Regjeringen har fremmet forslag om endringer
i opplæringslova, jf. Ot.prp. nr. 44 (1999-2000). På denne bakgrunn
fremmes forslagene nedenfor.
Regjeringen har foreslått en lovfestet
individuell rett til videregående opplæring for
voksne som ikke tidligere har vært omfattet av retten etter
Reform 94, det vil si for personer som er født før
1978. Det er foreslått at retten skal tre i kraft fra 1.
august 2000 og erstatter omfangsforskriften.
Dersom en tar utgangspunkt i en økning
på 5 000 elever, vil den samlede helårsvirkningen
utgjøre 247 mill. kroner. Det vil sannsynligvis bli en
mindre økning i antall voksne i videregående opplæring
høsten 2000 på grunn av den korte tiden mellom
vedtaket og oppstart av nytt skoleår. Det legges derfor
til grunn at økningen i antall voksne i videregående
opplæring vil være tilsvarende 2000 helårselever
høsten 2000. Kostnaden knyttet til en slik økning
er beregnet til 40 mill. kroner i 2000.
I forbindelse med Reform 94 ble rammetilskuddet til fylkeskommunene økt
for å dekke kostnadene knyttet til å oppfylle
omfangskravet. Med det omfang av videregående opplæring
fylkeskommunene i dag har, skal det i prinsippet være dekning
i den fylkeskommunale økonomien for å oppfylle
retten til videregående opplæring for voksne.
For 2000 foreslås det likevel å fullfinansiere
merkostnaden for fylkeskommunene ved å innføre
rett til videregående opplæring for voksne. Som
en følge av dette foreslås det å øke
kap. 572 post 60 med 40 mill. kroner i 2000. Regjeringen vil komme tilbake
til finansieringen av merkostnader for 2001 i statsbudsjettet for
2001.
Regjeringen går inn for å utvide
uttaksrammen for rett til videregående opplæring
med ett år. Dette innebærer at uttaksrammen generelt
utvides til fem år, og til seks år dersom opplæringen
helt eller delvis blir gitt i lærebedrift. Den foreslåtte
utvidelsen innebærer økte utgifter knyttet til
oppfølgingstjenesten i fylkeskommunene ved at målgruppen
for tjenesten øker med ett årskull mer enn i dag.
Kostnadene ved å utvide uttaksrammen er anslått
til om lag 8 mill. kroner på helårsbasis og 3,3
mill. kroner for 2000. På bakgrunn av dette foreslås
det å øke kap. 572 post 60 med 3,3 mill. kroner i
2000. Regjeringen vil komme tilbake til finansieringen av merkostnader
for 2001 i statsbudsjettet for 2001.
Regjeringen går inn for at det innføres
rett til opplæring i punktskrift fra høsten 2000.
Merkostnadene for kommuner og fylkeskommuner anslås til
1,25 mill. kroner i 2000, fordelt med kr 650 000 til kommunene og
kr 600 000 til fylkeskommunene. Det foreslås derfor å øke
post 571 post 60 med kr 650 000 og post 572 post 60 med kr 600 000.
Regjeringen vil komme tilbake til finansieringen av merkostnader
for 2001 i statsbudsjettet for 2001.
Standpunkttabell, avsnitt
8.12 kap. 572 post 60
Kap. | Post | Betegnelse | Regj. forslag mill. kroner | AP | KrF,
Sp, V | FrP | H | SV | SB |
572 | 60 | | | | | | | | |
| 1 | Videreg. opplæring
for voksne | +40,0 | +40,0 | +40,0 | +40,0 | +40,0 | +40,0 | +40,0 |
| 2 | Utvidelse av uttaksrammer | +3,3 | +3,3 | +3,3 | +3,3 | +3,3 | +3,3 | +3,3 |
| 3 | Punktskrift | +0,6 | +0,6 | +0,6 | +0,6 | +0,6 | +0,6 | +0,6 |
| 4 | Ytterligere økning | 0 | +220,0 | +220,0 | 385,0 | +220,0 | +410 | 385,0 |
| | Sum | +43,9 | +263,9 | +263,9 | 428,9 | 263,9 | +453,9 | 428,9 |
- nedsettes med (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
+ forhøyes med (i forhold
til tidligere vedtatt budsjett)
0 ingen endring (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet
og Venstre, legger til grunn at den økonomiske
situasjonen i sykehusene er alvorlig, bl.a. på grunn av
at aktivitetsveksten i 1999 var langt større enn det som
var lagt til grunn i budsjettet. Den aktivitetsveksten som var planlagt
for år 2000, dvs. 2 pst. vekst, ble nådd allerede
i 1999.
Dette gjør at de økonomiske
rammer som ble lagt til grunn for 2000-budsjettet og vedtatt, vil
kreve budsjettmessige tilpasninger som vil kunne ramme pasientene.
Flertallet viser til at det i
St.prp. nr. 47 (1999-2000), jf. Innst. S. nr. 241 (1999-2000) Om
sykehusøkonomi og budsjett 2000, ble foreslått
bevilget utover vedtatt budsjett 2000 1 250 mill. kroner, hvor 740
mill. kroner ble foreslått for å finansiere sykehusenes
aktivitetsvekst på 2 pst. for år 2000 og 510 mill.
kroner som følge av høyere aktivitet i 1999 og
med videreføring av denne i år 2000.
Flertallet viser til at dette
ikke alene løser de behov fylkeskommunene har for å finansiere
pasientbehandlingen på dagens nivå.
Flertallet mener det er nødvendig å tilføre
fylkeskommunene økte midler til pasientbehandling, også utover
det som allerede er foreslått i St.prp. nr. 47 (1999-2000),
jf. Innst. S. nr. 241 (1999-2000), med 520 mill. kroner, som i sin
helhet skal disponeres til pasientbehandling. Beløpet deles
opp med 300 mill. kroner til styrking av kap. 730 post 60 Innsatsstyrt
finansiering av sykehus. Dette skal gi grunnlag for nødvendig justering
av regelverket. 220 mill. kroner går til styrking av fylkeskommunenes
rammer.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
Kap. 572 | Rammetilskudd til
fylkeskommuner: |
| 60 | Innbyggertilskudd/utgiftsutjevning, forhøyes med
| kr 263 900 000 |
| | fra kr 15 408 643 000 til
kr 15 672 543 000 | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og representanten Steinar Bastesen viser til sine merknader
i Budsjett-innst. S. II (1999-2000) som omtaler Regjeringens passivitet under
lønnsoppgjøret, og foreslår å kompensere
fylkeskommunene for merutgiftene ved årets lønnsoppgjør
i forhold til anslaget i nasjonalbudsjettet.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
Kap. 572 | Rammetilskudd til
fylkeskommuner: |
| 60 | Innbyggertilskudd/utgiftsutjevning, forhøyes med
| kr 428 900 000 |
| | fra kr 15 408 643 000 til
kr 15 837 543 000 | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til svar til Fremskrittspartiets stortingsgruppe fra finansminister
Schjøtt-Pedersen av 4. juni 2000 hvor det fremgår
at Regjeringen vil foreslå for Stortinget å bevilge
om lag 1 mrd. kroner til kommunesektoren som en delvis kompensasjon
for merutgifter i forbindelse med lønnsoppgjøret. Disse
medlemmer finner det forunderlig at ikke pengene foreslås bevilget,
som en anslagsbevilgning, i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett
fremfor å utsette dette til høsten. Den budsjettmessige
håndteringen av en tilleggsbevilgning blir interessant
sett i relasjon til Regjeringens krav til inndekning og krav til budsjettbalanse
all den stund kap. 2309 ikke inneholder mer enn 8 mill. kroner iflg.
brev fra finansminister Schjøtt-Pedersen til Stortinget,
datert 4. juni 2000.
Disse medlemmer mener at Regjeringens
og stortingsflertallets krav til seg selv om å holde budsjettbalansen er
en illusjon når man vet at milliardregninger kommer og
samtidig ikke viser evne til å dekke dette inn i forbindelse
med Revidert nasjonalbudsjett.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til merknad under kap. 571 og kap. 730 post 60. I tillegg vil dette
medlem vise til brev fra finansministeren av 6. juni 2000.
På denne bakgrunn fremmer dette medlem forslag
om å øke bevilgningene på kap. 572 post
60 med 410 mill. kroner utover Regjeringens forslag.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
Kap. 572 | Rammetilskudd til
fylkeskommuner: |
| 60 | Innbyggertilskudd/utgiftsutjevning, forhøyes med
| kr 453 900 000 |
| | fra kr 15 408 643 000 til
kr 15 862 543 000 | |