Det legges i proposisjonen fram forslag til
omgruppering av en del bevilgninger under folketrygden i statsbudsjettet
for 2000. De reviderte anslagene for folketrygdens utgifter i 2000
bygger i hovedsak på regnskapstall pr. 30. september 2000.
Det redegjøres i proposisjonen først
for hovedforutsetningene som var lagt inn i budsjettet med hensyn
til grunnbeløp, særtillegg, utvikling i antall
stønadsmottakere m.v.
Det gis så en summarisk oversikt over
hvilke tilleggsbevilgninger som er vedtatt av Stortinget hittil
i år, samt en presentasjon av budsjetterte og faktiske (anslåtte)
utgifter. Det framgår av oversikten at Sosial- og helsedepartementet
nå foreslår bevilgningene under programområde
29 Sosiale formål økt med 1 095,1 mill. kroner.
De største økningene er under kap. 2650 Sykepenger
som foreslås økt med 927 mill. kroner, og kap.
2663 Medisinsk rehabilitering som foreslås økt med
319 mill. kroner. De største reduksjonene er under kap.
2660 Uførhet som foreslås redusert med 200 mill. kroner,
og kap. 2680 Etterlatte som foreslås redusert med 75 mill.
kroner. Under programområde 30 Helsevern foreslås
bevilgningene økt med 795,5 mill. kroner. De største økningene
er under kap. 2711 Diverse tiltak i fylkeshelsetjenesten som foreslås økt
med 179,5 mill. kroner, kap. 2750 Syketransport som foreslås økt
med 141,5 mill. kroner, kap. 2751 Medisiner m.v. som foreslås økt
med 187,5 mill. kroner og kap. 2755 Helsetjeneste i kommunene som
foreslås økt med 221 mill. kroner. Netto foreslås
bevilgningene under Sosial- og helsedepartementets utgiftskapitler økt
med til sammen 1 890,6 mill. kroner.
Det redegjøres for takstoppgjørene
for leger, fysioterapeuter og psykologer som ikke ble avsluttet
tidlig nok til at de økonomiske konsekvensene for folketrygden
i 2000 på vanlig måte kunne legges fram for Stortinget
i vårsesjonen. Avtaler er inngått med Den norske lægeforening,
Norske Fysioterapeuters Forbund og Norsk Psykologforening som for
legene innebærer en samlet økning i takster, fondsavsetninger
og driftstilskudd med 4,2 pst., for fysioterapeutene en økning med
4,0 pst. og for psykologene en økning med 4,1 pst. Pasientenes
egenandeler hos legespesialister og psykologer ble i gjennomsnitt økt
med 10 pst. i forbindelse med oppgjøret. Egenandelene hos
allmennleger og fysioterapeuter ble ikke endret. Departementet har regulert
tilskuddene til fastlønnsstillinger for allmennleger fra
206 000 kroner til 215 000 kroner knyttet til minst 20 timers kurativt
arbeid per uke/1 600 konsultasjoner per år, og
fra 160 500 kroner til 167 500 kroner knyttet til minst 14 timer/ 1
000 konsultasjoner. Tilskuddet til fastlønnsstillinger
for fysioterapeuter er økt fra 112 500 kroner til 117 500
kroner. De budsjettmessige konsekvensene for folketrygden i 2000
av takstoppgjørene per 1. juli 2000 er anslått
til i alt 119,0 mill. kroner. I tillegg øker utgiftene
under kap. 739 post 61 Tilskudd til driftsavtaler med 4,0 mill.
kroner som følge av takstoppgjørene. Disse merutgiftene
motsvares av en tilsvarende innsparing under samme post. Denne bevilgningen
foreslås derfor ikke endret.
Det redegjøres videre nærmere
for de mer- og mindreutgiftene som det regnes med under folketrygdens utgiftskapitler
og for mer- og mindreinntekter som forventes under Sosial- og helsedepartementets
inntektskapittel 5701.
Kapittelvis er forslagene som følger:
Kap. 2600 | Trygdeetaten foreslås økt
med | 8,9 mill. kroner |
Kap. 2650 | Sykepenger foreslås økt
med | 927,0 mill. kroner |
Kap. 2660 | Uførhet foreslås
redusert med | 200,0 mill. kroner |
Kap. 2662 | Yrkesskadetrygd gml. lovgivning
foreslås redusert med | 4,0 mill. kroner |
Kap. 2663 | Medisinsk rehabilitering
m.v. foreslås økt med | 319,0 mill. kroner |
Kap. 2670 | Alderdom foreslås økt
med | 73,0 mill. kroner |
Kap. 2680 | Etterlattepensjoner foreslås
redusert med | 75,0 mill. kroner |
Kap. 2683 | Stønad til enslig
mor eller far foreslås økt med | 70,0 mill. kroner |
Kap. 2691 | Diverse overføringer
m.v. foreslås redusert med | 23,8 mill. kroner |
Kap. 2711 | Diverse tiltak i fylkeshelsetjenesten
m.v. foreslås økt med | 179,5 mill. kroner |
Kap. 2750 | Syketransport m.v. foreslås
redusert med | 141,5 mill. kroner |
Kap. 2751 | Medisiner m.v. foreslås økt
med | 187,5 mill. kroner |
Kap. 2752 | Refusjon av egenbetaling
foreslås økt med | 70,0 mill. kroner |
Kap. 2755 | Helsetjeneste i kommunene
foreslås økt med | 221,0 mill. kroner |
Kap. 2790 | Andre helsetiltak foreslås
redusert med | 4,0 mill. kroner |
Kap. 5701 | Diverse inntekter foreslås økt
med | 192,2 mill. kroner |
Under redegjørelsen for endringer under
kap. 2750 post 72 Luftambulansetransport drøftes bl.a.
finansiering av tilbakeføringsoppdrag, og det foreslås
at staten skal ha ansvaret for finansiering av slik transport. Under
samme post er det redegjort for nye kontrakter for statens luftambulanse.
Avslutningsvis i proposisjonen gis det en oversikt over
hele folketrygdens inntektsside og en samlet oversikt over folketrygdens
utgifter og inntekter etter de endringene som er vedtatt og foreslått
i proposisjonen. Det vises til at mens en i det vedtatte budsjettet
for 2000 regnet med et statstilskudd til folketrygden på 49 287,8
mill. kroner, regner en nå med et statstilskudd på 51
825,7 mill. kroner. I nysalderingsproposisjonen for 2000 vil en
komme tilbake til folketrygdens inntekter og statstilskuddet.
Komiteen har merket
seg at de samlede utgifter for 2000 anslås å bli
175 820,41 mill. kroner; en økning på 6 145,08
mill. kroner i forhold til saldert budsjett. Komiteen har
også merket seg at de samlede inntekter for 2000 anslås å bli
123 994,70 mill. kroner, en økning på 3 592,2
mill. kroner i forhold til saldert budsjett.
Komiteen er enig i at folketrygdens
budsjett tilføres et statstilskudd på 51 825,71
mill. kroner for å komme i balanse.
Når det gjelder de kapitlene som ikke
er omtalt nedenfor, har komiteen ingen merknader.
Komiteen viser til at i forhold
til saldert budsjett for 2000 anslås sykefraværet å øke
til 13 pst. for arbeidstakere. Komiteen har merket
seg at psykiske lidelser er den diagnosegruppen som bidrar mest
til veksten i fraværet i 2000. Komiteen ser
med bekymring på denne utviklingen og viser for øvrig
til sosialkomiteens budsjettinnstilling (Budsjett-innst. S. nr.
11 (2000-2001)) der sykefraværet og ulike tiltak som settes
i gang for å flere til å bli i arbeidslivet, omtales. Komiteen er
enig i at den samlede bevilgning for 2000 økes med 874
mill. kroner til 19 700 mill. kroner.
Komiteen viser til at antall
uførepensjonister har økt mindre enn ventet i
2000. Dette skyldes at trygdeetatens avslagsprosent har økt,
at attføring blir forsøkt i større grad
enn tidligere, og at flere går lenger på rehabiliteringspenger. Komiteen har
merket seg at når det gjelder grunnpensjonen, har gjennomsnittlig trygdetid
gått ned, og regelendring har ført til at stadig større
andel gifte og samboende får sin pensjon redusert med 75
pst. av grunnbeløpet. Grunnstønaden har økt
fordi endring i reglene gir ekstrastønad til kosthold for
personer med særskilt kosthold. Tilleggspensjonen har en
noe sterkere vekst, mens særtillegget noe lavere vekst
enn forutsatt.
Komiteen er enig i at den samlede
bevilgningen for 2000 reduseres med 200 mill. kroner til 33 144
000 mill. kroner.
Komiteen viser til en økning
i antall stønadsmottakere som får rehabiliteringspenger,
på 15 pst. fra 1999 til 2000. Dette skyldes at en høy
andel av de langtidssykmeldte som går ut fra sykepengeperioden,
fyller vilkårene for rehabiliteringspenger. Komiteen har merket
seg at skjerpingen av attføringskravet ved behandling av
søknad om uførepensjon også fører
til økning av varigheten på rehabiliteringspenger.
Komiteen vil peke på at
tilskudd til biler har økt på grunn av kostnadene
pr. bil er høyere enn anslått, og at kostnadene
til spesialutstyr øker sterkere enn regnet med. Komiteen har
også merket seg at stønaden til høreapparater
har økt som følge av at de nå stort sett
er digitale høreapparater.
Komiteen er enig i at den samlede
bevilgningen for 2000 under kap. 2663 økes med 319 mill.
kroner til 7 873 mill kroner.
Komiteen har merket seg at refusjonsutgiftene
til legespesialister pr. 30. september 2000 var 17,0 pst. høyere
enn tilsvarende tidspunkt i 1999. Komiteen vil peke
på at takstene for enkelte kirurgiske inngrep har økt
betydelig, f.eks. grå stær-operasjoner. For psykologhjelp
var refusjonsutgiftene 10,1 pst. og for tannlegehjelp 4 pst. høyere.
For sykestønadsutgifter i utlandet var de nominelle refusjonsutgiftene
65,3 pst. høyere.
Komiteen har merket seg at det
er forventet et mindreforbruk på om lag 23 mill. kroner
til opptreningsinstitusjonene enn forutsatt i budsjettet. Komiteen viser
til at CatoSenteret er etablert uten godkjenning som opptreningsinstitusjon
eller spesiell helseinstitusjon. Komiteen har merket
seg at Sosial- og helsedepartementet vil utbetale 3,1 mill. kroner
som ekstraordinært tilskudd til CatoSenteret i 2000 fra
kap. 2711 post 75 Opptreningsinstitusjoner. Videre har komiteen merket
seg at departementet varsler at det vil vurdere kjøp av
tjenester ved CatoSenteret i 2001 tilsvarende 30 plasser. I denne
sammenheng vurderes det bruk av midler som bevilges under kap. 2600
Trygdeetaten til kjøp av helsetjenester for sykmeldte,
samt at det også skal vurderes om det er rom for å dekke deler
av utgiftene under kap. 2711 post 75 Opptreningsinstitusjoner. Komiteen tar
dette til etterretning.
Komiteen er enig i at den samlede
bevilgning for 2000 under kap. 2711 økes med 179, 5 mill.
kroner til 2 462,3 mill. kroner.
Komiteen viser til
et høyere aktivitetsnivå og også til
at økningen inkluderer bortfall av honorar fra fylkeskommunene
for tilbakeføringsoppdrag. Etter sykehusloven har staten
ansvar for planlegging, utbygging og drift av luftambulansetjenesten.
Etter dagens regelverk skal staten ikke betale for tilbakeføringsoppdrag. Fordi
Nord-Norge har størst omfang av tilbakeføringsoppdrag,
har ikke denne blitt satt ut i livet samtidig som det i budsjettet
for 2000 ble lagt inn en innsparing på 5 mill. kroner. Komiteen viser
til at fra 1. januar 2001 vil det etter felles europeisk regelverk
ikke bli mulig for bårepasienter å bli fraktet
med rutefly uten store merkostnader for flyselskapene som staten
må refundere.
Komiteen har merket seg at av økonomiske
grunner kan saken best løses ved å overføre
bårepasienter fra rutefly til ambulanseflyene. Komiteen er
enig i at det ikke lenger er hensiktsmessig at fylkeskommunene skal
finansiere tilbakeføringstransportene, og at det er naturlig
at staten overtar det økonomiske totalansvar for alle pasienter
som transporteres i ambulansefly.
Komiteen er enig i at post 72
luftambulansetransport økes med 30 mill. kroner
hvor 5 mill. kroner gjelder fylkeskommunenes tilbakeføringsoppdrag. Komiteen er
også enig i at den samlede bevilgningen for 2000 under
kap. 2750 økes med 141,4 mill. kroner til 1 816,5 mill.
kroner.
Komiteen har ellers
ingen merknader til de foreslåtte endringene i proposisjonen
og rår Stortinget til å fatte følgende
vedtak:
I
I statsbudsjettet for 2000 gjøres følgende
endringer:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
Utgifter: |
| | Sosial-
og helsedepartementet | |
2600 | | Trygdeetaten | |
| 1 | Driftsutgifter, økes med
| 8 900 000 |
| | fra kr 3 501 300 000 til
kr 3 510 200 000 | |
2650 | | Sykepenger | |
| 70 | Sykepenger for arbeidstakere
m.v, overslagsbevilgning, forhøyes med | 874 000 000 |
| | fra kr 18 826 000 000 til
kr 19 700 000 000 | |
| 71 | Sykepenger for selvstendige, overslagsbevilgning, forhøyes med
| 65 000 |
| | fra kr 1 368 000 000 til
kr 1 433 000 000 | |
| 75 | Feriepenger av sykepenger, overslagsbevilgning, nedsettes med
| 12 000 000 |
| | fra kr 980
000 000 til kr 968 000 000 | |
2660 | | Uførhet | |
| 70 | Grunnpensjon, overslagsbevilgning, nedsettes med
. | 272 000 000 |
| | fra kr 12 155 000 000 til
kr 11 883 000 000 | |
| 71 | Tilleggspensjon, overslagsbevilgning, forhøyes med
| 58 000 000 |
| | fra kr 17 201 000 000 til
kr 17 259 000 000 | |
| 72 | Særtillegg, overslagsbevilgning, nedsettes med
| 53 000 000 |
| | fra kr 1 330 000 000 til
kr 1 277 000 000 | |
| 74 | Grunnstønad, overslagsbevilgning, forhøyes med
| 72 000 |
| | fra kr 1 193 000 000 til
kr 1 265 000 000 | |
| 75 | Hjelpestønad, overslagsbevilgning, forhøyes med
| 8 000 000 |
| | fra kr 1 342 000 000 til
kr 1 350 000 000 | |
| 76 | Menerstatning ved yrkesskade
, overslagsbevilgning, nedsettes med | 13 000 000 |
| | fra kr 123 000 000 til
kr 110 000 000 | |
2662 | | Yrkesskadetrygd, gml. lovgivning | |
| 70 | Pensjoner, overslagsbevilgning, nedsettes med
| 4 000 000 |
| | fra kr 86 000 000 til kr
82 000 000 | |
2663 | | Medisinsk rehabilitering
m.v. | |
| 70 | Rehabiliteringspenger, overslagsbevilgning, forhøyes med
| 188 000 000 |
| | fra kr 3 802 000 000 til
kr 3 990 000 000 | |
| 72 | Foreløpig uførestønad, overslagsbevilgning, forhøyes med
| 11 000 000 |
| | fra kr 213 000 000 til
kr 224 000 000 | |
| 74 | Tilskudd til biler, forhøyes med
| 117 500 000 |
| | fra kr 632 500 000 til
kr 750 000 000 | |
| 75 | Bedring av funksjonsevnen,
hjelpemidler, nedsettes med | 4 000 000 |
| | fra kr 2 534 000 000 til
kr 2 530 000 000 | |
| 76 | Bedring av funksjonsevnen,
andre formål, nedsettes med | 4 000 000 |
| | fra kr 36 000 000 til kr
32 000 000 | |
| 79 | Høreapparater, forhøyes med
| 10 500 000 |
| | fra kr 276 500 000 til
kr 287 000 000 | |
2670 | | Alderdom | |
| 70 | Grunnpensjon, overslagsbevilgning, forhøyes med
| 23 000 000 |
| | fra kr 26 682 000 000 til
kr 26 705 000 000 | |
| 71 | Tilleggspensjon, overslagsbevilgning, forhøyes med
| 85 000 000 |
| | fra kr 32 798 000 000 til
kr 32 883 000 000 | |
| 72 | Ventetillegg, overslagsbevilgning, nedsettes med
| 2 000 000 |
| | fra kr 211 000 000 til
kr 209 000 000 | |
| 73 | Særtillegg, overslagsbevilgning, nedsettes med
| 33 000 000 |
| | fra kr 5 636 000 000 til
kr 5 603 000 000 | |
2680 | | Etterlatte | |
| 70 | Grunnpensjon, overslagsbevilgning, nedsettes med
| 45 000 000 |
| | fra kr 1 175 000 000 til
kr 1 130 000 000 | |
| 71 | Tilleggspensjon, overslagsbevilgning, nedsettes med
| 30 000 000 |
| | fra kr 1 005 000 000 til
kr 975 000 000 | |
2683 | | Stønad til enslig
mor eller far | |
| 72 | Stønad til barnetilsyn, overslagsbevilgning, nedsettes med
| 60 000 000 |
| | fra kr 740 000 000 til
kr 680 000 000 | |
| 76 | Forskuttering av underholdsbidrag, forhøyes med
| 130 000 000 |
| | fra kr 1 540 000 000 til
kr 1 670 000 000 | |
2691 | | Diverse overføringer
m.v. | |
| 72 | Andre utgifter, nedsettes med
| 23 800 000 |
| | fra kr 38 000 000 til kr
14 200 000 | |
2711 | | Diverse tiltak i fylkeshelsetjenesten
m.v. | |
| 70 | Refusjon spesialisthjelp, forhøyes med
| 135 000 000 |
| | fra kr 745 000 000 til
kr 880 000 000 | |
| 71 | Refusjon psykologhjelp, forhøyes med
| 8 000 000 |
| | fra kr 132
000 000 til kr 140 000 000 | |
| 72 | Refusjon tannlegehjelp, forhøyes med
| 8 000 000 |
| | fra kr 247 000 000 til
kr 255 000 000 | |
| 73 | Sykestønadsutgifter
i utlandet, forhøyes med | 30 000 000 |
| | fra kr 80 000 000 til kr
110 000 000 | |
| 75 | Opptreningsinstitusjoner, nedsettes med
| 23 000 000 |
| | fra kr 440 700 000 til
kr 417 700 000 | |
| 76 | Private laboratorier og
røntgeninstitutt, forhøyes med
| 12 500 000 |
| | fra kr 377 500 000 til
kr 390 000 000 | |
| 77 | Pasienter fra gjensidighetsland
m.v, forhøyes med | 9 000 000 |
| | fra kr 31 000 000 til kr
40 000 000 | |
2750 | | Syketransport m.v. | |
| 71 | Skyssvederlag for leger, forhøyes med
| 10 000 000 |
| | fra kr 320 000 000 til
kr 330 000 000 | |
| 72 | Luftambulansetransport, forhøyes med
| 30 000 000 |
| | fra kr 224 000 000 til
kr 254 000 000 | |
| 75 | Logopedisk behandling, forhøyes med
| 4 500 000 |
| | fra kr 18 000 000 til kr
22 500 000 | |
| 77 | Syketransport, forhøyes med
| 97 000 000 |
| | fra kr 1 063 000 000 til
kr 1 160 000 000 | |
2751 | | Medisiner m.v. | |
| 70 | Legemidler, forhøyes med
| 172 500 000 |
| | fra kr 5 527 500 000 til
kr 5 700 000 000 | |
| 73 | Ortopediske hjelpemidler
m.v, forhøyes med | 15 000 000 |
| | fra kr 423 000 000 til
kr 438 000 000 | |
2752 | | Refusjon av egenbetaling | |
| 70 | Refusjon av egenbetaling, forhøyes med
| 70 000 000 |
| | fra kr 1 450 000 000 til
kr 1 520 000 000 | |
2755 | | Helsetjeneste i kommunene | |
| 61 | Tilskudd til fastlønnsordning
allmennleger, kan nyttes under post 70,
forhøyes med | 7 000 000 |
| | fra kr 193 000 000 til
kr 200 000 000 | |
| 62 | Tilskudd til fastlønnsordning
fysioterapeuter, kan nyttes under post 71, forhøyes med | 4 000 000 |
| | fra kr 149 000 000 til
kr 153 000 000 | |
| 70 | Refusjon allmennlegehjelp, kan nyttes under post 61, forhøyes med | 143 000 000 |
| | fra kr 1 542 000 000 til
kr 1 685 000 000 | |
| 71 | Refusjon fysioterapi, kan nyttes under post 61, forhøyes med
| 67 000 000 |
| | fra kr 733 000 000 til
kr 800 000 000 | |
2790 | | Andre helsetiltak | |
| 70 | Bidrag, lokalt, forhøyes med
| 12 000 000 |
| | fra kr 358 000 000 til
kr 370 000 000 | |
| 72 | Utgifter til sykebehandling
i utlandet, nedsettes med | 16 000 000 |
| | fra kr 1 002 000 000 til
kr 986 000 000 | |
Inntekter: |
| | Sosial-
og helsedepartementet | |
5701 | | Diverse inntekter | |
| 2 | Diverse inntekter, forhøyes med
| 16 200 000 |
| | fra kr 108 800 000 til
kr 125 000 000 | |
| 3 | Hjelpemiddelsentraler, forhøyes med
| 10 000 000 |
| | fra kr 45 000 000 til kr
55 000 000 | |
| 71 | Refusjon ved yrkesskade, forhøyes med
| 41 000 000 |
| | fra kr 575 000 000 til
kr 616 000 000 | |
| 73 | Refusjon fra bidragspliktige, forhøyes med
| 130 000 000 |
| | fra kr 1 020
000 000 til kr 1 150 000 000 | |
| 75 | Refusjon overskytende bidrag, forhøyes med
| 10 000 000 |
| | fra kr 244 000 000 til
kr 254 000 000 | |
| 80 | Renter, nedsettes med
| 15 000 000 |
| | fra kr 50 000 000 til kr
35 000 000 | |
Oslo, i sosialkomiteen, den 7. desember 2000
John I. Alvheim
leder |
Karin Lian
ordfører |
Are Næss
sekretær |