Dokumentet inneholder følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge
fram en sak for Stortinget om etter- og videreutdanning av håndverkere
innen bygningsbevaring."
Komiteen viser til at ulike aktører
arbeider med opplæring av håndverkere i vern og
bevaring av eldre bygninger. Mange av disse tiltakene har ført
til kompetanseheving for håndverkere og andre som er direkte involvert
i de ulike tiltakene. Riksantikvaren har gjort en stor innsats for å ivareta
og videreutvikle kompetansen innen bygningsteknikker for stavkirkene
og Middelalderprosjektet i Gamlebyen i Oslo. Likeledes er Nidaros
Restaurering en viktig kompetansekilde spesielt innenfor steinhogging
og andre teknikker innenfor steinkirkeområdet. Det er etter komiteens mening ikke
organisert et tilfredsstillende og sammenhengende opplæringssystem
i bygningsvern der de ulike utdanningsnivåer har fått
definert sitt ansvar.
Komiteen viser til at videregående
skole har ansvaret for å utdanne fagarbeidere. Dette omfatter også gamle
ulike håndverksfag som er definert som små og
verneverdige. Komiteen viser i den forbindelse til
Innst. S. nr. 180 (1999-2000) om opplæringskontorer for
bevaring av gamle håndverks- og industrifag. Komiteen var
bekymret for rekrutteringen til flere av fagene. Komiteen ba
departementet iverksette ulike tiltak som ville lette rekrutteringen. Komiteen viser
til at satsene for tilskudd til lærekontrakter er økt
slik komiteen ba om.
Komiteen var dessuten opptatt
av hvorledes arbeidet med å skaffe læreplasser
og lærekontrakter er organisert. Det er fylkeskommunene
sammen med aktuelle bedrifter som har ansvaret for å skaffe
læreplasser. Flere steder er det etablert opplæringskontorer
som dekker flere fylker. Komiteen ba departementet
ta initiativ til en organisering som sikrer at alle deler av landet
har dekning av opplæringskontorer.
Komiteen viser for øvrig
til at det tidligere fantes tilbud innenfor videregående
skole som var direkte rettet mot mye av den gamle bygningsmassen
i tre vi har i landet vårt. Kursene i lafting og vøling
var eksempler på det. Etter Reform 94 er disse kursene
redusert til en svært liten del i læreplanen og
for mange av fagene mangler læreløp.
Komiteen mener derfor det er
behov for å legge til rette for systematisk etter- og videreutdanningstilbud for
personer med fag- eller svennebrev innenfor områdene små og
verneverdige fag. Komiteen ser vern og bevaring av
eldre bygninger som et område det er behov for økt
kompetanse ut over fagbrev. Komiteen vil dessuten
understreke at det finnes en omfattende kompetanse og kunnskaper
innenfor nettverkene av erfarne håndverkere. Denne kunnskapen
må systematiseres og utvikles videre slik at den kan føres
videre til nye generasjoner. Komiteen mener det er
viktig at ansvaret for dette arbeidet blir lagt til et eller flere nivåer
innenfor det offentlige utdanningssystem.
Komiteen viser til utredningen
fra arbeidsgruppen nedsatt av departementet som fikk som mandat å vurdere
hvilke arbeidsområder og teknikker som inngår
i vern og bevaring av bygninger. I tillegg skulle gruppen komme
med forslag til en struktur på etterutdanningen. Gruppen
har delt seg i om ansvaret bør ligge på teknisk fagskolenivå eller
om det bør legges til høgskolen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, viser til at arbeidsgruppen delte
seg i spørsmålet om hvor ansvaret bør
legges. Flertallet mener mange grunner taler for
at både høgskolen og teknisk fagskole bør
ha ansvar for å ta vare på og utvikle
fagene. Flertallet viser til at en vil komme tilbake
til spørsmålet når en får en
sak fra departementet.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet minner om at Stortingets flertall
under behandlingen av meldingen om korte yrkesrettede utdannelser
etter videregående opplæring (kfr. Innst. S. nr.
177 (2000-2001)), gikk inn for å etablere et fagskoleutdannelsesnivå -
ikke som et mellomnivå, men som et alternativt løp
til høyere utdannelse. Disse medlemmer mener
at en naturlig konsekvens av Stortingets behandling av St.meld.
nr. 20 (2000-2001) er at etter- og videreutdannelsestilbud innenfor
bygningsbevaring bør etableres i regi av teknisk fagskole.
Komiteen viser til
at Høgskolen i Sør-Trøndelag har utviklet
et studium innenfor bygningsvern spesielt beregnet på faglærere.
Studiet er bygget opp av moduler og det skal gi vekttall. Komiteen viser
dessuten til brev av 2. mars 2001 fra statsråden til komiteen.
I brevet vises til at Høgskolen i Sør-Trøndelag
og Høgskolen i Gjøvik vil bli bedt om å vurdere
mulighetene for å utvikle etter- og videreutdanningstilbud
innenfor bygningsvern.
Komiteen vil understreke viktigheten
av at det blir etablert utdanningstilbud, både etter- og
videreutdanningstilbud, men også grunnutdanning innenfor
bygningsvern. Slike tilbud bør lokaliseres til videregående skoler
som har lang erfaring og kompetanse innenfor dette fagområdet.
Slike tilbud må etter komiteens mening vurderes
lagt inn under landsdekkende linjetilbud. Komiteen vil
dessuten understreke at den eller de som får ansvar for
et slikt utdanningstilbud også må ha ansvar for å systematisere
og utvikle kunnskapen innenfor fagområdet. Komiteen ber
departementet komme tilbake til Stortinget i løpet av 2001
med et opplegg for hvorledes utdanningstilbudet skal organiseres
og der ansvaret er fordelt på de ulike nivåer innenfor
det offentlige utdanningssystemet.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:49 (2000-2001) - forslag fra
stortingsrepresentant Marit Tingelstad om etter- og videreutdanning
av håndverkere innen bygningsbevaring - vedlegges protokollen.
Oslo, i kirke-, utdannings- og forskningskomiteen, den 5. april 2001
Ranveig Frøiland
leder |
Rolf Reikvam
ordfører |
Rune E. Kristiansen
sekretær |