Regjeringen vil øke helse- og miljøkvalitetene
i byområdene, redusere ulykkene og bedre framkommeligheten
for næringstransporter og kollektivtrafikk.
Dette må skje med en kombinasjon av
virkemidler og tiltak som bl.a. bidrar til å begrense veksten
i transport med privatbil og legger bedre til rette for bruk av kollektive
transportmidler og sykkel.
Regjeringen vil derfor i samarbeid med lokale
og regionale myndigheter:
– styrke
utviklingen av et effektivt, miljøvennlig og trafikksikkert
transportsystem i byområdene,
– bedre vilkårene for
utbygging og drift av en attraktiv kollektivtransport,
– bedre hovedvegnettet der dette
bedrer framkommelighet og reduserer trafikkulykker og miljøbelastning,
– legge til rette for bruk av
trafikkregulerende tiltak,
– videreutvikle modeller for strategisk
areal- og transportpolitikk,
– prøve ut alternative
metoder for transportsystemenes forvaltningsorganisering i storbyområder,
– bidra til utvikling av effektive
godsknutepunkter som ikke medfører unødig belastning
på byens andre funksjoner,
– følge opp tiltak for å redusere
luftforurensing og støyproblemer.
De største byene står overfor
store utfordringer når det gjelder framkommelighet, miljøbelastninger
og arealbruk.
Samferdselsdepartementet vil legge økt
vekt på en politikk der utbyggingen av hovedvegnettet i
de større byområdene og kollektivtrafikken ses
i sammenheng. Parallelt med dette vil departementet søke å redusere veksten
i biltrafikken gjennom å stimulere til at persontrafikken
vris mot kollektivtransport.
Samferdselsdepartementet vil arbeide for å styrke samordningen
mellom forvaltningsnivåene på transportområdet.
Parallelt med en innsats rettet mot å styrke samordningen,
vil departementet ta initiativ til å få utprøvd
alternative organisasjonsformer med et mer samlet ansvar.
Det sentrale Østlandsområdet,
dvs. dagpendlingsomlandet til Oslo/Akershus, er landets
mest folkerike og tettest befolkede område, med 40-45 pst.
av landets befolkning. Inkluderes Stavanger-, Bergens- og Trondheimsområdet,
blir andelen 60-65 pst. Dette innebærer at det for store
deler av befolkningen er av betydning at disse områdene
er effektive og funksjonsdyktige regioner, der hensyn til trivsel,
velferd og kultur- og naturmiljøet ivaretas.
Forholdene ligger generelt bedre til rette for
kollektive transportmidler i disse områdene enn i landet
for øvrig.
Kollektivtransporten har tapt markedsandeler
til privatbilen fra begynnelsen av 80-tallet. Etter 1990 har de fleste
byområder klart å få til en stabilisering
eller vekst i antall kollektivreiser.
Samferdselsdepartementet vil fortsette arbeidet
med å legge til rette for alternativer som kan være
mer kostnadseffektive enn utvidelse av vegkapasitet for å redusere
kapasitetsproblemer.
Økt gods- og persontransport gir fortsatt
store utfordringer knyttet til miljø i de største
byområdene. Utfordringene er spesielt knyttet til lokal
luftforurensning og støy, men også arealbruk,
visuelt miljø og barrierer i bylandskapet.
Regjeringen vil styrke arbeidet med å redusere
støyproblemene i Norge, og har i den forbindelse fastsatt
et nytt nasjonalt mål for støy. Det nasjonale
målet er en betydelig skjerping i forhold til grenseverdier
for innendørs støy som ble vedtatt i forskrift
til forurensningsloven i 1997. Som følge av kravene i grenseverdiforskriften
til forurensningsloven må det gjennomføres støyskjerming
og fasadeisolering av boliger.
Luftfartstilsynet har igangsatt en prosess som
skal legge grunnlaget for arbeidet med å evaluere forskriften
om inn- og utflygingstraseer for Oslo Lufthavn.
Regjeringens utgangspunkt er at næringslivet
er tjent med at statens engasjement i godstransport avgrenses til
utforming av rammevilkår, herunder nødvendige hensyn
til næringslivets behov for framkommelighet ved planleggingen
av infrastruktur.
I de større byområdene er
transportsystemet sammensatt og ansvaret delt på mange
aktører. Storbyenes omegnskommuner utgjør mange
steder en del av storbyregionen. For å kunne utvikle gode
transportløsninger for samfunnet er det avgjørende
med en stor grad av samordning og samarbeid mellom forvaltningsnivåer
og andre sentrale aktører.
Det skal legges vekt på å oppnå gode
helhetsløsninger på tvers av kommunegrensene.
På 90-tallet har myndighetene på sentralt, regionalt
og lokalt nivå gitt samordnet transportplanlegging økt
oppmerksomhet. Departementene mener at de rikspolitiske retningslinjene
for samordnet areal- og transportplanlegging (RPR/ATP)
må integreres ytterligere i planprosessen, slik at målene
for retningslinjene i større utstrekning blir nådd.
Miljøverndepartementet og Samferdselsdepartementet
vil arbeide videre med grunnlaget for utvikling av strategiske areal-
og transportplaner.
Selv om grunnlaget for en samlet forvaltningsreform i
transportsektoren foreløpig er utilstrekkelig, finner Regjeringen
det viktig å prøve ut alternative modeller for
transportsystemets forvaltningsorganisering i byene, der investering
og drift av infrastruktur for både veg og kollektivmidler
ses i sammenheng med arealbruk. Samferdselsdepartementet vil følge
opp med initiativ til å få utprøvd ulike
modeller og vil bidra med finansiering.
Samferdselsdepartementet mener Statens vegvesens innsats
for kollektivtransportplanlegging i hovedsak må rettes
mot de større byområdene.
Midler til riksveginvesteringer (over statsbudsjettet eller
bompenger) kan på visse vilkår alternativt brukes til
tiltak utenfor riksvegnettet. Det blir over vegbudsjettet gitt tilskudd
til tiltak utenfor statens ansvarsområde for å styrke
kollektivtrafikken i Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger med omkringliggende
kommuner (storbymidlene). Samferdselsdepartementet vil videreføre
ordningen.
Framkommelighetsproblemet i byene er først
og fremst knyttet til kø på vegnettet, men også banenettet har
tidvis kapasitetsproblemer. Det er tre hovedkategorier av virkemidler
for å løse køproblemene:
– kapasitetsutvidelser
(utbygging og utbedring),
– tiltak som påvirker
etterspørselen (vegprising, avgifter, parkeringsrestriksjoner,
styrking av kollektivtrafikk, arealpolitikk osv.),
– trafikktekniske virkemidler
(bedrer trafikkflyten).
Vegprising kan bli et aktuelt trafikkregulerende
virkemiddel. Likedan kan parkeringsregulering bidra til alternative
reisevalg. For å stimulere til økt belegg i personbiler
og minibusser, vurderer Samferdselsdepartementet å gjennomføre
forsøk hvor biler med tre eller flere personer tillates å benytte
kollektivfeltene.
Departementet vil videreføre gjennomføringen
av hovedvegutbyggingen i storbyene. Hvis de betydelige framkommelighetsgevinstene
som er vunnet skal beholdes over tid, er det imidlertid også behov
for tiltak som kan begrense veksten i biltrafikken.
Som en samlet strategi for å styrke
jernbanen i forhold til vegtransport i storbyområdene,
legges det i tillegg til utbygging i Osloområdet opp til
kapasitetsutvidelser på Nord-Jæren, i Bergensområdet
og i Trondheimsområdet.
Samferdselsdepartementet mener det er viktig
at mulighetene til å føre en mer restriktiv parkeringspolitikk
utnyttes som en del av en helhetlig areal- og transportpolitikk,
noe gjeldende plan- og bygningslov til dels legger til rette for.
Samferdselsdepartementet og Miljøverndepartementet vil
i samarbeid vurdere mulighetene for tvunget frikjøp og
innføring av avgifter på private parkeringsplasser.
Stadig strengere miljøkrav til kjøretøy
og drivstoff, gradvis utskifting av bilparken og redusert piggdekkbruk
har allerede redusert utslippene fra vegtrafikken.
For å nå de nasjonale målene
og tilfredsstille de til enhver til gjeldende grenseverdier, kan
det i tillegg være behov for andre, mer lokaltilpassede
miljøtiltak.
Statlige transportmyndigheter har ansvar for å bidra til
at lovpålagte miljøkrav overholdes, og til at
vi når nasjonale miljømål.
Samferdselsmyndighetene vil følge utviklingen
i overgangen til piggfrie dekk. Behov for endring i bruk av virkemidler
må vurderes ut fra virkninger på forurensning
og trafikksikkerhet. Departementet vil følge dette opp
i de årlige budsjettframlegg.
Naturgass som drivstoff kan bidra til lavere
utslipp. Videre bruk av naturgass i transportsektoren må først og
fremst vurderes av aktørene i markedet. Gassetterspørsel
fra transportsektoren vil, sammen med etterspørsel fra
stasjonære brukere, kunne skape et marked som kan finansiere
kostbar utbygging av et distribusjonssystem.
Transportsektorens ansvar i forhold til vedtatt
nasjonalt støymål må primært
følges opp med virkemidler som reduserer støyen
ved kilden.
De nasjonale havnene er lokalisert til landets
største byområder. Regjeringen har utpekt dem
til nasjonale havner fordi de har stor nasjonal betydning som knutepunkter
mellom sjøverts og landverts transport og som knutepunkter
for transport til og fra utlandet.
Lokalisering av havnene og nødvendige
arealbehov må ses i forhold til endelig bestemmelsessted
for varene som distribueres over havnene.
Regjeringen legger til grunn at Oslo havn skal
fungere som nasjonal havn for stykkgods i planperioden, og at videre
planer for utviklingen av Oslo havn i tilstrekkelig grad tar hensyn
til det samlede havnebehovet i Oslofjordregionen.
Fiskeridepartementet mener det bør
være rom for å vurdere opprettelse av flere interkommunale
havnesamarbeid. Dette vil kunne bidra både til å etablere sterkere
finansielle grunnlag for å etablere en moderne og effektiv
havneinfrastruktur, og legge til rette for å se den samlede
havneinfrastrukturen i et større geografisk område
i sammenheng. Kommunene bør derfor ha et regionalt perspektiv
for havnene, for derigjennom å bidra til at havnene blir
et virkemiddel for utvikling av robuste regioner for næringsliv
og bosetting.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet og Høyre, konstaterer at de største
byene står overfor store utfordringer når det gjelder
transport, både i forhold til framkommelighet og miljø.
For å møte disse utfordringene må det
settes inn flere tiltak.
Flertallet vil peke på at
vegtrafikken dominerer person- og godstransporten i byene og det
er grunn til å forvente at trafikkvolumene vil vokse i årene
som kommer. For å kunne håndtere denne volumveksten
er det nødvendig å styrke kollektivtransporten.
Det innebærer utbygging av infrastruktur for kollektivtrafikken for
buss og bane. I tillegg kan det være aktuelt å utvide det
offentlige kjøpet av persontransporttjenestene i de største
byene.
Flertallet vil understreke at
selv om det er ønskelig at kollektivtransporten overtar
markedsandeler, er det i tillegg nødvendig å bygge
ut hovedvegnettet i de større byene.
Flertallet mener at en målrettet
utbygging av hovedvegnettet og kollektivtransporten vil bidra til å løse
de transportutfordringene som de større byene står overfor.
Flertallet vil for øvrig
vise til de respektive partiers merknader under kap. 1.2 i denne
innstilling.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre er opptatt
av å løse miljø- og trafikkproblemene
i storbyområdene. To viktige mål for samferdselspolitikken
i de større byområdene må være
bedre luftkvalitet og økt sikkerhet. Disse medlemmer vil
understreke at det er nødvendig å prioritere,
og at det i storbyområdene i første rekke bør
satses på kollektive transportløsninger. Miljøproblemene,
spesielt knyttet til luftkvalitet og køproblemene, krever
at det legges til rette for at en langt større andel av
de reisende velger kollektive transportmidler. Disse medlemmer mener
vegprising eller tidsdifferensierte bompengesatser bør
tas i bruk som trafikkregulerende virkemiddel. Dette kan bidra til å redusere
behovet for økt kapasitet på vegnettet og dermed
frigjøre midler til investeringer i kollektive transportløsninger. Disse
medlemmer vil videre understreke at både bompenger
og inntekter fra vegprising må kunne benyttes som en del
av finansieringen av kollektivtransporten. Disse medlemmer vil
videre understreke lokale myndigheters ansvar for arealplanleggingen,
herunder parkeringspolitikken, med tanke på å legge
til rette for redusert bilbruk og økt andel kollektivreisende.
Komiteen er tilfreds
med at luftkvaliteten i norske byer generelt er god og at den lokale
luftforurensingen har gått ned selv om trafikkmengden har
gått opp. Komiteen har likevel merket seg
at det fortsatt er perioder med høye konsentrasjoner av
lokal luftforurensning.
Komiteen vil vise til at det
fortsatt er store utfordringer knyttet til vegtrafikk og miljø.
For å løse disse utfordringene ønsker komiteen at
det tas i bruk positive virkemidler, hvorav økt satsing
på kollektivtransport er det viktigste.
Komiteen vil peke på arealpolitikkens
sentrale rolle for utviklingen av reisemønstre. Det er
i denne sammenheng viktig at kommunene samarbeider og finner helhetlige
og hensiktsmessige løsninger for transportsektoren og arealbruken.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Høyre,
er enig i at det både må satses på utbygging
av kollektivtransporttilbudet og hovedvegnettet for avhjelpe problemene
med framkommelighet i de største byene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, legger til grunn at store, omfattende bompengepakker
vil ha forholdsvis lang gjennomføringstid. Samtidig er
det viktig at slike pakker er så fleksible at pakkens innhold
kan endres underveis i takt med behovene for utbygging, og at det
i pakkene kan bygges ut kollektivløsninger som alternativ
til vegprosjekter.
Flertallet finner det urimelig å ha
som krav at alle prosjekter i en pakke som går over 15 år
skal være ferdig detaljplanlagt før pakken fremmes.
Flertallet viser til Innst. S.
nr. 219 (1996-1997) hvor Stortinget ba Regjeringen innføre
etableringsstopp for nye kjøpesentre i 3-5 år. Flertallet viser videre
til at dette er fulgt opp gjennom rikspolitisk bestemmelse for midlertidig
etableringsstopp for kjøpesentre utenfor sentrale deler
av byer og tettsteder, som innebærer sterk statlig styring
med etablering av kjøpesentre over 3 000 m2.
Flertallet mener at hensikten
med dette tiltaket var å hindre byspredning og økt
bilavhengighet, og antar at man har lykkes med dette. Flertallet har merket
seg at TØIs rapport om etableringen av Ski Storsenter og
Steen & Strøm Vinterbro brukes i argumentasjonen
mot dette tiltaket, og vil presisere at man i denne rapporten slår
fast at man vet for lite om hvordan kundene alternativt ville gjennomført
innkjøpsreisene til å trekke noen endelig konklusjon
om etableringen av disse har ført til trafikkøkninger. Flertallet understreker
at dette ikke betyr at etableringen av kjøpesentre ikke
bidrar til økt bilkjøring, og mener det er nødvendig
med videre forskning for å få noen endelig konklusjon
i dette spørsmålet.
Flertallet viser for øvrig
til sine merknader om vegprising under kap. 8.2.4.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil peke på det viktige i at
bompengepakkene er oversiktlige, både for politikere og bilister.
Det innebære at det må være klart hvilke
prosjekter som skal finansieres, og at bommene skal ned når
prosjektene er nedbetalt. Skal bompengeprosjekter oppnå legitimitet
i framtiden, er det viktig at disse prinsippene legges til grunn.
Disse medlemmer har merket seg
at Transportbedriftenes Landsforening ikke deler Regjeringens oppfatning
av at kollektivtrafikken har styrket sin stilling på 1990-tallet
og viser til tabellen nedenfor:
| I alt | Sjø | Bane | Buss | Personbil | Luft |
1970-1998 | 3,2 | 1,1 | 1,7 | 0,5 | 3,5 | 7,2 |
1992-1998 | 1,6 | 2,1 | 3,0 | 1,2 | 1,2 | 6,7 |
Kilde: TØI Notat 1146/1999
Disse medlemmer er enig i at
det statlige engasjementet innen godstransport skal begrense seg
til å utforme rammevilkårene. Disse medlemmer mener
at rammevilkårene for næringstransporten må være
like gode som i våre konkurrentland.
Disse medlemmer går
imot å benytte vegprising og statlige restriksjoner på parkeringspolitikken
for å påvirke framkommeligheten. Avgiftsbelastningen
på vegtrafikken er allerede høy og bør
ikke økes, snarere bør den reduseres av hensyn
til husholdningene og næringslivet. Disse medlemmer viser
nærmere til merknader om konsekvenser av vegprising under
kap. 3.2.1.
Disse medlemmer går
imot at staten skal ha hjemmel til å gripe inn i kommunenes
parkeringspolitikk. Det er kommunene som har de beste forutsetningene
for å fastlegge den lokale parkeringspolitikken. Statlig
inngripen på dette området vil representere et nytt
angrep på lokaldemokratiet som fra før er svekket av
statlig overstyring.
Disse medlemmer har merket seg
at det blir ofte hevdet at etablering av nye kjøpesentre
fører til økt bilkjøring. En rapport
utarbeidet av TØI (394/1998), viser at det ikke
kan dokumenteres at etableringen av de to kjøpesentrene
Ski Storsenter og Steen & Strøm Vinterbro har
ført til økt transportomfang.
Disse medlemmer vil advare mot
statlig overprøving av lokalt planarbeid og arealdisponering.
Bare i unntakstilfeller bør staten omgjøre kommunale
vedtak i slike saker.
Disse medlemmer vil peke på at
ved økt satsing på kollektivtransport er det viktig å sette
fokus på at busser er langt mer fleksible enn skinnegående
transportmidler. Endres reisemønstrene er det enkelt for bussene å tilpasse
seg slike endringer, mens det er vanskelig og kostbart for skinnegående
transport.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre mener bompengepakker er et fornuftig
virkemiddel for å sikre en god infrastruktur i byområder.
Inntektene må kunne benyttes til investeringer i veg, tilrettelegging for
kollektivtrafikk og til jernbane. Inntekter fra vegprising eller
tidsdifferensierte bompenger må også kunne benyttes
til tilskudd til drift av kollektivtilbudet. Disse medlemmer mener økt
brukerbetaling for utbygging av infrastruktur i byområdene
kan bidra til at utbygging av god infrastruktur i byene kan kombineres
med satsing på infrastrukturtiltak i distriktene. Uten brukerbetaling
vil det ikke være mulig med en tilstrekkelig satsing på utbygging
av infrastruktur i byområdene.
Disse medlemmer viser til at
bruk av bompenger til hel eller delvis finansiering kan utløse
et lokalt engasjement og muliggjøre raskere realisering
av prosjekt med stor lokal oppslutning. Disse medlemmer mener
bompengefinansiering må bygge på avtaler mellom
partene og ta utgangspunkt i lokalt engasjement, men at det i særskilte
tilfeller kan åpnes for bompenger uten lokal tilslutning.
Disse medlemmer mener bruk av
vegprising og tidsdifferensierte bompenger er et fornuftig virkemiddel
for å sikre bedre utnyttelse av vegenes kapasitet. I tillegg
kan det bidra til finansiering av et bedre kollektivtilbud. Miljøproblemene
knyttet til biltrafikken er større i byer, både
pga. større konsekvenser for lokal luftkvalitet og pga.
at flere rammes av støy. Gjennom vegprising i byområder
vil dette gjenspeiles bedre i kostnadene ved bruk av bil. Det bør
være dyrere å kjøre bil der dette fører
til størst miljøproblemer. I tillegg har bilister
i byene et mer reelt alternativ i form av kollektivtransport enn
en har i distriktene. Disse medlemmer viser til behandling
av Ot.prp. nr. 32 (2000-2001).
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til meldingen hvor det pekes på at det sentrale Østlandsområdet
er landets mest folkerike og tettest befolkede område,
med 45-50 pst. av landets befolkning. Inkluderes Stavanger, Bergen
og Trondheimsområdet stiger dette tallet til 60-65 pst. Videre
pekes det på at Osloområdet har hatt en befolkningsvekst
på over 2,5 gang så mye som resten av landet.
Dette medlem understreker betydningen
og konsekvensene av disse tallene. Med tanke på den nære sammenhengen
mellom bruk av privatbil og forurensing, er det innlysende at tiltak
for å redusere bruk av privat bil vil ha store og positive
følger for det lokale, regionale og nasjonale miljø.
Videre er det klart at til tross for at et godt kollektivtilbud
er viktig i alle deler av landet, er det et spesielt stort potensial
for bruk av kollektivtransport i større byområder,
og det er også her det store passasjerantallet og potensialet
for vekst er stort.
Det er en vel etablert myte at det kjøres
mye bil i Norge fordi landet er tynt befolket, og folk i distriktene har
behov for bil. Dette er både riktig og galt. Det er korrekt
at folk i distriktene har stort behov for bil, først og
fremst fordi befolkningsgrunnlaget ikke alltid er stort nok til
et effektivt kollektivtilbud. Imidlertid viser det seg, slik det
også pekes på i meldingen, at de største byområdene
har hatt en markert vekst i biltrafikken. Dette viser etter dette
medlems mening behovet for å bedre både
tilbudet og kvaliteten av kollektivtransporten, og det
vises i denne sammenheng til dette medlems merknader
under kap. 8.2.3.
Dette medlem støtter
arbeidet med å legge til rette for å finne alternativer
som er mer kostnadseffektive enn utvidelse av vegkapasitet for å redusere
kapasitetsproblemer. Dette medlem tror ikke på ideen om
at køproblemer primært lar seg løse ved å bygge flere
veger, men tror løsningen ligger i å bedre kollektivtilbudet
og spre trafikken utover dagen gjennom vegprising.
Utbygging av økt vegkapasitet på en
strekning legger til rette for flere biler, som ikke kjører
fram og tilbake på den nye strekningen, men skal ut i det øvrige vegsystem
og skaper nye flaskehalser, som krever enda mer vegbygging.
Når det gjelder problemer i tilknytning
til godstransport i de største byområdene,
er dette medlem opptatt av lokalisering av nye terminaler.
Det er av stor betydning for en overgang av gods fra veg til bane
og sjø at godsterminaler i byer blir plassert på en
måte som knytter disse tre transportmetodene sammen. Ikke minst
er dette viktig i deler av landet der det er forventet en kraftig
vekst innen næringer med markeder langt unna.
Dette medlem skiller mellom bompengeinnkreving
i storbyområder (bompengepakker) og bompengeprosjekter
knyttet til enkeltutbyggingstiltak. Bompengepakkene bør
ikke ha et avviklingstidspunkt, men fungere inntil vegprising som
et mer målretta og fleksibelt system er på plass.
I tillegg til at bompengeringene og senere vegprising skaffer nødvendig
inntekt til styrking av kollektivtrafikk investering og drift, og andre
nødvendige investeringer, vil det kunne ha en trafikkavvisende
effekt.
Dette medlem mener at for å løse
byenes problemer er det nødvendig å øke
prisen for å passere bompengeringene, både for å skaffe
inntekter til å finansiere kollektivtiltak og for at bompengeringene
skal ha sterkere trafikkavvisende effekt. For eksempel ville en øking
av pris i bompengeringen i Oslo på 5 kroner, gi en inntekt
på omlag 300 mill. kroner pr. år som ville kunne
styrke innsatsen betydelig.
Komiteen viser til
at Samferdselsdepartementet har starta eit utgreiingsarbeid som
har til formål å gjennomgå organiseringa
av kollektivtransporten og utgreie alternative organisasjonsformer.
Komiteen vil understreke verdien
av å få til ein effektiv måte å organisere
transportsystemet rundt dei store byane, ikkje minst er dette viktig
i ein miljømessig samanheng. Ved at ein regionalt samordnar
ruteplanlegging over fylkesgrensene, etablerer felles takst- og
billetteringssystem og samordnar innkjøp av kollektive
tenester frå buss og skinnegåande transport, er det
etter komiteen si meining at den offentlege ressursbruken
på dette området kan bli betre. Komiteen ber
departementet leggje vekt på dette i det vidare arbeidet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Sosialistisk Venstreparti vil vise til
at det ved behandlingen av samferdselsbudsjettet for 2001 ble fremmet
forslag om å premiere selskaper som lykkes i øke
passasjertallet, men uten at det ble flertall for forslaget.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil vise til at det årlig samlet utføres
ca. 470 millioner kollektivreiser i Norge. Av dette er 300 millioner
bussreiser, 100 millioner med by/forstadsbaner og 50 millioner
med bane. Disse tallene viser at det er i de tettest befolkede områdene
hvor passasjeren i hovedsak finnes. Det er åpenbart at
planverket til nå ikke har tatt høyde for denne
realiteten, men i større grad har satt fokus på mindre
viktige transportsystemer.
Disse medlemmer ønsker
en økt satsing på kollektivtrafikken for å dempe
veksten i biltrafikken. Særlig i de største byene
er det viktig å styrke kollektivtilbudet. Ved offentlig
kjøp av kollektivtjenester er det viktig å ta
i bruk anbud for å få mest mulig ut av de midlene
som stilles til disposisjon. Det er også viktig at de offentlige
tilskuddsordninger til kollektivtrafikken har incitamenter som stimulerer
transportselskapene til å transportere flere personer.
En slik ordning er å gi støtte pr. transportert
person, slik at jo flere personer et selskap transporterer jo større
tilskudd får transportselskapet.
Disse medlemmer finner det ønskelig
at anbudene og tilskuddsordningene også premierer de transportørene
som har de minst forurensende transportmidlene. Det er opplagt at
dagens system ikke gjør det attraktivt nok for selskapene
gjennom å øke passasjertallet. Dagens system trenger
derfor en kraftig endring mot å gjøre det attraktivt
også økonomisk for selskapene å få flere
mennesker til å reise kollektivt.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti er
opptatt av å ha et godt og velfungerende kollektivtilbud.
Dette er viktig av flere årsaker, ikke minst for å bedre
luftkvaliteten i de største byene, der mange lider av både
luftveislidelser og er plaget av støy som følge
av biltrafikken.
Dette medlem mener at kollektivtilbudet
er langt dårligere enn det Norge burde være bekjent
av og ser mange årsaker til dette. En av dem er organiseringen
av samferdselspolitikken hvor det ofte er motstridende interesser
og ansvarsforhold, slik at utvikling av et godt kollektivtilbud
blir vanskeliggjort. Dette medlem mener derfor at
en omorganisering av samferdselspolitikken bør vurderes.
Dette vil gjøre det mulig å utarbeide helhetlige
transportplaner for en by, en region eller et distrikt, hvor vei
og kollektivtilbud kan vurderes sammen og opp mot hverandre, og
hvor finansieringen vil strømme dit hvor den samfunnsmessige
nytten er størst.
Dette medlem ønsker å følge
opp de positive erfaringene som er gjort med resultatstyrt finansiering av
kollektivtrafikken. I korthet vil dette systemet si at flere passasjerer
utløser økte bevilgninger. Ordningen skal ikke
omfatte de totale bevilgningene til kollektivtrafikken, men innebære økte
bevilgninger utover en fast sum tilsvarende dagens.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, viser til at vegprising ble grundig omtalt
i NVVP 1998-2007, der et flertall i komiteen var positiv til vegprising
som virkemiddel. Flertallet er åpne for
at det kan innføres vegprising i et nærmere fastsatt
område.
Flertallet legger til grunn at
nettoinntektene øremerkes transportformål i det
berørte området.
Flertallet har merket seg at
vegprising vil medføre høyere kostnader for grupper
som er avhengig av bil, og som må bruke bil på bestemte
tidspunkter. De fordelsmessige konsekvenser vil avhenge av situasjonen
i de ulike områdene og av den konkrete utforming av vegprissystemet.
Flertallet vil likevel bemerke
at brukerne av vegnettet på den andre siden får økt
sin nytte ved bedre framkommelighet og mer forutsigbar kjøretid. Flertallet mener
også at beboere i de aktuelle områdene vil kunne
få et bedre miljø, og de vil også kunne
sikres en bedre alternativ transport, da en slik ordning antas å bidra
til et bedre kollektivtilbud.
Flertallet viser ellers til behandlingen
av Ot.prp. nr. 32 (2000-200l).
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Høyre,
er bekymret i forhold til framkommeligheten på veg og bane.
Dette er et problem som en hovedsakelig finner i de største
byene. Utbygging av kapasiteten på hovedveger og bane er
tiltak som kan løse disse problemene. Flertallet støtter
slike tiltak.
Flertallet går imot
avgift på private parkeringsplasser.
Flertallet vil framholde økt
satsing på kollektivtrafikken som det viktigste tiltaket
for å avhjelpe kapasitetsproblemene på veg og
bane.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre går imot tvunget frikjøp
av parkeringsplasser. Disse medlemmer går
imot at staten skal ha hjemmel til å gripe inn i kommunenes parkeringspolitikk.
Det er kommunene som har de beste forutsetningene for å fastlegge
den lokale parkeringspolitikken. Statlig inngripen på dette
området vil representere et nytt angrep på lokaldemokratiet
som fra før er svekket av statlig overstyring.
Disse medlemmer går
imot vegprising, og viser til sine merknader under kap. 3.2.1.
Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Venstre, er
enig i at det skal innføres en prøveordning der
biler kan benytte kollektivfeltet hvis det er minimum tre personer
i bilen. Det er en forutsetning fra flertallets side
at prøveordningen ikke medfører redusert framkommelighet for
kollektivtrafikken.
Flertallet legger til grunn at
det legges opp til et begrenset antall forsøksordninger,
og at disse konsentreres om områder der det er størst
sannsynlighet for at dette ikke vil ramme kollektivtrafikken. Det
må være klar informasjon til trafikkantene om
at dette er lokale forsøk, slik at det ikke brer seg en
oppfatning om at dette er tillatt overalt.
Flertallet forutsetter at Regjeringen
kommer tilbake til Stortinget med en evaluering av ordningen.
Komiteen sine medlemer frå Kristeleg Folkeparti,
Sosialistisk Venstreparti og Venstre vil vise til at minibussar
i dag kan køyre i kollektivfelta sjølv om dei
vert brukte som privatbil med berre førar. Dette er i strid
med formålet med kollektivfelt, og fører til at
felta vert fylte opp og hindrar den ordinære kollektivtransporten.
Komiteen sine medlemer frå Sosialistisk
Venstreparti og Venstre viser til svar frå statsråden
kor han peikar på at kollektivfelta sin hovudfunksjon må vere å sikre
god framkommelegheit for kollektivtrafikken. Dessemedlemene vil
peike på at auka bruk av kollektivfelt vil redusere regularitetet
for kollektivtransporten. Dessemedlemenemeiner og at auka bruk av privatbilar
i kollektivfelta kan føre til auka risiko for trafikkulykker.
Desse medlemene vil vise til
Dokument nr. 8:78 (1999-2000) Forslag frå stortingsrepresentantane
Terje Johansen og Odd Einar Dørum om å endre forskrift
til veitrafikkloven slik at kollektivfelt berre kan brukast av minibussar
som vert brukte i reell kollektiv samanheng.
Desse medlemene viser til Innst.
S. nr. 123 (2000-2001) og vil fremje følgjande forslag:
"Stortinget ber Regjeringen endre
den aktuelle forskrift til vegtrafikkloven slik at minibusser må ha
en kollektiv funksjon for å kunne benytte kollektivfeltene. Dette
kan bety at minibusser for institusjoner m.v. må kunne
benytte feltene uansett antall personer i bussen, mens enkeltpersoner
med minibuss som privatbil bare kan benytte feltene dersom det er
minimum fire personer i kjøretøyet."
Disse medlemmer er kritisk til
forsøksopplegget med å tillate personbiler og
minibusser med tre personer i bilen å bruke kollektivfeltet.
Det kan ha den positive effekt at det bidrar til kompiskjøring.
Men det innebærer også at familien på bytur,
eller når to unger skal på musikkøvelse
eller trening, så kan kollektivfeltet brukes.
Disse medlemmer tror videre at
det vil være store kontrollproblemer med å hindre
at biler med færre enn tre bruker kollektivfeltet, og frykter
at forsøket vil redusere framkommeligheten for kollektivtrafikken.
Disse medlemmer forventer at
det skje en kontinuerlig oppfølging av forsøkene,
og at dersom det vise seg at de hemmer framkommeligheten for kollektivtrafikken
blir forsøkene umiddelbart avsluttet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til det framsatte forslag fra Fremskrittspartiet i forbindelse med
behandlingen av Dokument nr. 8:78 (1999-2000) om å åpne
kollektivfeltet for kjøretøy med tre eller flere
personer i samme kjøretøy.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, viser til at det etter initiativ
fra lokale myndigheter er innført gebyr for bruk av piggdekk
i Oslo. Dette tiltaket har bidratt til økt omlegging fra bruk
av piggdekk til bruk av piggfrie dekk. Dermed har forurensningen
som skyldtes bruk av piggdekk, samt slitasjen på vegdekket
blitt redusert. Flertallet viser til at det er lagt
opp til at gebyret skal fjernes når tilstrekkelig mange
har lagt om til bruk av piggfrie dekk, og forutsetter at dette følges
opp.
Flertallet understreker nødvendigheten
av å redusere piggdekkbruken i deler av landet på grunn
av helse- og miljøproblemene piggdekkbruk medfører. Flertallet viser
i denne sammenheng til ordningen med lokale vedtak for piggdekkavgift,
og finner erfaringene fra Oslo kommune med denne avgiften vinteren
2000-2001 gode. Flertallet har merket seg at også Trondheim
kommune har vedtatt å innføre et slikt gebyr.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre understreker nødvendigheten av å redusere
piggdekkbruken i deler av landet på grunn av helse- og
miljøproblemene piggdekkbruk der medfører. Når
det gjelder virkemiddelbruken, ønsker disse medlemmer å gjøre
det billigere å kjøre piggfritt, ikke dyrere å kjøre
med piggdekk.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
kjent med at biltrafikken i byene medfører problemer. Særlig
er det utslipp av svevestøv som er et kjempeproblem for
astmatikere. Overgang til blyfri bensin, nye tunneler, ny teknologi
og reduksjon i bruk av piggdekk er momenter som har gjort utviklingen noe
bedre den senere tid. Likevel er forurensningen stor, særlig
i Oslo enkelte dager.
Disse medlemmer stiller seg positivt
til at det vurderes iverksatt mulige miljøtiltak på ekstreme dager.
Blant annet vil økt renhold av veger og gater gi redusert
svevestøv.
Komiteen har merket
seg at det pågår et utredningsarbeid om havnelovgivingen,
og viser til Innst. S. nr. 229 (1999-2000), hvor en enstemmig komité uttalte:
"Komiteen er kjent med at Stortinget ved behandlinga
av St.meld. nr. 46 (1996-1997), jf. Innst. S. nr. 254 (1996-1997),
slutta seg til at hamnekassa sine midlar berre kan nyttast til hamneformål.
Komiteen viser til statsråden sitt svar kor han legg dette
til grunn i mandatet for utgreiingsutvalet som no vert sett ned. Komiteen
meiner ein må ha ei open drøfting av dette spørsmålet,
på bakgrunn av at dei betydelege arealverdiar som ligg
i dagens hamneareal både er skapt av hamna si verksemd
og av hamnebyen sin utvikling.
Komiteen meiner at
mandatet til utgreiingsutvalet burde ha ei vidare ramme enn det
departementet legg føringar for, m.a open drøfting
av bruken og fordelinga av hamneområdet sine verdiar og
inntekter, utvikling og forbetring av hamnelova for å utvikle
ein effektiv logistikk og ei effektiv arealutnytting. "
Komiteen legger dette fortsatt
til grunn, og avventer dette utredningsarbeidet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre og Senterpartiet,
har merket seg Oslo havnestyres og Oslo bystyres vedtak om utviklingen
av Oslo havn. Flertallet er kjent med at det er noe
forskjellige konklusjoner i disse vedtakene, men har merket seg
at begge vedtak innebærer utflytting av containervirksomhet
fra deler av dagens havneområder. Flertallet mener
at utflytting av deler av containervirksomheten fra byen må startes
opp i tråd med disse vedtakene. Arealbruken til havneformål
i Oslo må ligge på et svært nøkternt
nivå for framtida. Flertallet understreker
at Oslo havn er en nasjonalhavn, og at det også i framtiden
vil være et betydelig transportbehov i regionen. Utflytting
av virksomhet fra Oslo må derfor ses i sammenheng med utbygging
og samordning av havnekapasiteten i hele Oslofjordområdet. Flertallet vil
særlig peke på Drammen havns mulighet til å ta
imot større godsmengder. Dette gjelder også andre
havner i regionen.
Flertallet vil understreke viktigheten
av at det interkommunale samarbeidet i Oslofjordområdet
videreutvikles, utvides og formaliseres. Flertallet ber Fiskeridepartementet
bidra til at en slik utvikling vil finne sted før investeringer
i faste installasjoner foretas.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet
og Venstre, viser videre til at Oslo havnestyres planvedtak
forutsetter at det etableres regionale havneløsninger.
Flertallet forutsetter at det
gjennom lov og forskrifter legges til rette for regionale havneløsninger, herunder
også etablering av et interregionalt havneselskap i Oslofjordområdet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Høyre,
viser til at den vedtatte plan for by- og havneutvikling i Oslo
forutsetter at deler av havnearealene i Oslo frigjøres
til byutviklingsformål og at containertrafikken konsentreres
i Sjursøyaområdet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
for øvrig til sine merknader under kap. 14.2.4 om Bjørvikaprosjektet
under stamvegrute 5.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Venstre har merket seg Oslo bystyres og Oslo havnestyres
vedtak om utviklingen av Oslo havn. Havnestyrevedtaket er en konkretisering
og en strategi for hvordan bystyrevedtakets vedtak om "Fjordbyen"
kan realiseres. Havnestyret ønsker å effektivisere
og konsentrere havnevirksomheten til området rundt Sjursøya
fram til 2011. Samtidig skal det jobbes med regionale langsiktige
løsninger for omlasting mellom land- og sjøtransport
for å gjøre det mulig å realisere de
fulle byutviklingsintensjonene som er nedfelt i Fjordbyvedtaket.
Disse medlemmer har merket seg
de store utfordringene hovedstaden har i å få frigjort
arealer til boligbygging.
Disse medlemmer mener at utflytting
av containervirksomheten må startes opp i tråd
med disse vedtakene. Arealbruken til havneformål i Oslo
må ligge på et svært nøktern
nivå for framtida.
Disse medlemmer understreker
at det også i framtiden vil være et betydelig
transportbehov i regionen. Utflytting av virksomhet fra Oslo må derfor
ses i sammenheng med utbygging og samordning av havnekapasiteten
i hele Oslofjordområdet, og dette medlem vil særlig
peke på Drammen havns mulighet til å ta imot større
godsmengder. Dette gjelder også andre havner i regionen.
Disse medlemmer vil understreke
viktigheten av at det interkommunale samarbeidet i Oslofjordområdet
videreutvikles, utvides og formaliseres. Disse medlemmer vil
understreke at Fiskeridepartementet må bidra til at prosessen
kommer raskt i gang slik at den tidsplan som Oslo Havnestyre har
lagt opp til kan realiseres. På lengre sikt må Oslo
havns status som nasjonalhavn tas opp til ny vurdering.