Departementet vil opprette et nasjonalt kompetansesenter
for prehospital akuttmedisin for å styrke kompetansen og
koordinere ressurser innen akuttmedisin. De økonomiske
kostnadene av dette må utredes, men antas å være
i størrelsesordenen 2-3 mill. kroner. Departementet kommer
tilbake til dette i ordinær budsjettsammenheng.
Det uttales at det er fem fylker som ikke har tomannsbetjening
av ambulansebiler, og disse fylkeskommunenes merutgifter til oppgradering
til tomannsbetjening er beregnet til 55-82 mill. kroner.
Anbefalingen om at fylkeskommunene etablerer
en form for videreutdanning av ambulansepersonell vil medføre
merutgifter for de fylkeskommunene som velger å gjøre
dette, men det uttales at disse vanskelig kan beregnes på grunn
av lokale variasjoner.
Etablering av et Statens luftambulansekontor
i Rikstrygdeverket vil innebære nye oppgaver og ansvar
for etaten. For å ivareta disse er det nødvendig å utvide virksomheten
i Rikstrygdeverket med tre årsverk. Dette vil utgjøre
en merutgift på 1-2 mill. kroner.
Merutgift for ambulansefly som skal ha mulighet
til å ha med anestesilege ved behov er beregnet til 4 mill. kroner.
Redusert bruk av redningstjenestens helikoptre
til tilbakeføringsoppdrag vil bli gjennomført
etter drøftelser med Forsvarsdepartementet. Det tas sikte
på redusert bruk fra ca. 1 000 timer i 1999 til 750 timer
i 2001. Mindreutgiften vil anslagsvis bli ca. 6 mill. kroner.
Det framholdes at dersom fylkeskommuner og kommuner
etablerer felles akuttmottak, gir det muligheter for økonomiske
innsparinger gjennom samordning av ressurser.
Det uttales at de økonomiske konsekvensene
av å inkludere sykestuer som utfører spesialisthelsetjeneste,
i ISF-ordningen, er uklare og avhengige av avgrensingen i forhold
til sykehjem. Departementet vil komme tilbake til saken i ordinær
budsjettsammenheng.
Det påpekes at gjennom omdisponering
av ressurser vil et skille mellom sykehusenes indremedisinske og kirurgiske
beredskap gi muligheter for fylkeskommunale innsparinger.
Det uttales at det bør være
muligheter for fylkeskommunale innsparinger ved rasjonalisering
av vaktberedskapen særlig ved små sykehus, men
at det er vanskelig å beregne de økonomiske konsekvensene.