Det understrekes i St.meld. nr. 8 (1999-2000) at mangfoldet av kulturminner og kulturmiljø skal forvaltes og ivaretas som bruksressurser, og som grunnlag for opplevelse og videreutvikling av fysiske omgivelser. Et representativt utvalg av kulturminner og kulturmiljøer skal tas vare på i et langsiktig perspektiv som kunnskapsressurser og som grunnlag for opplevelser.
Regjeringen ønsker å synliggjøre et nasjonalt ambisjonsnivå i kulturminnepolitikken - når det gjelder reduksjon i det generelle tapet av kulturminner og kulturmiljøer (totalbestand) som følge av fjerning, ødeleggelse eller forfall, bedring i vedlikeholdstilstanden til kulturminner/kulturmiljøer som er vernet og bedring av representativiteten av de ulike hovedtypene av kulturminner og kulturmiljøer. Det er nødvendig med bedre systematisering og oversikt over de ulike typene kulturminner og kulturmiljøer, og det vises til at Riksantikvaren i løpet av år 2000 vil systematisere fredede kulturminner og -miljøer i hovedtyper og gjennom dette avdekke mangler. Dette innebærer også utarbeiding av kriterier for prioritering og utvelgelse av nye fredningsobjekter.
Regjeringen vil:
-
– Gjennomgå kulturminnepolitikken,
-
– gjennomgå skatte- og avgiftsregelverket for å identifisere ordninger som motvirker privat verneinnsats,
-
– forsere arbeidet med å sette i stand fredede bygninger og anlegg opp til ordinær vedlikeholdssituasjon,
-
– styrke istandsetting av Bryggen i Bergen,
-
– styrke fylkeskommunen som regional kulturminnemyndighet ved informasjons- og opplæringstiltak.
Det vises i St.meld. nr. 8 (1999-2000) til at det i bistandsarbeidet er lagt særlig vekt på at kulturarven er viktig for identitet, forståelse for eget kulturelt ståsted og som kilde til kunnskap om egen historie og utvikling. Regjeringen vil vurdere hvordan vern av kulturminner kan utnyttes bedre i dette arbeidet, som et potensial i forhold til utfordringer knyttet til demokratibygging, menneskerettigheter, utdanning og næringsutvikling.
Komiteen ønsker å presisere
at i arbeidet med bevaring av kulturminner og kulturmiljøer,
er det viktig at forvaltningen viser smidighet ovenfor private eiere.
Det må legges vekt på å utvikle strategier
som gjør at vernearbeidet blir et lagspill mellom forvaltningen
og private eiere. Komiteen ber om å få en
orientering om hva forvaltningen har iverksatt for å fremme dette
lagspillet i neste melding til Stortinget om rikets miljøtilstand.
Komiteen viser til at det er
nedsatt et offentlig utvalg som skal gå gjennom alle sider
av forvaltning av kulturminner, ikke minst private eieres situasjon. Utvalget
skal legge fram sin innstilling i 2001 med sikte på ytterligere
forbedringer.
Komiteen viser til at det allerede
i årets budsjett ble gjort endringer i skattereglene for å stimulere
til privat verneinnsats, og ber om at dette også vurderes
i budsjettet for 2001.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, stiller seg positive
til hovedtrekkene i de virkemidler og tiltak Regjeringen foreslår
for bevaring av kulturminner og kulturmiljøer, og mener det
er viktig å synliggjøre et nasjonalt ambisjonsnivå, samtidig
som det er helt klart at ambisjonsnivået må følges
opp av nødvendige tiltak slik at vi får en realisering
og igangsetting av så mange konkrete prosjekter som mulig.
Flertallet mener det er viktig å ha
høyt et ambisjonsnivå for vern av kulturminner.
Tapet av kulturminner som er beregnet til 1 pst. i året
er for høyt.
Flertallet viser til Innst. O.
nr. 24 (1999-2000) om lov om endringer i lov om kulturminner, der
komiteens flertall fremmet følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen i forbindelse
med statsbudsjettet for 2001 fremme konkrete forslag til forbedrede
støtteordninger og andre incitamenter for å sikre vernetiltak,
restaurering, oppussing og annet vedlikehold i henhold til kulturminneloven.»
Flertallet vil peke
på de mange uløste oppgavene innen flere områder
av kulturminnevernet som kystkultur, bergkultur, industriminner
og tekniske kulturminner, i tillegg til de store utfordringene innen
vern av bygninger.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre ber
om at det vurderes om momsfritak eller momsrefusjon kan gi en bedre
stimulans til å restaurere fredede og verneverdige objekter,
samt at det blir vurdert om det er grunnlag for å kunne
gi eiere av fredete og verneverdige boligeiendommer fradrag (ved
ligningen) for vedlikeholdsutgifter.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
det er viktig at Regjeringen gjennomgår helheten i kulturminnepolitikken
og spesielt de skatter, avgifter (inkl. mva.) og regelverk som pålegges private
eiere, og som motvirker privat verneinnsats.
Disse medlemmer vil også vise
til behandlingen av Dokument nr. 8:14 (1999-2000) fremsatt av Fremskrittspartiet,
der det foreslås endring av loven om kulturminner slik
at staten bærer kostnadene til særskilt granskning
før iverksetting av tiltak. Flertallet oversendte forslaget
til Regjeringen for nærmere utredning.
Disse medlemmer mener at en økonomisk
gjennomgang med hensyn til privat verneinnsats og Regjeringens utredning
av Dokument nr. 8:14 (1999-2000) er helt avgjørende med
hensyn til finansiering av kulturminnevern.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til de stadige
debatter om manglende bevilgninger til kulturminnevernet i Norge, og
ser at det er nødvendig å fremskaffe økte
ressurser til formålet. Flertallet mener
imidlertid det er fornuftig at man i tillegg til økte offentlige
bevilgninger til kulturminnevernet, forsøker å finne
modeller som kan utløse midler fra andre kilder enn det
offentlige til dette arbeidet. Utfordringene er så store
- og de tilgjengelige ressursene per i dag så små -
at det er nødvendig å samle alle gode krefter
for å sikre bygningsarven.
Flertallet vil peke på at
de offentlige midler som i dag er satt av til røkt av verneverdig
bebyggelse er begrenset. Dagens bevilgningsnivå er for
lavt i forhold til de nasjonale målsettinger som er nedfelt
av storting og regjering i forhold til fredede og vernede bygg og miljøer. Flertallet mener
at skal vi lykkes i å nå målsettingen
innen kulturminnevernet, må det legges til rette for at
offentlige, private interesser og organisasjoner kan samarbeide
om vernearbeidet. I en slik sammenheng vil opprettingen av et Norsk
Kulturminnefond være et godt virkemiddel.
Flertallet ser behov for å finne
løsninger som med relativt beskjeden offentlig innsats
kan utløse økt aktivitet for å ta vare
på gammel bebyggelse som foreløpig ikke er vernet
eller fredet, ved at det offentlige går inn i partnerskap
som utløser midler og aktivitet med utgangspunkt i ikke-offentlige
ressurser, som næringsliv, organisasjoner og enkeltpersoners
midler og frivillige innsats. Flertallet er kjent
med at det finnes private fond og stiftelser som gir bidrag til
slikt arbeid, men dette skjer noe tilfeldig og er avhengig av at
den aktuelle bygningsverner har kunnskap og kapasitet til å søke
og utnytte disse finansieringskildene. Flertallet er
også kjent med at det finnes en rekke frivillige grupper
og enkeltpersoner som ofte ikke makter å realisere igangsatte
verneprosjekter fordi de sliter med finansiering, ikke har nødvendig
fagkunnskap eller simpelthen ikke makter å fullføre
oppgaven fordi entusiasmen og engasjementet "brenner ut" underveis.
Flertallet viser til at i Storbritannia
ble The Arcitectural Heritage Fund etablert i 1975. Det offentlige
gikk i utgangspunktet inn i fondet med et tilskudd på £ 500
000 (ca. 6,5 mill. kroner), som siden er fulgt opp av flere bevilgninger
gjennom ulike offentlige etater, donasjoner fra privatpersoner,
organisasjoner, institusjoner og bedrifter. I dag har fondet vokst
til en størrelsesorden på 160 mill. kroner, noe
som gir rom for ca. 75 verneprosjekter av forskjellig størrelse
i løpet av året. I løpet av 1998 kom
det inn ca. 15 mill. kroner til fondet i form av gaver og tilskudd.
Flertallet viser til at denne
typen finansiering ikke har vært like framtredende i Norge.
Vi har imidlertid sett at lignende modeller har utløst
store ressurser og mye engasjement i enkelte sammenhenger. Ett eksempel
på dette er Kulturminnestafetten (1997). Her gikk staten
inn med ca. 6 mill. kroner, noe som i sin tur utløste annen
finansiering i størrelsesorden 24 mill. kroner. Norsk kulturarvs
"Ta et tak"-aksjon viser tilsvarende effekter.
Flertallet mener bl.a. med bakgrunn
i britiske og norske erfaringer, at det ville være et fornuftig
og kostnadseffektivt tiltak for norske myndigheter å bidra
til opprettelsen av et fond etter britisk modell i Norge. Dette
kan løses ved at staten, enten alene eller i samarbeid
med andre etablerer et rullerende fond, der noe av kapitalen, samt
avkastningen, stilles til rådighet for prosjekter hvor
det er mulig å skaffe annen partsfinansiering. Det bør
kunne gis både lån og direkte tilskudd fra fondet.
Tilskudd og lån bør kunne gis både til
planlegging og gjennomføring av prosjekter. Det må være et
krav at alle prosjekter som blir tildelt lån eller midler,
har avklart sitt framtidige driftsgrunnlag, og at dette er bedriftsøkonomisk
bærekraftig.
Flertallet har tiltro til at
et slikt fond vil utløse en rekke tiltak rundt om i landet
som ellers ikke ville kommet i gang, men da må fondet ha
en størrelse tilsvarende det britiske hadde i startfasen.
Flertallet mener at Kulturminnefondet
i tillegg vil gi frivillige kulturminnevernere et apparat man kan henvende
seg til når man ikke vet hvordan man skal få realisert
sine prosjekter. Et slikt fond vil bli en ikke ubetydelig kompetansebase
for frivillige kulturvernere, i tillegg til at det i kjølvannet
av opprettelsen vil danne seg et svært verdifullt nettverk
innen kulturminnesektoren. Det vises også til at Riksantikvaren
stiller seg positiv til opprettelse av fondet.
Flertallet fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om opprettelse av Norsk kulturminnefond i en egen proposisjon
høsten 2000.»