Innstilling fra forsvarskomiteen om endringer på statsbudsjettet for 2001 under Forsvarsdepartementet

Til Stortinget

Formål og hovedoversikt

Formål

Forsvarsdepartementet legger i St.prp. nr. 21 (2001-2002) fram forslag om visse endringer i bevilgninger i forsvarsbudsjettet for 2000 for å bringe bevilgningene under de enkelte kapitler og poster i samsvar med de endringer i budsjettforutsetningene som har funnet sted siden forsvarsbudsjettet for 2001 ble utarbeidet.

Det legges i tillegg fram forslag om tilleggsbevilgninger til nødvendige tiltak i Forsvaret i forbindelse med tiltak mot terrortrusselen etter angrepene mot USA i september.

Tilleggsbevilgninger

Regjeringen foreslår tilleggsbevilgninger på i alt 96 mill. kroner i forbindelse med tiltak mot den internasjonale terrorismen, fordelt slik:

  • – beredskapstiltak, drift: 25 mill. kroner. Dette gjelder økte driftsutgifter i hovedsak grunnet beredskap for F-16 jagerflyene og vakthold/sikring. Heimevernet

  • – innkjøp av utstyr: 31 mill. kroner. Utstyret skal styrke beredskapen i Norge.

Regjeringen ber om å få fylle opp lager for flydrivstoff i Luftforsvaret med en tilleggsbevilgning på 44 mill. kroner. De senere årene har en tært på beredskapslagrene av drivstoff for å kunne møte problemene med inndekning på drift.

Forhold som endrer rammen for 2001-budsjettet

Avslutningen av regnskapet for 1999 viste et merforbruk under kap. 1760 post 75 på 8000 kroner. Disse midlene blir dekket ved at rammene for 2001 blir foreslått tilsvarende redusert, på det kapitlet som sto for overskridelsene.

I forhold til inntekter bevilget i Blå bok 2000 er det foreslått en netto merinntekt (brutto merinntekter minus mindreinntekter) på 128,604 mill. kroner.

Økonomisk grunnlag

Grunnlaget for omgrupperingene er det vedtatte budsjettet (Blå bok) for 2001 og senere endringer i bevilgningene som Stortinget har vedtatt, fullmakter gitt av Stortinget til Finansdepartementet som ikke kommer fram som bevilgningsendringer og midler overført fra 2000. Det er også tatt hensyn til Forsvarets del av lønnskompensasjon for 2001 som var på 114,24 mill. kroner. I 2001 er det for forsvarsbudsjettet foretatt endringer gjennom:

  • – St.prp. nr. 43 (2000-2001) Om endringer i statsbudsjettet for 2001 som kompensering for utgiftene til forsøket på å redde mulige overlevende fra den russiske ubåten Kursk, jf. Innst. S. nr. 168 (2000-2001), medførte en økning av utgiftsrammen med 9,73 mill. kroner.

  • – St.prp. nr. 84 (2000-2001) Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet medregnet folketrygden 2001, jf. Innst. S. nr. 325 (2000-2001), medførte en økning av utgiftsrammen med 18,045 mill. kroner. Forsvarsbudsjettets del av det generelle nedtrekket som Stortinget bad Regjeringen fordele, 14,716 mill. kroner, er regnet inn i dette beløpet.

  • – St.prp. nr. 90 (2000-2001) Om endringer i "Regulativ for tillegg m.v. til utskrevne vernepliktige mannskaper", jf. Innst. S. nr. 294 (2000-2001), medførte en rammeøkning på 7,472 mill. kroner.

  • – St.prp. nr. 7 (2001-2002) Tilleggsbevilgning på statsbudsjettet for 2001 knyttet til beredskapsformål, jf. Innst. S. nr. 9 (2001-2002) omdisponerte 50 mill. kroner fra kap. 1792 post 1 til kap. 1760 post 45.

Faktisk bevilgning før omgrupperingen kommer fram slik (i 1 000 kroner):

Blå bok 2001

27 124 948

Innst. S. nr. 168 (2000-2001)

9 730

Innst. S. nr. 225 (2000-2001)

18 045

Innst. S. nr. 294 (2000-2001)

7 472

= Faktisk bevilgning før omgruppering

27 160 195

Midler ført over fra 2001

987 751

Lønnskompensasjon for 2001

114 240

Disponible midler i 2001 før omgruppering

28 262 186

Disponibel bevilgning på inntektssiden før omgruppering 2001 (i 1 000 kroner):

Blå bok 2001

727 154

= Bevilgning før omgruppering

727 154

Bevilgningsbehov på utgiftssiden i forbindelse med omgrupperingsproposisjonen (i 1 000 kroner):

Nedtrekk grunnet merforbruk i 2000

- 8

Reduserte bevilgninger

- 138 000

Økning på utgiftssiden grunnet merinntekter overført utgiftssiden

- 138 604

Tilleggsbevilgninger i 2001

100 000

= Sum behov ved omgrupperingen

- 100 596

+ Bevilging før omgruppering

27 274 435

= Total bevilgning etter omgrupperinga

27 375 031

Bevilgningsbehov på inntektssiden i forbindelse med omgrupperingsproposisjonen (i 1 000 kroner):

Bevilgning før omgruppering

727 154

Netto merinntekter

128 604

= Sum behov ved omgrupperingen

855 758

Departementet foreslår at bevilgningene blir endret med en økning på 100,596 mill. kroner på utgiftsrammen og en økning på 128 604 mill. kroner på inntektsrammen.

Forslag til omgruppering fordelt postvis

Utgifter (i 1 000 kroner)

Post

Formål

Mindre­utgift -

Meirutgift +

Utgifter:

1

Driftsutgifter

34 089

21

Spesielle driftsutgifter

10 301

43

Til disposisjon for Forsvarsdepartementet

- 20 000

44

Fellesfinansierte bygg- og anleggsarbeid

20 000

45

Større utstyrsanskaffelser

81 011

47

Nybygg og nyanlegg

- 15 200

48

Fellesfinansierte bygg og anleggsarbeid

- 95 000

50

Overføringer til statsinstitusjoner

16 000

51

Tilskudd til Forsvarets forskningsinstitutt

- 444

60

Tilskudd til kommuner

147

70

Rentestønad

90 000

74

Avgangsstimulerende tiltak

90 000

75

Fellesfinansierte bygg- og anleggsarbeid, Norges tilskudd til infrastruktur- programmet i NATO

- 20 008

90

Lån til private

- 1 000

Sum

- 100 596

Inntekter:

1

Driftsinntekter

- 3 205

11

Salgsinntekter

102 190

45

Større nyskaffelser

148 619

47

Salg av eiendom

- 40 000

48

Fellesfinansierte bygge- og anleggsinntekter

- 95 000

49

Salg av boliger

16 000

Sum

128 604

Tallene i tabellene viser netto endringer på de ulike poster. Utgiftstabellen er inklusiv fordeling av netto merinntekter.

Under hovedavsnitt 2 i proposisjonen redegjør departementet for hovedtrekkene i omdisponeringene og forklaringer på de største utgifts- og inntektsendringene på postnivå.

Spesielle saker

Under hovedavsnitt 3 i proposisjonen redegjør departementet nærmere for beslutningsfullmakter for kap. 1731 Hæren, kap. 1734 Heimevernet og kap. 1760 Nyanskaffelser av materiell, bygg og anlegg.

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Gunnar Halvorsen, Leif Lund og lederen Marit Nybakk, fra Høyre, Bjørn Hernæs og Åge Konradsen, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold og Per Ove Width, fra Kristelig Folkeparti, Åse Wisløff Nilsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Kjetil Bjørklund og fra Senterpartiet, Odd Roger Enoksen, har merket seg at merforbruk i 2000 blir dekket av rammen for 2001 fordelt på de kapitlene som sto for overskridelsene.

Komiteen viser til at Regjeringen i proposisjonen foreslår å bevilge i alt 56 mill. kroner i forbindelse med tiltak i kampen mot internasjonal terrorisme. Komiteen er enig i disse bevilgningsforslag, og viser for øvrig til Innst. S. nr. 9 (2001-2002), jf. St.prp. nr. 7 (2001-2002).

Komiteen viser videre til at Regjeringen foreslår en tilleggsbevilgning på 44 mill. kroner for å fylle opp lagrene for flydrivstoff i Luftforsvaret. Komiteen er enig i bevilgningsforslaget.

Komiteen har merket seg at Regjeringen vil redusere bevilgningens kap. 1792 Norske styrker i utlandet med 210 mill. kroner grunnet prognostisert mindreforbruk på kapitlet, og at 138 mill. kroner foreslås ført tilbake til statskassen mens 72 mill. kroner blir omdisponert til kap. 1760 post 45. Komiteen er enig i denne omdisponeringen, og viser for øvrig til Budsjett-innst. S. nr. 7 (2001-2002) vedrørende prognoser for utgifter til deltakelse i internasjonale militære operasjoner, jf. kap. 1792.

Komiteen har merket seg at reelt merbehov på post 1 Driftsutgifter er på hele 144 mill. kroner. Komiteen har videre merket seg at det også for inneværende budsjettår har vært nødvendig å overføre midler fra investeringskapitlet til driftspostene. Komiteen viser til at dette ytterligere reduserer investeringenes andel av forsvarsbudsjettet, noe som forsterker behovet for omstilling.

Komiteen har merket seg at Forsvaret nå må betale moms ved leie av kystvaktfartøy (20 mill. kroner). Komiteen har mottatt brev fra Forsvarsdepartementet av 26. november 2001, og merket seg at det i St.prp. nr. 1 (2001-2002) ikke er tatt høyde for betaling av merverdiavgift ved leie av kystvaktfartøy, og at det beløpet er anslått til å være ca. 35 mill. kroner. Det vises i den forbindelse til Budsjett-innst. S. nr. 7 (2001-2002).

Komiteen har merket seg at kap. 1791 Redningshelikoptertjenesten foreslås netto øket med 13 mill. kroner for å styrke tjenesten. Komiteen viser til at Stortinget for tiden har St.meld. nr. 44 (2000-2001) Redningshelikoptertjenesten i fremtiden, og legger til grunn at en bred drøfting av utgiftsfordeling vil bli lagt inn i innstillingen.

Komiteen vil avslutningsvis bemerke at omgrupperingsproposisjonen nå har funnet en form som gjør framstillingen av de økonomiske bevegelsene hensiktsmessig og oversiktlig.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til det foreslåtte budsjettet til Regjeringen og konstaterer at det fra Regjeringens side legges vekt på til en viss grad å gjenoppbygge lagre av drivstoff og ammunisjon. Disse medlemmer mener de disposisjoner som har vært gjort med tanke på bruk av beredskap, ammunisjon og drivstoff, skyldes en langvarig underbudsjettering til drift i de ulike våpengrener. Konsekvensene blir at vi til enhver tid ikke har handlefrihet til å opprettholde den nødvendige beredskap. Disse medlemmer mener derfor at det må avsettes mer midler til nødvendig nyanskaffelse av beredskapsmateriell.

Komiteens medlem fraSosialistisk Venstreparti viser til forslaget om å redusere bevilgningen til norske styrker i utlandet med 210 mill. kroner, og mener det er kritikkverdig at ikke Regjeringen foreslår en omdisponering av disse midlene som er mer i tråd med intensjonene i Stortingets bevilgningsvedtak. Dette medlem foreslår at hele beløpet blir ført tilbake til statskassen, og varsler at Sosialistisk Venstreparti vil stemme mot forslagene til endring av bevilgninger under kap. 1760 og 1792.

Komiteens tilråding

Komiteen viser til proposisjonen og det som står foran, og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

I

På statsbudsjettet for 2001 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

Utgifter:

1710

Fellesinstitusjonar og statsforetak under Forsvarsdepartementet

1

Driftsutgifter, vert auka med

58 187 000

frå kr 443 468 000 til kr 501 655 000

51

Tilskot til Forsvarets forskingsinstitutt, vert redusert med

444 000

frå kr 156 801 000 til kr 156 357 000

70

Rentestønad, kan overførast, vert auka med

700 000

frå kr 8 500 000 til kr 9 200 000

90

Lån til private, kan overførast, vert redusert med

1 000 000

frå kr 1 000 000 til kr 0

1719

Fellesutgifter under Forsvarsdepartementet

1

Driftsutgifter, vert redusert med

3 895 000

frå kr 13 062 000 til kr 9 167 000

43

Til disposisjon for FD, vert redusert med

20 000 000

frå kr 20 000 000 til kr 0

1720

Felles leiing og kommandoapparat

1

Driftsutgifter, vert auka med

44 339 000

frå kr 1 187 435 000 til kr 1 231 774 000

1725

Fellesinstitusjonar og utgifter under Forsvarets overkommando

1

Driftsutgifter, vert redusert med

88 946 000

frå kr 1 548 272 000 til kr 1 459 326 000

50

Overføringar til statsinstitusjonar, kan overførast, vert auka med

16 000 000

frå kr 96 118 000 til kr 112 118 000

74

Avgangsstimulerande tiltak, kan overførast, vert auka med

90 000 000

frå kr 5 799 000 til kr 95 799 000

1731

Hæren

1

Driftsutgifter, vert auka med

794 000

frå 4 529 030 000 til kr 4 529 824 000

1732

Sjøforsvaret

1

Driftsutgifter, vert redusert med

35 031 000

frå kr 2 808 154 000 til kr 2 773 123 000

1733

Luftforsvaret

1

Driftsutgifter, vert auka med

82 473 000

frå kr 3 626 931 000 til kr 3 709 404 000

1734

Heimevernet

1

Driftsutgifter, vert auka med

14 754 000

frå kr 763 746 000 til kr 778 500 000

1735

Forsvarets etterretningsteneste

21

Spesielle driftsutgifter, vert auka med

10 301 000

frå kr 549 744 000 til kr 560 045 000

1760

Nyskaffing av materiell og nye bygg og anlegg

1

Driftsutgifter, vert auka med

109 751 000

frå kr 397 786 000 til kr 507 537 000

44

Fellesfinansierte bygg- og anleggsarbeid, nasjonalfinansiert del, kan overførast, kan nyttast under kap. 1760 post 44, vert auka med

20 000 000

frå kr 110 510 000 til kr 130 510 000

45

Større utstyrskaffingar, kan overførast, vert auka med

81 011 000

frå kr 6 353 745 000 til kr 6 434 756 000

47

Nye bygg og anlegg, kan overførast, kan nyttast under kap. 1760 postane 11 og 44, vert redusert med

984 000

frå kr 1 039 108 000 til kr 1 038 124 000

48

Fellesfinansierte bygg- og anleggsarbeid, fellesfinansiert del, kan overførast, vert redusert med

95 000 000

frå kr 270 000 000 til kr 175 000 000

75

Fellesfinansierte bygg- og anleggsarbeid, Noregs tilskot til infrastrukturprogrammet i NATO, kan overførast, kan nyttast under kap. 1760 post 44, vert redusert med

20 008 000

frå kr 180 000 000 til kr 159 992 000

1790

Kystvakta

1

Driftsutgifter, vert auka med

45 400 000

frå kr 555 898 000 til kr 601 298 000

1791

Redningstenesta

1

Driftsutgifter, vert auka med

12 600 000

frå kr 190 127 000 til kr 202 727 000

1792

Norske styrkar i utlandet

1

Driftsutgifter, vert redusert med

210 000 000

frå kr 1 883 497 000 til kr 1 673 497 000

1795

Kulturelle og allmennyttige formål

1

Driftsutgifter, vert auka med

3 663 000

frå kr 122 130 000 til kr 125 793 000

47

Nye bygg og anlegg, kan overførast, vert redusert med

14 216 000

frå kr 25 000 000 til kr 10 784 000

60

Tilskot til kommunar, vert auka med

147 000

frå kr 173 000 til kr 320 000

Inntekter:

4710

Fellesinstitusjonar og statsforetak under FD

11

Salsinntekter, vert auka med

23 190 000

frå kr 13 193 000 til kr 36 383 000

4725

Felles leiing og kommandoapparat

11

Salsinntekter, vert auka med

2 000 000

frå kr 34 750 000 til kr 36 750 000

4731

Hæren

11

Salsinntekter, vert auka med

77 000 000

frå kr 59 652 000 til kr 136 652 000

4732

Sjøforsvaret

1

Driftsinntekter, vert redusert med

3 205 000

frå kr 14 095 000 til kr 10 890 000

4760

Nyskaffingar av materiell og nye bygg og anlegg

45

Store nyskaffingar, vert løyvd med

148 619 000

47

Sal av eigedom, vert redusert med

40 000 000

frå kr 80 544 000 til kr 40 544 000

48

Fellesfinansierte bygg- og anleggsinntekter, vert redusert med

95 000 000

frå kr 272 379 000 til kr 177 379 000

49

Sal av bustader, vert auka med

16 000 000

frå kr 20 136 000 til kr 36 136 000

II

Bestillingsfullmakter

Stortinget samtykkjer i at Forsvarsdepartementet kan endre bestillingsfullmaktene slik:

Kap.

Post

Formål:

Kroner

1731

Hæren

1

Driftsutgifter, vert redusert med

1 215 000 000

frå kr 1 791 000 000 til kr 576 000 000

1734

Heimevernet

1

Driftsutgifter, vert redusert med

25 000 000

frå kr 25 000 000 til kr 0

1760

Nyanskaffing av materiell og nye bygg og anlegg

(ny) 1

Driftsutgifter, vert løyvd med

10 000 000

Oslo, i forsvarskomiteen, den 3. desember 2001

Marit Nybakk

leder og ordfører

Bjørn Hernæs

sekretær