Det vises til at Akuttutvalget peker på manglende rekruttering
og stabilitet i allmennlegetjenesten som hovedproblemet for den
akuttmedisinske beredskapen i kommunehelsetjenesten. Departementet
mener at legevakttjenesten er på vei mot en bedre organisering, og
viser bl.a. til at innføringen av fastlegeordningen vil bidra
til økt tilgjengelighet på dagtid, noe som vil
redusere presset på legevakttjenesten.
Departementet vil ha stram styring av legemarkedet og
iverksette stimuleringstiltak for bedre rekruttering og stabilitet.
Det vil bli gitt tilskudd til interkommunalt samarbeid om legevakt
og til samarbeid mellom kommuner og den fylkeskommunale ambulansetjenesten om
legevaktsorganisering. Det uttales at det er grunn til å forvente
at en overgang fra ambulerende til stasjonær legevakt vil
medføre en mer aktiv bruk av ambulanse og ambulansepersonell
i legevakttjenesten. Departementet understreker viktigheten av at
fylkeskommunen må ta hensyn til lokal organisering av legevakt
i planleggingen av tjenesten.
Departementet vurderer igangsatte tiltak i hovedsak som
tilstrekkelige når det gjelder organisatoriske og ressursmessige
forhold, men mener det er behov for et regelverk for å regulere
ansvarsforhold mellom forvaltningsnivåene.
Det uttales at gjennom arbeidet med omlegging
av legevaktordninger må tilbud om oppgradering og vedlikehold
av akuttmedisinske kunnskaper for allmennlegene og andre legevaktleger
vurderes. Kontrollen av forsvarlighetskravet vil skje gjennom tilsynsmyndigheten.
Departementet anser det ikke som hensiktsmessig å stille
minstekrav til faglige kvalifikasjoner i forskrift eller avtale,
men mener at kravene til kompetanse i akuttmedisin for legevaktleger
må avklares lokalt. Departementet oppfordrer til at det
formuleres forventninger til legevaktlegers akuttmedisinske kompetanse med
utgangspunkt i utarbeidede faglige prosedyrer for samarbeid mellom
første- og annenlinjetjenesten. Videre oppfordres det til
samarbeid mellom kommuner og fylkeskommuner angående etterutdanning,
slik at allmennlegene og andre legevaktleger kan vedlikeholde og
eventuelt oppgradere kompetansen.
Komiteen viser til
at kommunene har ansvar for å sikre at befolkningens behov
for øyeblikkelig hjelp innenfor primærhelsetjenesten
blir ivaretatt hele døgnet. På dagtid kan dette
ivaretas gjennom organisering av daglegevakt eller ved at allmennlegene
yter nødvendig øyeblikkelig hjelp til alle som
oppsøker legekontorene på dagtid. Utenom åpningstiden
må kommunene sørge for at legevakt blir organisert,
enten innen den enkelte kommune eller i samarbeid med andre kommuner. Komiteen vil
peke på at stasjonær legevakt ofte er mest hensiktsmessig,
og at det vil kunne redusere sykebesøk til kun akutt skade/sykdom. Komiteen vil
imidlertid peke på at dette må vurderes ut fra
lokale behov. Komiteen er tilfreds med at det gis
tilskudd til interkommunalt samarbeid om legevakt og til å utvikle
samarbeid mellom kommuner og ambulansetjenesten ved organisering
av interkommunalt legevaktsamarbeid.
Komiteen viser til at legevaktlegenes
og sykepleiernes kompetanse når det gjelder akuttmedisin,
er et kommunalt ansvar. Komiteen mener at det fra
kommunenes side bør stilles forventninger til akuttmedisinsk
kompetanse, og at det oppfordres til regionalt samarbeid når
det gjelder etterutdanning, slik at kompetansen kan vedlikeholdes
og oppgraderes.
Komiteen vil understreke at i
områder med lang reisetid har legevakttjenesten sammen
med ambulansetjenesten en svært viktig rolle ved rask primærbehandling
og stabilisering av pasientens tilstand før transport.
Stabil allmennlegedekning er en grunnleggende forutsetning for å kunne
i vareta en faglig forsvarlig øyeblikkelig hjelp-tjeneste
i kommunene.
Til tross for en økt satsning på dette
område vil komiteen peke på at
manglende stabilitet og rekruttering til allmennlegetjenensten fremdeles
er et av de største problemene. Komiteen viser
til at det i forbindelse med fastlegeordningen ble iverksatt en
rekke tiltak i håp om å bedre rekrutteringen. Komiteen vil i
tillegg peke på at det også er nødvendig
med stimuleringstiltak for å beholde og rekruttere sykepleiere
i kommunehelsetjenesten.
Komiteen viser til at sykepleiere
i dag er ansatt i den kommunale legevakttjeneste og at legevaktsentraler
(LV-sentraler) normalt bemannes med sykepleiere. Akuttutvalget anbefalte
at sykepleiere bør være daglige ledere av LV-sentraler. Komiteen vil
peke på at sykepleiere er en viktig faglig ressurs i den
kommunale legevakttjeneste og LV-sentraler. En del LV-sentraler er
tilknyttet sykehjem. Komiteen mener det må avsettes
tilstrekkelig ressurser til å bemanne begge disse funksjoner.
Komiteen vil peke på at
den kommunale pleie- og omsorgstjeneste er en viktig samarbeidspartner
for LV/AMK-sentraler. Som eksempel vil komiteen nevne akutt
oppståtte pleiebehov i hjemmet, støtte til pårørende
ved dødsfall og utrykning til trygghetsalarm.
Komiteen er kjent med at det
planlegges et forsøksprosjekt i Vestfold der flere kommuner
vil gå sammen om å opprette et interkommunalt
legevaktsamarbeid, der det bl.a. vil være en utrykningstjeneste bemannet
med sykepleiere på natten. Det vises til at sykepleiertjenesten
håndterer 50 pst. av henvendelsene i legevakten. Komiteen ser
positivt på et slikt prosjekt og den positive effekten
det interkommunale tilbudet vil gi befolkningen i form av økt
trygghet, avlastning for hjemmebasert omsorg, sykehjemmene, ambulansetjenesten
og sykehus. I tillegg vil sykepleierne kunne avlaste legene. Komiteen ser
positivt på utprøving av nye modeller når
det gjelder legevakttjeneste.
Komiteen har merket seg de positive
erfaringene som følger av omleggingen fra kommunale til
interkommunale legevaktsentraler. Komiteen vil påpeke at
mens konsekvensen av sammenslåingene blir reduserte refusjonskostnader
fra Rikstrygdeverket, sitter de berørte kommunene igjen
med størstedelen av utgiftene knyttet til etablering og
drift av legevaktsentralene.
Komiteen vil anmode Regjeringen
om å gjennomgå de økonomiske konsekvensene
av etablering av interkommunale legevaktsentraler ut fra målsetningen om
at kommunene får dekket sine merkostnader til slik etablering,
og at kommunene også kan nyttiggjøre seg økonomiske
rasjonaliseringsgevinster av det interkommunale legevaktsamarbeidet.