Regjeringens mål om å fornye
offentlig sektor er avgjørende for å vedlikeholde
og å få oppslutning om velferdsstaten. Offentlig
sektor står overfor betydelige utfordringer i tiden fremover.
Befolkningen stiller høyere krav til fleksible og tilpassede
løsninger. Flere eldre og økning i antall uføre
medfører utfordringer innenfor pleie og omsorg og sterk
vekst i trygdeutgiftene. Lav vekst i antall yrkesaktive gir økt
konkurranse om arbeidskraft. I tillegg vil offentlig sektor måtte
operere innenfor begrensede budsjettmessige rammer.
Regjeringens program for fornyelse har derfor
følgende mål:
– Organisasjon
og tjenesteproduksjon skal være basert på innbyggernes
behov.
– Ressurser skal overføres
fra administrasjon til tjenesteproduksjon og fra sektorer med synkende behov
til sektorer med økende behov.
– Effektivisering av ressursbruken
og økt handlingsrom på alle nivåer.
En viktig del av arbeidet med å fornye
offentlig sektor er å vurdere om ansvars- og oppgavefordelingen
i den offentlige forvaltningen er hensiktsmessig. Reformen av ansvars-
og oppgavefordelingen mellom forvaltningsnivåene er sammensatt
av fem deler:
– ansvaret
for sykehusene overføres fra fylkeskommunen til staten,
– statens detaljstyring av kommunesektoren
reduseres,
– kommunene styrkes og gis flere
oppgaver,
– fylkeskommunene gis økt
ansvar for samfunnsutviklingen i regionene, og
– regional statsforvaltning samordnes,
tydeliggjøres og effektiviseres.
Regjeringen ønsker å desentralisere
både oppgaver og myndighet til kommunesektoren. Ved å desentralisere
oppgaver og myndighet flytter en ansvaret for beslutningene og oppgaveløsningen
nærmest mulig dem det gjelder. Det er de lokale og regionale
myndigheter som har best kunnskap om de lokale forholdene og de
behovene som finnes i deres områder. At ressursene blir
brukt i tråd med lokale og regionale behov gjør
at vi får en prioritering som fremmer effektiv
ressursbruk. Lokal og regional oppgaveløsning er
også med på å fremme et likeverdig
tjenestetilbud. Erfaringene med sentral styring av velferdsløsninger
har vist at det ikke nødvendigvis gir et likeverdig tjenestetilbud,
men snarere kan bidra til å øke forskjellene mellom
områder.
En desentraliseringsreform vil også være
med på å revitalisere lokaldemokratiet. At innbyggerne
får være med og påvirke beslutningene
i sin egen kommune eller sitt eget fylke har en verdi i seg selv.
Regjeringen vil derfor bidra til å øke interessen
for lokalvalg og lokalpolitisk arbeid gjennom å gi kommunesektoren bedre
rammebetingelser for å drive politikk. For å bedre
kvaliteten på offentlige tjenester, vil Regjeringen også legge
til rette for økt brukerinnflytelse. Brukerne av offentlige
tjenester må i større grad trekkes med på råd
i spørsmål som angår kvalitet på og
omfang av offentlige tjenester.
Det er Regjeringens vurdering at en reform,
som skissert innledningsvis, vil gi en ansvars- og oppgavefordeling
som gir en tydeligere og mer hensiktsmessig rollefordeling mellom
de ulike forvaltningsnivåene. Det vil gi en ansvarsdeling
som i større grad enn i dag rendyrker de ulike forvaltningsnivåenes
roller. Staten bør overta sykehusene fordi Regjeringen ønsker å sikre en
mer helhetlig planlegging og klarere ansvarsforhold i sykehusvesenet.
Samtidig vil en desentralisering av oppgaver og myndighet til kommunene
utvide deres ansvar for sentrale velferdsområder. Dette
vil bidra til at staten og kommunene vil være de viktigste
tjenesteprodusentene og utgjøre de meste sentrale leddene
i vårt velferdssamfunn. Ved å overføre
oppgaver og myndighet knyttet til regional utvikling fra fylkesmannen
til fylkeskommunen vil fylkeskommunen fremstå som den viktigste regionale utviklingsaktøren.
Dette vil bidra til at sektorer som er av betydning for den regionale
utviklingen blir sett i sammenheng og underlagt folkevalgt styring.
Samtidig vil Regjeringen gjøre staten tydeligere overfor
kommunene ved å samle den kommunerettede statlige styringen
regionalt hos fylkesmannen. Samtidig videreutvikles fylkesmannen som
rettssikkerhetsinstans overfor innbyggerne.
Denne stortingsmeldingen tar ikke for seg oppgave- og
ansvarsfordelingen mellom departementer, eller mellom departementer
og underliggende etater. En opprydding av oppgave- og ansvarsfordelingen
på dette området er likevel et viktig og prioritert
arbeid som inngår i Regjeringens program for fornyelse
av offentlig sektor.
Komiteen vil understreke
at arbeidet med oppgavefordelingen i offentlig forvaltning er viktig
i arbeidet med fornyelse av offentlig sektor. Komiteen peker på at
utfordringene offentlig sektor står overfor krever evne
og vilje til å organisere oppgaveløsningen på nye måter.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til Regjeringens arbeid med fornyelse av offentlig sektor, hvor
handlingsplanen "Skritt på veien" utgjør en viktig
del. I handlingsplanen presenterer Regjeringen ni reformer i fornyelsesarbeidet,
herunder forslagene i St.meld. nr. 31 (2000-2001). At det fra Regjeringens
side nå legges stor vekt på mer effektive og fleksible
løsninger, herunder en stor satsning på regelverksforenkling
og færre krav til rapportering, er noe disse medlemmer mener
vil være en forutsetning for å lykkes med omstilling
og fornyelse i offentlig sektor.
Komiteen viser til
at meldingen avgrenser mot oppgave- og ansvarsfordelingen mellom
departementer og mellom departementer og underliggende etater. Komiteen vil
understreke at en opprydding av oppgave- og ansvarsfordelingen også på dette
området må ha stor prioritet.
Komiteen slutter seg fullt til
målet om å sette innbyggerne i sentrum. Komiteen ønsker
en offentlig forvaltning som åpner for brukermedvirkning,
tilbyr fleksible løsninger, tar hensyn til innbyggernes
forventninger og behov og ikke en forvaltning som møter innbyggerne
på urimelig og tverr måte. Komiteen vil
understreke at en økende grad av individualisering representerer
en utfordring for forholdet mellom fellesskapet og individet. Komiteen vil
understreke at det handler om å gi og ta og at individets
medvirkning og engasjement er grunnleggende for et velfungerende lokalt
folkestyre. Komiteen viser til at dette er viktige
verdier i arbeidet med opprydding i oppgavefordelingen i offentlig
sektor.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
vil peke på at en sterk, tydelig og effektiv offentlig
sektor vil utgjøre en viktig forutsetning for å unngå private
løsninger i stor skala. Disse medlemmer legger
til grunn et klart ønske om at tjenester fra offentlig
sektor ikke skal utkonkurreres av private løsninger.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre, Fremskrittspartiet
og Sosialistisk Venstreparti, viser til at nasjonale mål
fortsatt skal utgjøre selve grunnlaget for innsats både
nasjonalt, regionalt og lokalt. Dette flertallet vil
understreke at det også kan ligge internasjonale krav og
avtaler til grunn, som også setter rammer for hva som skal
oppnås og hvordan oppgaver skal løses, for eksempel
kravet til bærekraftig utvikling og kravet til likeverdige tjenestetilbud
og rettssikkerhet for den enkelte. Dette flertallet vil
fremheve hensynet til et likeverdig tjenestetilbud til alle innbyggere,
uavhengig av bosted, etnisk bakgrunn, kjønn, sosial bakgrunn
eller økonomisk evne.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti Høyre, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, vil understreke at den økonomiske rammen
til kommunesektoren er avgjørende for det tjenestetilbudet
som kan gis.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet og Høyre, vil peke på at Regjeringen
gjennom omleggingen av inntektssystemet for kommunesektoren, jf.
St.prp. nr. 82 (2000-2001), legger vekt på å gi
gode rammevilkår for alle kommuner og fylkeskommuner, men
også slik at det gis handlingsrom til utforming av et tjenestetilbud
tilpasset lokale behov.
Komiteen viser til
at det foregår ulike forsøk i kommunesektoren
i dag for å stimulere til mest mulig effektivitet i offentlig
sektor. Komiteen understreker det positive i dette,
effektivitet har en verdi i seg selv, men er ikke det endelige målet.
Komiteen vil igjen understreke
verdien av desentralisering av flest mulig oppgaver og mest mulig
myndighet til kommunesektoren, som virkemiddel for en mer effektiv
oppgaveløsning til beste for innbyggerne. Komiteen forutsetter
at Regjeringen konkretiserer nærmere hvilke oppgaver som
kan/bør overføres til kommunenivået.
Nettopp nærheten mellom tjenesteyter og bruker kan legge
til rette for løsninger som fremmer kostnadseffektivitet.
Komiteen viser til at samordning
mellom ulike sektorer og nivåer i offentlig sektor er viktig,
ikke minst for brukerne. En skranke og ett telefonnummer på offentlige
servicekontorer er etter komiteens mening et godt
eksempel på slik samordning. Komiteen vil
imidlertid understreke at muligheten til å komme i kontakt
med offentlig forvaltning og øke tilgjengeligheten til
offentlig service er avhengig av en rekke andre forhold enn oppgavefordelingen
mellom forvaltningsnivåene. Komiteen peker
her på mulighetene som informasjons- og kommunikasjonsteknologien åpner
for. Komiteen viser til Regjeringens mål
om at store deler av kommunikasjonen mellom innbyggerne og statsforvaltningen
skal være basert på nettjeneste ved utgangen av
2003. Komiteen vil understreke behovet for at det
offentlige skal yte like god service og hjelp til personer som ikke
har tilgang til eller kan bruke PC eller andre IT-baserte hjelpemidler.
Det må fremdeles være mulig for den som ønsker og
har bruk for personlig kontakt å få det innfridd.
Komiteen viser til at Regjeringen
ser det som nødvendig på enkelte områder å etablere
minstestandarder for nivået på tjenesteytingen.
Komiteen forutsetter at alle
instanser ved selve gjennomføringen av oppgavereformen
følger relevante lover og avtaleverk.
Komiteen mener det er viktig
at arbeidstakernes rettigheter ivaretas og at ikke lover og avtaler
fravikes.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet vil vise til at Regjeringens fornyelsesprogram
har fått et kraftig skudd for baugen med den fremlagte
stortingsmeldingen om oppgavefordeling. Muligheten til å avskaffe
dobbeltarbeid og redusere byråkratiet minskes ikke, tvert
om legges grunnlaget for økt byråkrati og nye
konflikter mellom forvaltningsnivåene.
Disse medlemmer er enig i Regjeringens
mål i fornyelsesarbeidet og viser til at i forhold til
styringen av kommunene signaliserer Regjeringen at de vil følge en
politikk som ligger nær opp til det Høyre og Fremskrittspartiet
gjennom innlegg og forslag skissert i Stortingets debatt om lokaldemokrati
26. mars 1998, og som Høyre og Fremskrittspartiet gjennom
enkeltforslag og behandlingen av kommuneøkonomiproposisjonene
siden den gang har fulgt opp. Disse medlemmer mener
likevel at Regjeringens ord ikke følges opp med handling
i forhold til spørsmålet om å desentralisere
oppgaver til kommunene.
I tillegg mangler meldingen og fornyelsesprogrammet
en forståelse av at desentralisering og brukerorientering
først og fremst kan løses gjennom å legge
om finansierings- og organisasjonformene spesielt av tjenesteproduksjonen
i det offentlig. Ved å legge opptil organisasjonsformer
hvor den enkelte innbygger får større valg av
leverandører av tjenester vil en få direkte signaler
om brukerens ønsker og tilfredshet. Selv om det offentlige
har ansvar for at en tjeneste skal gis innebærer ikke det
at selv tjenesten må produseres av det offentlige. Et skille
mellom bestiller og utførerroller i en rekke velferdstjenester
vil legge til rette for økt oppmerksomhet om tjenestens
kvalitet. Disse medlemmer vil kombinere markedets
fortrinn ved produksjon av varer og tjenester med en offentlig finansiering
som sikrer alle adgang til elementære velferdsgoder, uavhengig
av personlig økonomi. Disse medlemmer mener
det er en alvorlig svakhet ved Regjeringens fornyelseprogram av
offentlig sektor at det mangler prinsipper og tanker om konkurranse
som et element i å bygge er mer effektiv offentlig sektor med
bedre tjenester. Dette illustreres av at den offentlige utredningen
om konkurranse NOU 2000:19 er en rapport lagt i en skuff. Regjeringens
tempo i fornyelsesarbeidet styres i stor grad av LO-forbundene i offentlig
sektor.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti vil vise til at oppfølgingen
av tiltakene som var listet opp i "Et enklere Norge"-katalogen skjer
bl.a. som egne prosjekter, for eksempel:
– "Program
for elektronisk datautveksling og innrapportering til det offentlige"
som vil ferdigstilles i år.
– ELMER (Mer effektivitet ved
bruk av elektronisk innrapportering) der piloten er snart ferdig.
– Offentlige servicekontor der
arbeidet for konkret gjennomføring har kommet godt i gang.
– Forskriftsdugnader der flere
hundre forskrifter nå er opphevet og hvor det er viktig å få utviklet
metoder og veiledning for å ikke reprodusere nytt og kronglete
regelverk osv.
– Redusere regelverket som er
grunnlaget for at krav om rapportering fra staten overfor næringslivet intensiveres
ved at det settes i gang en prosjektgruppe med medarbeidere på heltid.
– E-regel prosjektet for å legge
til rette for bruk av elektronisk kommunikasjon.
I tillegg til egne prosjekter inngår
"Et enklere Norge"-prosjektene i de større reformene under
Fornyelsesprogrammet eller de følges opp av de enkelte departement,
men som en integrert del av departementenes fornyelsesarbeid.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil
vise til at Høyre i lokaldemokratidebatten foreslo:
– et program
for gjennomgang av det sektorregelverk som staten styrer kommunene
gjennom,
– å omgjøre
fylkesmannens rolle til en legalitetskontrollør, og ikke
tillate skjønnsutøvelse,
– utrede nedlegging av fylkeskommunen,
– å gjennomgå plandelen
av plan- og bygningsloven for å samordne statlige etaters
innsigelsesbruk, i den hensikt å redusere bruken av innsigelsesinstituttet.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet vil vise til at sentrumsregjeringen i juni
2000 lanserte prosjektet "Et enklere Norge", som en prosjektkatalog
med oversikt over nye og pågående forenklingsprosjekter
i forvaltningen. Prosjektkatalogen inneholdt målene og
fremdriftplaner med angitte milepæler for det enkelte prosjekt,
samt et program for halvårlig rapportering av fremdriften
i prosjektene. Disse medlemmer vil vise til at dette
prosjektet er blitt hilst velkommen i mange kretser.
Disse medlemmervil
vise til at daRegjeringen Stoltenberg
overtok, og prosjektet "Et enklere Norge" ble innlemmet i denne
regjeringens prosjekt om fornyelse av offentlig sektor, er det blitt
konkludert av NHO at forenklingsarbeidet som er viktig for bedriftene hadde
stoppet opp eller var blitt svært forsinket. Disse
medlemmer vil vise til at NHOs rapport hadde tittelen "Et
enklere BedriftsNorge - ord eller handling - hva har skjedd?" Disse
medlemmer mener spørsmålet NHO stiller
i rapporten er meget relevant.
Disse medlemmer vil understreke
at prosjektet "Et enklere Norge" omfattet også det offentlige
Norge.
Disse medlemmer vil peke på at
det er viktig hvordan borgerne opplever at forvaltningen ivaretar deres
interesser og står til deres tjeneste. Disse medlemmer vil
peke på at samtidig som vi får et samfunn med
mer krevende og ressurskrevende borgere, får vi også et
mer sammensatt samfunn.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil også understreke
at det er viktig at vi ikke får et gap imellom de borgerne
som mestrer teknologien og de som ikke mestrer den. Disse
medlemmer vil understreke at det er viktig at det offentlige
er bevisst på at språket i offentlige dokumenter
blir enklere og godt forståelig for målgruppen.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet vil legge til grunn en sterkere samhandling
og integrering mellom forvaltningsnivåene. Det må gå en
sterk forbindelseskanal mellom innbyggerne/brukerne på den
ene siden og inn til det offentlige gjennom kommuner, fylkeskommuner og
til staten. Disse medlemmer mener en slik kanal må bidra
til at innbyggerne får hjelp, informasjon og tilgang på tjenester
de har krav på. Dette stiller det offentlige apparatet
overfor betydelige utfordringer på kompetanse- og servicesiden.
En slik kanal skal også være et sentralt virkemiddel
for politikkutformingen. Erfaringer, lokale prioriteringer og behov
må føres oppover i systemet for derigjennom å danne
grunnlaget for innretningen på og dimensjoneringen av politiske virkemidler.
Disse medlemmer vil peke på at
det offentliges hovedoppgave er å bidra til gode tjenestetilbud
overfor innbyggerne. Hovedtyngden av ressursene må settes inn
i utformingen og utføringen av tjenestene, mens støttetjenester,
administrasjon og kontrollmekanismer må effektiviseres
optimalt. Effektivisering er derimot ikke entydig sammenfallende
med sentralisering. Det er svært viktig at administrative
og politiske nivåer ikke ligger lengre fra innbyggerne
enn at det er lett å nå inn til disse.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil
vise til merknader under 1.2 om prinsipper for statlig styring og
lokal frihet.