Det fremmes i dokumentet følgende forslag:
-
"I. Stortinget ber Regjeringen innføre regelmessig og pliktig helseundersøkelse av jenter fra de kulturmiljøer som praktiserer kjønnslemlestelse av jenter.
-
II. Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag om å innføre straffeansvar for foreldrene til de mindreårige jenter som blir kjønnslemlestet, med mindre en eller begge foreldrene har anmeldt forholdet."
Som bakgrunn for forslaget framholder forslagsstilleren at kjønnslemlestelse (omskjæring) av kvinner er vanskelig å avdekke og stoppe, og at det er viktig å hindre at flere jenter blir utsatt for overgrep og sikre at norsk lov også blir fulgt i miljøer der slik lemlestelse fortsatt skjer.
Forslagsstilleren mener det bør etableres et kompetanse- og hjelpesenter der jenter som enten er utsatt for slik lemlestelse, eller står i fare for å bli det, kan søke råd, veiledning og beskyttelse.
Det framholdes at foreldrene til jentene har et særlig ansvar for å ta vare på sine barn og sørge for at de ikke blir utsatt for straffbare overgrep, og at det bør innføres et straffeansvar for foreldrene til mindreårige jenter som blir omskåret, med mindre en eller begge av foreldrene har anmeldt forholdet.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Bendiks H. Arnesen, Inga Balstad, Reidun Gravdahl, Asmund Kristoffersen,
Karin Lian og Einar Olav Skogholt, fra Kristelig Folkeparti, Åse Gunhild
Woie Duesund og Are Næss, fra Høyre, Annelise
Høegh og Sonja Irene Sjøli, fra Fremskrittspartiet,
lederen John I. Alvheim og Harald T. Nesvik, fra Senterpartiet,
Ola D. Gløtvold, og fra Sosialistisk Venstreparti, Olav
Gunnar Ballo, viser til at Dokument nr. 8:93 (2000-2001)
tar opp to problemstillinger knyttet til kjønnslemlestelse:
1. Regelmessig og pliktig
helseundersøkelse av jenter fra kulturmiljøer
som praktiserer kjønnslemlestelse av jenter.
2. Innføre straffeansvar for foreldre
til jenter som blir utsatt for kjønnslemlestelse.
Komiteen vil påpeke
at kjønnslemlestelse strider mot grunnleggende menneskerettigheter
som ikke-diskriminering, retten til privatliv og retten til helse. Kjønnslemlestelse
har vært straffbart i Norge i lang tid. I 1995 ble det
vedtatt en egen lov mot kjønnslemlestelse av kvinner. Intensjonen
med denne loven var bl.a. å gi en klarere markering av
norske myndigheters avstandtagen til kjønnslemlestelse
av kvinner. Loven er imidlertid lite kjent, og norsk personell er
ikke trenet i å møte problemet i forkant eller
gi profesjonell hjelp til dem som er kjønnslemlestet.
Komiteen viser til at det under
trontaledebatten i Stortinget 11. oktober 2000 ble enstemmig vedtatt å be Regjeringen
utarbeide en handlingsplan mot kjønnslemlestelse. Handlingsplanen
ble lagt fram av regjeringen Stoltenberg 20. desember 2000, og er
utarbeidet i et bredt samarbeid mellom flere departement. Komiteen viser
til at de momenter Stortinget har presisert, er ivaretatt i Handlingsplanen.
Komiteen viser til at helseministeren
i brev av 11. mai 2001 til komiteen påpeker en rekke momenter
om helseundersøkelser ved helsestasjonene.
Komiteen viser til at helseundersøkelser
av barn og unge er en lovpålagt oppgave etter kommunehelsetjenesteloven. Komiteen viser
videre til at helseundersøkelser er et frivillig tilbud
på linje med andre helsetilbud til befolkningen. Komiteen vil
påpeke at det er meget god oppslutning om tilbudene i helsestasjon
og skolehelsetjenesten. For de som uteblir, legges det ofte ned
et betydelig arbeid mot foreldrene og den unge for å få dem
til å benytte seg av tilbudene. Det arbeides aktivt for å få til
et tillitsforhold til foreldrene, barn og unge så tidlig
som mulig. Komiteen mener det er viktig å vektlegge
opparbeidelse av et slik tillitsforhold som et viktig virkemiddel
mot kjønnslemlestelse. Videre mener komiteen at
informasjon som skal bidra til holdningsendring, og som tar avstand
fra slik praksis, er svært viktig.
Komiteen viser til at synliggjøring
og forsterket samarbeid med organisasjoner og enkeltpersoner som arbeider
mot kjønnslemlestelse av jenter innenfor de miljøene
det gjelder i Norge, er viktig. Like viktig er satsingen på forsterket
internasjonalt samarbeid om disse spørsmålene.
Komiteen viser til at Statens
helsetilsyn allerede 13. oktober 2000 har sendt ut en omfattende
veileder for helsepersonell i Norge om kvinnelig omskjæring. Veilederen
er blant annet distribuert til landets fødeenheter, helsestasjoner,
jordmødre, aktuelle leger, asylmottak og helseprofesjonsforeninger.
Dette vil styrke kompetansen.
Komiteen mener det er viktig
at Regjeringen fortsetter arbeidet med å få de
som ikke benytter seg av tilbudene ved helsestasjonene/skolehelsetjenesten,
til å gjøre det. Det bør bygges opp spesialkompetanse
i helsevesenet om kjønnslemlesting og drives informasjonsarbeid
om skadevirkningene av slike overgrep. I en slik sammenheng bør
tilnærmingen til risikogrupper håndteres med varsomhet.
Komiteen viser til at helseministeren
i sitt brev opplyser at Sosial- og helsedepartementet for tiden vurderer
hvorvidt utvikling av spisskompetanse om kjønnslemlestelse
av jenter kan legges til en planlagt kompetanseenhet for somatisk
og psykisk helse og omsorg blant personer med innvandrerbakgrunn. Kompetanseenheten
skal blant annet drive veiledning og undervisning av relevant personell
slik at jenter og deres familier skal få nødvendig
bistand innen den ordinære helse- og sosialtjenesten.
Når det gjelder spørsmålet
om straffeansvar, viser komiteen til at det ifølge
lov av 15. desember 1995 nr. 74 er forbud mot kjønnslemlestelse
og straffbart å utføre slike inngrep i Norge.
Den som overtrer forbudet, kan straffes med bøter eller
fengsel i inntil 3, 6 eller 8 år, alt etter hvor alvorlige
følger inngrepet har vært. Jenta eller kvinnen
selv kan ikke straffes. Det er uten betydning om jenta eller kvinnen
selv ønsker inngepet eller ikke. Samtykke fritar ikke for
straff.
Loven rammer den som forsettlig skader eller
påfører varige forandringer på en kvinnes
kjønnsorgan. Disse vilkårene vil være
oppfylt ved de fleste former for kjønnslemlestelse og ved
rekonstruksjon av slike inngrep etter fødsel.
Den som medvirker til slike handlinger, kan
straffes på samme måte som den som utfører
selve inngrepet. Dette har den viktige konsekvens at foreldre vil
kunne straffes om de fysisk eller psykisk medvirker til datterens
kjønnslemlesting. Loven gjelder både i Norge og i
utlandet. De samme regler gjelder om en norsk borger utsettes for
slike inngrep i utlandet.
Forslagsstillerens forslag II om å innføre
straffeansvar for foreldrene til mindreårige jenter, er
ivaretatt ved at den som medvirker til slike inngrep, kan straffes på samme
måte som den som utfører selve inngrepet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, viser til at målsetningen
om å hindre at kjønnslemlestelse skjer, er søkt
ivaretatt gjennom Regjeringens handlingsplan mot kjønnslemlestelse
og i Veileder for helsepersonell i Norge om kvinnelig omskjæring
fra Statens helsetilsyn. Begge disse inneholder omfattende informasjon
om lovforbudet og er spredd til alle relevante instanser og lagt
ut på Internett. Et av tiltakene i Regjeringens handlingsplan
er at loven oversettes til aktuelle språk.
Flertallet viser videre til at
Veilederen fra Statens helsetilsyn inneholder omfattende beskrivelse
av regelverket når det gjelder forholdet mellom taushetsplikt,
opplysningsplikt og opplysningsrett i situasjoner der helsepersonell
frykter at det planlegges omskjæring, eller hvor dette
er foretatt. Flertallet vil påpeke at helsepersonells
skjønn er sentralt i vurderingen, og at regelverket fins
i flere lovverk, lov om barnevern, straffeloven, og lov om helsepersonell.
Dette gjør at det er innviklet, og en gjennomgang med sikte på forenklinger
bør komme.
Flertallet foreslår
at dokumentet vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
merket seg at helseministeren i brev av 11. mai 2001 til sosialkomiteen
viser til at kjønnslemlestelse har vært straffbart
i Norge i lang tid. Helseministeren skriver også følgende
i den sammenheng:
"Loven er imidlertid lite kjent, og norsk personell
er ikke trenet i å møte problemet i forkant eller
gi profesjonell hjelp til dem som er kjønnslemlestet. Informasjons-
og kunnskapsformidling er derfor en viktig del av handlingsplanen."
Disse medlemmer stiller seg uforstående
til at kjønnslemlestelse har vært straffbart i
Norge i lang tid, men at denne loven er lite kjent. Slik disse
medlemmer ser det, er praktisering av kjønnslemlestelse et
så alvorlig forhold at en ikke kan avvente en handlingsplan
før man iverksetter nødvendige tiltak for å få slutt
på denne grusomme praktiseringen. Disse medlemmer vil
derfor fremme forslag om at det umiddelbart utarbeides et rundskriv
til de relevante organer og personell slik at denne lovhjemmelen
gjøres kjent. Disse medlemmer mener det
bør foretas obligatoriske helsesjekker for barn i risikogrupper.
Disse medlemmer vil også påpeke
viktigheten av at helsepersonell eller andre som oppdager at kjønnslemlestelse
har funnet sted, ikke skal kunne gjemme seg bak taushetsplikten
for å unnlate å rapportere om de faktiske forhold.
På denne bakgrunn vil disse medlemmer fremme
forslag om at det gis lovhjemmel som pålegger bl.a. helsepersonell å rapportere
om at eventuell kjønnslemlestelse har funnet sted, til
relevante organer. Dette vil slik disse medlemmer ser
det, være en sak for politi- og påtalemyndigheten.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen innføre
obligatoriske helsesjekker for barn i risikogrupper."
"Stortinget ber Regjeringen så raskt
som mulig utarbeide en informasjonsfolder som informerer om straffbarheten
ved kjønnslemlestelse i henhold til lov 15. desember 1995
nr. 74 om forbud mot kjønnslemlestelse. Denne informasjonen
må tilflyte alle relevante instanser så raskt
som det er praktisk mulig."
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om å lovfeste helsepersonells - eller andre som
får kjennskap til kjønnslemlestelse - plikt til å melde
fra om at kjønnslemlestelse har funnet sted."
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen innføre
obligatoriske helsesjekker for barn i risikogrupper.
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen så raskt
som mulig utarbeide en informasjonsfolder som informerer om straffbarheten
ved kjønnslemlestelse i henhold til lov 15. desember 1995
nr. 74 om forbud mot kjønnslemlestelse. Denne informasjonen
må tilflyte alle relevante instanser så raskt
som det er praktisk mulig.
Forslag 3
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om å lovfeste
helsepersonells - eller andre som får kjennskap til kjønnslemlestelse
- plikt til å melde fra om at kjønnslemlestelse
har funnet sted.
Komiteen viser til dokumentet
og det som står foran, og rår Stortinget til å gjøre
følgende
vedtak:
Dokument nr. 8:93 (2000-2001) - forslag fra
stortingsrepresentant Carl I. Hagen om innføring av en regelmessig
og pliktig helseundersøkelse av jenter fra de kulturmiljøer
som praktiserer kjønnslemlestelse av jenter, og innføre
straffeansvar for foreldrene til jentene som blir utsatt for kjønnslemlestelse
- vedlegges protokollen.
Oslo, i sosialkomiteen, den 5. juni 2001
John I. Alvheim
leder |
Reidun Gravdahl
ordfører |
Are Næss
sekretær |