I meldingen vises det innledningsvis til at
Oppgavefordelingsutvalget, oppnevnt ved kongelig resolusjon 5. juni
1998, avga sin utredning, NOU 2000:22 Om oppgavefordelingen mellom
stat, region og kommune, til Kommunal- og regionaldepartementet
3. juli 2000. Utvalget hadde tilrådinger om utøvelsen
av statlig styring, om organiseringen av det regionale nivå og
om enkeltspørsmål angående oppgavefordelingen
som ikke er knyttet til organiseringen av det regionale nivå. Hovedpunktene
i Oppgavefordelingsutvalgets utredning er nærmere beskrevet
i vedlegg 1 i meldingen.
Regjeringen foreslår i høringsnotat
av 18. januar 2001 fra Sosial- og helsedepartementet at staten bør overta
ansvaret og eierskapet til de fylkeskommunale sykehusene og øvrige
virksomheter innen spesialisthelsetjenesten. Siktemålet
med reformen er å skape enklere og klarere ansvarsforhold
i spesialisthelsetjenesten og dermed et grunnlag for bedre helsetjenester. Sykehusreformen
er kort beskrevet i kapittel 4 i meldingen.
Sametingets myndighet og posisjon i norsk forvaltning
må ses i sammenheng med ansvars- og oppgavefordelingen
mellom stat, fylkeskommune og kommune. Dette spørsmålet
vil bli drøftet i prinsipp-meldingen om norsk samepolitikk
som etter planen skal legges frem senere i år, og omtales
av den grunn ikke i meldingen.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Berit Brørby, Odd Eriksen, Aud Gaundal, Einar Johansen
og Leif Lund, fra Kristelig Folkeparti, Anita Apelthun Sæle
og Ivar Østberg, fra Høyre, Sverre J. Hoddevik
og Erna Solberg, fra Fremskrittspartiet, Torbjørn Andersen
og Lodve Solholm, fra Senterpartiet, Magnhild Meltveit Kleppa, og fra
Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen, viser til meldingen
og forslagene som tas opp.
Komiteen har merket seg at meldingen
avgrenser mot Sametingets myndighet og posisjon i norsk forvaltning,
og viser i den forbindelse til at Regjeringen har varslet en egen
prinsippmelding om norsk samepolitikk senere i år.
Komiteen viser til Ot.prp. nr.
66 (2000-2001) helseforetaksloven, vedrørende statlig overtakelse
av spesialisthelsetjenestene, som behandles i Stortinget parallelt
med denne meldingen. Temaet vil således ikke bli behandlet
i detalj i denne innstillingen.
Komiteen viser til at offentlig
sektor er velferdsstatens plattform i Norge. Offentlig sektor er
gitt en særlig viktig oppgave som fordelingspolitisk virkemiddel.
Komiteen understreker at fornyelse
av offentlig sektor er avgjørende for å vedlikeholde
og få oppslutning om velferdssamfunnet. Vi må skape
systemer som gir bedre bruk av ressursene og derigjennom mer velferd
for pengene det offentlige rår over.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet er
av den oppfatning at Regjeringens forslag til endringer i ansvars-
og oppgavefordelingen mellom forvaltningsnivåene er en
sentral og viktig del av fornyelsen.
Komiteen ser det som
nødvendig å fornye, effektivisere og omstille
offentlig forvaltning slik at den fungerer i forhold til befolkningens
behov, samt bedre ivaretar samfunnsøkonomiske hensyn.
Komiteen har som utgangspunkt
at innbyggerne må settes i sentrum. Komiteen mener
at for å nå dette målet må mest
mulig myndighet og oppgaver desentraliseres til kommunene, som er
det viktigste ledd i tjenesteproduksjonen i forhold til den enkelte bruker.
Ansvar for beslutninger og oppgaveløsning må flyttes
nærmest mulig dem det gjelder.
Komiteen forutsetter at Regjeringen
konkretiserer nærmere hvilke oppgaver som kan/bør
overføres til kommunenivået.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til Regjeringens langtidsprogram
St.meld. nr. 30 (2000-2001) hvor det heter:
"Kommunene er den primære velferdsprodusenten
i offentlig forvaltning. Regjeringen ser det som viktig å satse
videre på en desentralisert velferdsutvikling, der kommunene
fortsatt vil spille en hovedrolle. (… ) Regjeringen vil
også vurdere å desentralisere andre oppgaver og
myndighet til kommunene. Ved økt desentralisering av oppgaver
og myndighet, er det viktig at kommunene på en god måte
makter å løse sine oppgaver. Med det store ansvaret
kommunene har for tjenesteytingen til befolkningen, blir en av de
mest sentrale utfordringene i forvaltningsutviklingen å sikre
at kommunene blir konkurransedyktige leverandører av tjenester
til befolkningen."
Komiteen peker på at
lokale myndigheter har best kunnskap om lokale behov, slik at desentralisering
vil fremme effektiv ressursutnyttelse og samtidig fremme et likeverdig
tjenestetilbud. Komiteen er av den oppfatning at
sterk statlig detaljstyring av kommunene ikke gir et likeverdig
tjenestetilbud, men snarere kan øke forskjellene. Gjennom
desentralisering av oppgaver og myndighet kan vi ha mulighet til å revitalisere lokaldemokratiet. Komiteen mener
innbyggernes interesse for og deltakelse i lokalpolitikken vil øke, dersom
kommunene gis bedre rammebetingelser for å drive politikk,
det være seg ressurser, myndighet, frihet og handlingsrom.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre og Fremskrittspartiet,
viser til at en rekke offentlige oppgaver er kommuneoverskridende eller
regionale. Flere oppgaver kan blant annet av hensyn til stordriftsfordeler
løses mest effektivt med et større befolkningsgrunnlag
enn det mange kommuner har. Flertallet viser til
at Regjeringen foreslår oppgavene løst dels gjennom å bevare
et folkevalgt regionalt nivå og dels gjennom interkommunalt
samarbeid som et nyttig supplement. Flertallet slutter
seg i den forbindelse til Regjeringens mål om å stimulere
til at kommunene utnytter muligheten for interkommunalt samarbeid,
også når det gjelder samarbeid om forvaltningsoppgaver. Flertallet vil
vise til at det allerede i dag eksisterer slikt formalisert interkommunalt
samarbeid flere steder i landet, og viser til de gode erfaringer
en har gjort med slikt samarbeid.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil vise til
at det er behov for et regionalt folkevalgt forvaltningsnivå som
kan drive fram god regional politikk, velferdsløsninger
med lokal tilpassing og være samarbeidsforum for regionale
saker. Statlig politikk kan ikke overta denne rollen på en
vellykket måte. Interkommunalt samarbeid kan heller ikke erstatte
behovet for et regionalt folkevalgt nivå. Det er viktig
at ikke flere og flere store beslutninger og samarbeidsløsninger
som omfatter mange kommuner, blir løftet ut av kommunale
budsjetter og løst i mer uformelle samarbeidsorgan som
ikke er under direkte folkevalgt styring. Dette vil undergrave lokaldemokratiet
og pulverisere ansvaret for beslutninger som skal fattes.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at Regjeringen i meldingen kommer inn på at dagens
oppgavefordeling på regionalt nivå ikke legger
godt nok til rette for en helhetlig politikk for fylkene, da sektorer
av betydning for samfunnsutviklingen i fylket i større
grad må sees i sammenheng. Flertallet viser
til at Regjeringen i den forbindelse foreslår at fylkesplanen
må gjøres mer forpliktende og at beslutninger
i innsigelsessaker bør ligge hos fylkeskommunene. Flertallet er
enig i dette, men vil understreke at kommunene skal gis rett til å anke
avgjørelsen inn for miljødepartementet. Dette
departementet kan fortsatt kalle inn planer i særskilte
tilfeller på eget initiativ eller på vegne av
andre departementer eller kommuner.
Flertallet viser til at Regjeringen
ikke går inn for tvangssammenslåing av fylker
og slutter seg til det.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Sosialistisk Venstreparti,
understreker videre at det må legges inn økonomiske
virkemidler for fylkeskommuner som ønsker å slå seg
sammen frivillig og slutter seg således til Regjeringens
anbefalinger og forslag.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, viser til at viktige oppgaver innenfor fagområdene
miljø og landbruk fortsatt må utføres
innenfor helt klare nasjonale rammer. Flertallet vil
understreke viktigheten av dette og vil komme nærmere inn på dette
under de relevante kapitler.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener de offentlige
oppgavene må ha en forankring i folkevalgte organer som
sikrer at innbyggerne gis reell myndighet og ansvar gjennom deltakelse,
innsyn og medvirkning. Disse medlemmer vil peke på at
løsningene som velges må underbygge og stimulere
demokratiet slik det kommer til uttrykk i våre tradisjoner.
Disse medlemmer ser det som viktig
at oppgavene styres og løses på lavest mulige
hensiktsmessige nivå slik at det gir nærhet for
brukeren og lokalbefolkningen kan ha innflytelse over utformingen
av egen region, distrikt og lokalområde. Disse medlemmer mener
samtidig at beslutningsmyndighet og makt må avgis oppover
i samfunnet der det er oppgaver som de mindre enheter i samfunnet
ikke kan løse på egenhånd eller hvor
det kan finnes en bedre løsning innenfor en større
geografisk enhet.
Disse medlemmer vil understreke
viktigheten av at de løsninger som velges må sikre
rettsvern for innbyggerne. Disse medlemmer ser det
som viktig å ha tydelige ansvarslinjer. Disse medlemmer vil
peke på at løsningene som velges må gi
likeverdige livsvilkår i hele landet.
Disse medlemmer mener at det
fortsatt må være tre folkevalgte nivåer;
stat, region og kommune. Det må være direkte valg
til regionnivået. Regionen må gis status og myndighet
som stimulerer innbyggerne til engasjement og deltakelse i valg.
Disse medlemmer mener at de offentlige
sykehusene fortsatt må eies og styres på regionsnivå. Disse
medlemmer mener videre at den regionale statsforvaltningen
må samles under ledelse av statens øverste embetsmann
i regionen. Disse medlemmer vil peke på at
den regionale statsforvaltnings oppgaver bør være
tilsyns- og kontrolloppgaver, samt veiledning i forhold til lov-
og regelverk. Disse medlemmer ser det som viktig
at utøvende oppgaver overføres til regionnivået.
Disse medlemmer ser det som viktig
at innretningen på og bruken av statlige styringsmidler
overfor kommunesektoren må bygge på tillit og
respekt mellom forvaltningsnivåene. Disse medlemmer mener
at statens bruk av detaljregulerende virkemidler må reduseres
betraktelig og rapporteringen fra kommunesektoren må reduseres.
Disse medlemmer vil vise til
at Stortinget fordeler økonomiske midler mellom stat, region
og kommune.
Disse medlemmer vil understreke
viktigheten av at regionnivå og kommunenivå må være
sikret et trygt økonomisk fundament for de pålagte
oppgavene. Det ansvar som pålegges nivået, må forutsettes
tilførsel av tilstrekkelige økonomiske midler
for oppfølging av korresponderende oppgaver. Disse
medlemmer ser det som viktig at konsultasjonsordningen videreføres.
Disse medlemmer mener regionnivået
må få styrket sin stilling i forhold til i dag.
Regionnivået må ikke bli et rent forvaltningsorgan.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet ønsker å utvikle konsultasjonsordningen
i retning av reell forhandlingsrett for kommunesektoren.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet er enig med Regjeringen i at oppgavefordelingen
mellom forvaltningsnivåene må ta hensyn til at
ansvaret for en tjeneste skal ligge så nær mottakeren
som mulig. I tillegg mener disse medlemmer at fornyelsen
av offentlig sektor må frigjøre ressurser fra
administrasjon og byråkrati til faktisk tjenesteyting.
Disse medlemmer mener Regjeringens
opplegg til oppfølging av oppgavefordelingsutvalget i St.meld. nr.
31 (2000-2001) ikke følger disse hovedhensynene. Disse
medlemmer mener det er åpenbart at Regjeringen
har lagt til side fornyelsesprosjektet sitt pga. indre motstand
i eget parti. Den prinsipielle behandlingen av oppgavefordelingen
for årene fremover kunne skapt grunnlag for en reell styrking
av lokalt selvstyre i kommunene, fjerning av unødvendige
byråkratioppgaver og mer ressurser til tjenesteyting. Det
gjør ikke forslagene i denne meldingen. Meldingen fremstår som
en flikking på dagens oppgavefordeling etter at den tyngste
oppgaven til dagen fylkeskommuneansvaret for spesialisthelsetjenesten
blir overført til staten. Til tross for at Regjeringen
verbalt uttrykker at dette skal være en desentraliseringsreform,
er realiteten at forslagene svekker det direkte lokalselvstyret
i kommunene gjennom å tillegge fylkeskommunen en overkommunerolle
på flere områder, som vil skaper nye konflikter
og dobbeltarbeid. Den høyttenking om mer radikale reformer
og forsøk på visjonær nytekning knyttet
til forenklinger og omorganiseringer som fremtredende arbeiderpartirepresentanter
fremsto med i opposisjon er forsvunnet som dugg for solen. Denne høyttenkningen
var utgangspunktet for at Høyre på ny fremmet
forslag, og som Fremskrittspartiet støttet, om å utvide
Oppgavefordelingsutvalgets mandat til også å utrede
en 2-nivå modell og fremtiden til fylkeskommunen i Dokument
nr. 8:16 (1999-2000) og som dannet grunnlag for tilleggsmandatet
til Oppgavefordelingsutvalget.
Endringene i oppgavefordelingen som foreslås
av Regjeringen i dette dokumentet synes å være
styrt ut fra at man skal ha et politisk valgt regionalt nivå og
så må oppgavenes løsning tilpasses dette,
og ikke at man har vurdert hvordan hver enkelt oppgave løses
best.
Disse medlemmer viser til at
fylkeskommunen ble opprettet først og fremst som et forvaltningsnivå som
skulle løse oppgaver/tilby tjenester som var felles for
en rekke kommuner, og at den var basert på en mer direkte
politisk styring av tjenestene fordi finansieringssystemene
ikke var brukerbaserte. Disse medlemmer vil vise
til at det har skjedd en utvikling i styringsprinsippene for tjenesteproduksjon
i det offentlige siden 70-tallet. Blant annet ble det på 90-tallet
klart for et politisk flertall på Stortinget at finansieringsmodellene
for sykehusene måtte endres for å få et
større fokus på behandling av pasienter. Etableringen
av ISF-ordningen har bidratt til at det er naturlig å flytte
ansvaret for helsesektoren over på staten slik at de som
faktisk påvirker ressursbruken også har det reelle
ansvaret for tjenesten. Selv om ansvaret overføres til
staten er totalvirkningen av reformene i helsesektoren de senere årene
en større brukerorientering og derved en desentralisering
gjennom å gi den enkelte pasient en større valgfrihet.
Fylkesgrensene er ikke lengre et hinder for å bli behandlet.
Pasientetterspørselen og finansieringssystemet styrer ressursbruker,
fylkeskommunene kunne i liten grad påvirke sine egne utgifter.
Denne enkeltendringen medførerer at det klart var et behov
for å revurdere hele fylkeskommune-etableringen.
Etter disse medlemmers mening
ville en forvaltningsreform hvor fylkeskommunen nedlegges og hvor
hovedtyngden av oppgavene ble overført til kommunene, mens
spesialisthelsetjenesten og enkelte deler av samferdsel flyttes
til staten, gitt en mulighet til å sanere unødvendig
dobbelt arbeid, kuttet ut en hel del av det unødvendig
planarbeidet som i dag gjennomføres, fjerne svarteperspillet
mellom nivåene og styrket kommunenes rolle betydelig.
Disse medlemmer vil understreke
at i et land med 4,5 millioner innbyggere som har mangel på arbeidskraft
som en av sine største utfordringer, burde forenklinger
i administrasjon og styringssystemer være høyt
oppe på prioritetslisten. Ikke flere planleggere og mer
papirflytting. Fylkeskommunen har i en rekke år slitt med
at velgerne har liten interesse og gir forvaltningsnivået
liten legitimitet. For mange fremstår det som produsent
av forsinkelser og grenser, dette vil forsterkes med de endringer
som legges opp av Regjeringen vil dette bildet bli forsterket.
Disse medlemmer vil derfor anbefale
at man går en helt annen vei gjennom forenkling av det
offentlige og styringssystemer som er brukerorientert. Det kan gjøres
gjennom å avvikle det regionale folkevalgte nivået
og fordele ansvarsoppgavene til dagens fylkeskommuner mellom kommuner
og stat. Disse medlemmer vil understreke at hovedvekten
av oppgavene bør overføres til kommunene. Disse medlemmer mener
at dagens kommunestruktur ikke er til vesentlig hinder for å gjennomføre
dette. Gjennom interkommunalt samarbeid er det mulig å skape
bedre tilpassede samarbeidsløsninger om enkeltoppgaver
enn det dagens fylkeskommunestruktur gjør fordi interkommunalt
samarbeid kan være fleksibelt i forhold til å bevege
seg over fylkesgrenser og tilpasses at kommunestørrelser
og geografi er ulikt i Norge, og at et fast mønster for
samarbeid for å løse alle oppgaver sjelden gir
de beste løsninger for brukerne.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener oppgavefordelingen
i en 2- nivåmodell i hovedsak bør fordeles etter
disse linjer:
Spesialisthelsetjenesten
Barnevern
Rusmiddelomsorg og tannhelsetjenesten
– Deler
av rusmiddelomsorgen som i dag er et ledd i spesialisthelsetjenesten
vil i forbindelse med behandlingen av Innst. O. nr. 118 (2000-2001) flyttes
til staten. Når det gjelder ansvaret for fylkeskommunale
tiltak for rusmiddelbrukere etter sosialtjenesteloven, må plassering
mellom stat eller kommune og fremtidig organisering av tannhelsetjenesten
utredes nærmere i tråd med de merknader som Arbeiderpartiet
og Høyre har i samme innstilling.
Videregående skoler
– Ansvaret
bør overføres til kommunene. Det må innebære
at kommunene har ansvar for at elevene får et tilbud av
tilstrekkelig omfang og kvalitet. Det bør etableres et
stykkprisfinansieringssystem - hvor det er elevenes valg som avgjør
hvor ressursene går og hvor elevene fritt kan velge tilbud utenfor
egen kommune. Driften av skolene kan tenkes organisert på ulike
måter, men ansvaret må ligge i primærkommunen.
Fylkesveier
Kollektivtrafikk
Museumsdrift
Kultur/teater
for øvrig
Kulturminnevern
Regional planlegging/næringsutvikling/regionalutvikling.
Fylkesmannen
– Flere
av de oppgaver som i dag ligger hos fylkesmannen kan i dag delegeres
til kommunene både på miljø og landbruksområdet
også utover de oppgaver som Regjeringen skisserer i St.meld.
nr. 31 (2000-2001): En del oppgaver innenfor landbruksområder
som kan avvikles som prisregulering og at færre bruk som
omfattes av konsesjonsplikten, samt endringer i jordloven som vil
innebære at oppgavene innenfor området landbruk
hos fylkesmannen drastisk reduseres.
– Med de lovendringene som skisseres
bør det vurderes om fylkeslandbruksstyrene kan avvikles.
I sum ville en slik reform medført
en klar desentraliseringsreform, hvor det folkevalgte nivå med
sterkest legitimitet i kommunene blir bærebjelken i utviklingen av
sitt område.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
påpeke at det statlige ansvaret for et enhetlig helsetilbud
for hele landet er tydeliggjort gjennom statens overtakelse av sykehusene.
Tilsvarende stykkprisfinansiering kan innføres overfor
videregående skoler. Disse medlemmer ser
fylkeskommunen som et kostbart og byråkratiserende mellomledd,
uten nødvendig eksistensgrunnlag.
Disse medlemmer mener at med
bare 4,5 millioner innbyggere er det kun behov for to forvaltningsnivåer
i Norge, det statlige og det kommunale. I en ny forvaltningsstruktur ønsker disse
medlemmer en ytterligere satsing på primærkommunene.
Gjennom utstrakt interkommunalt samarbeid etter modell fra Finland,
og økende kjøp og salg av tjenester mellom kommuner
etter modell fra USA, vil kommunene være i stand til å yte
de forventede tjenester overfor innbyggerne. I tillegg vil økt
bruk av konkurranse og anbud være den beste garanti for
kostnadseffektivitet og kvalitet i offentlig tjenesteproduksjon.
Disse medlemmer mener at gjennom
statlig finansiering av de sentrale velferdsgodene vil alle innbyggerne
i landet få dekket sine behov på en bedre og raskere
måte en tidligere. Dette vil også føre
til at innbyggerne vil få et likt tilbud uavhengig av hvor
i landet de bor og uavhengig av kommunenes økonomi.
Disse medlemmer ser det som viktig å påpeke at
fylkespolitikerne i stor grad er bundet av statlige prioriteringer.
Deres eget handlingsrom er sterkt begrenset. Den reelle folkevalgte
styringen på regionnivået må derfor etter
disse medlemmers syn sies å være minimal. Fylkestingene
og de øvrige politiske organene i fylkeskommunen fremstår
mer som demokratiske alibi, enn som handlekraftige organ under folkevalgt
styring. Det vil etter disse medlemmers syn derfor
ikke være noe smertelig tap for demokratiet om disse organene
legges ned.
Disse medlemmer vil påpeke
at lokaldemokratiet i Norge har sin styrke i primærkommunene.
Ved en avvikling av fylkeskommunen blir det derfor viktig at alt
interkommunalt samarbeid forankres demokratisk i primærkommunene.
Disse medlemmer vil derfor jobbe
for at oppgavefordelingen blir lagt om også i forhold til
det Regjeringen har foreslått. Ved en nedleggelse av fylkeskommunen
må etter disse medlemmers syn nåværende
fylkeskommunale oppgaver fordeles på andre aktører.
En slik fordeling kan gjennomføres
etter følgende hovedprinsipper:
– Sentraladministrasjonen og de politiske organer
Ved en omfordeling av fylkeskommunens oppgaver og nedleggelse av
fylkeskommunens politiske organer vil behovet for sentraladministrasjon
falle bort. Dette vil gi betydelige kostnadsbesparelser, landet
sett under ett.
– Helsesektoren
(somatikk og psykiatri)
Som naturlig konsekvens av stadig økende andel innsatsstyret
finansiering i helsesektoren, bør de offentlig eide sykehusene
og helseinstitusjonene fristilles i selvstendige stiftelser/resultatenheter, som
leverer sine tjenester i fri konkurranse med hverandre og private
aktører. Inntil slik fristilling kan finne sted bør
staten overta eieransvaret for de fylkeskommunalt eide sykehusene
og helseinstitusjonene. Ordningen med innsatsstyrt finansiering videreutvikles
slik at stykkprisprinsippet fullt ut blir gjort gjeldende.
– Barne-
og familievern
Fylkeskommunen organiserer i dag en rekke andrelinjetjenester innen
barnevernet, først og fremst gjennom drift av ulike typer
barneverninstitusjoner. Ansvaret for familievern overføres
i sin helhet staten.
– Rusomsorg
Fylkeskommunale institusjoner som drives etter fylkeskommunale helseplaner
innen dette fagfeltet overføres staten på lik
linje med barneverninstitusjonene.
– Transport
av funksjonshemmede
Oppgaven overføres i sin helhet til staten.
– Videregående
skoler
Fylkeskommunen har i dag ansvaret for de videregående skolene.
Disse kan enten skilles ut som selveiende stiftelser med egne driftsstyrer
eller overføres til primærkommunene. Dersom primærkommunene
overtar eierskapet kan dette også her organiseres gjennom
interkommunale foretak i mindre tett befolkede områder.
Uansett valg av modell vil den videregående skolen være
best tjent med innføring av et stykkprissystem, der staten finansierer
den enkelte elevs utdanning gjennom et direkte enhetstilskudd til
den skolen hvor eleven går.
– Fylkesveier
Statens Veivesen har i dag veikontor i alle fylker. Ved nedleggelse
av fylkeskommunen er det naturlig at staten gjennom veikontorene
overtar ansvaret for fylkesveiene. Mindre veier av mer lokal karakter
kan også i enkelte tilfeller overføres til primærkommunene.
Standard og bruksfrekvens for den enkelte veistrekning bør
avgjøre plasseringen, enten til staten eller primærkommunene.
– Kollektiv
trafikk
Kollektiv trafikk som hittil har sortert under fylkeskommunen, herunder
buss-, båt- og fergetrafikk, organiseres gjennom anbudsprinsippet
for å opprettholde tilbud og kvalitet i tjenesten. Statlig myndighet
får ansvar for håndtering av konsesjoner og anbudsforhandlinger.
Negativt anbud tas i bruk for å sikre tilbud i grisgrendte
strøk, dersom dette er politisk ønskelig.
Dagens fylkeskommunalt eide buss-, båt- og fergeselskaper
avhendes til private interesser. Alternativt kan eierskapet overføres
til primærkommunene i det aktuelle geografiske område,
som en overgangsordning.
Ansvaret for konsesjoner innen drosjenæringen overføres
til statlig myndighet.
– Kultursektoren
I den grad større kulturinstitusjoner skal ha økonomisk
støtte fra det offentlige kan dette organiseres gjennom
direkte statlige tilskudd. Kulturinstitusjoner som i dag sorterer
under fylkeskommunen er i stor grad allerede organisert som selvstendige
stiftelser/enheter. Fylkeskommunalt eide institusjoner omgjøres
til selveiende stiftelser.
– Næringssektoren
Fylkeskommunens direkte engasjement i næringssektoren gjennom
egne tilskuddsordninger og lignende avvikles. Statens nærings-
og distriktsutviklingsfond (SND) organiseres etter Steine-utvalgets innstilling
fra 1995, med egne regionale avdelingskontor. Med bakgrunn i tanken
om regionenes Europa, har debatten om fylkeskommunens rolle som
regional aktør i næringspolitikken igjen blusset
opp. Profilering av regionen og dens næringsliv overfor
andre regioner og markeder, særlig innen EU, blir fremholdt
som viktig. Denne funksjonen kan løses gjennom et nært
samarbeid mellom næringslivet og primærkommunene
i regionen. Det kan f.eks. etableres samarbeidsorgan der representanter
for næringslivet og ordførerne i primærkommunene
møtes.
– Fylkesmannsembetet
Når staten overtar ansvaret for en rekke oppgaver fra fylkeskommunene,
vil det være naturlig at fylkesmannsembetet får
overført noen av disse oppgavene, f.eks. innen håndtering
av konsesjoner og anbud i kollektivtrafikken. Fylkesmannen vil for øvrig
fortsatt ha hovedfokus på de tilsyns- og kontrollfunksjoner
som han i dag har overfor primærkommunene.
Skjønnsmessige vurderinger skal kun overprøves
av et høyere folkevalgt organ.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet viser til sine respektive merknader
ovenfor og fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen iverksette
en reform med avvikling av fylkeskommunen."
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener at prinsipper
og politiske mål for oppgavefordeling og inndeling skal
fastlegges før en tar stilling til geografiske strukturer
og delspørsmål. Disse medlemmer viser
til at det er grunnleggende feil å først trekke
ut tunge sektorsaker slik som sykehus, SND, post og samferdsel og
behandle framtidig organisering og struktur på disse sentrale
områdene etter sektorprinsippet, før en tar for
seg oppgavefordelingen. Å unnta så sentrale oppgaver
fra å bli vurdert helhetlig i sammenheng med andre oppgaver
er en "bit for bit"-politikk som ikke fører til gode resultater
for befolkningen og gir ikke et riktig grunnlag for beslutninger
om ny oppgavefordeling som tar mer hensyn til hensynet til befolkningen
enn til sektorinteressene.
Disse medlemmer vil peke på at
utgangspunktet for endringer i oppgavefordeling og kommunestruktur er
behovet for demokratiske reformer som øker befolkningens
deltaking og mulighet til å påvirke samfunnsutviklingen.
Endringene må sette forvaltningsnivåene i stand
til å løse velferdsoppgavene på en bedre
måte enn i dag.
Disse medlemmer forutsetter at
reformene må ha som mål å styrke mangfoldet
og utnytte de ulike styrkene og fortrinnene og utviklingsmulighetene
som finnes i ulike deler av landet. Skal lokalt folkestyre være
meningsfullt, må det finnes handlingsrom for utøving
av politisk skjønn og for tilpassing til lokale forhold
og verdier.
Disse medlemmer vil advare mot
løsninger der det regionale nivået ikke blir gitt
tilstrekkelig myndighet og blir et "liksomdemokrati" uten myndighet
eller mulighet til å ta egne beslutninger. Det har ingen mening
og ødelegger folks respekt og forståelse for politisk
arbeid.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil
påpeke at områder som krever en nasjonal styring
og der ulikhet er uønsket, må sikres gjennom en
klarere lovgivning enn i dag. Befolkningens behov på områder
som skal unntas fra lokale variasjoner sikres sterkere enn i dag
gjennom minstestandarder og rettigheter. Eksempler på dette
er behovet for bedre miljø- og naturvern, rett til barnehageplass
og nivå på barnehagesatser og standarder for omsorg
og satser for sosialhjelp. Dette medlem vil påpeke
at det medfører at staten må ta et langt større
ansvar for finansiering av disse tjenestene og synliggjøre
hvilke oppgaver som kan løses med større grad
av frihet lokalt.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet vil understreke at det på særlig
viktige områder vil være nødvendig med nasjonale
standardkrav. Dette gjelder helse- og sosialsektoren, miljø,
utdanning og likestilling.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti vil påpeke at utvikling
av demokratiet i en stadig mer individualisert verden er en stor
utfordring. Stor grad av individuell frihet kombinert med utstrakte
rettigheter som samfunnsborger, er et stort gode for den enkelte.
For disse partier er det et prinsipp at frihet og rettigheter skal gjelde
alle. Dette kan bare sikres gjennom at fellesskapsordningene er
tilgjengelige og gode, at beslutninger om fordeling, finansiering
og kvalitet har legitimitet i befolkningen gjennom at beslutninger
og medbestemmelse i større grad skjer gjennom demokratiske
beslutninger enn gjennom markedsløsninger.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil også påpeke
at politisk styring i en globalisert og åpen verden er
svært krevende og forutsetter at nasjonalt nivå konsentrerer
seg om overordnede nasjonale og internasjonale målsettinger.
Utvikling av politiske løsninger innenfor rammer fastsatt
på nasjonalt nivå må i langt større
grad enn i dag delegeres til kommune og fylkesnivå. Større
frihet på disse områdene vil også få fram
kreativitet, et bredt og mangfoldig erfaringsgrunnlag og utvikle
politiske løsninger som nasjonalt nivå er helt
avhengig av. En styrking av lokaldemokratiet krever store reformer
og en kraftig desentralisering av makt til lokalnivået.
Makt må flyttes fra Storting, departement, direktorat og
statlige regionale kontorer til nivå som er direkte folkevalgt.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Sosialistisk Venstreparti vil påpeke at ny oppgavefordeling
kan kreve en geografisk inndeling som passer bedre de oppgavene
de skal løse og som tar hensyn til dagens naturlige arbeidsmarkedsregioner
og samferdselsmønster. Antall kommuner og fylker kan reduseres.
Dette må skje etter initiativ fra de berørte kommuner
og fylkeskommuner.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil påpeke
at alle utviklede land har ett eller flere nivåer med folkevalgt
styrte enheter mellom primærkommune og staten.
Hovedspørsmålet er ikke om
vi skal ha et regional forvaltningsnivå, - men om hvem
som skal ta beslutninger og initiativ på dette nivået:
skal det være statlig embetsverk, folkevalgte politikere
eller interkommunale samarbeidsordninger.
For disse medlemmer er det viktig
at beslutninger som innebærer politisk skjønn
og prioriteringer på lokalt eller regionalt nivå,
skal tas av lokale og regionale folkevalgte organer.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet vil
vise til St.meld. nr. 34 (2000-2001) som på en god måte
skisserer virkemidlene og retningen i distriktspolitikken. Disse
medlemmer viser til at Regjeringen legger opp til en politikk
for sterke regioner som motkraft til økt sentralisering
og at flertallet i kommunalkomiteen i innstillingen slutter seg
til hovedmålene og satsingene.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til St.meld.
nr. 34 (2000-2001) og mener det må satses både
på utvikling av de små samfunn og på sterke
regioner. Disse medlemmer mener det er dårlig
samsvar mellom de overordnede mål som ligger i meldingen
og den politikk som Regjeringen fører på en rekke
områder og som virker sentraliserende. Disse medlemmer etterlyser
også vilje til å følge opp målsettingene
gjennom å varsle økt bruk av midler.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen legger opp til en betydelig tyngdepunksforskyvning gjennom
flere stortingsmeldinger som behandles våren 2001.
Disse medlemmer er enig i at
fokus skal flyttes fra sentral styring til større regionalt
ansvar for politikkutforming og regional utvikling. Utformingen
av offentlige styringssystemer og virkemiddelbruk må som
en følge av dette utvikles i forhold til lokale og regionale
utfordringer. Dersom det regionale nivået skal tilføres
større ansvar må dette følges opp gjennom økte
midler, og en nedbygging av den sentrale statsforvaltningen.
Disse medlemmer viser til Ot.prp.
nr. 66 (2000-2001) helseforetaksloven om statlig overtakelse av spesialisthelsetjenesten.
Disse medlemmer mener Regjeringens
forslag til helsereform samlet sett representerer en svekkelse av
innbyggernes mulighet til påvirkning av tjenestetilbudet
og innsyn i de beslutninger som gjøres, bl.a. funksjonsfordeling
og sykehusstruktur. I tillegg representerer helsereformen en uønsket
sentralisering, en uheldig oppbygging av statlig driftsansvar og økt
profesjonsstyring. Regjeringens reform gir ikke en reduksjon av
beslutningsnivåer i spesialisthelsetjenesten, men fjerner
den direkte folkevalgte styringen av de nivåene som er
nærmest innbyggerne.
Disse medlemmer vil påpeke
at hensynet til de demokratiske prosesser og ivaretakelsen av innbyggernes
rettigheter krever oversiktlige enheter. Utfordringen vil være å utforme
innholdet i forvaltningsnivåene på en slik måte
at kommuner og fylkeskommuner kan imøtekomme innbyggernes
behov for offentlige tjenester. Disse medlemmer er
kjent med at det fra flere hold arbeides med endringer. Sammenslåing
av kommuner og fylkeskommuner for derigjennom å hente ut
effektiviseringsgevinster må ikke gjennomføres
uten grundige prosesser hvor innbyggere deltar.
Disse medlemmer peker også på at
tendensen til sentralisering er for sterk i Norge. Det er også slik
at det offentlige er en viktig drivkraft i de sentraliseringsprosessene.
Utviklingen er svært entydig, både når
det gjelder geografisk fordeling av offentlige ansatte, og geografisk
fordeling av offentlige investeringer. Oslo kommune har 44 000 statsansatte,
hvorav 13 400 er i statsforvaltningen. En rapport utarbeidet av
Asplan Viak for Regjeringen viser at 66 pst. av de offentlige investeringene
de siste år har gått til hovedstadsområdet.
Dette er en utvikling som er uheldig både ut fra samfunnsøkonomi,
regional utvikling og nærhet mellom innbyggere og det offentlige.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet vil legge følgende prinsipper
til grunn for organiseringen av offentlig sektor:
– Prinsippet
om optimal desentralisering av makt og midler legges til grunn for
organiseringen av offentlig virksomhet i Norge. Det er viktig at
man legger et bredere samfunnsregnskap til grunn enn ren bedriftsøkonomi.
– Optimal forenkling av prosesser
og organisasjoner må tilstrebes i det offentlige rom.
– Fokus skal være mest
mulig på brukernes og innbyggernes behov.
– Primærkommunenes plass
og rolle i forhold til regionalpolitikken, og regionalnivåets
rolle i den nasjonale politikken må defineres klart i forhold
til hverandre. 1.linjen er utgangspunktet for organiseringen totalt
sett. Det betyr at statsforvaltningen sentralt og regionalt må nedbemannes.
– Kravene til effektivitet og
brukerorientering skal være høyt i alle forvaltningsnivåer.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti vil påpeke at fylkesnivået
ikke har fått delegert nok myndighet til å kunne
ivareta de oppgaver de er pålagt og har heller ikke sjøl
forsøkt å tilrive seg en sterkere rolle som kunne
gitt nivået legitimitet. Reformer må ha som mål å etablere
et sterkt og potent fylkesnivå som kan drive fram utviklingsarbeid
og velferdsløsninger med lokal tilpasning og forankring.
Regionene/fylkene må få delegert
helhetlig myndighet over bruken av tildelte virkemidler og strategivalg innenfor
regional og strategisk utvikling, - det vil si i næringspolitikk,
distriktspolitikk, samferdsel, kompetanseutvikling, kultur og arbeidsmarkedspolitikk.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener at Regjeringen
argumenterer riktig om prinsippene rundt oppgavefordeling, men følger
ikke opp med tilstrekkelig konkrete forslag om desentralisering
av myndighet til regionalt utviklingsarbeid til at de nye fylkeskommunene
på noen måte kan fylle sin nye rolle. Disse
medlemmer mener at langt flere oppgaver må flyttes
og de må flyttes nå. Regjeringens forslag vil
i praksis føre til en styrt avvikling av fylkeskommunen
fordi den vil mangle viktige drifts- og myndighetsoppgaver på samferdsel,
arbeidsmarked, kunnskap og kompetanseheving og næringsutvikling.
Dette er oppgaver som er nødvendige for at det nye fylket
skal ha legitimitet og handlingsrom og kunne være levedyktig. Disse
medlemmer vil fremme forslag i denne meldingen som disse
partier mener er vesentlige og fundamentalt viktige. Disse medlemmer vil
vise til at uten å sette fylkeskommunen i førersetet
på så vesentlige punkter, vil ikke den foreslåtte
reformen kunne bidra med noe nytt og vesentlig.