Innstilling fra sosialkomiteen om endringer i bevilgninger under folketrygden i statsbudsjettet for 2000

Dette dokument

  • Innst. S. nr. 85 (2000-2001)
  • Kildedok: St.prp. nr. 25 (2000-2001) unntatt kap. 2530, 2540, 2541, 2542, 2543, 5704 og 5705
  • Dato: 07.12.2000
  • Utgiver: Sosialkomiteen
  • Sidetall: 6

Til Stortinget

Sammendrag

Det legges i proposisjonen fram forslag til omgruppering av en del bevilgninger under folketrygden i statsbudsjettet for 2000. De reviderte anslagene for folketrygdens utgifter i 2000 bygger i hovedsak på regnskapstall pr. 30. september 2000.

Det redegjøres i proposisjonen først for hovedforutsetningene som var lagt inn i budsjettet med hensyn til grunnbeløp, særtillegg, utvikling i antall stønadsmottakere m.v.

Det gis så en summarisk oversikt over hvilke tilleggsbevilgninger som er vedtatt av Stortinget hittil i år, samt en presentasjon av budsjetterte og faktiske (anslåtte) utgifter. Det framgår av oversikten at Sosial- og helsedepartementet nå foreslår bevilgningene under programområde 29 Sosiale formål økt med 1 095,1 mill. kroner. De største økningene er under kap. 2650 Sykepenger som foreslås økt med 927 mill. kroner, og kap. 2663 Medisinsk rehabilitering som foreslås økt med 319 mill. kroner. De største reduksjonene er under kap. 2660 Uførhet som foreslås redusert med 200 mill. kroner, og kap. 2680 Etterlatte som foreslås redusert med 75 mill. kroner. Under programområde 30 Helsevern foreslås bevilgningene økt med 795,5 mill. kroner. De største økningene er under kap. 2711 Diverse tiltak i fylkeshelsetjenesten som foreslås økt med 179,5 mill. kroner, kap. 2750 Syketransport som foreslås økt med 141,5 mill. kroner, kap. 2751 Medisiner m.v. som foreslås økt med 187,5 mill. kroner og kap. 2755 Helsetjeneste i kommunene som foreslås økt med 221 mill. kroner. Netto foreslås bevilgningene under Sosial- og helsedepartementets utgiftskapitler økt med til sammen 1 890,6 mill. kroner.

Det redegjøres for takstoppgjørene for leger, fysioterapeuter og psykologer som ikke ble avsluttet tidlig nok til at de økonomiske konsekvensene for folketrygden i 2000 på vanlig måte kunne legges fram for Stortinget i vårsesjonen. Avtaler er inngått med Den norske lægeforening, Norske Fysioterapeuters Forbund og Norsk Psykologforening som for legene innebærer en samlet økning i takster, fondsavsetninger og driftstilskudd med 4,2 pst., for fysioterapeutene en økning med 4,0 pst. og for psykologene en økning med 4,1 pst. Pasientenes egenandeler hos legespesialister og psykologer ble i gjennomsnitt økt med 10 pst. i forbindelse med oppgjøret. Egenandelene hos allmennleger og fysioterapeuter ble ikke endret. Departementet har regulert tilskuddene til fastlønnsstillinger for allmennleger fra 206 000 kroner til 215 000 kroner knyttet til minst 20 timers kurativt arbeid per uke/1 600 konsultasjoner per år, og fra 160 500 kroner til 167 500 kroner knyttet til minst 14 timer/ 1 000 konsultasjoner. Tilskuddet til fastlønnsstillinger for fysioterapeuter er økt fra 112 500 kroner til 117 500 kroner. De budsjettmessige konsekvensene for folketrygden i 2000 av takstoppgjørene per 1. juli 2000 er anslått til i alt 119,0 mill. kroner. I tillegg øker utgiftene under kap. 739 post 61 Tilskudd til driftsavtaler med 4,0 mill. kroner som følge av takstoppgjørene. Disse merutgiftene motsvares av en tilsvarende innsparing under samme post. Denne bevilgningen foreslås derfor ikke endret.

Det redegjøres videre nærmere for de mer- og mindreutgiftene som det regnes med under folketrygdens utgiftskapitler og for mer- og mindreinntekter som forventes under Sosial- og helsedepartementets inntektskapittel 5701.

Kapittelvis er forslagene som følger:

Kap. 2600

Trygdeetaten foreslås økt med

8,9 mill. kroner

Kap. 2650

Sykepenger foreslås økt med

927,0 mill. kroner

Kap. 2660

Uførhet foreslås redusert med

200,0 mill. kroner

Kap. 2662

Yrkesskadetrygd gml. lovgivning foreslås redusert med

4,0 mill. kroner

Kap. 2663

Medisinsk rehabilitering m.v. foreslås økt med

319,0 mill. kroner

Kap. 2670

Alderdom foreslås økt med

73,0 mill. kroner

Kap. 2680

Etterlattepensjoner foreslås redusert med

75,0 mill. kroner

Kap. 2683

Stønad til enslig mor eller far foreslås økt med

70,0 mill. kroner

Kap. 2691

Diverse overføringer m.v. foreslås redusert med

23,8 mill. kroner

Kap. 2711

Diverse tiltak i fylkeshelsetjenesten m.v. foreslås økt med

179,5 mill. kroner

Kap. 2750

Syketransport m.v. foreslås redusert med

141,5 mill. kroner

Kap. 2751

Medisiner m.v. foreslås økt med

187,5 mill. kroner

Kap. 2752

Refusjon av egenbetaling foreslås økt med

70,0 mill. kroner

Kap. 2755

Helsetjeneste i kommunene foreslås økt med

221,0 mill. kroner

Kap. 2790

Andre helsetiltak foreslås redusert med

4,0 mill. kroner

Kap. 5701

Diverse inntekter foreslås økt med

192,2 mill. kroner

Under redegjørelsen for endringer under kap. 2750 post 72 Luftambulansetransport drøftes bl.a. finansiering av tilbakeføringsoppdrag, og det foreslås at staten skal ha ansvaret for finansiering av slik transport. Under samme post er det redegjort for nye kontrakter for statens luftambulanse.

Avslutningsvis i proposisjonen gis det en oversikt over hele folketrygdens inntektsside og en samlet oversikt over folketrygdens utgifter og inntekter etter de endringene som er vedtatt og foreslått i proposisjonen. Det vises til at mens en i det vedtatte budsjettet for 2000 regnet med et statstilskudd til folketrygden på 49 287,8 mill. kroner, regner en nå med et statstilskudd på 51 825,7 mill. kroner. I nysalderingsproposisjonen for 2000 vil en komme tilbake til folketrygdens inntekter og statstilskuddet.

Komiteens merknader

Komiteen har merket seg at de samlede utgifter for 2000 anslås å bli 175 820,41 mill. kroner; en økning på 6 145,08 mill. kroner i forhold til saldert budsjett. Komiteen har også merket seg at de samlede inntekter for 2000 anslås å bli 123 994,70 mill. kroner, en økning på 3 592,2 mill. kroner i forhold til saldert budsjett.

Komiteen er enig i at folketrygdens budsjett tilføres et statstilskudd på 51 825,71 mill. kroner for å komme i balanse.

Når det gjelder de kapitlene som ikke er omtalt nedenfor, har komiteen ingen merknader.

Kap. 2650 Sykepenger

Komiteen viser til at i forhold til saldert budsjett for 2000 anslås sykefraværet å øke til 13 pst. for arbeidstakere. Komiteen har merket seg at psykiske lidelser er den diagnosegruppen som bidrar mest til veksten i fraværet i 2000. Komiteen ser med bekymring på denne utviklingen og viser for øvrig til sosialkomiteens budsjettinnstilling (Budsjett-innst. S. nr. 11 (2000-2001)) der sykefraværet og ulike tiltak som settes i gang for å flere til å bli i arbeidslivet, omtales. Komiteen er enig i at den samlede bevilgning for 2000 økes med 874 mill. kroner til 19 700 mill. kroner.

Kap. 2660 Uførhet

Komiteen viser til at antall uførepensjonister har økt mindre enn ventet i 2000. Dette skyldes at trygdeetatens avslagsprosent har økt, at attføring blir forsøkt i større grad enn tidligere, og at flere går lenger på rehabiliteringspenger. Komiteen har merket seg at når det gjelder grunnpensjonen, har gjennomsnittlig trygdetid gått ned, og regelendring har ført til at stadig større andel gifte og samboende får sin pensjon redusert med 75 pst. av grunnbeløpet. Grunnstønaden har økt fordi endring i reglene gir ekstrastønad til kosthold for personer med særskilt kosthold. Tilleggspensjonen har en noe sterkere vekst, mens særtillegget noe lavere vekst enn forutsatt.

Komiteen er enig i at den samlede bevilgningen for 2000 reduseres med 200 mill. kroner til 33 144 000 mill. kroner.

Kap. 2663 Medisinsk rehabilitering m.v.

Komiteen viser til en økning i antall stønadsmottakere som får rehabiliteringspenger, på 15 pst. fra 1999 til 2000. Dette skyldes at en høy andel av de langtidssykmeldte som går ut fra sykepengeperioden, fyller vilkårene for rehabiliteringspenger. Komiteen har merket seg at skjerpingen av attføringskravet ved behandling av søknad om uførepensjon også fører til økning av varigheten på rehabiliteringspenger.

Komiteen vil peke på at tilskudd til biler har økt på grunn av kostnadene pr. bil er høyere enn anslått, og at kostnadene til spesialutstyr øker sterkere enn regnet med. Komiteen har også merket seg at stønaden til høreapparater har økt som følge av at de nå stort sett er digitale høreapparater.

Komiteen er enig i at den samlede bevilgningen for 2000 under kap. 2663 økes med 319 mill. kroner til 7 873 mill kroner.

Kap. 2711 Diverse tiltak i fylkeshelsetjenesten m.v.

Komiteen har merket seg at refusjonsutgiftene til legespesialister pr. 30. september 2000 var 17,0 pst. høyere enn tilsvarende tidspunkt i 1999. Komiteen vil peke på at takstene for enkelte kirurgiske inngrep har økt betydelig, f.eks. grå stær-operasjoner. For psykologhjelp var refusjonsutgiftene 10,1 pst. og for tannlegehjelp 4 pst. høyere. For sykestønadsutgifter i utlandet var de nominelle refusjonsutgiftene 65,3 pst. høyere.

Komiteen har merket seg at det er forventet et mindreforbruk på om lag 23 mill. kroner til opptreningsinstitusjonene enn forutsatt i budsjettet. Komiteen viser til at CatoSenteret er etablert uten godkjenning som opptreningsinstitusjon eller spesiell helseinstitusjon. Komiteen har merket seg at Sosial- og helsedepartementet vil utbetale 3,1 mill. kroner som ekstraordinært tilskudd til CatoSenteret i 2000 fra kap. 2711 post 75 Opptreningsinstitusjoner. Videre har komiteen merket seg at departementet varsler at det vil vurdere kjøp av tjenester ved CatoSenteret i 2001 tilsvarende 30 plasser. I denne sammenheng vurderes det bruk av midler som bevilges under kap. 2600 Trygdeetaten til kjøp av helsetjenester for sykmeldte, samt at det også skal vurderes om det er rom for å dekke deler av utgiftene under kap. 2711 post 75 Opptreningsinstitusjoner. Komiteen tar dette til etterretning.

Komiteen er enig i at den samlede bevilgning for 2000 under kap. 2711 økes med 179, 5 mill. kroner til 2 462,3 mill. kroner.

Kap. 2750 Syketransport

Komiteen viser til et høyere aktivitetsnivå og også til at økningen inkluderer bortfall av honorar fra fylkeskommunene for tilbakeføringsoppdrag. Etter sykehusloven har staten ansvar for planlegging, utbygging og drift av luftambulansetjenesten. Etter dagens regelverk skal staten ikke betale for tilbakeføringsoppdrag. Fordi Nord-Norge har størst omfang av tilbakeføringsoppdrag, har ikke denne blitt satt ut i livet samtidig som det i budsjettet for 2000 ble lagt inn en innsparing på 5 mill. kroner. Komiteen viser til at fra 1. januar 2001 vil det etter felles europeisk regelverk ikke bli mulig for bårepasienter å bli fraktet med rutefly uten store merkostnader for flyselskapene som staten må refundere.

Komiteen har merket seg at av økonomiske grunner kan saken best løses ved å overføre bårepasienter fra rutefly til ambulanseflyene. Komiteen er enig i at det ikke lenger er hensiktsmessig at fylkeskommunene skal finansiere tilbakeføringstransportene, og at det er naturlig at staten overtar det økonomiske totalansvar for alle pasienter som transporteres i ambulansefly.

Komiteen er enig i at post 72 luftambulanse­transport økes med 30 mill. kroner hvor 5 mill. kroner gjelder fylkeskommunenes tilbakeføringsoppdrag. Komiteen er også enig i at den samlede bevilgningen for 2000 under kap. 2750 økes med 141,4 mill. kroner til 1 816,5 mill. kroner.

Komiteens tilråding

Komiteen har ellers ingen merknader til de foreslåtte endringene i proposisjonen og rår Stortinget til å fatte følgende

vedtak:

I

I statsbudsjettet for 2000 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål:

Kroner

Utgifter:

Sosial- og helsedepartementet

2600

Trygdeetaten

1

Driftsutgifter, økes med

8 900 000

fra kr 3 501 300 000 til kr 3 510 200 000

2650

Sykepenger

70

Sykepenger for arbeidstakere m.v, overslagsbevilgning, forhøyes med

874 000 000

fra kr 18 826 000 000 til kr 19 700 000 000

71

Sykepenger for selvstendige, overslagsbevilgning, forhøyes med

65 000

fra kr 1 368 000 000 til kr 1 433 000 000

75

Feriepenger av sykepenger, overslagsbevilgning, nedsettes med

12 000 000

fra kr 980 000 000 til kr 968 000 000

2660

Uførhet

70

Grunnpensjon, overslagsbevilgning, nedsettes med .

272 000 000

fra kr 12 155 000 000 til kr 11 883 000 000

71

Tilleggspensjon, overslagsbevilgning, forhøyes med

58 000 000

fra kr 17 201 000 000 til kr 17 259 000 000

72

Særtillegg, overslagsbevilgning, nedsettes med

53 000 000

fra kr 1 330 000 000 til kr 1 277 000 000

74

Grunnstønad, overslagsbevilgning, forhøyes med

72 000

fra kr 1 193 000 000 til kr 1 265 000 000

75

Hjelpestønad, overslagsbevilgning, forhøyes med

8 000 000

fra kr 1 342 000 000 til kr 1 350 000 000

76

Menerstatning ved yrkesskade , overslagsbevilgning, nedsettes med

13 000 000

fra kr 123 000 000 til kr 110 000 000

2662

Yrkesskadetrygd, gml. lovgivning

70

Pensjoner, overslagsbevilgning, nedsettes med

4 000 000

fra kr 86 000 000 til kr 82 000 000

2663

Medisinsk rehabilitering m.v.

70

Rehabiliteringspenger, overslagsbevilgning, forhøyes med

188 000 000

fra kr 3 802 000 000 til kr 3 990 000 000

72

Foreløpig uførestønad, overslagsbevilgning, forhøyes med

11 000 000

fra kr 213 000 000 til kr 224 000 000

74

Tilskudd til biler, forhøyes med

117 500 000

fra kr 632 500 000 til kr 750 000 000

75

Bedring av funksjonsevnen, hjelpemidler, nedsettes med

4 000 000

fra kr 2 534 000 000 til kr 2 530 000 000

76

Bedring av funksjonsevnen, andre formål, nedsettes med

4 000 000

fra kr 36 000 000 til kr 32 000 000

79

Høreapparater, forhøyes med

10 500 000

fra kr 276 500 000 til kr 287 000 000

2670

Alderdom

70

Grunnpensjon, overslagsbevilgning, forhøyes med

23 000 000

fra kr 26 682 000 000 til kr 26 705 000 000

71

Tilleggspensjon, overslagsbevilgning, forhøyes med

85 000 000

fra kr 32 798 000 000 til kr 32 883 000 000

72

Ventetillegg, overslagsbevilgning, nedsettes med

2 000 000

fra kr 211 000 000 til kr 209 000 000

73

Særtillegg, overslagsbevilgning, nedsettes med

33 000 000

fra kr 5 636 000 000 til kr 5 603 000 000

2680

Etterlatte

70

Grunnpensjon, overslagsbevilgning, nedsettes med

45 000 000

fra kr 1 175 000 000 til kr 1 130 000 000

71

Tilleggspensjon, overslagsbevilgning, nedsettes med

30 000 000

fra kr 1 005 000 000 til kr 975 000 000

2683

Stønad til enslig mor eller far

72

Stønad til barnetilsyn, overslagsbevilgning, nedsettes med

60 000 000

fra kr 740 000 000 til kr 680 000 000

76

Forskuttering av underholdsbidrag, forhøyes med

130 000 000

fra kr 1 540 000 000 til kr 1 670 000 000

2691

Diverse overføringer m.v.

72

Andre utgifter, nedsettes med

23 800 000

fra kr 38 000 000 til kr 14 200 000

2711

Diverse tiltak i fylkeshelsetjenesten m.v.

70

Refusjon spesialisthjelp, forhøyes med

135 000 000

fra kr 745 000 000 til kr 880 000 000

71

Refusjon psykologhjelp, forhøyes med

8 000 000

fra kr 132 000 000 til kr 140 000 000

72

Refusjon tannlegehjelp, forhøyes med

8 000 000

fra kr 247 000 000 til kr 255 000 000

73

Sykestønadsutgifter i utlandet, forhøyes med

30 000 000

fra kr 80 000 000 til kr 110 000 000

75

Opptreningsinstitusjoner, nedsettes med

23 000 000

fra kr 440 700 000 til kr 417 700 000

76

Private laboratorier og røntgeninstitutt, forhøyes med

12 500 000

fra kr 377 500 000 til kr 390 000 000

77

Pasienter fra gjensidighetsland m.v, forhøyes med

9 000 000

fra kr 31 000 000 til kr 40 000 000

2750

Syketransport m.v.

71

Skyssvederlag for leger, forhøyes med

10 000 000

fra kr 320 000 000 til kr 330 000 000

72

Luftambulansetransport, forhøyes med

30 000 000

fra kr 224 000 000 til kr 254 000 000

75

Logopedisk behandling, forhøyes med

4 500 000

fra kr 18 000 000 til kr 22 500 000

77

Syketransport, forhøyes med

97 000 000

fra kr 1 063 000 000 til kr 1 160 000 000

2751

Medisiner m.v.

70

Legemidler, forhøyes med

172 500 000

fra kr 5 527 500 000 til kr 5 700 000 000

73

Ortopediske hjelpemidler m.v, forhøyes med

15 000 000

fra kr 423 000 000 til kr 438 000 000

2752

Refusjon av egenbetaling

70

Refusjon av egenbetaling, forhøyes med

70 000 000

fra kr 1 450 000 000 til kr 1 520 000 000

2755

Helsetjeneste i kommunene

61

Tilskudd til fastlønnsordning allmennleger, kan nyttes under post 70, forhøyes med

7 000 000

fra kr 193 000 000 til kr 200 000 000

62

Tilskudd til fastlønnsordning fysioterapeuter, kan nyttes under post 71, forhøyes med

4 000 000

fra kr 149 000 000 til kr 153 000 000

70

Refusjon allmennlegehjelp, kan nyttes under post 61, forhøyes med

143 000 000

fra kr 1 542 000 000 til kr 1 685 000 000

71

Refusjon fysioterapi, kan nyttes under post 61, forhøyes med

67 000 000

fra kr 733 000 000 til kr 800 000 000

2790

Andre helsetiltak

70

Bidrag, lokalt, forhøyes med

12 000 000

fra kr 358 000 000 til kr 370 000 000

72

Utgifter til sykebehandling i utlandet, nedsettes med

16 000 000

fra kr 1 002 000 000 til kr 986 000 000

Inntekter:

Sosial- og helsedepartementet

5701

Diverse inntekter

2

Diverse inntekter, forhøyes med

16 200 000

fra kr 108 800 000 til kr 125 000 000

3

Hjelpemiddelsentraler, forhøyes med

10 000 000

fra kr 45 000 000 til kr 55 000 000

71

Refusjon ved yrkesskade, forhøyes med

41 000 000

fra kr 575 000 000 til kr 616 000 000

73

Refusjon fra bidragspliktige, forhøyes med

130 000 000

fra kr 1 020 000 000 til kr 1 150 000 000

75

Refusjon overskytende bidrag, forhøyes med

10 000 000

fra kr 244 000 000 til kr 254 000 000

80

Renter, nedsettes med

15 000 000

fra kr 50 000 000 til kr 35 000 000

Oslo, i sosialkomiteen, den 7. desember 2000

John I. Alvheim

leder

Karin Lian

ordfører

Are Næss

sekretær