Forsvarsdepartementet legger i St.prp. nr. 21
(2001-2002) fram forslag om visse endringer i bevilgninger i forsvarsbudsjettet
for 2000 for å bringe bevilgningene under de enkelte kapitler
og poster i samsvar med de endringer i budsjettforutsetningene som
har funnet sted siden forsvarsbudsjettet for 2001 ble utarbeidet.
Det legges i tillegg fram forslag om tilleggsbevilgninger
til nødvendige tiltak i Forsvaret i forbindelse med tiltak
mot terrortrusselen etter angrepene mot USA i september.
Regjeringen foreslår tilleggsbevilgninger
på i alt 96 mill. kroner i forbindelse med tiltak mot den
internasjonale terrorismen, fordelt slik:
– beredskapstiltak,
drift: 25 mill. kroner. Dette gjelder økte driftsutgifter
i hovedsak grunnet beredskap for F-16 jagerflyene og vakthold/sikring.
Heimevernet
– innkjøp av utstyr:
31 mill. kroner. Utstyret skal styrke beredskapen i Norge.
Regjeringen ber om å få fylle
opp lager for flydrivstoff i Luftforsvaret med en tilleggsbevilgning
på 44 mill. kroner. De senere årene har en tært
på beredskapslagrene av drivstoff for å kunne
møte problemene med inndekning på drift.
Avslutningen av regnskapet for 1999 viste et
merforbruk under kap. 1760 post 75 på 8000 kroner. Disse midlene
blir dekket ved at rammene for 2001 blir foreslått tilsvarende
redusert, på det kapitlet som sto for overskridelsene.
I forhold til inntekter bevilget i Blå bok
2000 er det foreslått en netto merinntekt (brutto merinntekter minus
mindreinntekter) på 128,604 mill. kroner.
Grunnlaget for omgrupperingene er det vedtatte
budsjettet (Blå bok) for 2001 og senere endringer i bevilgningene
som Stortinget har vedtatt, fullmakter gitt av Stortinget til Finansdepartementet
som ikke kommer fram som bevilgningsendringer og midler overført
fra 2000. Det er også tatt hensyn til Forsvarets del av lønnskompensasjon
for 2001 som var på 114,24 mill. kroner. I 2001 er det
for forsvarsbudsjettet foretatt endringer gjennom:
– St.prp.
nr. 43 (2000-2001) Om endringer i statsbudsjettet for 2001 som kompensering
for utgiftene til forsøket på å redde
mulige overlevende fra den russiske ubåten Kursk, jf. Innst.
S. nr. 168 (2000-2001), medførte en økning av
utgiftsrammen med 9,73 mill. kroner.
– St.prp. nr. 84 (2000-2001) Tilleggsbevilgninger
og omprioriteringer i statsbudsjettet medregnet folketrygden 2001,
jf. Innst. S. nr. 325 (2000-2001), medførte en økning
av utgiftsrammen med 18,045 mill. kroner. Forsvarsbudsjettets del
av det generelle nedtrekket som Stortinget bad Regjeringen fordele,
14,716 mill. kroner, er regnet inn i dette beløpet.
– St.prp. nr. 90 (2000-2001) Om
endringer i "Regulativ for tillegg m.v. til utskrevne vernepliktige mannskaper",
jf. Innst. S. nr. 294 (2000-2001), medførte en rammeøkning
på 7,472 mill. kroner.
– St.prp. nr. 7 (2001-2002) Tilleggsbevilgning
på statsbudsjettet for 2001 knyttet til beredskapsformål,
jf. Innst. S. nr. 9 (2001-2002) omdisponerte 50 mill. kroner fra
kap. 1792 post 1 til kap. 1760 post 45.
Faktisk bevilgning før omgrupperingen
kommer fram slik (i 1 000 kroner):
Blå bok 2001 | 27 124 948 |
Innst. S. nr. 168 (2000-2001)
| 9 730 |
Innst. S. nr. 225 (2000-2001)
| 18 045 |
Innst. S.
nr. 294 (2000-2001) | 7 472 |
= Faktisk
bevilgning før omgruppering | 27 160 195 |
Midler ført over
fra 2001 | 987 751 |
Lønnskompensasjon
for 2001 | 114 240 |
Disponible midler i 2001
før
omgruppering | 28 262 186 |
Disponibel bevilgning på inntektssiden
før omgruppering 2001 (i 1 000 kroner):
Blå bok
2001 | 727 154 |
= Bevilgning før
omgruppering | 727 154 |
Bevilgningsbehov på utgiftssiden i
forbindelse med omgrupperingsproposisjonen (i 1 000 kroner):
Nedtrekk grunnet merforbruk
i 2000 | - 8 |
Reduserte bevilgninger
| - 138 000 |
Økning på utgiftssiden
grunnet merinntekter overført utgiftssiden | - 138 604 |
Tilleggsbevilgninger
i 2001 | 100 000 |
= Sum
behov ved omgrupperingen | - 100 596 |
+ Bevilging
før omgruppering | 27 274 435 |
= Total bevilgning
etter omgrupperinga | 27 375 031 |
Bevilgningsbehov på inntektssiden i
forbindelse med omgrupperingsproposisjonen (i 1 000 kroner):
Bevilgning
før omgruppering | 727 154 |
Netto merinntekter
| 128 604 |
= Sum behov ved
omgrupperingen | 855 758 |
Departementet foreslår at bevilgningene
blir endret med en økning på 100,596 mill. kroner
på utgiftsrammen og en økning på 128
604 mill. kroner på inntektsrammen.
Utgifter (i 1 000 kroner)
Post | Formål | Mindreutgift
- Meirutgift + |
| Utgifter: | |
1 | Driftsutgifter | 34 089 |
21 | Spesielle driftsutgifter
| 10 301 |
43 | Til disposisjon for Forsvarsdepartementet
| - 20 000 |
44 | Fellesfinansierte bygg-
og anleggsarbeid | 20 000 |
45 | Større utstyrsanskaffelser
| 81 011 |
47 | Nybygg og nyanlegg | - 15 200 |
48 | Fellesfinansierte bygg
og anleggsarbeid | - 95 000 |
50 | Overføringer til
statsinstitusjoner | 16 000 |
51 | Tilskudd til Forsvarets
forskningsinstitutt | - 444 |
60 | Tilskudd til kommuner | 147 |
70 | Rentestønad | 90 000 |
74 | Avgangsstimulerende tiltak
| 90 000 |
75 | Fellesfinansierte bygg-
og anleggsarbeid, Norges tilskudd til infrastruktur-
programmet i NATO | -
20 008 |
90 | Lån
til private | - 1 000 |
| Sum | - 100 596 |
| Inntekter: | |
1 | Driftsinntekter | - 3 205 |
11 | Salgsinntekter | 102 190 |
45 | Større nyskaffelser
| 148 619 |
47 | Salg av eiendom | - 40 000 |
48 | Fellesfinansierte bygge-
og anleggsinntekter | - 95 000 |
49 | Salg av boliger
| 16 000 |
| Sum | 128 604 |
Tallene i tabellene viser netto endringer på de
ulike poster. Utgiftstabellen er inklusiv fordeling av netto merinntekter.
Under hovedavsnitt 2 i proposisjonen redegjør departementet
for hovedtrekkene i omdisponeringene og forklaringer på de
største utgifts- og inntektsendringene på postnivå.
Under hovedavsnitt 3 i proposisjonen redegjør departementet
nærmere for beslutningsfullmakter for kap. 1731 Hæren,
kap. 1734 Heimevernet og kap. 1760 Nyanskaffelser av materiell,
bygg og anlegg.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Gunnar Halvorsen, Leif Lund og lederen Marit Nybakk, fra Høyre, Bjørn Hernæs og Åge Konradsen, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold og Per Ove Width, fra Kristelig Folkeparti, Åse Wisløff Nilsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Kjetil Bjørklund og fra Senterpartiet, Odd Roger Enoksen, har merket seg at merforbruk i 2000 blir dekket av rammen for 2001 fordelt på de kapitlene som sto for overskridelsene.
Komiteen viser til at Regjeringen i proposisjonen foreslår å bevilge i alt 56 mill. kroner i forbindelse med tiltak i kampen mot internasjonal terrorisme. Komiteen er enig i disse bevilgningsforslag, og viser for øvrig til Innst. S. nr. 9 (2001-2002), jf. St.prp. nr. 7 (2001-2002).
Komiteen viser videre til at Regjeringen foreslår en tilleggsbevilgning på 44 mill. kroner for å fylle opp lagrene for flydrivstoff i Luftforsvaret. Komiteen er enig i bevilgningsforslaget.
Komiteen har merket seg at Regjeringen vil redusere bevilgningens kap. 1792 Norske styrker i utlandet med 210 mill. kroner grunnet prognostisert mindreforbruk på kapitlet, og at 138 mill. kroner foreslås ført tilbake til statskassen mens 72 mill. kroner blir omdisponert til kap. 1760 post 45. Komiteen er enig i denne omdisponeringen, og viser for øvrig til Budsjett-innst. S. nr. 7 (2001-2002) vedrørende prognoser for utgifter til deltakelse i internasjonale militære operasjoner, jf. kap. 1792.
Komiteen har merket seg at reelt merbehov på post 1 Driftsutgifter er på hele 144 mill. kroner. Komiteen har videre merket seg at det også for inneværende budsjettår har vært nødvendig å overføre midler fra investeringskapitlet til driftspostene. Komiteen viser til at dette ytterligere reduserer investeringenes andel av forsvarsbudsjettet, noe som forsterker behovet for omstilling.
Komiteen har merket seg at Forsvaret nå må betale moms ved leie av kystvaktfartøy (20 mill. kroner). Komiteen har mottatt brev fra Forsvarsdepartementet av 26. november 2001, og merket seg at det i St.prp. nr. 1 (2001-2002) ikke er tatt høyde for betaling av merverdiavgift ved leie av kystvaktfartøy, og at det beløpet er anslått til å være ca. 35 mill. kroner. Det vises i den forbindelse til Budsjett-innst. S. nr. 7 (2001-2002).
Komiteen har merket seg at kap. 1791 Redningshelikoptertjenesten foreslås netto øket med 13 mill. kroner for å styrke tjenesten. Komiteen viser til at Stortinget for tiden har St.meld. nr. 44 (2000-2001) Redningshelikoptertjenesten i fremtiden, og legger til grunn at en bred drøfting av utgiftsfordeling vil bli lagt inn i innstillingen.
Komiteen vil avslutningsvis bemerke at omgrupperingsproposisjonen nå har funnet en form som gjør framstillingen av de økonomiske bevegelsene hensiktsmessig og oversiktlig.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til det foreslåtte budsjettet til Regjeringen og konstaterer at det fra Regjeringens side legges vekt på til en viss grad å gjenoppbygge lagre av drivstoff og ammunisjon. Disse medlemmer mener de disposisjoner som har vært gjort med tanke på bruk av beredskap, ammunisjon og drivstoff, skyldes en langvarig underbudsjettering til drift i de ulike våpengrener. Konsekvensene blir at vi til enhver tid ikke har handlefrihet til å opprettholde den nødvendige beredskap. Disse medlemmer mener derfor at det må avsettes mer midler til nødvendig nyanskaffelse av beredskapsmateriell.
Komiteens medlem fraSosialistisk Venstreparti viser til forslaget om å redusere bevilgningen til norske styrker i utlandet med 210 mill. kroner, og mener det er kritikkverdig at ikke Regjeringen foreslår en omdisponering av disse midlene som er mer i tråd med intensjonene i Stortingets bevilgningsvedtak. Dette medlem foreslår at hele beløpet blir ført tilbake til statskassen, og varsler at Sosialistisk Venstreparti vil stemme mot forslagene til endring av bevilgninger under kap. 1760 og 1792.
Komiteen viser til proposisjonen og det som står foran, og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
I
På statsbudsjettet for 2001 gjøres følgende endringer:
Kap. |
Post |
Formål |
Kroner |
|
|
Utgifter: |
|
1710 |
|
Fellesinstitusjonar og statsforetak under Forsvarsdepartementet |
|
|
1 |
Driftsutgifter, vert auka med |
58 187 000 |
|
|
frå kr 443 468 000 til kr 501 655 000 |
|
|
51 |
Tilskot til Forsvarets forskingsinstitutt, vert redusert med |
444 000 |
|
|
frå kr 156 801 000 til kr 156 357 000 |
|
|
70 |
Rentestønad, kan overførast, vert auka med |
700 000 |
|
|
frå kr 8 500 000 til kr 9 200 000 |
|
|
90 |
Lån til private, kan overførast, vert redusert med |
1 000 000 |
|
|
frå kr 1 000 000 til kr 0 |
|
1719 |
|
Fellesutgifter under Forsvarsdepartementet |
|
|
1 |
Driftsutgifter, vert redusert med |
3 895 000 |
|
|
frå kr 13 062 000 til kr 9 167 000 |
|
|
43 |
Til disposisjon for FD, vert redusert med |
20 000 000 |
|
|
frå kr 20 000 000 til kr 0 |
|
1720 |
|
Felles leiing og kommandoapparat |
|
|
1 |
Driftsutgifter, vert auka med |
44 339 000 |
|
|
frå kr 1 187 435 000 til kr 1 231 774 000 |
|
1725 |
|
Fellesinstitusjonar og utgifter under Forsvarets overkommando |
|
|
1 |
Driftsutgifter, vert redusert med |
88 946 000 |
|
|
frå kr 1 548 272 000 til kr 1 459 326 000 |
|
|
50 |
Overføringar til statsinstitusjonar, kan overførast, vert auka med |
16 000 000 |
|
|
frå kr 96 118 000 til kr 112 118 000 |
|
|
74 |
Avgangsstimulerande tiltak, kan overførast, vert auka med |
90 000 000 |
|
|
frå kr 5 799 000 til kr 95 799 000 |
|
1731 |
|
Hæren |
|
|
1 |
Driftsutgifter, vert auka med |
794 000 |
|
|
frå 4 529 030 000 til kr 4 529 824 000 |
|
1732 |
|
Sjøforsvaret |
|
|
1 |
Driftsutgifter, vert redusert med |
35 031 000 |
|
|
frå kr 2 808 154 000 til kr 2 773 123 000 |
|
1733 |
|
Luftforsvaret |
|
|
1 |
Driftsutgifter, vert auka med |
82 473 000 |
|
|
frå kr 3 626 931 000 til kr 3 709 404 000 |
|
1734 |
|
Heimevernet |
|
|
1 |
Driftsutgifter, vert auka med |
14 754 000 |
|
|
frå kr 763 746 000 til kr 778 500 000 |
|
1735 |
|
Forsvarets etterretningsteneste |
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter, vert auka med |
10 301 000 |
|
|
frå kr 549 744 000 til kr 560 045 000 |
|
1760 |
|
Nyskaffing av materiell og nye bygg og anlegg |
|
|
1 |
Driftsutgifter, vert auka med |
109 751 000 |
|
|
frå kr 397 786 000 til kr 507 537 000 |
|
|
44 |
Fellesfinansierte bygg- og anleggsarbeid, nasjonalfinansiert del, kan overførast, kan nyttast under kap. 1760 post 44, vert auka med |
20 000 000 |
|
|
frå kr 110 510 000 til kr 130 510 000 |
|
|
45 |
Større utstyrskaffingar, kan overførast, vert auka med |
81 011 000 |
|
|
frå kr 6 353 745 000 til kr 6 434 756 000 |
|
|
47 |
Nye bygg og anlegg, kan overførast, kan nyttast under kap. 1760 postane 11 og 44, vert redusert med |
984 000 |
|
|
frå kr 1 039 108 000 til kr 1 038 124 000 |
|
|
48 |
Fellesfinansierte bygg- og anleggsarbeid, fellesfinansiert del, kan overførast, vert redusert med |
95 000 000 |
|
|
frå kr 270 000 000 til kr 175 000 000 |
|
|
75 |
Fellesfinansierte bygg- og anleggsarbeid, Noregs tilskot til infrastrukturprogrammet i NATO, kan overførast, kan nyttast under kap. 1760 post 44, vert redusert med |
20 008 000 |
|
|
frå kr 180 000 000 til kr 159 992 000 |
|
1790 |
|
Kystvakta |
|
|
1 |
Driftsutgifter, vert auka med |
45 400 000 |
|
|
frå kr 555 898 000 til kr 601 298 000 |
|
1791 |
|
Redningstenesta |
|
|
1 |
Driftsutgifter, vert auka med |
12 600 000 |
|
|
frå kr 190 127 000 til kr 202 727 000 |
|
1792 |
|
Norske styrkar i utlandet |
|
|
1 |
Driftsutgifter, vert redusert med |
210 000 000 |
|
|
frå kr 1 883 497 000 til kr 1 673 497 000 |
|
1795 |
|
Kulturelle og allmennyttige formål |
|
|
1 |
Driftsutgifter, vert auka med |
3 663 000 |
|
|
frå kr 122 130 000 til kr 125 793 000 |
|
|
47 |
Nye bygg og anlegg, kan overførast, vert redusert med |
14 216 000 |
|
|
frå kr 25 000 000 til kr 10 784 000 |
|
|
60 |
Tilskot til kommunar, vert auka med |
147 000 |
|
|
frå kr 173 000 til kr 320 000 |
|
|
|
Inntekter: |
|
4710 |
|
Fellesinstitusjonar og statsforetak under FD |
|
|
11 |
Salsinntekter, vert auka med |
23 190 000 |
|
|
frå kr 13 193 000 til kr 36 383 000 |
|
4725 |
|
Felles leiing og kommandoapparat |
|
|
11 |
Salsinntekter, vert auka med |
2 000 000 |
|
|
frå kr 34 750 000 til kr 36 750 000 |
|
4731 |
|
Hæren |
|
|
11 |
Salsinntekter, vert auka med |
77 000 000 |
|
|
frå kr 59 652 000 til kr 136 652 000 |
|
4732 |
|
Sjøforsvaret |
|
|
1 |
Driftsinntekter, vert redusert med |
3 205 000 |
|
|
frå kr 14 095 000 til kr 10 890 000 |
|
4760 |
|
Nyskaffingar av materiell og nye bygg og anlegg |
|
|
45 |
Store nyskaffingar, vert løyvd med |
148 619 000 |
|
47 |
Sal av eigedom, vert redusert med |
40 000 000 |
|
|
frå kr 80 544 000 til kr 40 544 000 |
|
|
48 |
Fellesfinansierte bygg- og anleggsinntekter, vert redusert med |
95 000 000 |
|
|
frå kr 272 379 000 til kr 177 379 000 |
|
|
49 |
Sal av bustader, vert auka med |
16 000 000 |
|
|
frå kr 20 136 000 til kr 36 136 000 |
|
II
Bestillingsfullmakter
Stortinget samtykkjer i at Forsvarsdepartementet kan endre bestillingsfullmaktene slik:
Kap. |
Post |
Formål: |
Kroner |
1731 |
|
Hæren |
|
|
1 |
Driftsutgifter, vert redusert med |
1 215 000 000 |
|
|
frå kr 1 791 000 000 til kr 576 000 000 |
|
1734 |
|
Heimevernet |
|
|
1 |
Driftsutgifter, vert redusert med |
25 000 000 |
|
|
frå kr 25 000 000 til kr 0 |
|
1760 |
|
Nyanskaffing av materiell og nye bygg og anlegg |
|
|
(ny) 1 |
Driftsutgifter, vert løyvd med |
10 000 000 |
Oslo, i forsvarskomiteen, den 3. desember 2001
Marit Nybakk
leder og ordfører |
Bjørn Hernæs
sekretær |