I St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 4 (1999-2000) ble
det varslet at praksis for fastsettelse av maksimalpriser for reseptpliktige
legemidler ville bli endret. Under den nye praksisen ville maksimalprisene
fastsettes i hovedsak med henblikk på salgsprisene i land
innen EØS-området, unntatt Italia, Portugal, Spania
og Hellas. Den vesentligste endringen i forhold til tidligere vil være
at ny praksis skal anvendes både på nye og gamle preparater
på det norske markedet. I årene fremover vil en
derfor også korrigere prisene i Norge dersom det skjer
vesentlige endringer i legemiddelprisene i sammenlikningslandene.
Endringen ble anslått å gi en innsparing på 130
mill. kroner i 2000. Departementet understreket at anslaget var
usikkert, og at en ville komme tilbake med eventuelle reviderte
anslag i forbindelse med RNB 2000.
Statens legemiddelkontroll har innhentet prisopplysninger
fra 15 europeiske land for de 59 preparatene som hadde størst
omsetning i Norge i 1999. Preparatene representerer i underkant
av 50 pst. av den samlede omsetning av reseptpliktige legemidler i
Norge, og utgjorde om lag 78 pst. av blåreseptmarkedet samme år.
Presentert på indeksform er de relative legemiddelpriser
i Norge i forhold til de andre landene satt opp i tabellen nedenfor.
Land | Indeks |
Storbritannia | 123,1 |
Sveits | 117,6 |
Irland | 108,1 |
Tyskland | 105,2 |
Nederland | 105,4 |
Sverige | 100,1 |
Norge | 100,0 |
Danmark | 97,6 |
Belgia | 93,5 |
Østerrike | 91,4 |
Finland | 88,9 |
Portugal* | 88,5 |
Italia* | 86,1 |
Frankrike | 83,7 |
Spania* | 74,9 |
Hellas* | 70,5 |
I St.prp. nr. 1 (1999-2000). Tillegg nr. 4 ble
det signalisert at landene markert med * som regel ikke
vil danne grunnlag for maksimalprisfastsettelse i Norge. De innhentede
prisopplysningene viser at det er naturlig å utelate også Frankrike fra
sammenlikningsgrunnlaget når norske maksimalpriser skal
fastsettes.
Det legges opp til at maksimalprisen for et
preparat i Norge som hovedregel skal settes lik gjennomsnittet av de
tre laveste observerte prisene for dette preparatet innen sammenlikningsområdet.
I særlige tilfeller vil man måtte tillegge også andre
momenter vekt. Eksempler på slike tilfeller vil bli spesifisert
av Statens legemiddelkontroll.
På basis av de innhentede prisopplysningene
er det klart at potensialet for innsparing er høyere enn
opprinnelig antatt, selv når Frankrike holdes utenom sammenlikningsgrunnlaget.
Innsparingen inneværende år anslås derfor
nå til 155 mill kroner, forutsatt at den nye praksisen
gir endrete priser fra 1. juli 2000 for de preparater det til nå er
innhentet prisopplysninger om. Helårseffekten for folketrygden av
dette vil derfor være i overkant av 300 mill kroner. Innsparingen
i 2001 vil trolig bli noe høyere enn dette når
Statens legemiddelkontroll får gått igjennom også de
resterende preparatene i forhold til den nye praksisen.
Bevilgningen for 2000 foreslås redusert
med 25 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, tar dette til orientering. Flertallet viser
når det gjelder forslag til bevilgning under kap. 2751
post 70 til samlet oppstilling og merknader nedenfor.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiethar primært det standpunkt at
også legemiddelmarkedet skal reguleres av konkurransen
i markedet samt tilgang og etterspørsel slik salg av de
fleste lovlige varer foregår i det norske markedet. Disse
medlemmer kan ikke se noen vesentlig forskjell på legemiddelmarkedet
og andre markeder når det gjelder prisdannelse, bortsett
fra at for de fleste legemidler dekker Staten en del av utgiftene.
Dette må, etter disse medlemmers mening,
ikke få som følge at viktige legemidler ikke blir
tilgjengelig på det norske markedet eller at forskning og
produktutvikling blir redusert til et lavmål.
Disse medlemmer viser til St.prp.
nr. 1 (1999-2000). Tillegg nr. 4 der Regjeringen sier: "Maksimalprisen
vil settes med henblikk på prisene i de land der preparatet
er billigst" og henviser i denne forbindelse til 11 forskjellige
land i Europa samtidig som det sies i proposisjonen "…det
vil legges mindre vekt på prisene i Portugal, Spania, Italia,
Hellas og Sveits." I St.prp. nr. 61 (1999-2000) går Regjeringen
nå inn for at de tre laveste observerte prisene innenfor
sammenligningsområdet skal legges til grunn. Disse
medlemmer kan ikke godta en slik omlegging midt i et budsjettår.
Disse medlemmer viser til at
det ikke er lagt frem noen drøfting av verken begrunnelse
eller konsekvenser for legemiddelmarkedet, norske pasienter og norsk
helsevesen for denne endringen verken i St.prp. nr. 1 (1999-2000).
Tillegg nr. 4 eller i St.prp. nr. 61 (1999-2000). På denne
bakgrunn vil disse medlemmer ikke støtte
en slik omlegging.
Disse medlemmer vil imidlertid
vise til at Legemiddelindustri Foreningen selv har fremmet forslag om
at legemiddelpriser skal settes lik gjennomsnittet av prisene i
de nordiske land og at de vil bidra til den innsparing som Regjeringen
legger opp til i St.prp. nr. 61. Disse medlemmervil derfor vurdere å fremme
forslag i tråd med dette ved behandlingen av statsbudsjettet
for år 2001, til høsten.
Disse medlemmer er imidlertid
av den mening at problemene med fastsetting av legemiddelpriser
i Norge bør belyses nærmere for å få bedre
oversikt over grunnlaget for Statens beregning av prisfastsettelser
og grunnlaget for den vurdering som har ført til at Regjeringen
nå ønsker å benytte gjennomsnittet av
Europas tre laveste prisnivåer som retningsgivende for
norsk prisnivå. Disse medlemmer anser at
det også er nødvendig med en gjennomgang av både
eventuelt positive og negative konsekvenser av Regjeringens forslag,
herunder faren for tilbaketrekking av viktige legemidler, avregistrering
av servicepakker og stans eller revurdering av forskningsprosjekter
i Norge.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber Regjeringen foreta
en analyse av konsekvensene av å legge til grunn for legemiddelpriser
i Norge gjennomsnittet av de tre laveste observerte prisene innen
det europeiske sammenligningsområdet hhv. gjennomsnittet
av prisene i de nordiske land og legge denne frem for Stortinget
i forbindelse med budsjettet for 2001.»
Driftsresultatene i apoteknæringen
i 1998 var de høyeste som hittil er registrert. Gjennomsnittsresultat pr.
apoteker var 1,25 mill kroner, en vekst på godt over 30
pst. fra året før. Denne veksten må ses
i sammenheng med at avansene de senere år er dreid i retning
av større andel fast kronetillegg pr. solgt pakning, og
at uventet sterk omsetningsvekst innebar at antall solgte pakninger
i 1998 var høyere enn forutsatt. Den sterke resultatveksten
indikerte at pasienter og folketrygd betalte mer enn strengt nødvendig
for legemidler. På denne basis ble avansene justert ned
med virkning fra 1. mars i år, tilsvarende en innsparing
for folketrygden på 45 mill. kroner inneværende år.
Så langt ligger det an til at antall
solgte pakninger i 2000 vil bli høyere enn forutsatt da
det forrige avansekuttet ble utredet. Det er derfor grunnlag for å justere apotekavansene
ytterligere noe ned, med virkning fra 1. september 2000. Departementet
legger opp til en reduksjon i kronetilleggene pr. solgt pakning
tilsvarende en innsparing for folketrygden på 11 mill.
kroner.
Bevilgningen for 2000 foreslås redusert
med 11 mill. kroner.
Komiteen tar dette
til orientering, og viser når det gjelder forslag til bevilgning
under kap. 2751 post 70 til samlet oppstilling og merknader nedenfor.
Før et legemiddel kan markedsføres
i Norge, må søknad om markedsføringstillatelse
være innvilget av Statens legemiddelkontroll.
Preparater som ikke markedsføres kan
likevel være tilgjengelig for norske pasienter gjennom
ordningen med godkjenningsfritak. Ordningen innebærer at
den enkelte lege søker Statens legemiddelkontroll om å få forskrive
et spesifikt ikke-markedsført preparat til enkeltpasienter
(godkjenningsfritak/registreringsfritak). Det ble omsatt
preparater på godkjenningsfritak for ca. 200 mill. kroner
i 1999.
Preparater forskrevet på godkjenningsfritak
kan refunderes etter individuell søknad i medhold av blåreseptforskriftens § 10
annet ledd.
Preparater på godkjenningsfritak kan
grovt inndeles i to kategorier: Preparater som det vil bli søkt
markedsføringstillatelse for, og preparater det aldri vil
bli søkt markedsføringstillatelse for. I den sistnevnte
kategori omfattes gjerne preparater brukt mot lidelser som er svært
sjeldne i Norge. For produsentene anses ikke eventuelt mersalg av
slike preparater å stå i forhold til kostnadene
ved å oppnå markedsføringstillatelsen.
For preparater det vil bli søkt markedsføringstillatelse
for, innebærer salg ved bruk av godkjenningsfritaksordningen
i realiteten en forskuttert adgang til det norske markedet. Disse
preparatene har gjerne en høyere pris enn om de skulle
hatt markedsføringstillatelse, da det ikke er prisregulering
på preparater uten markedsføringstillatelse.
Ideelt sett skal man ved vurdering av blåreseptopptak ta
stilling til hvorvidt behandling med angjeldende preparat representerer
et bedre tilbud enn man kan oppnå ved alternativ anvendelse
av budsjettmidlene. Ved å refundere for de av godkjenningsfritakspreparatene som
senere vil få markedsføringstillatelse, vil preparatet
ved et senere opptak i blåreseptlisten fremstå som billigere
enn det egentlig er, da man i slike tilfeller vurderer merkostnaden i forhold til eventuell eksisterende refusjonsomfang,
uten at man noen gang har fått ta stilling til om de samlede
refusjonskostnadene til angjeldende preparat representerer et bedre
tilbud enn ved alternativ anvendelse av budsjettmidlene.
For å bedre muligheten for reell prioritering
og samtidig bremse utgiftsveksten på denne posten, foreslås det å begrense
muligheten for å gi refusjon på individuelt grunnlag
for preparater på godkjenningsfritak for de preparater
der det er grunn til å tro at markedsføringstillatelse
vil bli søkt.
Før tiltaket kan effektueres, må det
utarbeides forholdsvis detaljerte retningslinjer til bruk i trygdekontorene.
Dette arbeidet vil bli igangsatt umiddelbart, slik at tiltaket vil
kunne effektueres i løpet av høsten.
Tiltaket antas å gi en innsparing på om
lag 20 mill. kroner i 2000. Bevilgningen foreslås redusert
tilsvarende.
Komiteen tar dette
til orientering, og viser når det gjelder forslag til bevilgning
under kap. 2751 post 70 til samlet oppstilling og merknader nedenfor.
Regnskapstallene for 1999 ble noe høyere
enn forventet. På bakgrunn av dette og regnskapsutviklingen
så langt i 2000 foreslås bevilgningen derfor økt
med 200 mill. kroner. Dette er forenlig med 11 pst. volumvekst i
2000 mot 10 pst. som var forutsatt i saldert budsjett for 2000.
Komiteen tar dette
til orientering, og viser når det gjelder forslag til bevilgning
under kap. 2751 post 70 til samlet oppstilling og merknader nedenfor.
Bevilgningen foreslås redusert med
1,5 mill. kroner i forbindelse med at Sosial- og helsedepartementet
foreslår at det innføres en poliklinisk refusjon
for resistensbestemmelse av HIV-pasienter, jf. nærmere
omtale av forslaget under kap. 730 post 61 Refusjon poliklinisk virksomhet
ved sykehus m.v.
Komiteen tar dette
til orientering, og viser når det gjelder forslag til bevilgning
under kap. 2751 post 70 til samlet oppstilling og merknader nedenfor. Komiteen viser
for øvrig til merknader til kap. 730 post 61 under avsnitt
9.18.
Standpunkttabell, avsnitt
9.31, kap. 2751 post 70
Kap. | Post | Betegnelse | Regj. forslag mill. kroner | AP | KrF,
Sp, V | FrP | H | SV | SB |
2751 | 70 | | | | | | | | |
| 1 | Maksimalpriser | -25 | -25 | -25 | 0 | -25 | -25 | -25 |
| 2 | Apotekavanser | -11 | -11 | -11 | -11 | -11 | -11 | -11 |
| 3 | Refusjon av preparater
uten markedsføringstillatelse | -20 | -20 | -20 | -20 | -20 | -20 | -20 |
| 4 | Anslagsendring | +200 | +200 | +200 | +200 | +200 | +200 | +200 |
| 5 | Resistensbestemmelse
HIV,
jf. 730 post 61 | -1,5 | -1,5 | -1,5 | -1,5 | -1,5 | -1,5 | -1,5 |
| | Sum | +142,5 | +142,5 | +142,5 | +167,5 | +142,5 | +142,5 | +142,5 |
- nedsettes med (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
+ forhøyes med (i forhold
til tidligere vedtatt budsjett)
0 ingen endring (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til
Regjeringens forslag om å forhøye bevilgningen
under kap. 2751 post 70 med netto 142,5 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet fremmer
følgende forslag:
Kap. 2751 | | Medisiner m.v.: | |
70 | Legemidler, forhøyes med ..... fra kr
5 385 000 000 til kr 5 552 500 000 | kr 167 500 000 |