Det blir i meldinga peika på at aktiv
dødshjelp er i strid med norsk lovgjeving. Regjeringa vil
motarbeide initiativ for å liberalisere lovgjevinga på dette
området, og uttaler at for å motverke krava om
at helsetenesta skal medverke ved sjølvvald avslutning
av livet, er det viktig å sikre at det tilbodet som blir
gjeve til menneske mot slutten av livet er så godt som
mogeleg både menneskeleg og reint fagleg. Dette tilbodet
er ifølgje meldinga ikkje godt nok i dag.
Det blir gjort greie for NOU 1999:2 Livshjelp
og hovuddraga frå høyringa til denne.
Departementet vil understreke at likeverd, omsorg og
respekt for menneskeverdet er ein særleg viktig føresetnad
for tenester til alvorleg sjuke og døyande menneske. Departementet
ser det som heilt sentralt at tilbodet i kommunane blir styrkt dersom
ein skal få ei betre teneste for denne gruppa, og dersom
det skal leggjast til rette for at den enkelte skal få vere
mest mogleg heime. For å synleggjere tenester til slike
pasientar og for å sikre at tenestene blir planlagt særskilt
vil departementet understreke at tenester til desse pasientgruppene
må takast med i dei ordinære tenestene, og vere
synlege i helse- og sosialplanen, eller i kommuneplanen der tenester
innanfor helse- og sosialsektoren er omtalt i denne.
Når det blir for vanskeleg å gje
pasientar med sjukdommar som ikkje kan lækjast og døyande
tilbod i heimen, er departementet samd med utvalet i at sjukeheimen
eller sjukestova bør kunne yte tenester. Kva oppgåver
sjukeheimane og sjukestovene skal ha i høve til denne pasientgruppa
vil bli drøfta i samanheng med vurderinga av den rolla
desse tenestene skal ha i framtida.
Departementet meiner at private initiativ kan
vere ein viktig ressurs i tenestetilbodet til alvorleg sjuke og døyande.
Departementet meiner også at private tilbod må tilpassast
det ordinære tenesteapparatet, og vere del av det totale
tilbodet til den einskilde pasienten.
Gjennom nasjonal kreftplan er det løyvd
midlar til alle regionar til oppbygging av kompetansesentra og avdeling/seksjon
for lindrande behandling. Departementet vil kome tilbake til dette
i dei årlege budsjettframlegga og uttaler at tilbodet også må kome
andre pasientgrupper enn kreftpasientar til gode.
Departementet arbeider med forskrift om individuelle
planar som vil vere heimla i lov om spesialisthelsetenesta m.m.
Ei utdjuping av plikta for kommunar og fylkeskommunar til å utarbeide
individuell plan for alvorleg sjuke og døyande vil bli
vurdert i samband med arbeidet med forskrifta.
Departementet vil fastsetje forskrift om ordninga med
pasientansvarleg lege, og uttaler at det i denne samanhengen må vurderast
om visse pasientgrupper skal nemnast særskilt.
Det blir gjort greie for tiltak for utdanning
av helsepersonell som har som mål å vektleggje
sterkere tema knytte til pleie og omsorg ved slutten av livet.
Det blir uttala at dersom ein skal styrkje kunnskapen om
palliativ medisin i grunnutdanninga i medisin, må det opprettast
stillingar ved universiteta, og at dette vil bli teke opp med dei
som har ansvar for oppretting av akademiske stillingar ved universiteta.
For å styrkje personellet sin kompetanse er det vidare
foreslått utarbeiding av fagleg rettleiingshefte til bruk
i kommunar og fylkeskommunar. Departementet ser dette som eit nyttig
tiltak for å skape større tryggleik i møte
med pasientane.
Departementet vil ta stilling til spørsmålet
om oppretting av ein medisinsk spesialitet i palliativ medisin etter
at saka er vurdert av Nasjonalt råd for spesialistutdanning
av legar og legefordeling.
Departementet vil arbeide for å auke
den kliniske forskinga innanfor diagnostikk og behandling av alvorleg
sjuke og døyande menneske om nødvendig gjennom
eit eige forskingsprogram. Dette vil bli vurdert i samarbeid med
Noregs forskingsråd. Departementet finn det ikkje føremålstenleg
på førehand å setje av middel frå regionsjukehustilskotet
til særskilde område, som palliativ medisin, men
vil be om at sjukehusa tek omsyn til dette i fordelinga.
Det blir vist til at Livshjelpsutvalet har foreslått
at ordninga med pleiepengar frå folketrygda bør
utvidast både når det gjeld tidsramme og kva personar
som skal bli rekna som pårørande etter denne ordninga.
Departementet vil kome attende til ei konkret vurdering av desse
framlegga i samband med arbeidet med statsbudsjettet.
Utvalet har også foreslått
innføring av unntak når det gjeld brukarbetaling
for heimetenester. Departementet meiner at det ikkje vil vere rett å unnta
ei gruppe frå brukarbetaling og vil difor ikkje foreslå å innføre
unntak for brukarbetaling for heimetenester for personar med sjukdom
som ikkje kan lækjast, og døyande i siste fasen
av livet.
Departementet vil vurdere om ordninga med refusjon
ved ambulant verksemd skal utvidast når ein har fått
meir røynsle med gjeldande ordningar. I dag er det slike
ordningar for kreftpasientar og innanfor psykiatrien.
Komiteen har merket
seg Regjeringens redegjørelse og omtale av tiltak som kan
bedre tilbudet til mennesker som trenger helsehjelp, pleie og omsorg mot
slutten av livet. Komiteen vil understreke at tilbudene
til uhelbredelig syke og døende i det alt vesentlige vil
være en integrert del av den vanlige helsetjenesten, og
at tilgang til hospice blir en del av denne.
Komiteen har videre merket seg
NOU 1999:2 Livshjelp og de ulike forslag som der er skissert.
Komiteen viser til at aktiv dødshjelp
er i strid med norsk lov, og vil opprettholde forbudet mot aktiv
dødshjelp. Komiteen mener at samfunnet ikke
kan autorisere helsepersonell til å gå inn i den
motsatte rollen av den etikk leger og annet helsepersonell har i
vår kultur. Komiteen er også av
den oppfatning at det heller ikke kan være en oppgave for
det offentlige å ta stilling til om et menneskes liv er
meningsløst eller ikke verd å leve. Målet
må være at omsorgen ved livets slutt kan møte
behovet for trygghet og verdighet.
Utviklingen har gått i retning av at
et stadig større antall personer lever sine siste dager
på sykehus eller sykehjem. Komiteen mener
at omsorg ved livets slutt er blitt en sentral og krevende oppgave
i helsetjenesten fordi den omfatter mer enn tradisjonell behandling
og pleie. Komiteen viser til at mangelen på kunnskap
om smertelindring hos helsepersonell er et problem og at helsetjenesten
mangler systematisk kunnskap om medisinsk praksis på dette
feltet.
Komiteen vil også påpeke
mangelen på ressurser til smertelindrende medisin og stråleterapi
for kreftpasienter.
Komiteen viser til at Livshjelputvalget
har lagt vekt på at det er nødvendig at helsetjenesten
på alle nivåer, ikke bare noen få spesialenheter
for smertelindrende medisin, får bred kompetanse til å yte
nødvendig lindrende behandling.
Komiteen mener det er behov for å styrke
omsorgen for døende og de med en uhelbredelig sykdom og vil
peke på følgende tiltak:
– Vurdere
sykehjemmenes og sykestuenes rolle i forhold til å kunne
gi pasienter en omsorgsfull, meningsfull og verdig livsavslutning.
– Styrke kunnskapen om omsorg
for døende i helseutdanningen.
– Styrke utdanningstilbudet innenfor
palliativ omsorg og medisin.
– Styrke den kliniske forskningen.
– Bedre informasjonen til pasienter
om smertelindring, tilgang til ekspertise, tilgang til hospice og annen
følelsesmessig og åndelig hjelp.
– Sikre at de pasienter som har
undertegnet "Mitt livstestamente", respekteres, og at det legges
til grunn for behandlingen slik at de kan føle seg trygge
på at deres ønsker blir respektert.
Komiteen ber Regjeringen legge
dette til grunn for hvordan helsetjenesten kan sikre at pasienter
får en verdig død.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at en ennå ikke har
fått utbygget smerteavsnitt og avsnitt for palliativ medisin ved
alle de større norske sykehus. Dette er en viktig del av
kreftplanen og et arbeid som disse medlemmer vil
anmode departementet om å prioritere i tiden fremover.
Disse medlemmer viser til at
så sent som sommeren 2000 var det registrert så mange
som 3 000 langtkommede kreftpasienter som ikke fikk tilgang på smertelindrende
behandling. En slik situasjon mener disse medlemmer i
fremtiden må forhindres. Disse medlemmer tok
så sent som ved behandlingen av statsbudsjettet for 2001
til orde for å foreslå en tilleggsbevilgning til
anskaffelse av to stråleterapi-maskiner
for å øke tilgangen på lindrende stråle-behandling.
Disse medlemmer vil peke på en
annen viktig sak i forbindelse med smertebehandling og tilsyn med alvorlig
syke og døende, nemlig manglende legedekning i våre
offentlige sykehjem. I dag er tilsynslegedekningen ved det offentlige
sykehus ca. ett legeårsverk pr. 150 pasienter, mens det
kanskje burde være legedekning på ett årsverk
for 50 pasienter. Disse medlemmer viser til at komiteen
har besøkt Montebello rehabiliteringssenter for kreftpasienter
som i dag drives av Den Norske Kreftforening. Disse medlemmer mener
det er viktig å stimulere til at man får etablert
lignende sentre også i andre landsdeler, en sak som disse
medlemmer vil komme tilbake til på et senere tidspunkt.