgende
endringer i Stortingets vedtak 26. november 1999 om Avgift på mineralolje for
fremdrift av motorvogn (autodieselavgift) for budsjetterminen 2000:
§ 1 første ledd skal lyde:
Fra 1. juli 2000 skal det i henhold til lov
av 19. mai 1933 nr. 11 betales avgift til statskassen med kr 2,54
pr. liter mineralolje til framdrift av motorvogn.»
Disse medlemmer vil
subsidiært slutte seg til Regjeringens forslag.
Komiteen viser til
at bevilgningsforslag under kap. 5536 post 77 er behandlet i avsnitt
3.20.3.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og representanten
Steinar Bastesen, viser til at målet med innføring
av avgift på høysvovelholdig diesel var å styre
forbruket over til diesel med maksimum 50 ppm. Etter at avgiften
ble innført er det opplyst at oljeselskapene nå bare
distribuerer lavsvovelholdig diesel. Da det er av avgjørende
betydning for innføring av partikkelfilter på dieselbiler å ha
en sikret lavsvovelkvalitet på dieselpumpene, fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen vurdere
forbud mot distribusjon og normalt salg av diesel med høyere
svovelinnhold enn 50 ppm innen 2001.»