Den første offentlege utgreiinga om
prioriteringar i den norske helsetenesta kom med NOU 1987:23. Regjeringa
oppnemnde i 1996 eit nytt prioriteringsutval for helsetenesta som
la fram rapport i 1997 som NOU 1997:18 Prioritering på ny.
Departementet vil i den vidare regelverksutviklinga leggje
til grunn at prioriteringar i helsetenesta skal byggje på kriteria
om alvorsgrad av tilstanden, den forventa nytten av tiltaket og
kostnadseffektivitet av tiltaket, som foreslått i NOU 1997:18.
Departementet vil særleg vurdere korleis desse kriteria
kan nyttast i forhold til diagnostisk verksemd, og i psykisk helsevern og
rehabilitering.
Det blir lagt vekt på at ein må sikre
at effektomgrepet blir tolka slik at det ikkje berre omfattar dei
verknadene som er lett målbare, og at også verknader
som den einskilde pasienten opplever som positive, må kunne reknast
med, sjølv om dei ikkje alltid kan målast og etterprøvast
på standardiserte måtar. Det blir uttala at ei einsidig
vektlegging av målbar nytte av eit tiltak, til dømes
i form av forventa auka livslengd, vil kunne føre til at
lindrande tiltak blir prioritert urimeleg lågt.
Departementet meiner at det i hovudsak ikkje
er føremålstenleg å fastsetje detaljerte
og klinisk prega forskrifter som grunnlag for prioriteringsarbeidet
i helsetenesta, men at dette ikkje er til hinder for at ein i særlege
høve kan finne det nødvendig å regulere
bruken av visse metodar gjennom bindande krav frå styremaktene
si side.
Departementet ser det som nødvendig
med eit nasjonalt rådgjevande organ som gjev overordna
råd om prioritering av ulike tenester i høve til
kvarandre, og tek sikte på å endre Statens sjukehusråd
sitt mandat og samansetning, slik at dette kan få rolla
som eit nasjonalt prioriteringsråd. Mellom anna vil det
bli oppnemnd representantar frå ulike brukargrupper. Departementet
reknar med at Statens helsetilsyn nyttar faggrupper innanfor prioriterte
tenesteområde for å sikre eit best mogeleg grunnlag
for rådgjevinga overfor departementet.
Departementet ser det som viktig at terskelen
for å kome i kontakt med helsetenesta er låg,
og at lett tilgang til fastlege og den medisinske nødmeldetenesta
er sentrale verkemiddel i dette arbeidet.
Det blir peika på at ved innføringa
av fastlegeordninga står ein overfor særlege utfordringar
overfor innsette i fengsla, og at dei kommunane som har ansvar for
fengselshelsetenester, må sjå til at det sentrale
verdigrunnlaget for helsetenesta blir realisert også innan denne
delen av helsetenesta, sjølv om ikkje valfridomen i praksis
vil kunne vere så stor som i helsetenesta elles.
Departementet vil setje ned eit utval for å vurdere samarbeidet
mellom første- og andrelinetenesta, og som kan kome med
framlegg til tiltak som kan styrkje dette samarbeidet, og såleis
sikre at desentraliserande utviklingstrekk i medisinen blir fanga
opp i helsetenesta.
Departementet arbeider med nærare retningsliner
om bruk av individuelle planar i helsetenesta slik at denne skal
bli betre i stand til å oppfylle behova for samordning
av tenestetilbodet. Det er eit mål å samordne arbeidet
med individuelle planar som ulike etatar gjennomfører i
forhold til kvar einskild brukar.
Komiteen har merket
seg at retningslinjene for prioriteringer i helsetjenesten skal
bygge på kriteriene om alvorlighetsgrad av tilstanden,
den forventede nytten av tiltaket og kostnadseffektivitet av tiltaket,
slik det også er foreslått i NOU 1997:18 Prioritering
på ny. Komiteen har videre merket seg at
det særlig vil bli vurdert hvordan disse kriteriene kan
nyttes i forhold til diagnostisk virksomhet, i psykisk helsevern
og i rehabilitering.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, er enig i og slutter seg til
dette grunnlaget for prioriteringer.
Komiteen viser til
at det er nedsatt et Nasjonalt råd for prioriteringer i
helsevesenet, som på oppdrag fra Sosial- og helsedepartementet
eller på eget initiativ skal gi råd om prioriteringer
innen områder som angår sykehustjeneste, spesialisthelsetjeneste
og kommunehelsetjeneste, og at det skal omfatte både somatiske
og psykiatriske tjenester. Videre skal rådet gi råd
om hvordan både nye og etablerte behandlingstilbud og tjenester
skal prioriteres i forhold til hverandre, herunder forebyggende
tiltak, tiltak for kronisk syke og for personer som er døende
eller har sykdommer som ikke kan helbredes, og alternative behandlingsmetoder. Rådet
skal videre særlig uttale seg om spørsmål
knyttet til effektiv ressursutnyttelse for å sikre et likeverdig
tilbud uavhengig av kjønn, pasientgruppe og geografisk bosted.
Rådet skal på oppdrag fra Sosial- og helsedepartementet
gi råd om fordeling av høyspesialiserte sykehustjenester,
herunder lands- og flerregionale funksjoner og kompetansefunksjoner.
Videre skal rådet uttale seg om spørsmål
av faglig/etisk karakter ved innføring av nye
behandlingsmetoder og innhente informasjon fra sykehus og andre
relevante organer. Rådet skal ikke uttale seg om prioriteringer
i forhold til enkeltpasienter. Rådets uttalelser er offentlige
med mindre annet følger av lovbestemt taushetsplikt.
Komiteen vil uttrykke tilfredshet
med at det endelig er nedsatt et Nasjonalt råd for prioriteringer
og mener dette er et viktig virkemiddel i arbeidet for en bedre
helsetjeneste.
Selv om det er enighet om de overordnede kriterier for
prioriteringer, vil komiteen peke på at
det kan synes som om det ikke alltid er like enkelt å foreta denne
prioriteringen i den kliniske hverdagen. Komiteen viser
til at psykiatri, geriatri, rehabilitering og smertelindrende behandling
er områder som blir underprioritert blant annet på grunn
av lav faglig status og manglende kunnskap. Komiteen mener
det er viktig å heve den faglige kompetansen gjennom rekruttering
slik at de svakeste pasientgruppene kan sikres grunnleggende helse-
og sosialtjenester.
Komiteen vil peke på at
det er nødvendig å styrke forskningsinnsatsen
innen geriatri både med tanke på å forbedre
diagnostikk og behandling og for å styrke de fagområdene
dette gjelder. Komiteen mener at ett viktig tiltak
kan være å opprette et geriatrisk forsk-ningsprogram.
Komiteen vil i denne sammenheng
vise til tidsskriftet Omsorg nr. 2/2000 hvor professor
Peter F. Hjort har skissert hvilke behov det er for forskning i dødspleien,
og videre til Høgskolen i Buskerud som nylig har etablert
tverrfaglig videreutdanning for lindrende behandling, pleie og omsorg.
Komiteen fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen vurdere å opprette
et geriatrisk forskningsprogram med hovedvekt på anvendt
pasientnær forskning i regi av Norges forsk-ningsråd
og redegjøre for fremdriften i statsbudsjettet for 2002."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre og Senterpartiet,
mener at geriatrisk forskning må sees i sammenheng med
annen klinisk forskning, og viser til Programmet for aldersforskning i
Tromsø. Målet har vært å utvikle
et produktivt og tverrfaglig forskningsmiljø med høy
klinisk kompetanse. Et flertall bestående av Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Høyre og Senterpartiet ønsket å videreføre
dette programmet ved budsjettbehandlingen for 2001. Dette flertallet
styrket bevilgningen og ba Regjeringen om å foreta visse
omdisponeringer for å sikre videre-føring av programmet
på nåværende nivå.
Komiteen legger til
grunn at tilgangen på helsetjenester skal være
rettferdig og likeverdig fordelt i befolkningen. Imidlertid er ressursene
i helsetjenesten begrenset, og det er nødvendig å foreta
prioriteringer.
Komiteen vil understreke at helsetjenesten
er en stor og komplisert organisasjon i stadig endring og konstant
krav om effektivitet. Ny teknologi, press mot rasjonalisering og
effektivisering og stadig økende forventninger fører
til løpende krav om omstilling og bevisste prioriteringer.
For å sikre et medisinsk faglig grunnlag for prioriteringer
når det gjelder retten til nødvendig helsehjelp,
mener komiteen det bør opprettes faggrupper
som skal gi råd om prioriteringer innen sine fagfelt, og
styrke det tverrfaglige, samordnede prioriteringsutvalget som skal
gi råd om prioriteringer mellom faggrupper. Komiteen viser
til NOU 1997:18 Prioriteringer på ny der det fremgår
at forslaget om faggrupper var en forutsetning for arbeidet i det nasjonale
prioriteringsutvalget. Videre skal prioriteringsutvalget gi råd
til politiske myndigheter om hvilke helsetjenester som skal være
det offentliges ansvar, og hvilke tjenester den enkelte delvis eller
helt må finansiere selv.
Komiteen vil peke på at
en rivende teknologisk utvikling gjør at helsevesenet i
dag kan tilby behandling mot sykdommer som tidligere var uhelbredelige. Denne
utviklingen vil forsette i et enda raskere tempo.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Høyre,
mener at så lenge helsetjenester tilbys gratis av det offentlige,
vil etterspørselen være nærmest ubegrenset. Flertallet mener
det bør vurderes å innføre graderte egenandeler
for enkelte lavt prioriterte helsetjenester, og at moderat bruk
av egenandeler ikke kommer i konflikt med hensynet til en rettferdig
fordeling av helsegodene.
Komiteen vil understreke
nødvendigheten av å skjerme kronikere og andre
med stort behov for helsetjenester gjennom et nytt egenandelstak
som dekker utgiftene disse har til helsetjenester og legemidler
som i dag ikke dekkes under det ordinære egenandelstaket.
Komiteenviser
videre til behandlingen av statsbudsjettet for 2001, jf. Budsjett-innst.
S. nr. 11 (2000-2001) side 92:
"Komiteen har merket seg at regjeringen Bondevik
i statsbudsjettet for 2000 varslet at den ville komme tilbake med
analyser og forslag til konkrete tiltak i statsbudsjettet for 2001,
og at Statistisk sentralbyrå har utført en kartlegging
av omfanget av utgifter til helse- og sosialtjenester i befolkningen,
med særlig blikk mot utgiftene blant dem som antas å være
storforbrukere av disse tjenestene. Komiteen har registrert at Regjeringen
finner det komplisert å utforme en målrettet ordning
med egenandelstak for tjenester som ikke omfattes av dagens takordning.
Komiteen
er enig i dette, og ber om at det gjøres forsøk
på å utrede en takordning basert på skjermingsordninger
for kronikere og storforbrukere slik Stortinget har bedt om."
Komiteen mener at også de
positive økonomiske sidene ved den teknologiske utviklingen
må vektlegges. Komiteen anser at utviklingen
fører til bruk av nye metoder som kan gjøre det
langt billigere å behandle enkelte pasientkategorier og
gjøre det mulig å redusere sykefravær
og dårligere funksjonsevne gjennom mindre tidkrevende inngrep
og inngrep som gir kortere rekonvalesens og kortere behandlingstid
i sykehus.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet stiller
seg meget skeptiske til det kostandseffektivitetskravet som er lagt
inn i prioriteringsskalaen når det gjelder helsetjenester.
I en tid med økende knapphet på ressurser i helsevesenet
er disse medlemmer engstelige for at nettopp dette
kriteriet med kostnadseffektivitetsmål i for mange tilfeller
skal bli den avgjørende faktor for hvorvidt en pasient
skal få behandling eller ikke. Disse medlemmer vil
i alle tilfeller sterkt presisere at det er sykehusene, fag-ekspertisen,
som til enhver tid skal prioritere enkelt-pasienter. Dette skal
ikke skje ved politiske eller departementale pålegg.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til den nylig vedtatte pasientrettighetsloven
hvor tilgang på medisinsk behandling også skal
være avhengig av økonomi og kapasitet. Disse
medlemmer viser i denne forbindelse til at Stortinget i
november 2000 bevilget ca. 1 mrd. kroner til behandling av norske
pasienter i utlandet. Disse medlemmer vil henstille
til departementet at de pasienter som venter på behandling
på grunn av mang-lende kapasitet i eget fylke eller i landet
generelt, pri-oriteres når det gjelder bruk av utenlandsmilliarden.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
også at det nasjonale råd for prioriteringer som
er nedsatt av departementet, bør fastlegge en øvre
tidsgrense for venting på behandling ved norske offentlige
sykehus. I dag er ventetiden for behandling ved norske sykehus svært
varierende - fra måneder til flere år, og dette
mener disse medlemmer ikke kan fortsette. Disse
medlemmer mener imidlertid at en vil få en bedre
oversikt over listepasienter og ventetid ved en statlig sykehusovertakelse.
Disse medlemmer vil ikke akseptere
at det innføres egenandeler på lavt prioriterte
helsetjenester. Disse medlemmer mener at egenandelene
i helsevesenet i dag allerede er for høye, og nå må betraktes som
skatt på sykdom. En videre utvikling av flere egenandeler
og høyere egenandeler vil Fremskrittspartiet ikke være
med på.