Det blir vist til at NOU 1999:13 Kvinners helse
i Norge syner at det gjennomgåande er stor mangel på kunnskap
om og manglande integrering av kjønnsperspektivet i helsepolitikken
og i helsetenesta, og departementet meiner det difor er nødvendig å skape
strukturar, rutinar og reiskapar som kan sikre at ein tek omsyn
til kjønnsperspektivet. Eit fagråd for kvinnehelse
oppretta av Statens helsetilsyn vil vere eit sentralt verkemiddel
i dette arbeidet. Kjønnsperspektivet vil også bli
lagt til grunn og få særleg merksemd i den komande
stortingsmeldinga om folkehelsearbeidet.
Det blir uttala at det geriatriske tenestetilbodet
framleis er for lågt prioritert i den norske helsetenesta,
og at det er eit godt stykke att før ein kan seie at verdigrunnlaget
for helsetenesta slik det er skissert i meldinga, er blitt ein realitet
for eldre i Noreg.
Departementet vil arbeide særleg med
tiltak som kan sikre innhaldet i legetenesta i sjukeheimar og andre heildøgns
omsorgstilbod ved innføringa av fastlegeordninga.
Det blir peika på at sjukeheimane i
større og større grad fungerer som sjukestover
og tek imot pasientar som berre for få år sidan
ville blitt lagt inn i sjukehus. Regjeringa meiner at dette er ei
rett utvikling.
Det blir lagt vekt på at ei forsvarleg
helseteneste må vere i stand til å ta omsyn til
kulturelle vilkår i møte med einskildmenneske
og ved utforminga av tenestetilbodet. Verdshelseorganisasjonen skal
utarbeide ein handlingsplan for helsa til urfolka. I samband med dette
vil Noreg vere ein aktiv deltakar, og Sametinget vil bli trekt
med i dette arbeidet.
Departementet meiner det er store utfordringar knytte
til utdanningsopplegga for helsepersonell for å sikre kunnskapar
om særlege forhold ved funksjonshemjingar av ulike typar
og sjukdom, og ser det som viktig at driftsformer og prosedyrar
er slik at menneske med ulike funksjonshemjingar kan oppleve eit
verdig møte med helsetenesta og helsepersonellet.
Departementet meiner at opplæring og
trening i å byggje tenesteytinga på verdiane i
helsetenesta ikkje i første rekkje handlar om å leggje
til nye fag i studieplanar som alt er ganske omfattande, men at
det er vikti-gare at lærarane er i stand til å trekkje
fram etiske dilemma og analysere desse ut frå dei gjeldande
verdiane.
Eit anna moment som departementet meiner må gjevast
særleg merksemd dei komande åra, er utfordringane
ved introduksjon av ny teknologi og behovet for å justere
tradisjonell praksis.
Regjeringa vil arbeide for at grunn-, vidare-
og etterutdanningar for helsepersonell i større grad enn
i dag gjev innsikt i tverrfagleg arbeid og dei verdiane helsetenesta
byggjer på, irekna menneskerettsspørsmål.
Det blir uttala at når det gjeld spesialistutdanninga for
legar, vil det for ei rekkje spesialitetar vere aktuelt å sjå på korleis
dei møter krava frå ein aldrande populasjon og
auka rusmiddelbruk i samfunnet. Alle spesialitetar som møter
døyande menneske må gå gjennom korleis
dei kvalifiserer kandidatane til å møte utfordringar
på dette området. For alle utdanningar er det aktuelt å sjå nærare
på kva skilnader i utfordringar faget har i møte
med kvinner og menn, både i rollene som pasientar, pårørande
og også som utøvarar i faget.
Regjeringa meiner at tida no er inne for ytterlegare å sikre
innhaldet i tenestene, og at dei maktar å oppnå ønskte
resultat, og tek sikte på å følgje opp
den nasjonale strategien for kvalitetsutvikling i form av eit nasjonalt
program for prioritering og kvalitetsarbeid i helsetenesta.
Det blir uttala at det er naudsynt å sørgje
for informasjon til befolkninga, politikarane og administrasjonen om
ulike sider ved kvaliteten i sjukehusa. For å få dette til
vil departementet gjere offentleg kjent visse indikatorar for kvalitet
i sjukehusa i samband med den vanlege offentlege statistikken om
verksemda i sjukehusa.
Helsetilsynet har sett ned ei arbeidsgruppe
som skal sjå nærare på korleis ein kan
få etablert eit landsdekkjande nett av eksisterande og
nye kvalitetsregister på dei viktigaste medisinske fagfelta
i Noreg. Målet er at alle viktige fagområde skal
få kvalitetsregister som omfattar viktige område
ved verksemda.
Regjeringa arbeider for at alle offentlege instansar skal
kunne gje nærare opplysningar om innhaldet i dei tenestene
som blir gjevne, og uttaler at dette også må gjelde
helsetenestetilbodet.
Departementet vil at det skal gjerast periodiske
brukarundersøkingar ved alle sjukehusa i landet, og at resultata
frå desse skal bli gjort ope tilgjengelege. Departementet
reknar med at dei ulike sjukehusa nyttar desse resultata aktivt
i kvalitetsutviklinga si. Departementet ser det som naturleg at
ein årsrapport frå verksemder og einingar i helsetenesta
også omfattar problemstillingar knytte til faglege og etiske
forhold i tillegg til vanlege kvantitets- og økonomidata.
Departementet vil sjå nærare
på korleis tilsynsetaten gjennom verksemda si kan følgje
med på korleis tenesteytarane ivaretek behova for helsetenester
i befolkninga.
Regjeringa vil gje helsetenestetiltak høg
prioritet i bistandsarbeidet fordi tilgang til forsvarlege helsetenester
er mellom dei sentrale menneskerettane.
Komiteen viser til
at det er stor mangel på kunnskap om og manglende integrering
av kjønns- og aldersperspektivet i helsepolitikken og helsetjenesten. Komiteen har
merket seg at Statens helsetilsyn har opprettet et fagråd
for kvinnehelse som vil være et sentralt virkemiddel i
dette arbeidet.
Komiteen vil understreke behovet
for å fremme likestilling innen helsetjenester for kvinner
og menn. Kunnskapene innen helsetjenesten tar i altfor stor grad utgangspunkt
i menns fysiologi og livsløp. Komiteen vil
derfor peke på viktigheten av at Regjeringen gjennom en
stortingsmelding følger opp NOU 1999:13 om kvinners helse
i Norge.
Komiteen viser videre til at
det geriatriske tjenestetilbudet i praksis er lavt prioritert i
den norske helsetjenesten. Komiteen har imidlertid
merket seg at det femårige geriatriprogrammet har ført
til økt innsats og etablering av egne behandlingsenheter
ved regionsykehusene, men at det ikke er tilstrekkelig for å sikre
en forsvarlig tjeneste.
Komiteen er svært bekymret
over manglende rekruttering av kvalifisert personell til eldreomsorgen og
mangelen på legespesialister i geriatri. Komiteen viser
til at det bare er 230 leger ved sykehjemmene mot 6 606 leger ved
de somatiske sykehusene. Komiteen ber Regjeringen
sørge for at Nasjonalt råd for spesialistutdanning
av leger og legefordeling tar spesielt hensyn til dette forholdet,
og ber Regjeringen redegjøre for utviklingen i rekrutteringen
innen feltet.
Komiteen viser til at forhold
som er knyttet til helse og sykdom, kan bli oppfattet forskjellig
i ulike kulturer, og at kunnskapen om andre kulturer i helsetjenesten
ofte er mangelfull. Komiteen mener at en forsvarlig
og god helsetjeneste må ta hensyn til kulturelle forhold
i møte med det enkelte mennesket og ved utformingen av
helsetjenestetilbudet.
Komiteen viser til at helsetjenesten
i kommunene i større grad enn før må ta
ansvar for helsetjenestilbudet til pasienter som tidligere hadde
egne helsetilbud, eller som fikk et tilbud ved sykehus. Dette gjelder
blant annet mennesker med psykisk utviklingshemning, pasienter med
alvorlige psykiske sykdommer og alvorlig kreftsyke. Komiteen viser
også til at det ikke er uvanlig at pasienter som trenger
respirator- eller dialysebehandling, får dette i eget hjem. Komiteen ser dette
som en positiv utvikling i samsvar med verdigrunnlaget for helsetjenesten. Komiteen er
opptatt av at også alvorlig syke kan være i sitt
nærmiljø og så langt det er mulig ha
et tilnærmet normalt liv. Komiteen er enig
i at det er viktig at driftsformer og prosedyrer er slik at mennesker
med ulike funksjonshemninger kan oppleve et verdig møte
med helsetjenesten og helsepersonellet.
Komiteen vil understreke at det
er nødvendig å gjennomgå innholdet i
helseutdanningene for å sikre at det samsvarer med behovet
i helsetjenesten og utviklingen i samfunnet.
Komiteen vil peke på at
kjønnsperspektivet, aldersendringene i befolkningen og
utfordringene knyttet til rusmiddelbruk må få større
oppmerksomhet i helseutdanningene enn hva som er tilfelle i dag.
Når det gjelder organisering og finansiering
av sykehustjenestene, vil komiteen vise til at Regjeringen har
varslet en sak til Stortinget i april 2001 om statlig overtagelse
av sykehusene, og komiteen vil komme tilbake til
disse spørsmålene i den forbindelse.
Komiteen vil understreke viktigheten
av å sikre kvaliteten i helsetjenestene og at det er nødvendig å knytte
kvalitetsarbeidet opp til det faglige utviklingsarbeidet og prioriteringene
av helsetjenester. Komiteen er derfor tilfreds med
at departementet vil utvikle en nasjonal strategi for kvalitetsutviklingen
i helse-tjenesten gjennom bl.a. å etablere et
kvalitetsregister.
Komiteen har merket seg at Statens
helsetilsyn har utarbeidet en veileder i kvalitetsarbeid, og komiteen ser
dette som et viktig ledd i arbeidet med sikre kvaliteten av faglige
prosesser og prosedyrer.
Komiteen har videre merket seg
at Sosial- og helsedepartementet i samarbeid med Kommunenes Sentralforbund
har startet opp et arbeid med å utvikle nasjonale indikatorer
for kvaliteten på sykehusbehandlingen. Denne informasjonen
skal være offentlig tilgjengelig sammen med statistikk
om aktivitet, ressursbruk og ventelister i SAMDATA-rapportene og
annen offentlig statistikk. Komiteen mener dette
er viktig informasjon som kan benyttes av fagmiljøene til
forskning, evaluering og sammenligninger (benchmarking) og av politikere
og administrasjon i arbeidet med å kvalitetssikre og utvikle
bedre helsetjenester.
Komiteen viser til at det i statsbudsjettet
for 2000 ble bevilget midler til arbeidet med medisinsk kvalitetsregister,
og at Helsetilsynet har startet opp dette arbeidet.
Komiteen viser til at pasientene
har en forskriftsfestet rett til å få informasjon
om ventetider ved behandling av tilstander som er dekket av ventetidsforskriftene. Komiteen er
enig i at det skal gis opplysninger om helsetjenestetilbudet, og
at det gjennomføres brukerundersøkelser ved alle
sykehusene. Resultatene må bli gjort tilgjengelig for befolkningen. Komiteen mener
at informasjon om resultatene i helsetjenesten vil være
en forutsetning for at brukerne skal kunne velge mellom de ulike
tilbud. Komiteen vil understreke at brukerinteresser
og erfaringer fra pasienter og pårørende må tas
med ved planlegging og gjennomføring av helsetjenestene,
og at brukermedvirkning er viktig i arbeidet med å sikre
kvaliteten.
Når det gjelder beredskapsordningene,
vil komiteen vise til Stortingets behandling av Innst.
O. nr. 79 (1999-2000) Lov om helsemessig- og sosial beredskap.
Komiteen viser til Regjeringens
gjennomgang av internasjonalt arbeid og er enig i at det i utgangspunktet
er de samme verdiene som ligger til grunn for den helsemessige bistanden
og den norske helsetjenesten. Komiteen viser til
at forsvarlige helsetjenester er en av de sentrale menneskerettighetene,
og komiteen er enig i at helsetjenestetiltak gis
høy prioritet i bistandsarbeidet.
Komiteen har merket seg departementets
gjennomgang av tilsynsordningene og har ingen merknader utover dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at det nedsatte departementale rådet for legefordeling
de seneste par år har vært altfor restriktive
når det gjelder å tildele spesialisthjemler til de
offentlige sykehus fordi en med dette skulle sikre flere og tilstrekkelig
antall leger til fastlegeordningen. Dette mener disse medlemmer er
en gal politikk, og flere sykehus har i dag store problemer når
det gjelder å utnytte medisinsk-teknisk utstyr av mangel
på spesialister. Disse medlemmer forutsetter
at med statlig overtagelse av sykehusene og når de enkelte sykehus
blir selvstendige juridiske enheter, må de stå fritt
til å tilsette den legeekspertise de til enhver tid har behov
for.
Disse medlemmer viser til at
Aricept til bruk for alzheimerpasienter ennå ikke er overført
til den vanlige blåreseptordningen. Dette skaper mange
praktiske problemer for de pasientene som har fått forskrevet
midlet, og egenandelen er spesielt høy for inngangen til bruk
av disse medisinene. Selv etter ca. to år med refusjonsmuliget
for Aricept er det kun 2 000-3 000 pasienter som i dag bruker medikamentet,
mens behovet skulle tilsi ca. 7 000 pasienter. Disse medlemmer kan
ikke se bort fra at årsaken til at så få pasienter
bruker Aricept som har vist seg å være av stor
nytteverdi for mange, skyldes at man ikke har en ordinær
blåreseptordning for Aricept. Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge
for at godkjent medisin for Alzheimers sykdom, som eksempelvis Aricept,
overføres til den vanlige blåreseptordningen fra
1. januar 2002."
Disse medlemmer viser til at
Norge i 2000 hadde 327 overdosedødsfall, fortrinnsvis blant
unge mennesker. Dette der det høyeste antall overdosedødsfall
i henhold til befolkningsstørrelsen i hele Europa. Det
er for disse medlemmer helt uakseptabelt at Norge
skal ligge på europatoppen når det gjelder overdosedødsfall,
når vi samtidig har botemiddel for å rette på dette
ved bruk av mer medikamentell assistert behandling av de narkomane. Disse
medlemmer viser i denne forbindelse til Stortingets tidligere
vedtak om at spesialister i allmennmedisin skulle få rett
til å foreta medikamentassistert behandling av stoffmisbrukere. Disse
medlemmer viser også til at andre tiltak må settes
i verk for å redusere overdosedødsfallene. Eksempelvis
mener disse medlemmer at man må igangsette
et prøveprosjekt med sprøyterom i våre større
byer og tettsteder. Dette har man gjort i Frankfurt med meget godt
resultat, og for å redde flest mulig menneskeliv bør
også dette forsøket være prøvd
i Norge. Disse medlemmer vil også i forbindelse med
behandling av proposisjonen om statlig sykehus-overtagelse fremme
forslag om at rusomsorgen skal bli et ansvar for helsevesenet, idet disse
medlemmer mener at det i seg selv vil gi større
behandlingsprestisje for vårt helsepersonell. I tillegg
må det etableres refusjonsordninger fra Rikstrygdeverket
slik at allmenn-legene også får betalt for sitt
behandlings- og rehabiliteringsarbeid med narkomane. Disse
medlemmer mener det er særdeles viktig at de knappe
ressurser en har til rådighet i rusomsorgen, fortrinnsvis
og i det vesentligste må brukes på gateplan i
forhold til stoffmisbrukerne, og igjen vil disse medlemmer henstille
til departementet å gå inn og evaluere ressursbruken
ved Mario Metadonsenter på Ullevål.
Komiteen viser til
at Regjeringen arbeider med en handlingsplan for rusomsorgen.