3.10 Bruk av merket diesel i gruver m.v.

Sammendrag

Etter Stortingets avgiftsvedtak skal det betales avgift på mineralolje til framdrift av motorvogn (autodieselavgift). Slik olje er umerket. Fritak for avgift gjennomføres ved bruk av merket olje.

I Budsjett-innst. S. nr. 1 (1999-2000) ba finanskomiteens flertall departementet om å vurdere fritak for autodieselavgift for mineralolje som benyttes i gruver. Det vises her til at det er anført at bruk av merket olje kan medføre helse- og/eller miljømessige ulemper. Videre bes departementet om å avklare om erfaringene fra Sverige kan tilsi at merkestoffene kan gi slike ulemper.

Mineralolje til bruk i gruver er ikke pålagt autodieselavgift. Disse bruksområdene kan således bruke merket lavavgiftsbelagt olje. Det legges til grunn at Stortinget ønsker en vurdering av om dette fritaket kan gjennomføres ved at disse bruksområdene tanker høyavgiftsbelagt blank diesel og deretter får refundert autodieselavgiften ved søknad.

Avgifts-/merkesystemet trådte i kraft 1. oktober 1993. Merkestoffene besto da av sporstoffet Solvent Yellow 124 og fargestoffet Solvent Red 462. Dette ga oljen en rød farge. Fra årsskiftet 1993-1994 kom det fra ulike hold en rekke meldinger om helseplager knyttet til bruk av merket mineralolje. Det ble nedsatt en arbeidsgruppe som skulle vurdere om det var behov for å endre merkestoffene. På bakgrunn av arbeidsgruppens vurderinger fant departementet ikke grunn til å foreta endringer i merkesystemet, jf. omtale i St.meld. nr. 2 (1994-1995) Revidert nasjonalbudsjett 1995.

I forbindelse med innføringen av merkesystemet kom det også meldinger om at merket parafin medførte belegg og sotdannelseri de særegne norske parafinbrennere av typen skall-/vekebrennere. På denne bakgrunn ble det nedsatt en ny arbeidsgruppe som skulle vurdere alternative merkestoffer. Arbeidsgruppen konkluderte med å anbefale at fargestoffet Solvent Blue erstattet fargestoffet Solvent Red.

Arbeidsgruppen vurderte eventuelle helsemessige effekter ved bruk av grønnmerket olje. Arbeidsgruppen fant ikke slike negative effekter dokumentert. Arbeidsgruppen pekte blant annet på at Solvent Blue er blitt benyttet i Sverige siden 1993. Kort tid etter innføringen av systemet i Sverige i 1993 ble det mottatt meldinger om negative helseeffekter av merkestoffet (kvalme, øyeirritasjon, uvelhet). På bakgrunn av disse meldingene ble det satt i verk en utredning om mulige konsekvenser ved bruk av grønn diesel. Utredningen ble publisert i SOU 1995:3, Grön diesel - miljö- och hälsorisker, Stockholm 1995. Utredningen er blant annet basert på forsøk. Det konkluderes med at det er lite sannsynlig at de rapporterte helseeffektene skulle kunne forklares ved de tilsatte merkestoffene.

Toll- og avgiftsdirektoratet og Finansdepartementet tiltrådte arbeidsgruppens anbefaling og omleggingen til Solvent Blue ble gjennomført ved forskriftsendring 20. august 1999.

Som nevnt er det i Sverige konkludert med at de rapporterte helseeffektene ikke kan forklares ved de tilsatte merkestoffene. Sveriges fritak for diesel til bruk i gruver ble innført i forbindelse med Riksdagens behandlingen av Regjeringens proposisjon 1994/95:203 Finansiering av medlemsskapet i Europeiska unionen. Helse- og/eller miljømessige hensyn ble verken anført som grunnlag for fritaket eller som begrunnelse for å gjennomføre fritaket som en refusjonsordning.

Etter Stortingets avgiftsvedtak § 2 andre ledd bokstav a kan departementet i særskilte enkeltstående tilfelle bestemme at fritak for avgift kan gjennomføres på annen måte enn ved bruk av merket olje. Departementet finner det ikke dokumentert at tilsetting av merkestoffer i det meget begrensede omfang som skjer ved merking av diesel medfører helse- og/eller miljømessige ulemper utover det som umerket diesel kan forårsake.

Bedriften Norcem har imidlertid valgt å bruke blank diesel til bruk under jorden i sine kalksteingruver i Brevik etter klage fra sine ansatte. Departementet vil etter en helhetsvurdering gå inn for at det kan etableres en refusjonsordning for denne anvendelsen. Fordi det her er snakk om et begrenset kontrollerbart kvantum er en slik refusjonsordning forholdsvis enkel å etablere. Departementet foreslår at denne begrensede refusjonsordningen etableres med hjemmel i departementets fullmakt i avgiftsvedtaket. Refusjonsordningen trer i kraft fra 1. juli 2000.

Komiteens merknader

Komiteen tar dette til etterretning.