Det fremmes i dokumentet følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om en trygdefinansieringsordning for pasienter som lider
av raskt fremskridende eller alvorlig periodontitt etter modell
av og på nivå med den svenske ordningen."
Forslagsstillerne uttaler at det er et stort
behov for å komme i gang med økonomiske tiltak
for de med spesielt høye utgifter til tannbehandling. Som
begrunnelse for forslaget framholdes bl.a. at periodontitt er blant
de mest utbredte og vanlige bakterielle infeksjoner hos mennesker.
En rekke studier viser at i de vestlige land har mer enn 50 pst.
av alle personer over 40 år mild til moderat periodontitt,
mens 7-10 pst. har de alvorlige variantene av sykdommen.
Forslagsstillerne framholder at det ikke er
noen prinsipiell forskjell mellom alvorlige former for periodontitt
og andre infektiøse tilstander som behandles av leger med
refusjon fra trygdesystemet.
Det redegjøres i dokumentet for dagens
betalingsordning.
Det framoldes at det finnes ca. 90 norske spesialister som
er trent til å behandle vanskelige tilfeller av periodontitt,
og at storparten av behandlingen av de alvorlige periodontitter
foretas hos denne spesialistgruppen. Forslagsstillerne mener egenandelen
bør reduseres til et nivå som er mer akseptabelt
for folk flest, og anbefaler den svenske modellen som ble etablert
1. januar 1999 som dekker 60 pst. av utgiftene til både
behandling av sykdommen og rehabilitering av tannsettet, fratrukket
et karensbeløp på kr 3 500. Utgiftene i Sverige er
ca. 400 mill. kroner pr. år og kan dermed anslås
til ca. 200 mill. kroner i Norge.
Forslagsstillerne mener at ved å innføre
denne modellen samtidig som man fjerner utbetalingene av smårefusjoner
til alle former av mild til moderat periodontitt, vil søknadsmassen
til trygdekontorene reduseres betydelig, og det vil bli spart betydelig
arbeid for behandlende tannlege og rådgivende tannleger
ved trygdekontorene. Forslagsstillerne mener denne omlegging vil
bety økte muligheter for å komme til eller komme
tidligere til adekvat behandling noe som vil bety mindre omfattende
skader og mindre fysiske eller psykiske følgetilstander
som ellers i ikke uvesentlig grad blir dekket over trygdekontorene
og sosialkontorene.
Forslagsstillerne viser til at materialet om
finansiering av tannhelsetjenester i EU-land og Norden som den internasjonale
tannlegeforeningen (FDI) har samlet inn. viser at Norge sist i Europa
når det gjelder trygdefinansiering av tannbehandling. Forslagsstillerne mener
at 200 000 nordmenn unnlater å gå til tannlegen på grunn
av økonomien, og at en andel av de regelmessige tannlegesøkerne
må avstå fra behandling av samme grunn.
Det uttales at erfaringer fra andre land viser
at innføring av trygdefinansieringsordninger øker
etterspørselen, men at generelle ordninger har liten effekt
hvis hensikten er å nå dem med stort behandlingsbehov
og underforbruk av tjenester. Hvis støtteordningene gis selektivt
har man ifølge forslagsstilerne oppnådd god effekt.
Forslagsstillernes syn er at bruken av folketrygdmidler
til tannhelsetjenester må utvides, men at en finansiering
ikke skal være altomfattende, men selektiv slik at trygdefinansiering
gir mulighet til å stimulere den type tannhelsetjenester
som er ønskelig, men for lite etterspurt.
Forslagsstillerne konstaterer at det er et stort
behov for å komme i gang med økonomiske tiltak
for de med spesielt høye utgifter til tannbehandling, og
mener dette med fordel kan gjennomføres ved en streng styring
med finansieringen gjennom refusjon fra folketrygden knyttet til
periodontitt som årsaksfaktor.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Bendiks H. Arnesen, Reidun Gravdahl, Asmund Kristoffersen, Karin Lian,
Einar Olav Skogholt og Gunhild Øyangen, fra Kristelig Folkeparti, Åse Gunhild
Woie Duesund og Are Næss, fra Høyre, Annelise
Høegh og Sonja Irene Sjøli, fra Fremskrittspartiet,
lederen John I. Alvheim og Harald T. Nesvik, fra Senterpartiet,
Ola D. Gløtvold, og fra Sosialistisk Venstreparti, Olav
Gunnar Ballo, vil anmerke at tannhelsetilbudet til befolkningen
i dag i vesentlig grad er basert på at den enkelte selv
må dekke kostnadene til behandlingen, med svært sparsomme
innslag av offentlige refusjoner. Komiteen mener
at det skille som eksisterer mellom tannhelse og øvrig
helse, framstår som kunstig, fordi sykdommer i munnhulen
påvirker den allmenne helsetilstanden på linje
med, og noen ganger også i større grad, enn ved
annen sykdom. Følgetilstander av tannsykdommer kan for
eksempel være feilernæring, vekttap, generelle
infeksjonssykdommer og hjerteinfarkt.
Komiteen vil anmerke at tannbehandling
kan innebære så betydelige kostnader at dårlig økonomi blir
til hinder for at tannbehandlingen gjennomføres. Dårlig
tannstatus vil, i tillegg til redusert selvfølelse, over
tid medføre økt disposisjon for infeksjoner i munnhulen,
og kan også lede til dårlig ernæringstilstand
gjennom reduserte muligheter for et normalt matinntak når
tennene ikke lenger fungerer. Når følgetilstandene
gir økonomiske rettigheter knyttet til den medisinske behandlingen,
synes det etter komiteens syn ulogisk at behandlingen
av sykdommer direkte relatert til tannstatusen ikke gjør
det.
Komiteen vil vise til at den
offentlige tannhelsens oppgaver er beskrevet i Lov om tannhelsen
av 3. juni 1983 nr. 54. I § 1-3 heter det:
"§ 1-3. (Omfanget av Den offentlige tannhelsetjenesten)
Den
offentlige tannhelsetjenesten skal organisere forebyggende tiltak
for hele befolkningen. Den skal gi et regelmessig og oppsøkende
tilbud til: a Barn
og ungdom fra fødsel til og med det året de fyller
18 år.
b Psykisk utviklingshemmede i og utenfor
institusjon.
c Grupper av eldre, langtidssyke og uføre
i institusjon og hjemmesykepleie.
d Ungdom som fyller 19 eller 20 år
i behandlingsåret.
e Andre grupper som det er fattet vedtak
om i godkjent plan jf. § 1-4.
I
tillegg til de prioriterte oppgaver kan Den offentlige tannhelsetjenesten
yte tjenester til voksent betalende klientell i samsvar med vedtatt
plan for fylket.
Gruppene (a-e) er listet opp i prioritert
rekkefølge. Hvis ressursene ikke er tilstrekkelige for
tilbud til alle gruppene skal denne prioritering følges.
Forebyggende tiltak prioriteres foran behandling."
Komiteen vil vise til at ovenstående
beskriver ansvarsområdet for den offentlige tannhelsetjenesten og
dermed også ytelser til befolkningen som det primært
ikke skal betales egenandeler for. Siden opplistingen innebærer
en innbyrdes prioritering mellom grupper, vil tjenesteytingen være
avhengig av at det finnes et tilstrekkelig offentlig tannhelsetilbud.
I motsatt fall vil tilbudet utgå. Komiteen viser
til at det offentlige har ansvar for at disse gruppene får
nødvendig tilbud om behandling. Komiteen vil
understreke at de områder hvor det offentlige ikke har
tilstrekkelig kapasitet, må det offentlige inngå samarbeid
med privatpraktiserende tannleger der dette er mulig. Et ulikt tilbud
i det offentlige tannhelsetilbudet til befolkningen medfører
også store ulikheter når det gjelder kostnadene
til tannhelse for de gruppene som er omtalt i § 1-3.
Komiteen vil vise til at refusjoner
til tannhelse også er regulert i Forskrift til Folketrygdens § 5-6
Stønad ved helsetjenester; Forskrift om stønad
til dekning av utgifter til undersøkelse og behandling
hos tannlege for sykdom. I kapittel I; Regler § 1 opplistes
de tilstander som gir rett til stønad. Normal tannbehandling, uten
at helt spesielle forutsetninger foreligger (jf. § 1 i nevnte
forskrift), gir ingen stønadsrettigheter fra folketrygden.
Komiteen er enig med forslagsstillerne
i at det via folketrygden bør ytes større grad
av bistand til sykdommer i munnhulen enn det gjøres i dag,
og at periodontitt er en tilstand som bør falle inn under
en utvidet refusjonsordning. Komiteen merker seg
at forslagsstillerne tar til orde for dekning av utgifter til raskt framskredende
eller alvorlig periodontitt, mens forslagsstillerne anbefaler at
utbetalinger av smårefusjoner til alle former for mild
til moderat periodontitt utgår. Komiteen forstår
forslagsstillernes begrunnelse for en slik begrensning av ordningen,
men vil påpeke at denne grenseoppgangen vil være
vanskelig å praktisere, fordi det vil være vanskelig å trekke
presise grenser mellom mild, moderat og alvorlig periodontitt. Derimot
vil det være fullt mulig for tannlegen å presisere
hvorvidt behandlingen som gjennomføres, har relasjon til
periodonitt eller andre tannsykdommer.
Komiteen, mener det bør
være kostnadene til tannbehandlingen som bør vektlegges,
der kostnader over en viss størrelse til periodontittbehandling
refunderes uten ytterligere krav til differensiering av den foreliggende
tilstanden i mild, moderat eller alvorlig periodontitt.
Komiteen vil bemerke at det synes å foreligge
et behov for en gjennomgang av alle eksisterende ordninger for refusjon
av tannbehandling, og at man ved en utvidelse av refusjonsordningen
bør finne fram til et system som er mindre byråkratisk
og lettere å håndtere enn dagens system med søknad
til Rikstrygdeverket og påfølgende refusjon. Komiteen vil
i den forbindelse vise til de refusjonsregler som gjelder ved behandling hos
privatpraktiserende lege eller legevaktslege med refusjonsavtale
med folketrygden, der refusjonen finner sted i et direkteoppgjør
mellom lege og Rikstrygdeverket, uten at pasienten selv må søke
om slik refusjon. Der det utarbeides refusjonsordninger for tannsykdommer,
bør det etter komiteens syn tilstrebes tilsvarende
ordninger. Dermed vil også forslagsstillernes intensjon
om at saksbehandlingsmengden ved de ulike trygdekontorer ikke øker,
ivaretas.
Komiteen fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om trygdefinansiering for pasienter som lider av periodontitt
i forbindelse med statsbudsjettet for 2002."
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti, ønsker
dessuten å få vurdert refusjonsmuligheter for
forebygging og behandling av sykdommer i munnhulen generelt, og
ikke bare av alvorlig periodontitt. Dette medlem viser
til sine merknader i innstillingen til Dokument nr. 8:60 (1999-2000) om
utvidelse av refusjonsordningen for forebygging og behandling av
sykdommer i munnhulen.
Komiteen viser til
dokumentet og det som står foran, og rår Stortinget
til å gjøre følgende
vedtak:
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om
trygdefinansiering for pasienter som lider av periodontitt i forbindelse
med statsbudsjettet for 2002.
Oslo, i sosialkomiteen, den 29. mars 2001
John I. Alvheim
leder |
Olav Gunnar Ballo
ordfører |
Are Næss
sekretær |