I Dokument nr. 8:71 (1999-2000) fremmer stortingsrepresentantene
Hans J. Røsjorde, Thore Aksel Nistad, Christopher Stensaker og Terje
Knudsen følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å
komme tilbake til Stortinget med forslag om å etablere en alternativ
seilingsled inn til Bergen havn."
Som bakgrunn for forslaget vises til at Stortinget godkjente
det endelige "Askøybru-prosjektet" 9. desember 1987.
Hengebrua har et hovedspenn på 850 m og seilingshøyde
62 m.
Etablering av alternativ seilingsled til Bergen
via Herdlaflaket og Det Naue var en av forutsetningene for Stortingets
vedtak om bompengefinansiering av Askøybrua.
Bergen kommune har ved flere anledninger gitt uttrykk
for at den planlagte alternative seilingsleden til Bergen over Herdlaflaket
og gjennom Det Naue må bygges som forutsatt.
Forslagsstillerne er blitt kjent med at Samferdselsdepartementet
i et brev datert 15. desember 1999 anser saken om den alternative
seilingsleden i Bergen som avsluttet.
I brevet henvises det til at Stortinget i sin
tid ikke hadde noen merknader til at en seilingsled over Herdlaflaket
ikke ble gjennomført.
Stortinget har imidlertid aldri avvist at seilingsleden blir
etablert gjennom Skjellangersundet som er det aktuelle alternativet
til Herdlaflaket, et alternativ som allerede i 1985 ble lansert
av Hordaland vegkontor. Det helt vesentlige momentet som ikke berøres
i brevet fra Samferdselsdepartementet, er byggetillatelsen fra Askøybroen.
Denne ble gitt på det ufravikelige vilkår at en alternativ seilingsled
skulle etableres før broen.
Broen og seilingsleden var ett felles prosjekt
der seilingsleden hadde prioritet før broen.
Bergen kommune og Bergen og Omland Havnevesen
har aldri godtatt den rettsstridige omgåelse av byggetillatelsen
for Askøybroen, og forbeholdt seg retten til når som helst å fremme
saken på nytt.
Det finnes allerede i drift cruiseskip som ikke
kan passere under Askøybroen, og havnevesenet har nå for første
gang takket nei til et ønsket anløp.
Komiteen sitt fleirtal, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sigrun Eng, Eirin Faldet, Gard Folkvord, Sverre
Myrli, Gunn Olsen og Ola Røtvei, frå Kristeleg Folkeparti, Rigmor
Kofoed-Larsen og Jan Sahl, frå Høgre, Ole Johs. Brunæs og leiaren
Oddvard Nilsen, frå Senterpartiet, Jorunn Ringstad, frå Sosialistisk
Venstreparti, Inge Myrvoll, og frå Venstre, May Britt Vihovde,
viser til følgjande fråsegn datert 24. januar 2000 frå Fiskeridepartementet
v/statsråden:
"Jeg viser til brev fra Stortinget ved Samferdselskomiteen
av 7. juni 2000 hvor det bes om Fiskeridepartementets uttalelse
til:
Dokument 8:71 (1999-2000) Forslag fra stortingsrepresentantene
Hans J. Røsjorde, Thore Aksel Nistad, Christopher Stensaker og Terje
Knudsen om en alternativ innseiling til Bergen: "Stortinget ber
Regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag om å etablere en
alternativ innseiling til Bergen havn."
Jeg vil uttale følgende:
I forbindelse
med en eventuell etablering av alternativ innseiling til Bergen
havn gjennomfører Hordaland vegkontor og Kystverket for tiden et
forprosjekt i samarbeid med lokale/regionale myndigheter. Forprosjektets
formål er å belyse aktuelle problemstillinger, herunder kostnadsoverslag,
behov for tiltaket samt alternative havnemuligheter og tiltakets
konsekvenser. Jeg vil på bakgrunn av dette komme tilbake til Stortinget
med saken ved en senere anledning."
Fleirtalet viser �g til at Fiskeridepartementet
i brev av 31. april 1994 stadfestar at spørsmålet om seglingsleia
må kunne takast opp att seinare, dersom det viser seg behov for
det.
Fleirtalet er vidare kjent med
at Samferdselsdepartementet i St.prp. nr. 1 (1994-1995) under omtale
av Herdlaflaket foreslo at utgravingsarbeidet av seglingsleia over
Herdlaflaket ikkje skulle gjennomførast. Dette blei grunngitt ut
frå ei samla vurdering med bakgrunn i miljøkonsekvensar og nyttekostberekningar. Med
bakgrunn i dette blei den statlege delen av bruprosjektet redusert
med 100 mill. kroner.
Fleirtalet har merka seg at det
foregår eit forprosjekt av vegkontoret i Hordaland og Kystverket
i lag med lokale og regionale styresmakter, i samband med eventuell
etablering av alternativ innseglingslei til Bergen hamn. Målet med
forprosjektet er å få klarlagt aktuelle problemstillingar, som kostnadsoverslag, behov
for tiltak, samt alternative hamnemoglegheiter og tiltaka sine konsekvensar.
Fleirtalet vil etter dette forvente
at departementet kjem tilbake med si tilråding med eventuelle nødvendige
tiltak på ein eigna måte.
Fleirtalet vil av same grunn
gå inn for at Dokument nr. 8 (1999-2000) vert vedlagt protokollen
inntil så har skjedd.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Thore Aksel Nistad og Christopher Stensaker, vil vise til
at Bergen havnevesen kan føre sin historie tilbake til 1735. Havnen
hadde opprinnelig sitt utspring rundt Vågen, helt fra den første
bebyggelse vokste opp der og da kong Magnus Lagabøter bestemte seg
for å gi Bjørgvin bystatus ca. 1070.
Disse medlemmer viser til at
Stortinget godkjente det endelige "Askøybru-prosjektet" 9. desember 1987,
og at prosjektet omfattet:
- Vegarmer på Askøy
fra brufeste til Krokåsskiftet (rv 562) og Kleppestø (rv 563).
- Tofelts hengebru med gang- og sykkelbane
fra Storeklubben på Askøy til Brøstaneset i Laksevåg.
- Tofelts veg (rv 562) fra Brøstaneset
gjennom Olsvikdalen til kryss med rv 555.
- Ny alternativ seilingsled til Bergen
via Herdlaflaket og Det Naue.
Disse medlemmer er kjent med
at det ved Fiskeridepartementets behandling av søknaden om tillatelse
til kryssing av farvann med bro, rv 562 Askøybroen, Askøy og Bergen
kommuner, Hordaland fylke, sjøkart nr. 21, 23 og 119, ble det gitt
tillatelse til bygging på bl.a. følgende vilkår:
"Søkeren plikter å bekoste mudring og vedlikehold av
alternativ seilingsled m.v. fra Hjeltefjorden over Herdlaflaket
og gjennom Det Naue til Herdlafjorden i samsvar med de krav til
farvannet som Kystdirektoratet finner nødvendig. Leden må være ferdig
mudret og klar til bruk før arbeidet begynner som kan innskrenke eller
hindre ferdsel i Byfjorden."
Disse medlemmer mener at dette
bare bekrefter at etablering av alternativ seilingsled til Bergen
over Herdlaflaket var en av forutsetningene for Stortingets vedtak
om bompengefinansiering av Askøybrua.
Disse medlemmer vil peke på at
Bergen kommune ved flere anledninger har gitt uttrykk for at den planlagte
alternative seilingsleden til Bergen over Herdlaflaket og gjennom
Det Naue må bygges som forutsatt.
Disse medlemmer er blitt kjent
med at Samferdselsdepartementet i et brev datert 15. desember 1999
anser saken om den alternative seilingsleden i Bergen som avsluttet.
I brevet henvises det til at Stortinget i sin tid ikke hadde noen
merknader til at en seilingsled over Herdlaflaket ikke ble gjennomført.
Etter disse medlemmers oppfatning
har Stortinget aldri avvist at seilingsleden blir etablert gjennom Skjellangersundet
som er det aktuelle alternativet til Herdlaflaket, et alternativ
som allerede i 1985 ble lansert av Hordaland vegkontor.
Disse medlemmer vil videre peke
på at byggetillatelsen fra Askøybroen ble gitt på det ufravikelige vilkår
at en alternativ seilingsled skulle etableres før broen.
Disse medlemmer vil vise til
at broen og seilingsleden var ett felles prosjekt der seilingsleden hadde
prioritet før broen. Det utrolige skjedde at broen ble ferdigbygget
uten at seilingsleden engang var påbegynt.
Disse medlemmer er kjent med
at Bergen kommune og Bergen og Omland Havnevesen aldri har godtatt
den rettsstridige omgåelse av byggetillatelsen for Askøybroen, og
har derfor forbeholdt seg retten til når som helst å fremme saken
på nytt.
Disse medlemmer viser til at
Fiskeridepartementet som i sin tid ga byggetillatelse til broen
på vilkår som ikke ble overholdt, bekrefter i brev av 31. april 1994
at spørsmålet om seilingsleden må kunne tas opp igjen senere, dersom
det viser seg å være behov for det.
Disse medlemmer vil understreke
at det i løpet av få år vil eksistere et titalls cruiseskip i drift
som ikke kan passere under broen. En annen konsekvens av dagens
seilingshøyde på 62 m er at det umuliggjør passasje for en del boreplattformer.
Et skipsverft i Bergen har således vært avskåret fra å kunne utføre
eventuelle reparasjonsoppdrag på de aktuelle plattformene.
Disse medlemmer forutsetter at
finansieringen skjer over det ordinære samferdselsbudsjett og ikke ved
utvidet bompengeinnkreving over Askøybrua.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å
komme tilbake til Stortinget med forslag om å etablere en alternativ
seilingsled inn til Bergen havn."
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Stortinget ber Regjeringen om å komme tilbake
til Stortinget med forslag om å etablere en alternativ seilingsled
inn til Bergen havn.
Komiteen har elles ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjere slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:71 (1999-2000) - forslag frå stortingsrepresentantane Hans J. Røsjorde, Thore Aksel Nistad, Christopher Stensaker og Terje Knudsen om ei alternativ seglingslei til Bergen havn - vert lagt ved protokollen.
Oslo, i samferdselskomiteen, den 9. februar 2001
Oddvard Nilsen
leiar |
Sigrun Eng
ordførar |
May Britt Vihovde
sekretær |