I Dokument nr. 8:78 (1999-2000) fremmer stortingsrepresentantene Terje Johansen og Odd Einar Dørum følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen endre den aktuelle forskrift til vegtrafikkloven slik at minibusser må ha en kollektiv funksjon for å kunne benytte kollektivfeltene. Dette kan bety at minibusser for institusjoner m.v. må kunne benytte feltene uansett antall personer i bussen, mens enkeltpersoner med minibuss som privatbil bare kan benytte feltene dersom det er minimum 4 personer i kjøretøyet."
Som bakgrunn for forslaget vises til at kjøretøy som er definert som minibusser i medhold av forskrift til veitrafikkloven, kan i dag kjøre i kollektivfeltene uavhengig om de er en del av den ordinære kollektivtrafikken, tjener samme hensikt som tilbringer for institusjoner og lignende av ulik art, eller er i privat eie og følgelig har samme funksjon og hensikt som de privatbilene som må kjøre i hovedfeltet.
Det er åpenbart i strid med hensikten med kollektivfelt at disse kan brukes av sistnevnte minibusser i privat eie. Det er prinsipielt uheldig at vi har et hull i lovverket som muliggjør at noen kan kjøpe seg fri fra en regel hvis hensikt er å gjelde for alle. Dessuten har kollektivfeltene ikke tilstrekkelig kapasitet alle steder i rushtiden bl.a. fordi de ikke er utbygd på en fullverdig måte. Dette siste betyr at kjøretøyene i enden av kollektivfeltene, må over i hovedfeltet. Her oppstår det ofte kødannelser og aggresjon ved at bilene i hovedfeltet ikke vil slippe ut minibusser i privat eie. Dette hindrer den ordinære kollektivtransporten.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sigrun Eng, Eirin Faldet, Gard Folkvord, Sverre
Myrli, Gunn Olsen og Ola Røtvei, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor
Kofoed-Larsen og Jan Sahl, fra Høyre, Ole Johs. Brunæs og lederen
Oddvard Nilsen, fra Senterpartiet, Jorunn Ringstad, fra Sosialistisk Venstreparti,
Inge Myrvoll, og fra Venstre, May Britt Vihovde, viser til
vedlagt uttalelse av 9. oktober 2000 fra Samferdselsdepartementet i
saken.
Flertallet viser til at spørsmål
om bruk av kollektivfelt til andre kjøretøyer tas opp i St.meld.
nr. 46 (1999-2000) Nasjonal transportplan 2002-2011.
Flertallet vil foreta en samlet
vurdering innbefattet de temaer Dokument nr. 8:78 (1999-2000) omhandler,
ved behandlingen av Nasjonal transportplan.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Thore A. Nistad og Christopher Stensaker, viser til den
store unyttede vegkapasiteten som ligger i mange kollektivfelt. Disse
medlemmer viser også til at mange steder er den ordinære
vegkapasiteten for lengst sprengt, spesielt i rushtiden morgen og
kveld.
Disse medlemmer viser også til
den manglende viljen fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, om å øke bevilgningene til vegsektoren. Disse
medlemmer finner det derfor fornuftig å åpne kollektivfeltene
på generelt grunnlag for biler med 3 eller flere passasjerer.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Regjeringen bes om å endre veitrafikklovens
forskrift slik at kollektivfelt åpnes for biler med minimum 3 personer
i kjøretøyet."
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Regjeringen bes om å endre veitrafikklovens
forskrift slik at kollektivfelt åpnes for biler med minimum 3 personer
i kjøretøyet.
Komiteen har ellers ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:78 (1999-2000) - forslag fra stortingsrepresentantene Terje Johansen og Odd Einar Dørum om å endre forskrift til veitrafikkloven slik at kollektivfelt bare kan brukes av minibusser som brukes i reell kollektiv sammenheng - vedlegges protokollen.
Jeg viser til samferdselskomiteens oversendelse
av 22. juni 2000, med forslag fra stortingsrepresentantene Terje
Johansen og Odd Einar Dørum om å endre forskrift til vegtrafikkloven
slik at minibusser må ha en kollektiv funksjon for å kunne benytte
kollektivfeltene.
I dagens regelverk har minibusser adgang til
å benytte kollektivfelt selv om disse i mange tilfeller har samme
funksjon som privatbiler som er henvist til de ordinære kjørefeltene.
Jeg er enig med representantene Johansen og Dørum i at dette kan
komme i strid med hensikten med kollektivfeltene.
Det har i de senere år vært fremmet en rekke
forslag om endringer i regelverket for bruk av kollektivfeltene. Både
forslag om at nye kjøretøygrupper skulle få adgang til å benytte
disse, herunder eksempelvis godstransport, biler med et visst antall
passasjerer, el-biler og biler med funksjonshemmede førere, samt
forslag til innskrenkninger i forhold til dagens ordning. Forslagene
synes motivert av to forskjellige hensyn, å bedre kapasiteten i
kollektivfeltene og å utnytte ledig kapasitet i disse. Felles for
forslagene er imidlertid at de har manglet dokumentasjon om dagens
kapasitet/kapasitetsutnyttelse i de aktuelle feltene.
Jeg er opptatt av at det aktuelle regelverket
og den nødvendige skilting, som i dag, skal være lett å forstå for
bilistene og enkel å håndheve. Videre mener jeg at kollektivfeltenes
hovedfunksjon må være å sikre god fremkommelighet for kollektivtrafikken.
Samlet sett krever dette etter mitt syn at det ikke bør være for
store lokale variasjoner i adgangen til disse feltene.
Jeg tar på denne bakgrunn sikte på å gjennomføre prøveprosjekter
med endringer i adgangen til å kjøre i kollektivfeltene, jf. også
omtale i Nasjonal transportplan 2002-2011. Forslaget som er fremsatt
av representantene Terje Johansen og Odd Einar Dørum vil kunne være
aktuelt i en slik sammenheng.
Oslo, i samferdselskomiteen, den 9. februar 2001
Oddvard Nilsen
leder |
Inge Myrvoll
ordfører |
May Britt Vihovde
sekretær |